[CSS] Scrollbar groter pijltje geven

Pagina: 1
Acties:

• wustenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 17:31
Ik wil een scrollbar maken waarvan alleen de pijltjes zichtbaar zijn, dit heb ik al voor elkaar met een CSS file (zie onderaan dit bericht). Nu zijn alleen de pijltjes van de scrollbar te klein en ik vroeg me af of er een mogelijkheid bestaat om deze groter te krijgen. Heb al op diverse plekken gezocht maar kan niks vinden, ik kan me nog wel vaag herinneren dat ik dit een keer gezien heb, ik weet alleen niet meer van welke site (anders had ik 'm daar wel vandaan gehaald).

Wie kan helpen???

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
BODY 
{
   font : 12px Verdana;
   color : Black;
   scrollbar-3dlight-color: #FFFFFF;
   scrollbar-arrow-color: #C6AE54;
   scrollbar-base-color: #FFFFFF;
   scrollbar-darkshadow-color: #FFFFFF;
   scrollbar-face-color: #FFFFFF;
   scrollbar-highlight-color: #FFFFFF;
   scrollbar-shadow-color: #FFFFFF;
   scrollbar-track-color: #FFFFFF;
}

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-08 21:47

SilentSimon

Have you been hopped?

misschien niet helemaal in de trand wat jij bedoeld, maar op de site van iiyama hebben ze een eigen scrollbar gemaakt. vind het persoonlijk wel origineel en nog mooi ook :)

http://www.iiyama.nl/800x...ckselect-crt.php?search=1

• wustenveld
Die scrollbar ken ik ja, die komt van Peter Nederlof (http://www.xs4all.nl/~peterned). Ik vroeg me alleen af of zoiets ook mogelijk is met een CSS sheet. Ik heb namelijk het idee van wel, kan alleen nergens de bevestiging vinden. Die site die nog vaag in m'n geheugen zit maakte geen gebruik van javascripts om de scrollbar te maken, dat heb ik toen nog wel bekeken (wist toen nog niet van het bestaan van CSS af) :)

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het kan wel, maar dan gaat je site heel schokkerig scrollen, en je moet alles in een div dumpen.

Voorbeeld waarbij je scrollbar 2x zo groot wordt (IIG in IE)

BODY{zoom:200%}

en dan je hele site in een DIV

.bigDiv{zoom:50%}

Verwijderd

de manier van clay (zoals Peter hier heet :D) is een hele goeie, hij heeft hier een mooie library voor geschreven die op z'n site te downloaden is, inclusief voorbeelden enzo.

• wustenveld
Maar als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn standaard scrollbar in IE dan is het pijltje wél groter dan als ik een CSS file gebruik om de scrollbar te kleuren, waarom wordt het pijltje kleiner door CSS?? Zou toch eigenlijk moeten betekenen dat ik het op een eenvoudige manier ook weer groot moet krijgen.

Dat van die zoom: 200% is een tof idee. Ik heb het ook uitgeprobeerd alleen vergroot ie nu al m'n graphics e.d. ook meteen. Zo'n graphic had ik ook in een DIV staan dus heb ik daar de class .bigDiv ingezet en toen ging het plaatje wel oke maar de afstanden van de plaatjes verschilden ineens.

• SilentSimon

SilentSimon

Have you been hopped?

omdat je de schaduw enzo van het pijltje ook meekleurt denk ik ?

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:30

André

Analytics dude

Even een simpel antwoord: Aan het window van de browser moet je niets veranderen. Ik en veel anderen hebben een hekel aan websites die je browser veranderen. Ik bepaal zelf wel hoe ik mijn browser wil, en daar vallen ook scrollbars onder.

Wil je echt grotere pijltjes doe dat dan met Clay (Peter) zijn scripts, dan is het direct cross-browser. En die 'zoom' oplossing is de meest smerige oplossing die er bestaat en moet je gewoon niet gebruiken.

