genetische manipulatie stelling

Pagina: 1
Acties:
  • 492 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bert
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-10-2025

Bert

nee, geen banaan in m'n oor

Topicstarter
"Als meer mensen zouden weten wat het precies inhoud, zou de acceptatiegrens hoger liggen"

m.a.w. Te veel mensen roepen maar wat terwijl ze er geen verstand van hebben..

wat is hierover een tweaker's mening ?

Verwijderd

Ik heb er ook geen verstand van, maar misschien kun je er eerst eens wat meer over vertellen?? Of heb je er zelf ook geen verstand van :?

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:12

Elvhenk

Madam Mikmak

ik ben tegen... euh, wat was de stelling ook al weer? :?

• Bert
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-10-2025

Bert

nee, geen banaan in m'n oor

Topicstarter
genetische manipulatie (of modificatie)
is het inbrengen van genen/eigenschappen die niet afkomstig zijn van het plantje/beestje dat veranderd wordt.

Het kan zijn dat eigenschappen van dezelfde soort worden overgebracht (bv. gen-therapie ?!)
Of eigenschappen uit andere soorten (bv. afweer van plantjes tegen pesticide)

dat is een beetje in het heel kort wat ik bedoelde met "genetische manipulatie", ik moet nu naar school maar ik probeer het straks wel ff beter uit te leggen.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Als mensen wisten dat het allemaal trail and error was, dan zouden ze er heel anders over denken. Een gen kan je niet gericht inbouwen, maar dat probeer je. Van de duizenden pogingen is er misschien eentje goed. Je kan zeggen dat het allemaal onbeholpen is, maar aan de andere kant weet dus niemand precies wat er gebeurt.

Maar ja, mensen denken ook dat Benzeen superkankerverwekkend is, maar het spul zit gewoon in benzine.

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 12:06

faraway

Dank U...

Het omgekeerde gebeurt ook: Mensen met een hoop kennis van biologie die de ethische aspecten gewoon negeren.

Verwijderd

Als mensen wisten dat het allemaal trail and error was, dan zouden ze er heel anders over denken. Een gen kan je niet gericht inbouwen, maar dat probeer je. Van de duizenden pogingen is er misschien eentje goed. Je kan zeggen dat het allemaal onbeholpen is, maar aan de andere kant weet dus niemand precies wat er gebeurt.
Dit is zeker waar. Maar je kan aan het resultaat zien of het gelukt is of niet. De mislukkingen gooi je daarna gewoon weg...
Bij planten tenminste, bij mensen is dit soort manipulatie uberhaupt nog niet mogelijk.

Over het gebrek aan controle: Wat er bij genetische manipulatie gebeurt is niet anders dan wat er bij gewone kruising gebeurt. Maar ik heb nog nooit van iemand gehoord die alleen wilde tarwesoorten at omdat ie de gekweekte versies niet vertrouwde...
Maar ja, mensen denken ook dat Benzeen superkankerverwekkend is, maar het spul zit gewoon in benzine.
Het is ook kankerwverwekkend, net zoals wel meer stoffen in benzine... Je moet dan ook contact met benzine zoveel mogelijk vermijden.

Maar omdat het redelijk onmogelijk is om benzine te maken die geen aromatische koolwaterstoffen bevat (een groot aantal van die verbindingen, waaronder benzeen is kankerverwekkend) aangezien je dan een veel te laag octaangetal krijgt, moet het er wel inzitten.

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Dit is zeker waar. Maar je kan aan het resultaat zien of het gelukt is of niet. De mislukkingen gooi je daarna gewoon weg...
Dat is zeker niet waar. Men kan zien waar het gen op de geode plek zit. Maar het gen kan net zo goed ook nog op 20 andere plaatsen zijn ingebouwd. Waar het hele andere dingen doet.

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat wat men genetische manipulatie noemt ook heel veel zomaar voorkomt. Er vinden zeer veel mutaties plaats aan het dna.

