TV-kaart, opnemen van videorecorder?

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 17:49
Is het mogelijk met de wat goedkopere TV-kaarten films op te nemen van een videorecorder, bijvoorbeeld met de Leadtek Winfast TV-2000-XP, of die Pinnacle PCTV rave?

Me pa wil films opnemen op Cd van de oude videobanden.. is dat mogelijk? Welke kaart raden jullie ons aan? 100 euro is ongeveer de max denk ik.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het kan bijna met elke tv-kaart, als ie maar een composiet-ingang heeft (en de videorecorder natuurlijk een uitgang ;)). En de kaarten die jij noemt hebben dat allebei, geloof ik. Het zou zelfs met de helft van het budget lukken... :)

They made me do it.

• Burning_Tyre
Ik heb dus de Pinnacle Studio PCTV op het oog, iets van 6 tientjes. Hoe moet ik het dan precies aansluiten, via welke uitgang op de videorecorder? De composiet is dat die soort zwarte ingang met wat pinnetjes? En de normale tv moet dan via coax? Niet eerst de coax in de videorecorder?

Zijn er dan nog speciale kabels nodig of is alles meegeveleverd?

• BigB
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Burning_Tyre schreef op 06 May 2003 @ 23:30:
Ik heb dus de Pinnacle Studio PCTV op het oog, iets van 6 tientjes. Hoe moet ik het dan precies aansluiten, via welke uitgang op de videorecorder? De composiet is dat die soort zwarte ingang met wat pinnetjes? En de normale tv moet dan via coax? Niet eerst de coax in de videorecorder?

Denk er wel aan dat de Pinnacle Studio PCTV mono geluid heeft.
Als je stereo wilt moet je een Pinnacle Studio PCTV Pro nemen is ongv 110 euro.

• Burning_Tyre
Zijn er kaarten onder de 100 euro die wel stereo zijn? wat raden jullie mij aan?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Hier zijn al veel topics over geweest, zie http://search.gathering.tweakers.net/forum.php/find

ook handig bij de keuze van een capture kaart: www.vcdhelp.com
BigB schreef op 06 mei 2003 @ 23:33:
[...]

Denk er wel aan dat de Pinnacle Studio PCTV mono geluid heeft.
Als je stereo wilt moet je een Pinnacle Studio PCTV Pro nemen is ongv 110 euro.
Als je via de composite gaat werken gaat het geluid via de geluidskaart, en dan maakt het dus niks uit of de TV kaart stereo of mono is, want je gebruikt de tuner niet.

Mijn ervaring is dat die capture kaartjes à la PCTV leuk zijn om af en toe een frutseltje van de TV op te nemen of een videoclipje ofzo, maar verwacht er geen wonderen mee.
Je krijgt met name bij oudere, slechtere videobanden (strepen/sneeuwerig beeld) al heel snel dat het geluid niet meer synchroon loopt.
Vrijwel elke tv kaart heeft kabels meegeleverd, en anders staat het 9 van de 10x op de website vermeld wat er wel en niet in het pakketje zit.

[ Voor 16% gewijzigd door dreeke op 06-05-2003 23:38 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Gardocki
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: http://itc.ua/img/dpk/2002/11/!pinnaclepctv.jpg

Composiet ingang is dat gele ding hier op dat plaatje. Als het goed is zit er op je videorecorder ook zo'n aansluiting. Dus je sluit gewoon dat aan, plus natuurlijk de audio van de videorecorder naar de line-in van je pc.

En volgens mij gaat de coax eerst in de videorecorder, en dan vanaf de videorecorder met een SCART-kabel naar de tv. Zo hebben we dat tenminste hier...

They made me do it.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

[rml]Atgast in "[ tv-kaart] capturen > wie heeft de goude"[/rml]

Het kan ook door gewoon je tv kaart op de uitgang van de videorecorder te hangen (coax) en dan op die frequentie afstemmen. Heb ik ook gedaan in het bovenstaande topic.
voor je videosignaal zit je waarschijnlijk rond de 602.25Mhz

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

als het goed is kan je gewoon vanaf je video met een tulp stekkertje naar je tv kaart (zo doe ik het tenminste)
Als die aansluiting niet op de video zit dan moet je een scart converter hebben of gewoon via de coax kabel aansluiten.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Atgast schreef op 06 May 2003 @ 23:39:
[rml]Atgast in "[ tv-kaart] capturen > wie heeft de goude"[/rml]

Het kan ook door gewoon je tv kaart op de uitgang van de videorecorder te hangen (coax) en dan op die frequentie afstemmen. Heb ik ook gedaan in het bovenstaande topic.
voor je videosignaal zit je waarschijnlijk rond de 602.25Mhz
Op deze manier zal je alleen nooit een stereo signaal krijgen, want de het signaal wat je videorecorder vanaf een videoband weergeeft via de coax aansluiting is zo mono als het maar zijn kan.

