3com wlan access point 2000

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MarkoesMark
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Ik heb thuis een UTP netwerkje liggen, verspreid over 3 verdiepingen.. maar m'n vader en ik hebben allebei een laptop en hebben geen zin om iedere keer die UTP kabel achter ons aan te hebben slepen dus d88 wij: kom we nemen een wlan....

we willen hem dan eigenlijk over 3 verdiepingen gebruiken, maar 2 is ook goed..... dit wil zeggen dat ik hem op m'n kamer wil gebruiken en een verdieping lager in de woonkamer en m'n vader in de woonkamer en nog een verdieping naar beneeje in het kantoor....

maar wij hebben er nie zo heel veel verstand van wat nou wel of niet goed is.....

m'n vader liet z'n oog dus vallen op de 3com wlan access point 2000, dus ik zoeken op de www en nu zie ik dus verschillende reacties, de ene zegt dat ie nog geen kamer verder komt en de andere zegt dat ie behoorlijk goed werkt.....

ik wil geen miskoop doen dus ik d8 ik maak er ff een topic van om het ff kort te sluiten.... als jullie hem nix vinden, hebben jullie dan een goed alternatief....

alsvast bedankt.... :)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:55
Laat ik het zo zeggen: Er zijn bedrijven die veel betere (prijs/kwaliteit) wireless spullen maken dan 3com :)
Ik heb zelf n D-Link DWL-900AP+ en ben er zeer tevreden over. De D-Link heeft ten opzichte van alle andere AP's in deze prijscategorie verreweg de meeste functies. Bovendien is D-Link erg vlot met firmwareupdates.
Dingen die de D-Link heeft, maar veel andere AP's niet:
-regelbaar vermogen tussen 10 en 17dB
-radius/802.1x client
-dhcp server
-64/128/256bit WEP
-WPA (!!!, binnenkort)
-loggen naar logserver mogelijk
-bridgefunctie
-kan als client dienen
-repeaterfunctie
-nog meer waar ik niet zo snel op kom :)

Als je n stuk meer te besteden hebt dan zou ik bijvoorbeeld n Cisco 350, HP 520WL, HP 400-WL of n willekeurig Breezecom/Alvarion AP nemen, maar deze zijn duidelijk duurder.

[ Voor 5% gewijzigd door FatalError op 06-05-2003 23:11 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• MarkoesMark
ok, maar hoe zit het dan met de bereikbaarheid van die dingen, kan ik van beneeje naar boven nog gewoon contact houden als ik het ap bijvoorbeeld op de middelste verdieping zet??

• MarkoesMark
owjah, en nog bedankt voor de goede uitleg :)

• FatalError
Over het bereik valt niet veel te zeggen, je zal het gewoon moeten proberen.
De D-Link heeft op maximaal vermogen n goed bereik, maar als jij gewapend beton hebt tussen de verdiepingen zou het onvoldoende kunnen zijn.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Over het algemeen moet je het met de goedkopere merken het ook kunnen doen. En de keuze tussen de B en de G versie, de G versie is nieuwer komt verder en is sneller.

Verder moet je als er een betonnen vloer tussen de verdiepingen ligt zowiezo met meerdere zenders werken, wifi komt gewoon weg niet lekker door beton. Dus 3 verdiepingen = 3 zenders en die met een switch aan het bestaande netwerk knopen en je kunt overal lopen met je laptop :)

Tweakers Discord

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

FatalError schreef op 06 May 2003 @ 23:10:
Laat ik het zo zeggen: Er zijn bedrijven die veel betere (prijs/kwaliteit) wireless spullen maken dan 3com :)
Toevallig heb ik ook mijn oog laten vallen op dat model van 3com maar nu twijfel ik wel een beetje. Zelf heb ik een hoge pet op van 3com, maar zou je dit nog iets kunnen onderbouwen?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• MarkoesMark
ik vind het toch vrij prijzig om meerdere ap neer te zetten....

maar jah als je dan wel van verdieping naar verdieping kan lopen zonder verlies te hebben......

• FatalError
Die 3Com 2000 AP is n reference design Intersil Accesspoint meen ik, dit is n inmiddels bijna bejaard ontwerp (dat hoeft natuurlijk niet erg te zijn).
De ingebouwde antennes stellen weinig voor. Het uitgangsvermogen is laag en de gevoeligheid is niet bijzonder waardoor het bereik niet groot is.
Verder heeft de firmware gewoon weinig mogelijkheden. Nu heeft intersil wel n firmware met WPA ondersteuning, maar ik betwijfel of 3Com die ook gaat uitbrengen. De vorige 3Com firmware is van september 2002, dat vind ik redelijk oud. 3Com is zowieso niet zo snel met drivers en firmware vind ik.

