Toon posts:

[Mixer] Dateq Apollo kraakt als de ziekte

Pagina: 1
Acties:
  • 1.516 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een van de eerste versies van deze mixer. Na veel problemen met krakende faders e.d. heb ik de faders vervangen door de Alps CP K. Aangezien die faders bijna niet kunnen kraken heeft het probleem zich ergens anders naartoe verplaatst.

Even een rijtje symptomen:
- geluid valt weg en gekraak is alles wat er over blijft
- geluid valt naar 1 kant weg (zowel links als rechts)
- een tik op het mengpaneel doet het voor 10 seconden verdwijnen
- de gain een zwiep (veel signaal erdoor dus) geven doet het even verdwijnen
- de master opendraaien doet het verdwijnen

Verder heb ik het niet op de koptelefoon dus dan denk ik dat de kanalen zelf goed zijn. Ik heb het op alle kanalen trouwens dus het lijkt me sterk dat ze allemaal stuk zijn. Het zit dus ergens in de uitgang van het paneel. Ook op de rec out heb ik het probleem. Er zitten meerdere outputs op en allemaal kraken ze.

Ik heb de schakelaars (voor de crossfader) in het mengpaneel al uit elkaar gehad en gereinigd en met succes. Die dingen kraakten namelijk ook en dat is nu weg :) De mixer heeft in een vochtige ruimte gestaan en dat nekt hem nu dus jammer genoeg.

Nu zitten er 2 printplaten in die aan elkaar verbonden zijn door alu pinnen (hoe verzin je het). Ik verdenk dus die connecties van corrosie en ben nu met een cleaner die pinnen en de huisjes waar ze in moeten aan het schoonmaken.

Iemand nog wat ideetjes? Of soortgelijke problemen?

Edit:
Ik heb Dateq ook al gemaild, maar weinig respons..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 20:37 ]

Verwijderd

Ik zou Dre (new-line.nl) om advies vragen, die weet tenslotte alles :).

Loshalen, schoonmaken (begginde roestplekjes voorzichtig weg proberen te werken) en kijken of alles eruitziet zoals het eruit zou moeten zien is het enige wat ik kan bedenken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 mei 2003 @ 20:57:
Ik zou Dre (new-line.nl) om advies vragen, die weet tenslotte alles :).

Loshalen, schoonmaken (begginde roestplekjes voorzichtig weg proberen te werken) en kijken of alles eruitziet zoals het eruit zou moeten zien is het enige wat ik kan bedenken.
Daar ben ik nu mee bezig :) Ik had al geprobeerd te registreren op dat forum, maar dat lukt niet. Ik heb Dre een mailtje gedropped ;)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Vocht sloopt ook de rest van je electronica dus het zou ook best iets op het bord zelf kunnen zijn wat het kraken veroorzaakt.
Dat ie 2 jaar in de kelder heeft gestaan was niet omdat hij al kraakte?
Meestal geeft een kapotte condensator ook een continu krakend geluid. :)

Maar misschien zijn het enkel de verbindingen. :)

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
_bas_ schreef op 06 May 2003 @ 21:18:
Vocht sloopt ook de rest van je electronica dus het zou ook best iets op het bord zelf kunnen zijn wat het kraken veroorzaakt.
Dat ie 2 jaar in de kelder heeft gestaan was niet omdat hij al kraakte?
Meestal geeft een kapotte condensator ook een continu krakend geluid. :)

Maar misschien zijn het enkel de verbindingen. :)
Hij is in een slecht verwarmde ruimte gebruikt. Je kunt het een klein beetje zien aan de printplaat. Alles ziet er verder goed uit. Geen gekke dingen iig.

De connectors (cinch) aan de achterkant zitten zeg maar op een pcb gesoldeerd. Daarnaast is er de "moederplank" waar de faders op aangesloten zitten en alle draaiknopjes etc etc. Die 2 zitten aan elkaar dmv pinnen. Die connecties heb ik nu helemaal goed en het kraken is er nog steeds :'(

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik denk dat je het bij de outputs moet zoeken:
Denk eens aan potmeters (die bij de master zitten> helemaal rechts dus) en aan de master uitgangen. (heb je het probleem bij cinch en xlr? En de record uitgang?)

Als het tegenzit heb je een probleem met de chip die het signaal van de schuiven omzet naar het voltage voor de versterker; de VCA...

Wise enough to play the fool

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Klinkt inderdaad als een stel rotte potmeters.

