Checksum Error

Pagina: 1
Acties:

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50
Ik heb een probleem met een Compaq Deskpro EP (450 Mhz P3).
Na het plaatsen van een nieuwe videokaart komt deze Pc bij het doorlopen van de POST steeds met de melding: 101 option checksum-error.
Door op F1 te drukken start de Pc wel gewoon op en draait zonder problemen.
Ik ben opzoek gegaan naar de oorzaak en een oplossing en het enige dat ik kan vinden is dat het ligt aan de system rom (grote verassing ;)) en dat het vervangen van de ROM-chip of het moederbord de oplossing is.
Nou ben ik hier niet echt razend enthousiast over en ik zoek een iets minder radicale oplossing. Iemand bekend met dit probleem?
Alvast bedankt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je al gepoogd om in de BIOS te duiken en dan daarin te kijken of je iets geks tegenkomt? Bij IBM PC's van weleer kreeg je ook ongeveer zo'n melding wanneer je iets aan de hardware verandert, zodat het van default afwijkt. In zo'n geval dien je de BIOS in te gaan en dan in een zeker pagina te "bevestigen" (gewoon erlangs gaan) dat de hardwarelijst in orde is. Daarna kun je alles saven en opnieuw opstarten :)

• Kwistnix
BalusC schreef op 07 May 2003 @ 09:42:
Heb je al gepoogd om in de BIOS te duiken en dan daarin te kijken of je iets geks tegenkomt? Bij IBM PC's van weleer kreeg je ook ongeveer zo'n melding wanneer je iets aan de hardware verandert, zodat het van default afwijkt. In zo'n geval dien je de BIOS in te gaan en dan in een zeker pagina te "bevestigen" (gewoon erlangs gaan) dat de hardwarelijst in orde is. Daarna kun je alles saven en opnieuw opstarten :)
Ik ben inderdaad wel even in de BIOS geweest, maar ik daar heb ik niets abnormaals in kunnen vinden.
Ik zal in ieder geval nog eens uitvoerig alle opties langslopen, misschien heb ik iets over het hoofd gezien :)

• Kwistnix
Helaas :'(
Ik heb de alle BIOS opties doorlopen en bevestigd, maar zonder resultaat.
Heb ook nog even met wat instellingen lopen spelen m.b.t. PCI apparatuur, BUS instellingen en ook nog met POST instellingen geprobeerd die melding te negeren, maar niets heeft geholpen.
Denk dat ik er maar mee moet leren leven. Het systeem functioneert voor de rest goed, dus bij booten even op F1 drukken is dan geen onoverkomelijk probleem.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou als laatste redmiddel toch eens proberen om de ROMPAQ te herinstalleren :) Is wel ergens op de Compaq (thans HP) support site te vinden B)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Haal alle onnodige hardware eruit, dus video, cpu, geheugen.
Je reset de bios en zet hem aan.
Als er geen error is, dan sluit je stap voor stap de rest aan en zie je vanzelf of er een fout komt.

Tweakers Discord

Pagina: 1