Daarom altijd de scart of svhs gebruiken, geeft ook nog een veel betere beeld kwaliteit.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

dreeke schreef op 06 May 2003 @ 23:43:
[...]

Op deze manier zal je alleen nooit een stereo signaal krijgen, want de het signaal wat je videorecorder vanaf een videoband weergeeft via de coax aansluiting is zo mono als het maar zijn kan.

Daarom altijd de scart of svhs gebruiken, geeft ook nog een veel betere beeld kwaliteit.
dat wist ik niet, wel dat t bij mij mono is, maar niet dat dat altijd zo is.
zou je het misschien kunnen uitleggen?

* Arjan nieuwschierig :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Composiet is de tulp-aansluiting, die met die "puntjes" is S-VIDEO. Gebruik indien mogelijk de S-VIDEO-aansluiting, want die geeft de beste kwaliteit.

De COAX-aansluiting is alleen interessant als je via de tuner een TV-uitzending wil bekijken of opnemen. Daar heb je in dit geval (direct van de VCR opnemen) dus niets aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 23:54 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Atgast schreef op 06 May 2003 @ 23:52:
[...]

* dreeke nieuwschierig :)
Ik kan je het niet haarfijn uitleggen omdat ik er zelf ook niet bijzonder extreem veel vanaf weet.

De coax aansluiting is puur voor het binnenhalen van de tv zenders (waar wil je anders je bandjes van opnemen). Omdat het niet handig is om zo'n coax kabel te splitsen, zit er op de video ook weer een coax uitgang.
Die gaat dan weer naar de TV, aangezien je anders op de TV geen zenders meer zou kunnen ontvangen.

Ga je nou banden bekijken via de coax aansluiting, dan is het geluid mono. Ik zou niet weten waarom maar ik heb nog geen video gezien die daar een stereo signaal over wegstuurde.
Vandaar dat je je video aansluit via de scart, een scart is niet meer dan rood, groen, blauw, aarde en geluid links/rechts. Maar dan in 1 stekker.
Composiet is hetzelfde als een scart, alleen heb je dan 1 stekker voor het beeld (RGB) en 2 voor het geluid (links en rechts).

Omdat die gesplitst zijn steek je dus de RGB (beeld, gele tulp) in je TV kaart en het geluid converteer je naar een mini-jackplug en die stop je in de line in van de geluidskaart.

Je kan natuurlijk alsnog de video aansluiting op de tv kaart door middel van een Coax kabel, maar zoals gezegd is het geluid dan mono.
Tenzij je dan weer een aparte kabel voor het geluid vanaf de video naar de geluidskaart laat lopen. Maar als je dan toch bezig bent .... :Y)

• Burning_Tyre
Dus met die goedkopere modellen, kan je gewoon van je videoband stereo opnemen zolang je via die Composiet werkt?

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Dit is wel wat voor je:
Terratec Cinergy 400, TV met Teletekst en stereo.
Video recording using common compression methods (DivX, etc.)
SVHS and video input for external devices
http://productsen.terrate...de=thread&order=0&thold=0

Pricewatch: €64,-
pricewatch: Terratec Cinergy 400 TV, PCI (Retail)

[ Voor 43% gewijzigd door xabre16v op 07-05-2003 00:18 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Burning_Tyre schreef op 07 mei 2003 @ 00:10:
Dus met die goedkopere modellen, kan je gewoon van je videoband stereo opnemen zolang je via die Composiet werkt?
Yep, omdat het geluid via de geluidskaart loopt. Alleen kun je dan nooit in stereo direct van de TV opnemen met die kaart, omdat z'n tuner mono is.

In dat geval moet je de video op de juiste TV zender zetten dan dan via de composite opnemen.