Gewoon open schroeven en flink schoonmaken. Bus perslucht e.d erbij en gaan met die banaan. Op de site van Dre staat wel met welke middelen je die zooi het beste kunt reinigen.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op 06 mei 2003 @ 23:34:
Ik denk dat je het bij de outputs moet zoeken:
Denk eens aan potmeters (die bij de master zitten> helemaal rechts dus) en aan de master uitgangen. (heb je het probleem bij cinch en xlr? En de record uitgang?)

Als het tegenzit heb je een probleem met de chip die het signaal van de schuiven omzet naar het voltage voor de versterker; de VCA...
Ok, stel het kraakt..als ik de gain opendraai dan knalt het geluid zeg maar ineens en dan is het goed. Alsof het signaal over een drempel moet zeg maar. Doe ik dit niet met de gain maar met de Master dan krijg ik hetzelfde effect.

De master heeft 2 outputs: 0dB en +6dB...allebei kraken

Op de monitor uitgang heb ik hetzelfde probleem. Draai ik aan de monitor knop (meer volume wel te verstaan) dan is het geluid weer ok. Dus weer die drempel zeg maar.

Rec out: zelfde verhaal, maar dan werkt alleen de gain. Logisch, want de master en monitor hebben geen effect op de rec out :+

Op de pcb zie ik een boel weerstanden, caps en chips. Weinig wat ik schoon kan maken iig. Ik geloof niet dat het de potmeters zijn. Eraan wrikken oid zou kraken moeten opleveren dan. En dat is niet zo. Ook bij het draaien eraan hoor je niks.

Tijdens het mixen gebeurd het gewoon. En de DJ's onder ons kunnen zich vast wel voorstellen dat je zo'n ding wel in elkaar kan hoeken als je er net lekker inzit :( Ik word er helemaal gestoord van.
Misschien de kleine pcb vervangen en dan hopen..

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 mei 2003 @ 23:59:
[...]

Tijdens het mixen gebeurd het gewoon. En de DJ's onder ons kunnen zich vast wel voorstellen dat je zo'n ding wel in elkaar kan hoeken als je er net lekker inzit :( Ik word er helemaal gestoord van.
Misschien de kleine pcb vervangen en dan hopen..
Ik trap ze altijd al de deur uit voordat ze beginnen te kraken :+

En ja het is inderdaad irritant.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Verwijderd

Topicstarter
Reind schreef op 07 May 2003 @ 00:58:
[...]

Ik trap ze altijd al de deur uit voordat ze beginnen te kraken :+

En ja het is inderdaad irritant.
Mja..een Dateq schop je niet zo ff de deur uit..en al helemaal niet als ie gaar is :(

Dateq kopen iemand? ;)

Verwijderd

Heeft een Apollo trouwens ook VCA faders ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 mei 2003 @ 08:29:
Heeft een Apollo trouwens ook VCA faders ?
Alleen een VCA crossfader als het goed is. De faders die er standaard in zaten waren echt heel erg slecht (3 maanden en kraken). Maar dat VCA is helemaal niks. Het is te traag en op de crossfader merk je dat heel erg. Heel vervelend mixen is dat.

Die CP K faders komen uit een Dateq GPM8.3. Tenminste, ze worden standaard bij die tafel geleverd. Voelen heerlijk aan en de kwaliteit is duidelijk beter. Ik heb die faders al meer dan een jaar en nog steeds perfect :) Maar ja, je betaald er dan ook voor want die krengen zijn dus harstikke duur :D

Dat ik deze tafel kocht was het hele DJ gebeuren nog niet zo populair als nu. De Dateq XTC was er nog niet en Pioneer deed helemaal niks met DJ gear geloof ik. Ik dacht echt dat ik een mixer kocht die niet meer stuk ging, maar na 3 maanden begon het en het is nooit meer weggegaan. Eerst de faders..toen de schakelaars..en nu dus waarschijnlijk iets anders.

Ik hoop dat ik de kleine PCB kan vervangen voor niet al teveel geld. Als hij dan goed is heb ik een Apollo te koop ;)

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.dateq.nl/Images/apollo/apollo.gif

Dat is hem dus. Het plaatje is exact de mixer zoals ik hem heb. Die faders zijn ook de oude faders nog. Tegenwoordig worden ze geleverd met andere faders (3x raden waarom ;) ) en 3x phono ipv de 2x die ik heb. Ik heb dus echt een van de oudere modellen.