• SilentSimon

SilentSimon

Have you been hopped?

ben het in grote lijnen met je eens, met alles eigenlijk :) maar die scrollbar vind ik toch wel iets om aan je grafische layout aan te passen. zolang het duidelijk gebeurd heb ik er geen last van en draagt het mijn inziens zelf bij aan de interface, zolang het mooi gebeurd uiteraard :)

• wustenveld
daarnaast moet een klant natuurlijk zelf weten of ze een andere scrollbar willen :)
Wie ben ik om tegen de klant te zeggen dat ze dat niet willen, 9 van de 10 keer vind ik dingen onzin wat een klant wil (er is er zelfs 1 die wil z'n website 100% netscape4-proof hebben ;( ).

Maar ik zal het dus met het script van clay gaan doen, wel jammer dat je alleen de kleuren van je scrollbar aan kunt passen en niet de breedte.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

wustenveld:
daarnaast moet een klant natuurlijk zelf weten of ze een andere scrollbar willen :)
Wie ben ik om tegen de klant te zeggen dat ze dat niet willen, 9 van de 10 keer vind ik dingen onzin wat een klant wil (er is er zelfs 1 die wil z'n website 100% netscape4-proof hebben ;( ).
Wie ben jij om een klant te vertellen wat die wel of niet wil?? wij zijn juist degenen die de klant kunnen/moeten voorlichten wat hij wel of niet wil! De klant heeft doorgaans geen idee wat er kan, mag, niet kan, niet mag of heiligschennis is.

Ook als een klant nu nog NS4 ondersteuning eist is dat altijd obv de verkeerde argumenten. Je maakt een site niet compatible met waar het bedrijf zelf mee browst, je maakt een site compatible met waar de doelgroep mee browst. Een andere mogelijkheid om het te eisen is "er een keer over gehoord hebben", en da's natuurlijk helemaal fout.

Overigens vind ik ook (ik vind wel veel vandaag ;) ) dat je el 2x moet nadenken voor je een script inzet ter vervanging van standaard OS functionaliteiten. Ik weet niet waar de bar in deze situatie komt, maar zoals ik die gescripte scrollbar zie is puur om scrollbare delen qua design aan te laten sluiten BIJ dat design, en dat is eigenlijk alleen als je moet scrollen in "vakken" binnen je design, waarbij de standaard scrollbar oerlelijk zou zijn (iig nog lelijker dan anders).
Hij is dus (naar mijn mening) niet bedoeld om een hele pagina te scrollen, en als de bar moet meescalen met de window grootte wordt het ook al bedenkelijk. Het blijft ook een vorm van hoogmoed :) denken dat je het OS kan "verbeteren" met een stukkie script ;)

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• wustenveld
clay,

ten eerste bedankt voor het script dat je op de site geplaatst hebt.
En inderdaad moeten we de klant goed voorlichten over wat wel of niet kan enz. Heb ik ook gedaan in dit geval. De standaard scrollbar staat voor geen meter in het huidige design, daarom moet deze aangepast worden. Ik zelf wou gaan voor CSS omdat de meeste mensen die op hun site komen internet explorer gebruiken en ik verder dus geen rekening hoef te houden met andere browsers.

Hun vonden het ding wat ik gemaakt had met CSS niet voldoende en wilden de pijltjes groter hebben, dus ik ging zoeken. Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor het beehive script omdat het hiermee wel kan. Dit is overigens heel makkelijk te implementeren, ga binnenkort even lekker snuffelen hoe het in elkaar steekt :)

De bar komt overigens op de website van VNPI (vereniging voor petroleum bedrijven). Ben nu bezig met de testopstelling op http://linux-01.ovimex.nl/~vnpi/ voor al je écht wilt weten waar de bar komt, je zult zien dat een aangepaste scrollbar een stuk beter is ipv de standaard scrollbar.

Nog even over dat NS4, hun argumenten zijn wel op basis van een stukje doelgroep, er is namelijk één klant van dat bedrijf die hun website bezoekt met NS4, de systeembeheerder aldaar wil niet updaten omdat hij NS4 perfect vind. Vandaar dat die website volledige NS4 ondersteuning moet geven (voor die 2 à 3 mensen die met NS4 op hun site komen). Ze zijn er inmiddels gelukkig al wel achter dat je met NS4 niet alles kunt wat ze graag zouden willen.

Vind het overigens knap dat je niet hoogmoedig wordt als je op zo'n niveau bezig bent met dhtml _/-\o_

• SilentSimon

SilentSimon

Have you been hopped?

/compliment modus
ziet er netjes uit moet ik zeggen
Pagina: 1