De PCI wireless kaart van 3Com is wel prima overigens, kost ook niet teveel. Dit ding is een Intersil Prism 2.5 reference kaart, welke prima ondersteunt wordt onder vrijwel alle besturingssystemen. Onder linux kan je hem met behulp van HostAP als accesspoint gebruiken, daar kan je ook het vermogen opvoeren van de standaard 30mWatt naar 100-120 mWatt. Firmwares voor deze kaart geeft 3Com zelf niet, maar zijn op het web overal te vinden.

• MarkoesMark
dus als ik het goed begrijp kan ik dan het besten een D-Link DWL-900AP+ met 3com wireless kaartjes voor de laptop kopen?

• FatalError
De 3Com kaartjes voor de laptop ken ik niet. Bij de DWL-900AP+ horen eigenlijk DWL-650+ kaartjes, met de laatste drivers geeft ie meer vermogen en n hogere snelheid; tot zo'n 12-14 mbit/s. Verder zijn de Orinoco Gold kaartjes prima. Over Senao kaartjes lees ik hele goede dingen, zoals n erg hoge gevoeligheid en n hoog vermogen, maar die moet je uit het buitenland bestellen.

Als USB kaartjes wil kan ik je de Sitecom WL-012 aanraden, deze hebben n Intersil Prism 2.5 chip en n hoge gevoeligheid.

• MarkoesMark
nou heel erg bedankt voor de goede duidelijke tips :)

en nu m'n paps lief aan kijken ofie wat geld wil spenderen ;)

Verwijderd

Ik vind één access point per verdieping een beetje overdreven. Ik heb hier een wireless router in huis (waar dus een access point in zit) en die staat op de eerste verdieping. Op de begane grond en op de zolder is er gewoon bereik. Het ligt er wel aan hoeveel muren er tussen zitten.

• MarkoesMark
Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 23:14:
Ik vind één access point per verdieping een beetje overdreven. Ik heb hier een wireless router in huis (waar dus een access point in zit) en die staat op de eerste verdieping. Op de begane grond en op de zolder is er gewoon bereik. Het ligt er wel aan hoeveel muren er tussen zitten.
hebben jullie gewapend beton?

Verwijderd

MarkoesMark schreef op 10 May 2003 @ 00:33:
[...]

hebben jullie gewapend beton?
Ik geloof 't wel ja, huis is ruim 10 jaar oud dus dat zal wel.

• FatalError
Gewapend beton is kl*te voor het signaal. Ik niet dat er iemand is die kan garanderen dat het gaat werken, dit zul je gewoon moeten proberen. Misschien kan je apparatuur lenen bij iemand, om te testen.

Verwijderd

zit nu op een laptop via die 3com 2000 te werken :)
ik heb nog nooit last gehad van een wegvallend signaal of iets.. werkt door het hele huis
accesspoint staat op de kast in de kamer en op zolder heb ik signaal "zeer goed"

btw pcmcia kaatje is ook van 3Com

• MarkoesMark
nou vers.... ik denk dat ik het gewoon maar ff aanschaf en dan moet m'n vader maar kieken of ie mee gaat betalen :)

Verwijderd

Ik heb zelf een draytek 2200WE ( ja is een router met wifi ) ,maar als ik deze plaats op zolder dan kan ik beneden slecht van m'n verbinding genieten..
Ik heb er 2 kanaalplaten vloeren tussen zitten met betonijzer, dus als jij door 3 vloeren heen wilt zal dit zeeeer waarschijnlijk niet gaan werken of brakker dan het hier deed.
Ik heb zelfs het al mis zien gaan met slechts 1 zwaargewapende vloer er tussen , de afstand van de AP tot de pc was minder dan 5 meter..
mijn advies is om een AP te plaatsen op de etage waar je wilt werken met je laptop, misschien dat je mazzel hebt dat je verdieping hoger of lager ook kunt werken maar verwacht er niet te veel van.

suc6

• Proxar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
zit hier met een Linksys WRT54G, kost € 195, is een Router/Switch/AP.
M'n vriendin woont 150 mtr. verderop en de Linksys haalt het naar haar toe met gemak. Probleem is alleen dat de laptop niet terug kan zenden naar de router, daar zit denk ik ook jouw probleem dan. Moet trouwens door 4 muren waarvan 2 van beton.

