Banaanpluggen of schroefaansluiting?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.699 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:04
Ik heb m'n zelfbouw speakers bijna af (Vifa Korrekt). En die moeten worden aangesloten :D
Maar nu, waarmee? De terminals zijn voorzien van zowel een verguld banaanstekker-gat als een schroef-gat en op m'n huidige versterker heb ik van die cheap-ass klemaansluitingen.
Ik wil (binnen nu en december) een Marantz SR 5300 kopen (of SR4300 als het buget geen duurdere toestaat), die voorzien zijn van zowel een schroefklem aansluiting als een banaanstekker aansluiting.

Ik wil zowiezo 2x 1,5m 6mm2 Music Track kabels kopen (zien er lekker dik uit :9 )
Maar is het nou slim om daar vergulde banaanstekkers bij te kopen? Of moet ik gewoon lekker klemmen? :Y)
Wat ook een optie is om te wachten met die kabels en tot de nieuwe versterker er is met een 2,5mm2 het boeltje aansluiten.

Plaatje van de terminal:
Afbeeldingslocatie: http://www.boxy-lautsprecher.de/media/t105msniaub.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Mad_Demon op 06-05-2003 22:19 ]

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

zelf ben ik ooit met praticul enorm geschrokken van het slechte contact dat banaan-stekers maken... in laag ohmige meet opstelingen liep de meetfout op tot tientallen procenten...

mede daardoor ben ik voorstander van degelijker verbindingen... als schroefklemmen....

alleen als je van plan bent regelmatig te verplaatsen zou ik voor stekers kiezen.

(bij banaan stekers voeg je ook ettelijke extra overgangen in die voor ongewenste ellende kunnen zorgen imho)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
4mm2 is zat anders past het misschien nieteens in je klemmen, want dat had ik ook bijna met mn 4mm2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machielk
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-02-2024

machielk

The server has been updated

Zoals Duur zei, als je vaak gaat verplaatsen of speakers verwisselen zijn banaanstekkers een must, maar voor de overdracht is de schroefklem het beste. Maar denk inderdaad aan de breedte van je koper, want volgens mij past 6mm2 niet eens in een schroefklem, maar ja je kan altijd in de winkel ff proberen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanandu
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Xanandu

Xan!>

Speakon van Neutrik

[ Voor 24% gewijzigd door Xanandu op 06-05-2003 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
Lennieboy83 schreef op 06 May 2003 @ 21:51:
4mm2 is zat anders past het misschien nieteens in je klemmen, want dat had ik ook bijna met mn 4mm2 ;)
Ik kan tot 10mm2 in m'n terminals kwijt :Y)
Wat er maximaal in de klemmen van Marantz kunnen weet ik niet...
Het gaat hier over Hifi, niet PA :{

[ Voor 21% gewijzigd door Mad_Demon op 06-05-2003 21:57 ]

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:42

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ja dit is nou typish zo'n onderwerp waar enorm veel over word geleuterd. Ik zat met hetzelfde probleem en ik heb heel wat sites afgezocht. Bij de ene site zijn bananen favoriet, bij een andere spades en bij een derde gewoon klemmen.

Wat ik wel heb gedaan is de uiteinden van de kabel heel dun gesoldeerd met zilversoldeer. Ook daar zijn de meningen over verdeeld. Soldeer heeft een slechtere geleiding als koper, daarom heb ik zilversoldeer genomen. Dat is dan weer iets beter qua geleiding. Voordeel is dat je de individuele draadjes niet "wegdrukt" en het zachte soldeer word iets platgedrukt zodat een eeb groter contactvlak word verkregen. De schroefverbinding zelf is bij mij verguld hetgeen natuurlijk ook weer minder goed geleid als koper.

Als je maar goed oplet dat de kabel er juist en netjes inzit en hem goed klemt dan is dat naar mijn mening de beste verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61284

Ik zou lekker klemmen ;)

Die vergulde stekkers zijn idd makkelijk voor dingen die veel verplaatst moeten worden maar het goude laagje op de stekkers heeft geen voordeel qua geleiding, het heeft alleen geen last van corrosie/oxidatie. Dat laatste betekend dat je misschien even wat aan de draden moet wrikken... eens per jaar, en dat hoef je dan met goud niet.

Ik zie het voordeel van die stekkers niet behalve het bovengenoemde (dat ik het dus niet waard vind om te nemen), het is niet beter voor geleiding oid dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanandu
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Xanandu

Xan!>

Mad_Demon schreef op 06 mei 2003 @ 21:56:

[...]

Het gaat hier over Hifi, niet PA :{
WTF? Speakcon is het beste wat er bestaat! Een luchtdichte aansluiting, betrouwbaar en heel betaalbaar. Je moest eens weten hoevaak ik powercon tegen kom op zelfbouwluidsprekers. En so what PA, bij PA en in de studio begint immers alles, is z'n tijd ook ver vooruit ivt de hifi thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

studio/hifi/pa
Neutrik, speakcon,WBT
allemaal steengoeie verbindingen!..
niets om over te klagen of het nou om PA gaat of niet!

[ Voor 3% gewijzigd door gitaarwerk op 06-05-2003 23:14 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
Mja, leuk en aardig, maar in mijn geval totaal nutteloos omdat het gat en de fresingen voor de terminal + bedrading al aanwezig zijn.
Bovendien zou ik het niet logisch vinden om bij de luidspreker een stevige Neutrik aansluiting te hebben en aan de andere kant 2 losse draden omdat de versterker niet voorzien is van die aansluitingen.
Vandaar mijn commentaar :)

Ik heb zelf alleen maar goede ervaringen met Neutrik (bijna al hun spul eigenlijk wel) in het theater. Maar om het nou in mijn geval te gaan gebruiken, nee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

in princiepe is klemmen beter, maar als je veel wisselt.. bananen ook goed..

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60477

....

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 60477 op 06-05-2003 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
Ik ben vanmiddag naar Speaker & Co geweest om de laatste spullen te halen voor m'n luidsprekers. Spikes :9
En ik heb aan die man gevraagd en die zei dat het in mijn situatie slimmer was om stekkers te nemen aangezien ik op korte termijn een paar keer ga spelen met de opstelling en ze naar een presentatie gaan.
Door het opnieuw draaien van de uiteinden met vette/zure vingers zouden de snoertjes niet helemaal lekker meer worden.
Dus ik heb zo'n 3,5 meter 4mm2 Spirit Of High Silver gekocht voor de prijs van 3 :Y) (het was het laatste van de rol)
En ik heb 8 hele mooie gouden banaanstekkertjes gekocht.
Na drie kwartier lekker knutsellen (met handschoenen) kreeg ik dit resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/snoer1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/snoer2.jpg

Ik ben heel blij met de snoertjes! :D

[ Voor 4% gewijzigd door Mad_Demon op 08-05-2003 17:14 ]

Pagina: 1