Toon posts:

[KPN mobile] dataverkeer wel of niet binnen belbundel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg binnenkort mijn nieuwe Siemens S55, en ik gebruik daarbij mijn huidige KPN abonnement met 360 belminuten per maand. Nu ben ik van plan om af en toe via mijn laptop via IR of datakabel wat te gaan internetten met 1 kb/sec via dat ding :). Maar nu is de vraag, vallen deze internetminuten ook onder mijn belbundel?
Ik bel dus in via een gewoon 030 inbelnummer van Zonnet, en geen 0676 inbelnummer. En het gaat niet via GPRS en/of WAP, maar gewoon een modemverbinding, met de ingebouwde modem van de S55

Voordat iedereen 'search' gaat roepen, ik heb ik uiteraard wat research gedaan :).
De helpdesk van KPN antwoorde me via e-mail het volgende:
Geachte heer ******,

Uit navraag bij onze technische afdeling is gebleken dat het inbellen met behulp van uw laptop en mobiele telefoon bij uw internetprovider via een gewoon vast telefoonnummer (geen 0676) gezien wordt als een 'gewone' spraakoproep. Een dergelijk gesprek wordt daarom onder de noemer 'Binnen Nederland' in rekening gebracht en uw belbundel is van toepassing op dit gesprek. Wanneer u inbelt met behulp van een 0676-nummer, valt dit niet onder deze kosten en geldt de bundel niet. [...]
Ok, ik blij, want het viel dus in de bundel. Maar ik zat nog steeds te twijfelen. Dus nog maar even de telefonische helpdesk van KPN gebeld. Die beweren dus het tegenovergestelde, waar ik dus al bang voor was, dus dat het als dataverkeer op mijn factuur zou komen te staan (29 cent/minuut wist de helpdeskdame mij te vertellen). :'( Beide antwoorden klinken logisch, maar ik heb dus nog geen uitsluitsel.....

De search van GoT kon mij verder ook weinig nuttige topics geven, de meesten waren verouderd, of van toepassing op andere providers dan KPN.
Weet een van jullie of het nou wèl of niet binnen mijn belbundel valt? Ik hoop het eerste, want dat zou heel gunstig zijn af en toe onderweg :).

edit:
ff wat toegevoegd

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 18:39 ]

• DaTuX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-03 15:47

DaTuX

Tech Junkie

(jarig!)
de help desk van KPN is nix waard ik werk zelf bij KPN en als ik de interne helpdeskbel heb ik er nooit wat aan.
maar even voor de duidelijkheid het bellen naar een computer is hetzelfde als een spraak verbindingen valt dus gewoon binnen de bundel zolang je niet inbeld via 06760-XXXXXX
want die wordt eruit gefilterd en buiten de bundel in rekening gebracht.
zo zit het en niet anders.

een mening is zo sterk als de som van zijn argumenten

Verwijderd

Topicstarter
DaTuX schreef op 06 mei 2003 @ 22:17:
de help desk van KPN is nix waard ik werk zelf bij KPN en als ik de interne helpdeskbel heb ik er nooit wat aan.
maar even voor de duidelijkheid het bellen naar een computer is hetzelfde als een spraak verbindingen valt dus gewoon binnen de bundel zolang je niet inbeld via 06760-XXXXXX
Kijk, daar heb ik wat aan :).
Thanx!!!!
Ik zal mijn ervaringen hier zeker posten

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:08
Ik had via Vodafone hetzelfde verwacht, echter dataverkeer ook naar een normaal telefoonnummer werd buiten de belbundel belast. Vandaar dus dat ik naar O2 bent overgestapt. Daar halen ze deze geintjes dus niet uit ... :)

-

Verwijderd

Juicy schreef op 06 mei 2003 @ 23:04:
Ik had via Vodafone hetzelfde verwacht, echter dataverkeer ook naar een normaal telefoonnummer werd buiten de belbundel belast. Vandaar dus dat ik naar O2 bent overgestapt. Daar halen ze deze geintjes dus niet uit ... :)
Nee, die komen met andere vage posten aan op hun facturen waar weer geen touw aan vast te knopen is. Knoeiers.

Blij dat ik weer KPN heb, daar staat tenminste elke seconde, elke sms en elke kb data verantwoord :)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Het is heel moeilijk na te gaan vrees ik... Als je met je KPN mobiel naar 424 of 426 belt valt ook dit buiten de buncel. deze nummer zijn directe links naar interne 06 nummers (geen 06760) echter zijn dit specifieke data-nummers (zeg maar de nummers die je icm data-only abo's kunt nemen). De grote vraag is dan of het nummer dat je belt als modem-pool lijn wordt gezien door KPN vast, of als gewoon telefoonlijn waarom toevallig een modem zit. In het eerste geval is ook dit een data-nummer -> buiten bunden, in het 2e is het een spraaknummer -> binnen bundel...
Net zoals het bellen met WAP je geld kost, omdat dit een (welliswaar mobiel) data-nummer is...