Wisdom lies not in obtaining knowledge, but in using it in the right way !!

• MarkoesMark
kannonnen, ik weet niet wat het is maar volgens mij moet je gewoon joden veel geluk hebben.......

Ik denk dat ik maar ff iemand moet vinden om het te testen :)

allemaal erg bedankt

• TheDancer
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 21:05
Wat je ook nog kan doen is een WAP aanschaffen waar je een extra antenne op aan kan sluiten. Als je een kabeltje van een meter hebt, kun je deze kabel door de vloer doen. Op verdieping 1 hangt je antenne aan het plafond en op verdieping 2 staat je wireless access point op de vloer. Dan heb je iig geval 2 verdiepingen.
Ik weet zo snel geen type voor particuliere verkoop, maar wij op het werk hebben er een hangen van Intermec; Symbol heeft ze ook en er zijn er zeker weten meer die dit soort dingen levert...

[ Voor 1% gewijzigd door TheDancer op 11-05-2003 13:52 . Reden: typo's ]

It don't mean a thing, if you can't get that ping - Duke Ellington 1932

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-07 20:20
Belangrijk voordeel van de 3COM spullen is dat de WEP redelijk veilig is - zoals bekend kiezen 3COM WiFi apparaten hun IVs zo zodat de bug in RC4 niet te exploiten is. Voor meer info, lees: dit stageverslag. Voor mij is dit opzich al een reden om voor 3COM te kiezen, alhoewel goedkopere merken dit misschien inmiddels ook doen (echter, is hier informatie over?)

• MarkoesMark
maar die antennes zijn ook duur.....

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Meningen zijn dus verdeeld in dit topic, de een zegt dat het een slecht en verouderd apparaat is, en de ander heeft er geen problemen mee....

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Ik draai zelf ook 3com thuis en bereik is prima, heb nooit storing en kan rustig naar de buurman lopen en daar ook connectie maken. Voor huis tuin en keuken gebruik: "een prima keus!"

Verwijderd

Gunner schreef op 12 May 2003 @ 09:21:
Meningen zijn dus verdeeld in dit topic, de een zegt dat het een slecht en verouderd apparaat is, en de ander heeft er geen problemen mee....
Wat FatalError bedoelde, was dat 3Com niet zo'n goede prijs/prestatie-verhouding heeft. Het zijn best goede spullen, maar voor dezelfde prijs kun je iets kopen met meer features. Daarbij komt nog eens dat ze redelijk verouderde systemen gebruiken.

Het zijn dus geen 'slechte' apparaten, er is gewoon beter te krijgen voor hetzelfde geld :)

• MarkoesMark
het ligt dus duidelijk aan de bouw van je huis...

Verwijderd

MarkoesMark schreef op 12 mei 2003 @ 14:10:
het ligt dus duidelijk aan de bouw van je huis...
Tuurlijk. De één heeft gipsen wandjes, de ander gewapend beton. Dat scheelt nogal :) Vraag een winkel of je de spullen mag testen alvorens ze definitief te kopen, dat scheelt een hoop gedoe :)

• MarkoesMark
Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 14:13:
[...]

Tuurlijk. De één heeft gipsen wandjes, de ander gewapend beton. Dat scheelt nogal :) Vraag een winkel of je de spullen mag testen alvorens ze definitief te kopen, dat scheelt een hoop gedoe :)

• MarkoesMark
hmm, da quote ging nie helemaal goed, maar wat ik wou vragen is: of het in iedere winkel zomaar kan om dingen eerst te proberen of dat dat per winkel verschillend is....

Verwijderd

Nou ik denk dat zeker niet iedere winkel dat doet, maar ik zou niet weten welke het sowieso doet. Mail eens een paar winkels, vraag of je ze eerst mag testen, en dat - mits ze werken - je ze sowieso koopt.

• MarkoesMark
ok, gaat ik dat proberen

Verwijderd

OP wirrelesNL worden ze vaak tussen de 60 en 120 euro aangeboden (nieuw).
Is echt een zeer goede AP zonder bekende bugs zoals mijn linksys dat wel heeft.
Pagina: 1