[javascript] header & footer weglaten bij printen webpage

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal O-) ,

Ik heb een webpagina opgemaakt met daarin een formpje wat verstuurd kan worden (plain tekst) naar een emailadres, gereset kan worden en geprint kan worden.

Mooie ook is dat mijn printknopje op de afdruk niet terugkomt...

nu wil ik ook dat de header en de footer op de afdruk wegblijven.
Ik kan natuurlijk via iexplorer "file" > "page setup" > etc. deze twee blanco maken, maar ik heb geen zin om op meer dan 500 pc's dit apart te moeten doen.

heb gezocht op o.a.:
[link]
http://developer.irt.org/script/print.htm
[/link]

maar het scriptje om de header en de footer weg te laten krijg ik niet aan de praat.

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
<script language="Javascript"><!--
function doprint() {
  //save existing user's info
  var h = factory.printing.header;
  var f = factory.printing.footer;
  //hide the button
  document.all("printbtn").style.visibility = 'hidden';
  //set header and footer to blank
  factory.printing.header = "";
  factory.printing.footer = "";
  //print page without prompt
  factory.DoPrint(false);
  //restore user's info
  factory.printing.header = h;
  factory.printing.footer = f;
  //show the print button
  document.all("printbtn").style.visibility = 'visible';
}
//--></script>
<body>
<br><br><br>
<object id=factory style="display:none"
classid="clsid:1663ed61-23eb-11d2-b92f-008048fdd814" viewastext codebase="ScriptX.cab#Version=5,0,4,185">
</object>
<br><br>
<div id="printbtn"><input name=idPrint type=button value="Print the letter" onclick="doprint()"></div>
</body>

ik krijg steeds de error te zien:
" factory.printing.header is NULL or not an object"

in het onderstaande gedeelte doe ik het toch goed zo ?
JavaScript:
1
2
3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 15:13
De header en footer van de printer? Zeg maar de locatie van het bestand (wat vaak wordt afgedrukt)... Daar is een tooltje voor, en daar heb ik op de zaak wel een bookmark van.

Zal 'em morgen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoe bedoel je de header en footer van de printer ?

wanneer je nu bijvoorbeeld een webpage print, dan zie je bovenaan bijvoorbeeld Pagina 1/3
en onderaan het http:// adres van waar je het print.

Dit wil ik dus niet.

ik bedoel dus dat ik dit niet op de afdruk wil zien, maar als jouw tooltje dat wel kan....dan ben ik uiteraard zeer benieuwd !

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batsies
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

Batsies

E-Developing

willem169 schreef op 06 May 2003 @ 16:53:
De header en footer van de printer? Zeg maar de locatie van het bestand (wat vaak wordt afgedrukt)... Daar is een tooltje voor, en daar heb ik op de zaak wel een bookmark van.

Zal 'em morgen posten.
Offtopic: Ik wil dat tooltje wel is zien, ik hoop dat je het morgen hier kan posten!

E-Developing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 18-09 15:13
Had beloofd nog even een linkje naar het programma zou posten wat zorgt voor het verwijderen van de printerheader en footer.

Deze is hier te vinden :)
http://www.meadroid.com/sx_download.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed, HIJ DOET HET !...kan de header en de footer invullen of leeglaten en ook de marges instellen.

Echter moet dat bestandje van Willem169 wel als plugin bij de client geinstalleerd worden.

het volgende heb ik gedaan:

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
<html>
<head><title>print test</title></head>

<script language="Javascript"><!--
function doprint() {
  //save existing user's info
  var h = factory.printing.header;
  var f = factory.printing.footer;
  //hide the button
  document.all("printbtn").style.visibility = 'hidden';
  factory.printing.leftMargin = 10;
  factory.printing.topMargin = 10;
  factory.printing.rightMargin = 4.23;
  factory.printing.bottomMargin = 4.23;

//print page without prompt
  factory.DoPrint(false);
  //restore user's info
  factory.printing.header = h;
  factory.printing.footer = f;
  //show the print button
  document.all("printbtn").style.visibility = 'visible';
}
//--></script>
<body>

<object id="factory" viewastext  style="display:none"
  classid="clsid:1663ed61-23eb-11d2-b92f-008048fdd814"
  codebase="http://zimwema005/Forms//ScriptX.cab#Version=6,1,429,14">
</object>

