Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] ID voor koeling, zou dit werken???

Pagina: 1
Acties:

• Jukebox126
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-11-2023
Ik weet dat in de FAQ een stukje staat over hoe je je fans moet opstellen voor luchtkoeling, maar ik heb een idtje en ik wil wel eens weten of andere mensen dit wel eens geprobeerd hebben en wat hun ervaringen waren. Ik heb natuurlijk eerst ff gesearched, maar kon nix vinden wat hier op leek.

Het idee is dit:
Als je nu eens op de bodem van de kast een aantal fans monteert die aanzuigen. Dit dek je af met twee filters op de bodem van de kast, een erbovenop, een eronder. Als je ditzelfde nu eens aan de bovenkant doet, alleen dan dat die fans aan de bovenkant wegblazen. Zeker in een bigtower zou dit niet al teveel problemen met je moederbord moeten opleveren, en anders: Waar zijn we modders voor?

Klopt de airflow dan helemaal, en het voordeel hiervan zou moeten zijn dat je een goede koeling hebt, maar die niet te zien is. Die filters zullen ook nog wel een beetje geluiddempend werken, dus zo veel herrie zou je niet moeten hebben.

Een van de nadelen zou kunnen zijn dat dingen als de videokaart en voeding de airflow ernsrig zouden kunnen benadelen.

Iemand dit al eens geprobeerd???

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Wat je zegt; het kan best, maar je kaarten zullen je flow erg beperken.
Ik ben niet zo'n fan van airflowpraatjes, alsof een kast voor de rest helemaal rendabel is, maar dit heeft denk ik weinig nu.
Je kan denk ik beter ter hoogte van je videokaart een intake maken, en aan de bovenkant outtake om het langs je cpu te blazen.

Maar ook het verhaal "warme lucht stijgt op dus je moet je outtake bovenin hebben" vind ik onzin, ik heb juist een intake bovenin gericht op mn cpu, en dit scheelt zo'n 12 graden in temperatuur in het optimale geval, als ik hem omdraai scheelt het amper een paar graden.

Maar wie weet, probeer het en verras ons :P

[ Voor 3% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 06-05-2003 20:13 ]

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Ik denk dat het opzich een goeie is, maar opzich - als alle lucht een kant op stroomt zit het wel goed, ik heb expres mijn intake aan de achterkant en alle warm lucht aan de voorkant naar buiten -- zodat mijn cpu alle koele lucht eerst krijgt :)
maar t idee is zeker niet slecht, ik zou het proberen als ik jouw was :)

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Laatst een (DEC)server kast gesloopt die in de bodemplaat voorzien was van 3 stuks 12cm Papbst ventilatoren voor de aanzuiging. Hieronder was nog een simpel los te klikken filter geplaatst, om eenvoudig reinigen mogelijk te maken Hoogte van de kast t.o.v het gronvlak was wel iets van 10 cm om een goede aanvoer van lucht te verkrijgen. De lucht bovenin werd naar achter afgevoerd door 1 stuks achter de voeding geplaatste ventilator van 12cm.

Idee is dus al oud en in prof. appartuur toegepast.

Hydraulik-Phunk, jij ziet weinig nut ziet in verhaaltjes over airflow maar Jukebox geeft al aan dat niet alleen de Airflow maar ook de HOEVEELHEID verplaatste lucht zorgt voor koeling in een kast.

De bodem van een kast is de enige plaats waar meerdere fans naast elkaar geplaatst kunnen worden zonder dat ze elkaar met de luchtstroom beinvloeden.

? weet jij wat.

• Mx-KAEY
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 00:36

Mx-KAEY

Mx-KÆY

je kast moet wel vehoogd zijn... want alsie aan de ondekant wil zuigen moet er ruimte zijn om te zuigen...

waarom wil je moeilijk doen? waarom wil je het anders doen? doe gewoon 2 voor 2 achter boven en dan neem jke blue led fan isset nog mooi ook :)

-- Mx-Generætion --

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:02
Nou ik zal je wat vertellen: Ik had een fan in de bodem van mij vorige kast.

Het hielp geen fluit. Ik had ook 2 fans in het dak van mijn kast, maar mijn flow was niet echt optimaal.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:28

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

IK heb mijn kast op wieltjes, en daaronder een radiator gemonteerd (pics wil follow >:) ), en daarbij zuigen 2 120 mm fans vanuit de bodem de lucht aan naar boven, alleen de afvoer zit aan de zijkant, maar er komt nog wel denk ik 2 x120 mm afzuig boven :).

Ik weet alleen niet of het efficient is, want ik heb het nog niet getest, want het is een keesmod in progress :), maar het wordt mijn aanpak iig wel.....het is denk ik wel een vereiste dat je zorgt dat de bodem "hoger" komt, omdat je anders van dat fluitende, slissende lucht geluid krijgt wat tussen bodem en grond in gezogen wordt.

T60P Widescreen

Verwijderd

Denk dat het wel wil, maar al die kaarten en dingen zitten er voor.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 11:13

Twarp

just grin...

Voor al je echt warme ondedelen kan ik een fanduct adviseren werkt echt heel erg goed, voor de rest zou het wel een idee zijn, alleen het kabaal houdt mij daarin tegen.

Meh ...

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:51

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
airflow heeft degelijk wel nut, mijn amd xp2000 wordt zo'n 10 graden minder warm en me castemp 20 graden minder :)

Verder is jouw oplossing mogelijk, maar zoals gezegt wordt de airflow belemmert. Het beste is toch de oplossing die normaal wordt gebruikt.

Tweakers Discord

• Crewlz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-04-2024
@Seesar. Ik vind jou id niet echt slim. Dat zou betekenen dat je dus warme lucht al gelijk je kast inpompt. Dan zou je kast in Theorie steeds warmer gaan worden omdat je steeds warmere lucht aanvoerd. Ik zou er dan zeker nog een of twee aan de voor of zijkant plaatsen (intake).

Verwijderd

Heb ik al... onderandere want ik heb overal fans zitten

// 28 in totaal, en de watercooling bestel ik morgen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 mei 2003 @ 20:52:
Heb ik al... onderandere want ik heb overal fans zitten

// 28 in totaal, en de watercooling bestel ik morgen
8)7
Het meest logische lijkt me nog steeds aan de voor- en achterkant want dan zitten je insteekkaarten zo niet in de weg, enkel je kabels maja en airflow loopt mooi langs je kaarten, nuja als je je fans hoog genoeg kan plaatsen...
Am I right or am I right? ;)
Beste manier om al die airflowdilemma's op te lossen is waterkoeling nemen :D

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-11 21:15
In mijn case (bigtower) zal het zowiezo niet werken..
Want waar m'n voeding zit zitten aan de andere aknt mijn cd-roms etc en de plaats ertussen in is maar een cm of 5..
Denk dat het bij meer cases wel is..
EN dan dus nog alle kabels en kaarten die in de weg zitten...
Pagina: 1