Toon posts:

Ophangen hdd

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn harddisk ophangen onder die 3.5" ijzeren "kooi" in m`n case om van het geluid van dat ding af te wezen.
Dit wil ik doen met metalen stripjes die ik aan de kooi bevestig met schroefjes met daartussen rubberen ringetjes of een stuk fietsband ofzo om te dempen.

Nu meen ik ergens gelezen te hebben dat die hd`s statische elektriciteit generen door b.v. het draaien van die schijven.
Is dat waar?
Dat zou betekenen dat ik die dan met een draadje af moet voeren via het frame van m`n case oid.
Dat lijkt me niet zòn probleem.
Maar IS het zo?
Hoe zit het dan als iemand b.v. zijn comp in een ongeaard stopcontact heeft? :?

Verwijderd

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken hierover. Ophangen en klaar.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:44

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb m zelf naar aanleiding van een reactie in een andere post (geen id meer welke) opgehangen in die ijzeren kooi met tie-rips. Zo krijg je een soort 'zwevende' constructie, werkt prima.

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak me er niet zòn zorgen over , ik vraag me alleen af of `t waar is.Als dat ècht zo is sneuvelen er volgens mij dan heel wat schijven die in een niet geaarde case zitten.
Of zie ik dit helemaal verkeerd?

Dat van dat ophangen met tie-rips is idd ook een idee.
Toevallig staat die tip in de computertotaal van deze maand mèt een plaatje.
Maar als je dat ziet dan schrik je!
Man dat ziet er houtje touwtje uit zeg!

Verwijderd

Het kan makkelijk hoor, ik hang altijd rond in CME, daar hangen ze die hd's ook heel vaak op en ik heb nog nooit gelezen dat het niet goed was. Gewoon doen! :P

Verwijderd

een hdd is toch geaard via de IDE/SCSI kabel?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Waarom via ijzeren staafjes? Dat trilt en resoneert als de gekte. Ik zou er gewoon een stuk touw omheen binden of een kabeltje of iets anders flexibels, dan hem daarmee ophangen.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

de harddisk is inderdaad geaard via de ide kabel

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-03 20:59
Ik heb dat eens in een computerblad gelezen. Je unt hem dan gewoon boven en het beste ook onder met tie wraps vastzetten, of beter gezegd vasthangen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-03 14:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als je het zekere voor het onzekere wil, neem je een paar centimeter elektriciteitsdraad, en daar maak je twee oogjes aan. Die kan je er met een tang gewoon aan knijpen. Een oogje schroef je aan je harddisk, de andere aan je kast en je hebt een mooie aardleiding.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-03 12:09
Ik heb m'n hd's al ruim een jaar op een stukje campingmat op de bodem van m'n case liggen. Ongeaard, en het draaid prima... :)

Verwijderd

Topicstarter
Je harddisk kan wel geaard zijn via de ide kabel maar als je een ongeaard stopcontact hebt wordt er natuurlijk nog niets afgevoerd. :?

Ik denk dat de oplossing met de tie-ribs en een draadje naar de case de beste en makkelijkste is in mijn geval.
Het oogt misschien voor geen meter but hey, who cares?.
Ik ben geen case-modder en ik vind `t belangrijker dat ie goed en stabiel draait, goed koelt, en dat ie zo stil als mogelijk is.
Trouwens neerleggen is idd ook wel wat..... :/

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 mei 2003 @ 14:06:
Je harddisk kan wel geaard zijn via de ide kabel maar als je een ongeaard stopcontact hebt wordt er natuurlijk nog niets afgevoerd. :?
Dan heeft het ook geen effect wanneer je draadje van de HD naar de kast legt. Stroom vloeit niet zomaar ergens naartoe. Wil je statische ladingen vermijden, dan moet de PC op een of andere manier geaard zijn en is de massa-aansluiting van de IDE/SCSI-kabel voldoende.

Hou er ook rekening mee dat de metalen kooi waar de HD normaal in zit als een soort koellichaam dienst doet. De HD geeft een deel van zijn warmte daarop af. Als je de HD los ophangt dan gaat de HD minder makkelijk zijn warmte kwijt kunnen... Zeker bij snelle HDs kan dit wel eens een probleem opleveren.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-03 14:12

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik heb het lawaai van mijn HDDs beperkt door tussen de drivebays en de HDDs isospul te stoppen van de Gamma. Ik had hiervan een topic in CME, maar de foto's kloppen niet echt. Ik zal vanavond nieuwe pics posten als ik tijd heb. Het scheelt zo'n 50 a 80% in het geluid, doordat er niks meer is dat mee resoneert met de HDDs :)

LinkedIn
Instagram

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:03

Valkyre

Kitesurf FTW!