TIK HIER ALLES WAT JE IN JE BODY WILT HEBBEN

<div id="printbtn"><input name=idPrint type=button value="Print this form" onclick="doprint()">
<input type="button" value = "Close this document" onclick="JavaScript:window.close();"></div>

</body>
</html>

In het gedeelte hieronder bepaal je wat je in je header en footer wilt hebben staan en bepaal je ook je marges (in inches)
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
  factory.printing.leftMargin = 10;
  factory.printing.topMargin = 10;
  factory.printing.rightMargin = 4.23;
  factory.printing.bottomMargin = 4.23;

En in het gedeelte hieronder (wat in de body komt te staan) geef je aan waar het scriptX.cab file-tje vandaan gehaald moet worden. Standaard staat hier het adres van meadroid, maar heb hem bij mij op de server gezet, voor mocht deze webpage wegvallen.
JavaScript:
1
2
3
4
<object id="factory" viewastext  style="display:none"
  classid="clsid:1663ed61-23eb-11d2-b92f-008048fdd814"
  codebase="http://zimwema005/Forms//ScriptX.cab#Version=6,1,429,14">
</object>

Voila...dat was em !
Nu lekker slapen.... :Z

Enne Ohja...bedankt Willem169 !

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar is dit ook mogelijk zonder dat ScriptX naar iedereen door te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 18:38
Is het niet veel makkelijker om met media classificaties te werken in CSS
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
@media print
{
.header {display:none;}
.footer {display:none;}
}

* Skaah vindt dat er overdreven moeilijk gedaan wordt hier met .cab bestanden...

[ Voor 23% gewijzigd door Skaah op 21-05-2003 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Euhm, .header en .footer , daar bedoelt hij volgens mij niet zijn eigen toegevoegde header en footer mee, maar degenen die standaard er aan geplakt worden als je een pagina uitprint, dus bovenaan de titel en de tijd, en onderaan het adres van de pagina...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

*SGOP* ( ff voor de search :) )

Ik merkte gister op dat als je via de 9292ov site iets print, er geen header en footer bij staan.

Aangezien ik zelf al een tijdje op zoek ben ook, en nog niet echt iets geschikts vond (geen zin in wazige cab bestanden enzo), ben ik ff gaan snuffelen, en het kan allemaal ZO makkelijk:

HTML:
1
2
3
<OBJECT ID="WB" WIDTH="0" HEIGHT="0" CLASSID="clsid:8856F961-340A-11D0-A96B-00C04FD705A2"></OBJECT>

<input type="button" onclick="document.getElementById('WB').execwb(6, 2);">

Je pagina komt nu direct uit je printer, zonder confirm boxjes, en zonder headers en footers :)

[ Voor 11% gewijzigd door SchizoDuckie op 13-11-2003 14:45 ]

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar wel met een melding over activex componenten..... :S

ik heb gewoon die twee regels erin geplakt en op de knop gedrukt

gaat niet helemaal goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 10:40:
Maar wel met een melding over activex componenten..... :S

ik heb gewoon die twee regels erin geplakt en op de knop gedrukt

gaat niet helemaal goed
Dat hangt dus af van je local security settings die je (logisch) niet kan aanpassen vanuit een webpage :P

Deze code draait bij mij alleen op een intranet, dus van de security settings heb ik geen last :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 15:02
Headers en footers die tijdens het printen toegevoegd worden, en het automatisch laten printen zijn onderdeel van de browserfunctionaliteit. Jij bent bezig met een website aan het bouwen, dus jij hoort niets te zeggen te hebben over browserfunctionaliteit! Als jij wil dat bezoekers geen header of footer printen moet je bij de browsermaker gaan klagen, niet zulke brutale maatregelen treffen.

Er zijn genoeg gebruikers die wel willen zien wat het adres was, zodat ze later nog eens op je site kunnen kijken. Als je niet wil dat bezoekers terugkomen moet je het weghalen. Ook al staat je adres ergens anders, het staat niet meer op de vertrouwde plek waar mensen het gewent zijn.