Al die gele schakelaars kraakten dus ook. Die heb ik 1 voor 1 allemaal uit elkaar gehad en schoongemaakt. Leuk werkje is dat :P

Edit:
Ik heb ook Dateq even gebeld. Die willen dat ik hem langsbreng en kunnen verder niks zeggen om me in de goede richting te helpen :/ Was te verwachten natuurlijk.. Ik heb zo'n gevoel dat dit heel veel centen gaat kosten dan :X

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 11:08 ]

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Hoe oud is die mixer? Ik heb verhalen gehoord van XTC's die ernstig naar de knoppen waren maar voor niks werden gerepareerd (wakostda? niks, is garantie :+)

Verwijderd

Topicstarter
Vash schreef op 07 mei 2003 @ 12:27:
Hoe oud is die mixer? Ik heb verhalen gehoord van XTC's die ernstig naar de knoppen waren maar voor niks werden gerepareerd (wakostda? niks, is garantie :+)
Er zit geen garantie meer op ;)

Op new-line kreeg ik te horen dat het misschien tinpest kan zijn.. En nu ik zo naar het pcb kijk kon dat wel eens zo zijn. Vanavond ga ik met de soldeerbout aan de gang en een stuk of 50 verbindingen opnieuw maken.. Kijken of het werkt.

• Twilight
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-12 13:18
Vri uitzonderlijk, een Dateq die kraakt.
Die dingen zijn echt heilig. Je zou wel langs kunnen gaan voor een analyse. Daar zouden ze niet zoveel voor mogen vragen. Je betaalt er natuurlijk wel voor...

www.nanon.nl

Verwijderd

Topicstarter
Twilight schreef op 07 mei 2003 @ 14:03:
Vri uitzonderlijk, een Dateq die kraakt.
Die dingen zijn echt heilig. Je zou wel langs kunnen gaan voor een analyse. Daar zouden ze niet zoveel voor mogen vragen. Je betaalt er natuurlijk wel voor...
Ik kocht Dateq juist omdat ik het gekraak zat was :D Deze tafel is vanaf het begin al een nachtmerrie.
Als je nu overigens een Apollo koopt heb je een tafel die een stuk beter is. De huidige Apollo's zijn namelijk anders als die ik heb. Daar kwam ik achter dat ik bij iemand thuis draaide. Die had ook een Apollo (net nieuw) en die had ten eerste al hele andere faders..andere crossfader..en 3 phono inputs terwijl ik er maar 2 heb en dat is echt een nadeel aangezien ik 3 decks heb. Heb nu een voorversterkertje ertussen, werkt ook :)

Ik heb een tijdje een studiootje gehad en daar was de verwarming en ventilatie niet optimaal. Misschien dat daar de oorzaak ligt. Alleen de rest van mn apparatuur is 100% in orde en dat heeft er ook gestaan. Het staat nu al weer een paar jaar in m'n huiskamer dus daar hoef ik me geen zorgen meer over te maken.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kan eens met een soldeerbout alle soldeerlassen even opnieuw laten vloeien. Door temperatuursverschillen kunnen er in de loop van de tijd haarfijne scheurtjes in de lassen zijn ontstaan. Die zijn vaak niet zichtbaar maar kunnen bij audio-applicaties wel het bekende kraken opleveren. Zo heb ik al menig versterker gerepareerd.

Als je beschikking hebt over een oscilloscoop dan is het eenvoudig om de probleemcomponenten te localiseren. Zet gewoon een sinus op de ingang en volg de printsporen met de probe. Vanaf dat er vervorming op de sinus zit in de vorm van spikes enzo weet je dat het voorgaande component de boosdoener is.

De schuiven heb je vervangen - dus die kun je wel afschrijven als probleemfactor, maar de draaipotmeters blijven een gevoelige factor. Aangezien zelfs de schakelaars reeds kraakten (die doorgaans toch wel een langere levensduur hebben dan potmeters) zou ik zeker toch al eens voor de uitgang en één kanaal alle draaipotmeters vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
SatCP schreef op 07 May 2003 @ 14:35:
Je kan eens met een soldeerbout alle soldeerlassen even opnieuw laten vloeien. Door temperatuursverschillen kunnen er in de loop van de tijd haarfijne scheurtjes in de lassen zijn ontstaan. Die zijn vaak niet zichtbaar maar kunnen bij audio-applicaties wel het bekende kraken opleveren. Zo heb ik al menig versterker gerepareerd.

Als je beschikking hebt over een oscilloscoop dan is het eenvoudig om de probleemcomponenten te localiseren. Zet gewoon een sinus op de ingang en volg de printsporen met de probe. Vanaf dat er vervorming op de sinus zit in de vorm van spikes enzo weet je dat het voorgaande component de boosdoener is.