Virgol

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

gelukkig weet de natuur wel raad met mutaties.
Wat mensen doen is wel heel ruw experimenteren. Het eigenschap dat je wilde kan er soms wel inzitten, maar inderdaad zitten er dan ook misschien andere onbedoelde eigenschappen in. Of dat foute experimenten per ongeluk toch in het milieu komen etc.
Ik ben in principe een voorstander van genetisch manipuleren, maar dan wel zodanig dat het niet als bedrijfsgeheim waar dan ook wordt gebruikt. En controle erop door gekwalificeerde mensen en dus niet door die Greenpeace-beunhazen :r.

* Delerium is een natuurlijke vijand van multinationals a lá greenpeace.

Om op Benzeen terug te komen, mensen reageren daar hysterisch op, maar het zit gewoon in de lucht van de benzinepomp. Sinds loodhoudende benzine uit de gratie is, wordt juist benzeen toegevoegd.

Verwijderd

Om op Benzeen terug te komen, mensen reageren daar hysterisch op, maar het zit gewoon in de lucht van de benzinepomp. Sinds loodhoudende benzine uit de gratie is, wordt juist benzeen toegevoegd.
stoffen als benzeen zijn gelukkig niet erg vluchtig... Dus zitten ze niet in hoge concentraties in de lucht bij een benzinestation.
Daardoor blijft het gevaar beperkt. Dit wil niet zeggen dat je benzeen zomaar over je handen moet gieten ofzo, dat is wel degelijk heel gevaarlijk.

Verwijderd

[cp mode]
Het bestaat niet
[/cp mode]

:P

maar als tweaker zou ik zeggen...
overclocken die sojabonen !!!!

Verwijderd

[cp mode]
Het bestaat niet
[/cp mode]
Ik wordt beroemd geloof ik :)

Maar dit kan je waarnemen flamez, en bewijzen... Dus bestaat het.

Verwijderd

We houden met onze medische technologie de evolutie tegen...

Indien je lekker klooien op menselijke cellen/ individuen in hermetisch afgesloten populaties doet moet het kunnen.

Ooit moeten we de evolutie weer op gang helpen... of anders doet mamma natuur het wel met een vet virus of een grote natuurramp van andere aard...

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Pas maar op dat je de geest niet meemanipuleert!

Tja, Flamez, als we toch gaan blaten :)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

De mens is gelukkig wel zo dom om zelf de evolutie op weg te helpen. Een ziektetje of oorlogje of een ongelukje en tadaaaa.... weg samenleving (as we know it).

Verwijderd

Ik ben het er wel mee eens (wat ik dacht dat de originele topic was) dat mensen bij genetische manipulatie snel denken aan mensen die zo zijn gemanipuleerd dat ze super soldaten of de perfecte arbeider zijn. Dit lijkt me wel onzin.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

om ff, lekker offtopic, over Benzeen door te gaan:
Benzeen is super kankerverwekkend... Ik weet het niet precies meer, maar het is geen lekkere stof. Van mijn zus (studeert CT) weet ik dat ze bij practica met benzeen, als ze er uberhaupt al mee werken, zeer veel veiligheidsmaatregelen gebruiken.

Ik zal het eens navragen hoe het precies zit.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Hoe het met Benzeen zit? Sinds 25 jaar of zo is benzeen op de lijst kankerverwekkende middelen gekomen en wordt ieder jaar giftiger (MACwaarde).
Daarvoor werd het beschouwd als oplosmiddel wwaarmee je je handen goed kan schoonmaken :).

Nu is benzeen dus eigenlijk verboden door diverse arbo-diensten en alleen als het absoluut essentiel is voor chemie, toegestaan. Controleurs komen af en toe langs en geven een bekeuring als ze benzeen aantreffen, om deze reden is benzeen formeel uitgestorven.

1,3,5-cyclohexatriën, phenylhydride of PhH zijn nu de namen als benzeen wordt bedoeld, dus dat is nog volop aanwezig.

• Alkaline
  • Laatst online: 13-04-2022

Alkaline

100% acid free

Volgens mij moet benzeen in een afzuigkast worden gebruikt. Het begint wel erg off topic te worden.

