Toon posts:

P2B(s) mobo en werkende softbios en 124MHz FSB?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wie van jullie heeft een ASUS P2B(s) mammaplank (eventueel met SCSI dus) en een werkende softbios?
De softbios kan geactiveerd worden door een kleine soldeeractie en een bios update.

En wie heeft vervolgens via die softbios een FSB van 124MHz ingesteld? Standaard is 112MHz het maximum, maar jullie snappen dat 124MHz wel veel leuker >:) is i.v.m. het overklokken van je proc.

En wie weet of de SCSI-bus dit leuk vindt?

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-09 10:50

Dark

who tweaked the light?

Een p2b-s krijg je niet verder dan 112Mhz. Zelf heb ik de jumper+softmenu geprobeerd en softfsb, maar je komt nooit hoger dan 112Mhz. dus. Ook de door H.Oda gedocumenteerde 50Mhz=124Mhz die je op mod-sites regelmatig ziet, werkte niet op mijn bord, een p2b-s 1.03. rev. c13
Een p3-600E fcpga+slotket3 draait wel gewoon op 1.65volt op mijn bord.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Op de series S, LS en DS zitten ook maar 3 FSB jumpers (fs0, fs1 en fs2),ik denk dat fs3 hardwired is op die series, want als je op de print kijkt zie je dat er wel een plaats is voor die jumper. Meestal in dat soort gevallen zit er ergens op de print een brug of 0 Ohm weerstandje, die de functie van de weggelaten jumper overneemt. Als je de FSB jumpers van een gewone P2b bestudeert, dan zie je dat de fs3 op 1+2 moet staan voor snelheden boven de 112Mhz. Op S series staat die jumper dus kennelijk vast staat op pin 2+3, want dat beperkt de bus tot 112. Als je het voor elkaar krijgt uit te vinden welke weerstand of draadbrug je moet verwijderen, en vervolgens fs3:1+2 te verbinden dan opent zich een heel nieuw spectrum van busspeeds tot 150Mhz!

edit[foutje verbeterd]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ik heb nog wat meer onderzoek gepleegd naar de mogelijke fsb speeds van de p2b-s. Als voorbeeld ben ik uitgegaan van mijn p2b-s versie 1.03. rev c13, hierop tref ik de ICS 9150-08 Clock Frequency Generator aan als chip die de clocks regelt. Even een bezoekje aan ICS gebracht, en de factsheet ( http://www.icst.com/pdf/9150-08.pdf ) doorgezocht, om er achter te komen dat deze chip maximaal 133Mhz genereert.
De chip heeft 3 fs pinnen; pin 2=fs2, 29=fs1 en 30=fs0 , deze pinnen zijn latched d.w.z. dat het zowel input als output is. Gelukkig staat er onder aan pagina 2 hoe je ze hoog/laag kan zetten: (Use 10Kohm resistor to
program logic Hi to VDD or GND for logic low.)
op pagina 3 van het pdf-je is een tabel van clockspeeds te vinden. Verderop op pagina 8 staat nog een uitleg over hoe de jumpers geimplementeerd (kunnen) worden.
Als je heeeel ;) handig bent met de soldeerbout en je hebt een beetje technisch inzicht (en een paar oude p2b-s bordjes om het te proberen) dan moet het met wat gesoldeer toch wel kunnen om hem op 133 te krijgen.
Blijft natuurlijk de vraag waarom asus dit in eerste instantie niet benut heeft. Het argument dat de pci te hoog zou komen waardoor de scsi-chip niet werkt lijkt niet te kloppen, omdat er duidelijk sprake is van 1/4 pci-devider op 133 (zie pdf-je ;)) en bij fsb 83.3 komt de pci zelfs op boven de 41 uit.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
In een van de andere topics had iemand zijn DIMM slots opgeblazen doordat hij de FSB te hoog had gezet.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

had iemand zijn DIMM slots opgeblazen
Dat is knap, de slots dat is het deel wat op het bord zit en waar je het ram instopt. Hij heeft waarschijnlijk zijn pc66 ram opgeblazen toen hij eens FSB 112 probeerde?

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk kunnen de SCSI-verises van de P2B (de s en ds) niet hoger dan 112MHz zonder gevaar voor de SCSI-bus. Zelf loopt alles heel stabiel op 112MHz bij mij, maar je wilt wel eens wat meer natuurlijk :). Ik was al bang dat ik niet hoger dan 112MHz kan komen. Maar als er mensen zijn die wel een P2Bs op 124MHz hebben lopen (stabiel en zonder SCSI problemen), dan hoor ik het graag

• Dark

Dark

who tweaked the light?

SpeedingWilly: 124 gaat dus nooit met zo'n ICS9150-08 PLL-IC, die op de p2b-s gebruikt wordt.Ik denk niet dat de scsi de oorzaak is van het weglaten van de 133Mhz setting, want die scsi chip is een pci device, en pci zou keurig op 33.4Mhz komen bij die fsb vanwege de 1/4 divider op dat PLL-IC.

De gewone p2b rev1.1 maakt gebruik van een Winbond W83194R-39A PLL-IC ( http://www.winbond.com/sheet/w8319439.pdf pagina 6), deze kan wel 124 en verder genereren. Helaas zijn ze niet pincompatible dus omwisslen zal niet gaan.

Wat wel een mogelijkheid is is turbo-pll, een regelbaar pll-clock setje, verkrijgbaar in japan. Hiermee kan je de fsb traploos regelen tot ver over de 200Mhz ! zie: http://web01.fureai.or.jp/~hirobo/english/over_clockers_tool/pll/sample/pll-01_setting_sample.html en http://web01.fureai.or.jp/~hirobo/english/over_clockers_tool/pll/turbo_pll_01.html

• Dark

Dark

who tweaked the light?

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Mijn P2B-S kreeg ik niet op 112 Mhz stabiel. :'( Maar ja, zal ook wel komen doordat ik een een P2 300 SL2YK had die op 450 Mhz draaide. :)
Maar toch, het was zekers een mooi moederbordje.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de link Dark, maar de beschreven implementatie op de site gaat me toch iets te ver. Een verbinding solderen en een gemodificeerde bios flashen, OK, maar de halve mammaplank slopen en andere componenten plaatsen, NEE toch niet

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Afbeeldingslocatie: http://web01.fureai.or.jp/~hirobo/english/over_clockers_tool/pll/sample/image/p2b_s.jpg

ziet er toch niet zo erg moeilijk uit?
Pagina: 1