SatCP schreef op 07 May 2003 @ 14:25:
[...]
Hou er ook rekening mee dat de metalen kooi waar de HD normaal in zit als een soort koellichaam dienst doet. De HD geeft een deel van zijn warmte daarop af. Als je de HD los ophangt dan gaat de HD minder makkelijk zijn warmte kwijt kunnen... Zeker bij snelle HDs kan dit wel eens een probleem opleveren.
eerlijk gezegd lijkt mij dit een beetje onzin, ik vraag mij uberhaupt af of ze die warmt afgeven aan die kooi er omheen! (ik heb zelf 6 hdd's check specs maar)
en dat 3.5 inch rack wordt niet warmer dan normaal.

eventueel kan je nog een 8mm fan @ 7/5 volt ervoor hangen.

maar om hem stiller te maken lijkt mij ook gewoon met een paar tie-ripjes het makkelijst stilste, goedkoopst.

iRacing Profiel

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-03 15:06

megaleo

Special member

Ik heb m'n pc al jaren ongeaard staan. En m'n andere pc's ook trouwens. Werkt perfect. Nooit last met aardingsprobs of iets dergelijks. :)

• satcp
  • Niet online
Gohan-san schreef op 07 May 2003 @ 14:59:
eerlijk gezegd lijkt mij dit een beetje onzin, ik vraag mij uberhaupt af of ze die warmt afgeven aan die kooi er omheen! (ik heb zelf 6 hdd's check specs maar)
Hier wordt die rack met 2 Seagate Cheetah schijven bloedheet... En ook in m'n andere systemen dragen de HDs warmte over op de rack. Aangezien moderne harddisks doorgaans sowieso erg warm worden lijkt mij elke vorm van koeling mooi meegenomen. Als je een ietwat degelijke kast hebt, dan kun je de HD rack losmaken en indien gewenst gedempt ophangen. Dan heb je hetzelfde effect, maar met een efficiëntere koeling.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46
Ik heb zo'n HD-rack en daarin is hij ook niet geaard. Ik wou in me CM rubbere ringetjes ertussen toen. Tegen het geluid. Volgens mij ist geen probleem.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Gohan-san schreef op 07 May 2003 @ 14:59:
Het is beslist geen onzin...ik ben er ook een tijdje mee bezig geweest en als je in de specs van de fabrikanten zoekt, dan kom je met enige regelmaat vermeldingen tegen waarbij ze vermelden dat de koeling kan woren verbeterd door hem stevig vast te schroeven.

Als je rek maar 3 graden warmer wordt, dan kan je dat echt niet voelen met je vingers, want je hebt geen vergelijking met hoe het zou zijn als ze er niet in zitten. Maar omdat het rek zo'n groot oppervlak tov de zijkant van de disken heeft kan dat wel betekenen dat je disken zelf 5-10 graden koeler zijn intern.

Hetzelde geldt voor bv de processor koeler. Zonder dat ding is je CPU razend snel zo heet dat je je vingers er aan brand (Als hij het blijft doen) Maar de koeler zelf wordt echt geen 90 C. Hij wordt waarschijnlijk niet warmer dan een graad of 45-50

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Liam
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 19:54:
de harddisk is inderdaad geaard via de ide kabel
??
Volgens mij zitten de aarde draadjes juist in een HDD om cross-talk te voorkomen en zo hogere snelheden te halen..?

Ik dacht dat een HDD gewoon geaard werd via zijn voedingsdraad.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Liam_xi schreef op 07 May 2003 @ 15:16:
Volgens mij zitten de aarde draadjes juist in een HDD om cross-talk te voorkomen en zo hogere snelheden te halen..?

Ik dacht dat een HDD gewoon geaard werd via zijn voedingsdraad.
Ja, die draadjes zitten er om overspraak te verminderen en ze zijn verbonden met de massa. Maar wat maakt dat uit voor statische lading? Denk je echt dat er een electron komt aanwandelen bij een draadje en dat hij dan zegt: Oh...hier mag ik niet over. Dit is een anti overspraak draadje. Ik loop wel om naar de voeding. En het volgende electron dat aankomt zegt: Hahaha...ik hoef niet om te lopen, want ik ben een overspraak verminderend electron

Verwijderd

Als je je pc wilt aarden en je hebt geen geaard stopcontact kan je dat ook doen door een draadje tussen de case en een verwarming/verwarmingsbuis te hangen.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Mecano ??? DAt spul waar je vroeger hijskranen mee kon bouwen :-)

Verwijderd

ik denk dat je aardlekschakelaar dat geen goed idee vind om je comp te aarde aan de verwarming de kans is groot dat hij er regelmatig uit ligt :+ 8)7

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Ik heb hem hangen. Gewoon geisoleerd van de kast. Ik hoor hem niet eens als hij aan het schrijven of lezen is, echt heerlijk. Draaid nu al een half jaartje zo, geen probleem.