• Brothar
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Ik heb een Terratec over, misschien nog geen week gebruikt.
Je zou me een plezier doen als je hem zou overnemen.

N.B.ik vind de Cinergy 400 perfect. Ik heb 'm alleen niet meer nodig,ik heb naderhand een grafische kaart met TV-tuner gekocht.

eagle

Verwijderd

Brothar schreef op 07 May 2003 @ 00:21:

N.B.ik vind de Cinergy 400 perfect. Ik heb 'm alleen niet meer nodig,ik heb naderhand een grafische kaart met TV-tuner gekocht.
Ik zou er wel intresse in hebben. Moet een aantal videobanden backuppen op cd. Dat is er toch snel mee mogelijk?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 20:01 ]

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:46
Atgast schreef op 06 mei 2003 @ 23:52:
[...]

* amontillado nieuwschierig :)
Reden is super simpel : Geld
De videorecorder heeft een modulator die het een signaal erbij op de kabel moduleert. Een stereo modulator is behoorlijk veel duurder dan een mono en omdat het toch geen echte noodzaak is (ten slotte heeft iedere stereo tv meestal ook wel een scart) wordt hier op bezuinigt.

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

• Burning_Tyre
Brothar schreef op 07 mei 2003 @ 00:21:

Was ik niet eerder?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01-03 17:13
Jij was toch topicstarter en Brothar biedt iets je aan. TheFFF moet ff z'n beurt afwachten lijkt me...

Verwijderd

ik was van de week op locatie bij http://voorraadopruiming.nl
daar lagen lifetec(ze noemen ze ook medion, tevion) 9415 kaartjes.
svhs in.
composite in
stereo tv.
stereo radio

voor 2 tientjes, dus direct maar ff 3 meegenomen :)
ik zag net dat ze op de site stonden voor 27.50 maar er lag toch echt een prijskaartje van 20euro bij :D

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 22:19 ]

• Brothar
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Een daadwerkelijke uitnodiging voor een aanbod heb ik inmiddels van een kennis ontvangen. Andere gegeadigden mogen mij wel mailen.

(lifetec was 1 - 2 jaar geleden bij Aldi. Dat was de enige keer dat Aldi een misser schijnt te hebben gemaakt. De volgens advertentie stereo-kaart bleek mono te zijn - aldus een melding op internet. Ik had die kaart toen ook in mijn handen, en heb hem teruggetracht. Maar 20 of 17,5 euro is niet veel voor een gokje)

Correctie: niet een kennis,maar een tweaker.
Ik ken maar 1 FF en als je daarmee ondertekent (geen achternaam) denk ik dus dat het mijn kennis is.

[ Voor 71% gewijzigd door Brothar op 07-05-2003 22:36 ]

eagle

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025

Movinghead

ing.

Je kan ook Pinnacle Studio Deluxe kopen daar zit nog een kastje bij waar je verschillende media in kan prikken.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-03 08:35
Hier wordt alles uitgebreid uitgelegd over het capturen van video:

Ars Technica

Ik heb zelf een PCTV Pro (stereo, teletext, radio en alles), en daarmee capture ik nog wel eens van de kabel en dat gaat uitstekend. Ik heb ook wel eens van VHS gecaptured en dat was een drama. Alleen maar sync-fouten (audio/video uit sync), dat schoot echt niet op.
Zoals je ook in het stuk van Ars Technica zult lezen (er even van uitgaande dat je het ook leest) valt goed capturen van VHS niet mee.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Verwijderd

Mijn video heeft alleen SCART. Zijn er geen kabels die SCART omzetten naar de type kabels die wel in de TV kaart passen? Andere mogelijkheid?

Ik was zelf van plan de Leadtek WinFast TV 2000 XP Deluxe aan te schaffen.

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01-2025

Paitor

rages doen :P

dreeke schreef op 06 mei 2003 @ 23:57:
[...]

Ik kan je het niet haarfijn uitleggen omdat ik er zelf ook niet bijzonder extreem veel vanaf weet.

De coax aansluiting is puur voor het binnenhalen van de tv zenders (waar wil je anders je bandjes van opnemen). Omdat het niet handig is om zo'n coax kabel te splitsen, zit er op de video ook weer een coax uitgang.
Die gaat dan weer naar de TV, aangezien je anders op de TV geen zenders meer zou kunnen ontvangen.