Beste optie alvorens actief te gaan bellen is :
Bel met je telefoon het nummer wat je tegen die tijd wil gebruiken voor modem-link. Vraag zodra je je nota binnen hebt hierover een specificatie aan en check hoe dit correleert met je bundel-verbruik. Lijkt me de enige manier om dit met zeker hied na te gaan ,vrees ik...
offtopic:
Btw, DaTuX, ben je EP van KPN? Dan zou je iets beter je huiswerk moeten doen, als een helpdeskafdeling onvoldoende informatie krijgt over bepaalde onderwerpen kun je helaas ook weinig meer verwachten, en toegegeven, de meeste mensen daar schrikken bij het horen van woorden als "modem,data,laptop" :+

[ Voor 15% gewijzigd door Kippenijzer op 06-05-2003 23:16 ]

• hoebenp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 19:56
je kunt altijd nog (als je kabel/adsl hebt) inbellen via je eigen pc.
gwoon thuis een modem d'r aanhangen..
inbellen naar je eigen huisnummer... et voila..

beetje omslachtig misschien.. maar het moet werken :)

• Kippenijzer

Kippenijzer

hoebenp schreef op 06 May 2003 @ 23:41:

Tja, er zijn zowat geen modems die nummerherkenning ondersteunen, tenzij je ISDN hebt, en je modem zal toch automatisch op moeten nemen, tja, wat lastig als anderen daar achter komen vrees ik... "Goh, ik ben in gesprek, ik ben niet online, en ik ben niet thuis :?" :+

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-05 16:20
een wachtwoord wil weleens helpen :D

Verwijderd

Topicstarter
hoebenp schreef op 06 May 2003 @ 23:41:

Da's natuurlijk ook een idee, ff een inbelserver installeren :).
Maare, ik zal idd eens naar dat datanummer bellen, en dan zie ik binnenkort wel, hoe het op de nota is komen te staan :).

Verwijderd

Topicstarter
Kippenijzer schreef op 07 mei 2003 @ 10:10:
[...]

Tja, er zijn zowat geen modems die nummerherkenning ondersteunen, tenzij je ISDN hebt, en je modem zal toch automatisch op moeten nemen, tja, wat lastig als anderen daar achter komen vrees ik... "Goh, ik ben in gesprek, ik ben niet online, en ik ben niet thuis :?" :+
Ik heb ISDN, dus dan pak ik gewoon 1 van de 4 ISDN nummers, en geef ik dat modem een aparte poort op de Quattrovox. Aan die poort wijs ik dan dat nummer toe. Voor de rest weet toch niemand onze ISDN nummers, dus dat komt wel goed :).

• Kippenijzer

Kippenijzer

Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 11:49:
[...]

Ik heb ISDN, dus dan pak ik gewoon 1 van de 4 ISDN nummers, en geef ik dat modem een aparte poort op de Quattrovox. Aan die poort wijs ik dan dat nummer toe. Voor de rest weet toch niemand onze ISDN nummers, dus dat komt wel goed :).
Da's dan idd het halve werk, zou ik je overigens aanraden om dit gewoon met een ISDN kaart te doen, daar kun je aangeven op welk nummer hij moet reageren (je eigen ISDN nummer waarop je in wilt bellen dus) en die kunnen wel nummerherkenning en een beetje progje kan dan dus ook exclusief jou nummer opnnemen en geen andere. Is ook sneller, aangezien GSM vergelijkbaar is met ISDN en op een prettige manier met de ISDN kan verbinden, denk 1,5x zo snel als GSM->Analoge modem (ook als is het over ISDN via de QuattroVox)

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
DaTuX schreef op 06 May 2003 @ 22:17:
dat is volgens mij bij WAP hetzelfde .... daarbij bel je in naar een 06-xxxxxxxx nummer, dus dat zou dan toch ook onder je belminuten vallen ??????
want of je nu via IR of WAP inbelt je belt in allebij de gevallen naar een nummer binnen nederland.

• Kippenijzer

Kippenijzer

NuKeFaCe schreef op 07 mei 2003 @ 11:55:
[...]

dat is volgens mij bij WAP hetzelfde .... daarbij bel je in naar een 06-xxxxxxxx nummer, dus dat zou dan toch ook onder je belminuten vallen ??????
want of je nu via IR of WAP inbelt je belt in allebij de gevallen naar een nummer binnen nederland.
Het antwoord hierop heb ik hierboven al ergens gegeven. Binnen je bundel vallen enkel spraaknummers. Het WAP-inbel nummer is een Data-only nummer en valt hier helaas buiten. En zoiets is niet van tevoren na te gaan, en da's idd erg lastig...

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:08
Kippenijzer schreef op 07 mei 2003 @ 12:07:
[...]

Het antwoord hierop heb ik hierboven al ergens gegeven. Binnen je bundel vallen enkel spraaknummers. Het WAP-inbel nummer is een Data-only nummer en valt hier helaas buiten. En zoiets is niet van tevoren na te gaan, en da's idd erg lastig...
Ook wappen valt bij O2 in de belbundel.

-

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik heb het dan ook over KPN, van de rest weet ik het niet :)
Pagina: 1