The whole is always greater than the sum of it's parts.

Verwijderd

Ik denk dat het , zoals met alles , voor en nadelen heeft.
Even creatief improviseren:

Een genetisch gemanipuleerd houtsoort die daardoor, neem 3 keer, sneller groeit dan natuurlijke houtsoorten is wel cool vind ik:

Een genetische houtmarkt creeren waardoor natuurlijke bossen volledig met rust kunnen worden gelaten.

Verder: Armoede-landen kunnen hun voedselschaarte eventueel laten slinken door snelgroeiende gewassen. Although hier dus de discussie over woedt, dat het slecht zou kunnen zijn voor de mens. Die vraag staat nog open en persoonlijk, ik mijdt het liever dan dat ik gemanipuleerd voedsel eet. Gevolgens weet men immers nog maar weinig van.

Of nog beter: volledige,waarlijke, kennis over de genetica zodat bacteria/virussen kunnen worden gecreerd/manipuleert die kanker/aids heel specifiek kunnen aanvallen. Daar zijn ze nu al heel sterk mee bezig, sprak ik laatst een man over die in de MRI-scans ( nieuwe techniek voor cel/atoom onderzoek/scans in ziekhuizen naar ziektes e.d.)zit. Good-guys bacteria/virus.

Tot slot: menselijke mutaties om een soort superras te kweken vind ik wel uit den boze. De perfect Human creeren ? Stinkt toch wel beetje Nazi-praktijken - achtig.
En wat gebeurt er met mensen die nog niet gemanipuleert zijn, horen die er niet meer bij, of zijn ze minderwaardig? Nah. Ethisch/moreel is het niet jofel. Laat de Natuur lekker de mensen creeren . Diversiteit siert de mens.

Verwijderd

Verder: Armoede-landen kunnen hun voedselschaarte eventueel laten slinken door snelgroeiende gewassen.
snelgroeiende gewassen hebben nog steeds evenveel mineralen enzo nodig om te kunnen groeien. 1 van de problemen in ontwikkelingslanden is vaak een erg arme bodem. heb je er nog niet veel aan.
verder hebben snelgroeiende planten veel water nodig (snelle groei berust vaak op het snel opnemen van water, waardoor celstrekking snel gaat) water is ook vaak een probleem.
het gaat bovendien niet om de massa van het gewas, maar de hoeveelheid nuttige voedingsstoffen. die kan nog wel eens veel minder gunstig zijn.
en tot slot: snelgroeiende gewassen zijn vaak vatbaarder voor allerlei ziektes.
je zou natuurlijk kunnen proberen om in 1 gewas op al deze problemen wat te vinden, maar voor zover ik weet schiet dat nog niet echt op.

Verwijderd

Ik zeg toch ook al, ik vermijdt dat soort voedsel liever.

Aan de andere kant: Wie weet vind de gen-tech OOK voor de door jouw gestelde complicaties genetische modificaties. Er is immers nog niet zo veel bekend. Het is maar een stelling (ideaal beeld) wat ik naar voren schuif. Dit moet je dan ook niet voor nu (deze tijd ) bekijken maar misschien in een tijdsbestek van 15- 50 jaar (mijn schatting) zien. Tegen die tijd heeft men hoop ik wel al overal beschikking tot water.

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:15

freddifish

schnappi !

...Zoals aan veel dingen zitten er postieve en negatieve kanten aan genetische manipulatie.
Je kunt het positief aanwenden zoals bv gebeurt in de met vitamina A verrijkte rijst die in ontwikkeling is, maar bedrijven als Monsanto (www.monsanto.com) hebben het gebruikt voor hun eigen industriele gewin, door herbicide resistente zaden tegelijk met HUN herbicide in de koppelverkoop te doen. Toch zijn er op de langere termijn best goede perspectieven denk ik met name richting "global food needs"
zie bv ook <a href="http://www.epbn.org/news/reports/gmoworld.pdf"> dit PDF artikeltje </a> uit onafhankelijke bron

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Pagina: 1