Toon posts:

Database solution*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik 'moet' voor een startend bedrijf een database ontwerpen en ontwikkelen. Deze database zal informatie bevatten over contact personen/bedrijven, over huidige projecten die lopen bij deze contacten en bedrijven, maar ook een lijst van medewerkers en zal bijhouden welke werknemer wat wanneer heeft gedaan en welke afspraken met de contact personen zijn gemaakt. Maar verder ook belangrijk is dat de database ook powerpoint presentaties moeten 'opslaan' beter gezegd catalogiseren.

De hele database zal een tabel of 8-12 kunnen gaan worden die relationeel aan elkaar verbonden zullen zijn.

Ik heb enigzins ervaring met MySQL en PHP, maar dacht in eerste instantie dat Access beter zou moeten gaan werken. Echter las ik hier:

Newbie: "Database (Acces) op internet? Help!"

dit:
Verwijderd schreef op 11 February 2000 @ 02:22:
ik weet niet wat voor database je hebt, maar als het een grote is/wordt raad ik je wel aan iets anders te gebruiken, een SQL database server of iets in die richting. Gaat vele malen sneller dan access simply omdat het ervoor gemaakt is. Access is gemaakt om een database te koppelen aan een mooie, gebruiksvriendelijke interface. Als het een beetje groot wordt krijgt access er echt moeite mee waar een sql server nog uit zijn neus loopt te vreten terwijl die dezelfde queries doet.<P>Verder weet ik niet wat voor pagina je gaat bouwen maar ik ben ervoor om PHP te gebruiken ipv asp, omdat php overall en met vrijwel elke server gebruikt kan worden, binnekort (en misschien nu al) ook met IIS (JAWEL!!!). ASP is gebonden aan IIS, wat je de beperking geeft dat je pagina's alleen op een iis server gedraaid kunnen worden.<P>BTW, ik ben NIET anti M$, ik vind alleen Unix-achtigen (lees Linux, FreeBSD,Apache etc.) beter geschikt voor internet-server dan M$ software...
Ook las ik hier

[rml][ access 97/PHP] data in de database versleutelen[/rml]

over de slechte beveiliging van Access 97
Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 15:45:
Je kan je gegevens in je Access database op 2 manieren beschermen.
1) Zet een user/password combinatie op de database. Mensen zonder deze combinatie kunnen de database niet openen. Het probleem is dat dit zo slecht is gemaakt, dat met toooltjes die je van het Internet kunt downloaden ook zonder password in de database kan komen. Kortom, dit alleen is niet voldoende.
2) Je kunt de gegevens in de database zelf versleutelen. Zo kan iemand misschien wel in de database komen, maar de gegevens niet begrijpen. Dit heeft echter ook zijn beperkingen. De encryptie moet 2-way zijn, zodat de gegevens ook te decrypten zijn. In dat geval is met de relatief grote hoeveelheid data die in een database staat meestal en op dezelfde manier encrypt is redellijk makkelijk de decryptie-sleutel te vinden. Bovendien zal encryptie en decryptie van de gegevens tijd kosten, waardoor de applicatie bizar langzaam kan worden.

Mijn advies is dus om geen Access database te gebruiken, maar een database methode 1 wel goed geimplementeerd heeft. MySQL of SQL Server zijn daarvoor prima opties.

HTH :)
Mijn vraag is dus, is Access 2000 dusdanig beter dan de voorgaande versie? Of raden jullie mij wat anders aan? PHP in combinatie met MySQL? Of nog iets anders?

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-09 09:08

Hu9o

Schokkend

Is Access wel multi-user eigelijk (volgens mij niet, maar ben geen kenner)?? Als het dat niet is, dan moet je daar dus nooit voor kiezen.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Verwijderd

Acces is wel multi user, maar is nogal beperkt in zijn mogelijkheden. Als je echt een grote database gaat krijgen met veel schermen en code, kan ik je aanraden om te zien naar een ander product. SQL Server is een optie, maar een prijzige gezien de licentiekosten van SQL Server en de bijbehorende Windows Server. Goedkoper is natuurlijk MySQL met een geschikte frontend. PHP en MySQL is natuurlijk wel interessant als je een webapp bouwt. Gezien het feit dat je voor een startend bedrijf werkt met een beperkt kapitaal zou ik het in die richting zoeken. Mocht het geld geen probleem zijn (en de tijd ook niet, want je zult dus VB(.NET), ASP(.NET) en MS SQL moeten leren) kun je natuurlijk kiezen voor SQL Server.