De schuiven heb je vervangen - dus die kun je wel afschrijven als probleemfactor, maar de draaipotmeters blijven een gevoelige factor. Aangezien zelfs de schakelaars reeds kraakten (die doorgaans toch wel een langere levensduur hebben dan potmeters) zou ik zeker toch al eens voor de uitgang en één kanaal alle draaipotmeters vervangen.
Als de potmeters het zouden zijn dan zou je dat toch duidelijk moeten horen. Stel er is er 1 gaar dan moet dat effect hebben op het draaien aan de potmeter. Dat merk je dus heel snel.
Ik verdenk echt de lassen. Als je ook naar de pcb kijkt dan zie je groepjes van punten waar het 1 grote bruine brei is zeg maar. Als ik een beetje krab aan een las dan komt er allemaal witte zooi vanaf.. Dat is niet normaal lijkt mij.. :? En echt ALLE kanalen hebben dit. Ook de plekken waar de input schakelaars op het pcb zitten zien er helemaal niet goed uit.

Het kraken gaat weg bij pieken. Dus altijd op een bass. Als er een rustig stuk in een plaat zit dan kan ik doen wat ik wil, maar dan gaat het dus niet weg. Totdat de bassline weer komt en dan gaat het soms uit zichzelf weer normaal of even een beetje de gain opendraaien.. Rechts heeft het ook veel meer dan links. Vanavond ga ik lekker solderen :)

Edit:
Ow en verder heb ik natuurlijk even wat dingen ge-elimineerd. Zoals mn SL1200 direct aan de versterker hangen. Andere inputs gebruiken(cd speler op de line in van het betreffende kanaal). Alle outputs geprobeerd etc tec.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 14:56 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ja euh.. niet meer te repareren. Lever maar in bij je HGA. :+

Nah... Koop een rol soldeertin van een kilo, stook je soldeerbout op, pak een goede tinzuiger en ga je hele print schoonmaken en opnieuw solderen.

Verwijderd

Topicstarter
Kaj. schreef op 07 May 2003 @ 15:15:
Ja euh.. niet meer te repareren. Lever maar in bij je HGA. :+

Nah... Koop een rol soldeertin van een kilo, stook je soldeerbout op, pak een goede tinzuiger en ga je hele print schoonmaken en opnieuw solderen.
Bied maar ;) Hij is te koop.

Vanavond ga ik fijn een paar uurtjes solderen en kijken hoever ik kom. Hopen dat het helpt anders mag je hem gratis ophalen...in stukken :P
Geintje, misschien dat ik de hele pcb vervang als het niet lukt. Ligt er een beetje aan wat het kost. Zal wel niet goedkoop zijn iig.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Hele PCB vervangen staat ongeveer gelijk aan een nieuwe Apollo kopen, denk ik zo. :D

Verwijderd

Topicstarter
Kaj. schreef op 07 mei 2003 @ 16:31:
Hele PCB vervangen staat ongeveer gelijk aan een nieuwe Apollo kopen, denk ik zo. :D
Daarom ga ik ook fijn solderen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Schop ;)

Gesoldeerd..hij doet het weer :D Wel een hele middag bezig geweest, maar het werkt weer naar behoren. Woei!

Verwijderd

Je bedoelt dat je alle soldeerverbindingen weer even vloeiend hebt gemaakt?

Goed werk dan iig, en nu weer mixen :)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

so, mooi werk dan dat je hem zelf gefixt hebt :7

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 mei 2003 @ 20:15:
Je bedoelt dat je alle soldeerverbindingen weer even vloeiend hebt gemaakt?

Goed werk dan iig, en nu weer mixen :)
Idd, alle verbindingen afgegaan met een soldeerbout :Z Bij iedere las even aangetikt met wat tin en zo een paar honderd keer. Een mobo is er niks bij :D

Edit:
Sommige lassen (stuk of 50 gok ik) heb ik eerst verwijderd met een tinzuiger. Die waren dan bijv wat slechter dan de rest.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 20:29 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

pff... moedig man...

Maar je hebt wel instant bevrediging van al je moeite!!

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op 08 May 2003 @ 20:39:
pff... moedig man...

Maar je hebt wel instant bevrediging van al je moeite!!
Net een tijdje gedraaid.. tis nog nie helemaal goed :( Aarghh |:( Wel stukken minder iig.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 22:30 ]

• TimMer
  • Niet online
Niet uit het raam springen!!!!! :o

;)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik tijd heb ga ik nog wel ff fijn solderen.. Tis alleen gigantisch veel werk. Misschien ff door laten meten maar.. Weet het anders ook niet :/

• TimMer
  • Niet online
En? Al resultaten geboekt?
Pagina: 1