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.versteeg/p1x0rz/hdd_mod.jpg

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op 07 mei 2003 @ 19:42:
ik denk dat je aardlekschakelaar dat geen goed idee vind om je comp te aarde aan de verwarming de kans is groot dat hij er regelmatig uit ligt :+ 8)7
Als dat zo is heb je een probleem. De aardlek hoort er beslist niet op uit te slaan. Je CV is geaard, soms op merdere punten. Als het zo is dat er een echte stroom (geen statische lading) gaat lopen van je PC naar de (indirekte) aarde zodanig dat de aardlek er uitslaat, dan komt dat omdat er een serieus probleem in je PC zit. Hij zou dan trouwens ook uit slaan door hem op een echt geaard stopkontakt aan te sluiten.
Een aardlekschakelaar meet alleen het versil tussen in en uitgaande stroom bij fase en nul. Is daar een verschil, dan is er iets mis. En waarom die electronen weg lekken zal de schakelaar verder worst wezen. Via een geel/groen gekleurde koperen draad of via een stalen pijp en dan als nog via een geel/groene draad dat maakt niets uit

Verwijderd

toch kan er een verschil in de gevoeligheid van een aardlek zijn.
er zijn huizen waar de aardlek er gelijk uit ligt als er in de buurt de bliksem is ingeslagen terwijl de buren daar geen last van heeft.
ik heb zelf de comp ook op de verwarming gehad en bij sloeg hij er regelmatig uit.
heb toen het kabeltje eraf gehaald en het probleem was ook weg.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 20:31:
toch kan er een verschil in de gevoeligheid van een aardlek zijn.
er zijn huizen waar de aardlek er gelijk uit ligt als er in de buurt de bliksem is ingeslagen terwijl de buren daar geen last van heeft.
ik heb zelf de comp ook op de verwarming gehad en bij sloeg hij er regelmatig uit.
heb toen het kabeltje eraf gehaald en het probleem was ook weg.
Dat is dus precies wat ik zeg:
Als je aardlek uitslaat als je PC aan de kachel komt heb je een probleem. Je hebt dan blijkbaar een rot geisoleerde voeding. Gevaarlijk dus in principe mag de aardlek er NOOIT uit slaan als je een metalen buitenkant van een electrisch apparaat tegen de verwarming aan zet. Dat betekent immers dat er een stoom loopt en dat mag niet. De kachel zelf is geaard...dus daar kan het probleem niet zitten. Jouw probleem is niet het uitslaan van de aardlek...dat is het gevolg van het echte probleem...een slechte isolatie in je PC

De bliksem geeft een enorme EMP (Electro Magnetische Puls) Daardoor kunnen er flinke stromen gaan lopen in alle metalen. En het ene huis heeft een ander 'net' dan het andere omdat er andere dingen in de stopkontakten zitten. Dat kan tot gevolg hebben dat de 'kring' van het huis net iets makkellijker mee resoneert en Bingo daar gaat de aardlek. Zelfs al hebben je buren exact hetzelfde huis, dan nog staan er allerlei schakelaars anders, dus reageert het huis anders op EMP. Bovendien neemt het razend snel af met de afstand...dus 30 meter verder kan al voldoende zijn om geen last te hebben.
Het electra net zelf valt meestal wel mee omdat de fase en de nul door dezelfde pijpen lopen. Pulsen komen dus tegelijk in alletwee de draden uit en heffen elkaar meestal op. Maar bv een lichtpunt met een hotel schakeling kan electrisch als een antenne fungeren omdat er dan de mogelijkheid bestaat dat een van de draden helemaal nergens op is aangesloten. Dat kan als antenne werken.
Een ander berucht ding is een radio of TV antenne die pikken ook nog wel eens een puls op en geven die dan via de TV of radio door aan het net.

[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 07-05-2003 21:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
JayVee schreef op 07 mei 2003 @ 19:46
Ik heb hem hangen. Gewoon geisoleerd van de kast. Ik hoor hem niet eens als hij aan het schrijven of lezen is, echt heerlijk. Draaid nu al een half jaartje zo, geen probleem.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoe heb je dat ding dan gemonteerd want dat kan ik moeilijk zien.
En is dat zo`n geluidsisolerende mat die ik daar zie liggen?
En werkt dat ook?
Pagina: 1