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 17:11
Er zijn standaard ERP/CRM oplossingen in de handel die heel eenvoudig aan jou wensen kunnen worden aangepast.
Wij werken ook met zo'n dergelijk systeem en ik kan je dat aanraden boven eigenbouw.
Dergelijke bedrijven stoppen veel research in het ontwikkelen van een pakket.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 17:33:
Acces is wel multi user, maar is nogal beperkt in zijn mogelijkheden. Als je echt een grote database gaat krijgen met veel schermen en code, kan ik je aanraden om te zien naar een ander product.
Hoe groot is echt groot? Bij bedrijven en contact personen verwacht ik tussen nu en 5 jaar niet echt meer dan een 100-500 entries. Bij die van de afspraken met klanten en wat men wanneer gedaan heeft, lijkt mij dat wel wat meer.
Bovendien zal de database vanaf het begin al 'fatsoenlijk'moeten zijn.

Maar hoe zit dat nou precies met beveiliging van Access? En op wat voor manier is Access dan precies beperkt? Zijn Lotus Notes/ Exact of Oracle geen andere mogelijkheden?

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-08 16:35
SQL is imho krachtiger, enigszins gemakkelijker met grote databases, schaalbaar, multiplatform & sneller dan Access. Access is eigenlijk voor Office-gebruik en niet voor grote relationele databases die iedereen moet kunnen bereiken. Veiligheid? Tjah, dat hangt veel af van de administrator. Die powerpoint dingen (bestanden) kun je uploaden naar een ftp ding of gewoon in de database in een veld opslaan maar dan wordt ie wel monsterachtig groot.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:28

Predator

Suffers from split brain

PNS -> SA

+ zie:
Help Help!!!!!!!

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:09
http://tutos.sourceforge.net ?

[ Voor 14% gewijzigd door DiedX op 06-05-2003 17:59 . Reden: http:// ervoor ]

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 22:28

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Guru Evi schreef op 06 May 2003 @ 17:56:
SQL is imho krachtiger, enigszins gemakkelijker met grote databases, schaalbaar, multiplatform & sneller dan Access. Access is eigenlijk voor Office-gebruik en niet voor grote relationele databases die iedereen moet kunnen bereiken. Veiligheid? Tjah, dat hangt veel af van de administrator. Die powerpoint dingen (bestanden) kun je uploaden naar een ftp ding of gewoon in de database in een veld opslaan maar dan wordt ie wel monsterachtig groot.
Mee eens alleen ik kan me voorstellen dat deze database ook prima met Access kan.
Het hangt er een beetje vanaf wat voor bedrijf het is en wat ze willen. Als ze iets willen omdat er op dit moment 15 post-its op elk scherm plakken met 'die zit daar en doet dat' dan voldoet Access gok ik prima, als je ranzige hoeveelheden info wil opslaan zou ik overstappen op iets anders.

Dit zeg ik vooral omdat ik gok dat je meer ervaring hebt met Access en ik vind dat je het jezelf niet moeilijker moet gaan maken dan het al is (of niet ;)).

Verwijderd

Topicstarter
niet echt, ik heb wel de Access 2002 Grand Cru gekocht, maar ik heb denk ik meer ervaring met PHP en MySQL. Echter dacht ik in al mijn onnozelheid dat Access meer zou kunnen bieden dan MySQL zou kunnen. Echter denk ik dat me hier enorm in heb vergist. Bedankt allen voor het advies

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Ik mis 1 optie in al deze verhaaltjes, nl. het gebruiken van Acces als frontend met een "echte" database als back-end. Op deze manier kun je de gebruikers een goed in office geintergreerde omgeving bieden, met de voordelen van een schaalbare snelle database.
Je zou ook kunnen starten met een Access frontend en een Access backend, en indien nodig later de backend kunnen migreren naar msSQL, mySQL, Oracle whatever...
Van de frontend zou je eventueel een Access-runtime applicatie kunnen maken om op die manier op licentiekosten te besparen.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 23:18

Deem

Ontcijfer mij!

Misschien is Navision iets voor jou. Een CRM pakket dat je helemaal naar eigen wens kan invullen van MS.

[ Voor 49% gewijzigd door Deem op 07-05-2003 02:16 ]

"May our framerates be high and our temperatures low."

Pagina: 1