Daarnaast kan ik het me niet voorstellen dat dit in alle browsers werkt, en in ieder geval kan je er niet vanuitgaan dat het in alle browsers werkt. Daarom is het hele principe naast schadelijk voor je reputatie en bad practice ook nog totaal nutteloos.

[ Voor 5% gewijzigd door Justice op 26-11-2003 10:54 ]

Human Bobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn er geen andere mogelijkheden zonder die acties en plugins....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 15:02
Er horen ook geen mogelijkheden te zijn hiervoor, als je muziekcollectie door DRM zegt dat je alleen de eerste dertig seconden mag afspelen dan ben je ook niet blij, dit is net zoiets. een website is content en geen browser.

Kijk het is mijn mening, ik hoop dat je snapt wat ik ermee bedoel, het is dan aan jezelf om te beslissen of je er wat mee doet natuurlijk, ik dring je niets op. :) Maar bij versie IE6.05 die bij longhorn zit of de volgende mozilla kan het makkelijk zo zijn dat je object opeens niet meer werkt. Dus dat is ook nog iets om over na te denken.

[ Voor 44% gewijzigd door Justice op 26-11-2003 10:59 ]

Human Bobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Justice schreef op 26 november 2003 @ 10:53:
Headers en footers die tijdens het printen toegevoegd worden, en het automatisch laten printen zijn onderdeel van de browserfunctionaliteit. Jij bent bezig met een website aan het bouwen, dus jij hoort niets te zeggen te hebben over browserfunctionaliteit! Als jij wil dat bezoekers geen header of footer printen moet je bij de browsermaker gaan klagen, niet zulke brutale maatregelen treffen.

Er zijn genoeg gebruikers die wel willen zien wat het adres was, zodat ze later nog eens op je site kunnen kijken. Als je niet wil dat bezoekers terugkomen moet je het weghalen. Ook al staat je adres ergens anders, het staat niet meer op de vertrouwde plek waar mensen het gewent zijn.

Daarnaast kan ik het me niet voorstellen dat dit in alle browsers werkt, en in ieder geval kan je er niet vanuitgaan dat het in alle browsers werkt. Daarom is het hele principe naast schadelijk voor je reputatie en bad practice ook nog totaal nutteloos.
Bovenstaande post is natuurlijk nutteloos als alles op een gecontroleerde intranet omgeving gaat draaien... Dan bepaal ik zelf wel hoe m'n browser moet functioneren. :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

Justice schreef op 26 november 2003 @ 10:53:

Sorry hoor, maar ik vind dus deze opmerking helemaal nergens op slaan. Als je een intranet aan't ontwikkelen bent, met (zoals ik) verzend etiketten, of routebeschrijvingen zoals ovr.nl dan gaat het er gewoon om dat het werk zoals de 'brutale' developer wil, en dan heeft de client helemaal nix te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Duck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
SchizoDuckie schreef op donderdag 13 november 2003 @ 14:45:
*SGOP* ( ff voor de search :) )

Ik merkte gister op dat als je via de 9292ov site iets print, er geen header en footer bij staan.

Aangezien ik zelf al een tijdje op zoek ben ook, en nog niet echt iets geschikts vond (geen zin in wazige cab bestanden enzo), ben ik ff gaan snuffelen, en het kan allemaal ZO makkelijk:

HTML:
1
2
3
<OBJECT ID="WB" WIDTH="0" HEIGHT="0" CLASSID="clsid:8856F961-340A-11D0-A96B-00C04FD705A2"></OBJECT>

<input type="button" onclick="document.getElementById('WB').execwb(6, 2);">

Je pagina komt nu direct uit je printer, zonder confirm boxjes, en zonder headers en footers :)
Ziet er goed uit, dank! :)

Ik heb even ge-googled op 'clsid:8856F961-340A-11D0-A96B-00C04FD705A2' en dat leverde nog veel meer resultaten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wboevink
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-06 23:30
Je kan het ook met css oplossen dan heb je ook nog controle over de stijl en dergelijke

code:
1
2
<style type="text/css" media="all"> @import "all.css";</style>
<link rel="stylesheet"   type="text/css"   media="print" href="print.css" />

http://alistapart.com/articles/goingtoprint/
http://www.google.com/search?q=css+for+printing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

uh, je kunt er ook zelf een topic over openen, deze is drie jaar oud ;)

Stoer; Marduq

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.