Ga je nou banden bekijken via de coax aansluiting, dan is het geluid mono. Ik zou niet weten waarom maar ik heb nog geen video gezien die daar een stereo signaal over wegstuurde.
Vandaar dat je je video aansluit via de scart, een scart is niet meer dan rood, groen, blauw, aarde en geluid links/rechts. Maar dan in 1 stekker.
Composiet is hetzelfde als een scart, alleen heb je dan 1 stekker voor het beeld (RGB) en 2 voor het geluid (links en rechts).

Omdat die gesplitst zijn steek je dus de RGB (beeld, gele tulp) in je TV kaart en het geluid converteer je naar een mini-jackplug en die stop je in de line in van de geluidskaart.

Je kan natuurlijk alsnog de video aansluiting op de tv kaart door middel van een Coax kabel, maar zoals gezegd is het geluid dan mono.
Tenzij je dan weer een aparte kabel voor het geluid vanaf de video naar de geluidskaart laat lopen. Maar als je dan toch bezig bent .... :Y)
Ik geloof dat je verhaal alleen met videorecorders met 2 koppen geldt dreeke :)
Met 6 koppen nemen nl wel stereo op, en geven wel stereo weer.
Of dat dan ook met de coax nog wordt behouden ben ik niet 100% zeker van,
maar opzich moet er over coax wel stereo weergegeven worden.
Onze vcr lust de COAX signalen door naar de tv, en al die signalen zijn gewoon stereo. Ook als ik via de vcr tv kijk lukt dat gewoon...

Edit:

Scart is om te zetten naar tulp kabels.
van de tulp kabels kan de gele in je videokaart, de rode en de witte moet je weer omvormen naar een mini jack, en deze in je line in steken.
Het is dus wel mogelijk, met een kleine omweg :)

[ Voor 7% gewijzigd door Paitor op 03-11-2003 00:05 ]

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Verwijderd

De gele gaat niet in die kaart (Leadtek TV 2000 Deluxe) dacht ik, moet zeker eerst een omzetting naar S-VHS plaatsvinden???

Enig idee welk type kabels het precies om gaat? Scart naar Tulp .... Tulp geel naar S-Vhs en de twee audio-tulpjes naar 1.

• Cis

Cis

Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 00:19:
De gele gaat niet in die kaart (Leadtek TV 2000 Deluxe) dacht ik, moet zeker eerst een omzetting naar S-VHS plaatsvinden???

Enig idee welk type kabels het precies om gaat? Scart naar Tulp .... Tulp geel naar S-Vhs en de twee audio-tulpjes naar 1.
Compososiet (tulp) naar SVHS is gewoon te koop als kabeltje. Andersom ook. Hetzelfde geldt voor de tulp en minijacks.
Vaak zijn er ook al kant-en-klare "scart-->SVHS+mini-jack"-kabels te koop. De prijs ligt dan rond de 10 a 15 euro uit mijn hoofd.
Vraag alleen even na bij aanschaf wat de directie is van het signaal. Vaak is het een single-direction, dus bijvoorbeeld alleen van scart naar svhs (of andersom) en niet andersom. Er zijn ook scartblokjes in omloop waarmee je directie kan instellen (schakelingetje).

Kortom: even langs de kabelboer gaan en kijken voor hoeveel euro je wordt opgelicht en vervolgens kopen en capturen die hap :D

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben ook aan het opnemen van video>pc. Ik doe het gewoon via de kabel. Scart zit namelijk niet op die oude Sony Mono videorecorder die ik hier heb. Gewoon zoeken naar kanaal 35 of zo waar de video op ingesteld staat en dat gaat tot nu toe perfect. Pakt ook een hele goedkope tv kaart en klaar.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met de Hauppagen Express kaart? Een van de goedkoopste kaarten die er zijn rond de 50 euro? Maar is hij wel beetje redelijk? Hij is wel mono geloof ik maar zijn er mensen hier met ervaring met die kaart? Of zijn er andere redelijke kaarten in die prijscategorie met een vand deze chipsets: Bt848A, Bt849, Bt878 of Bt879

Mvg Roy

Verwijderd

Vraagje, welke brandsoftware gebruiken jullie voor het branden naar DVD? Ik heb zelf alleen Nero, ik krijg net te horen dat er wel speciale brandsoftware nodig is voor DVD formaat branden.
Pagina: 1