Softwarematige router nut bij HW router?

Pagina: 1
Acties:

• Gepperd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08 14:51
Na de search en Google gebruikt te hebben heb ik helaas nog niet 100 % antwoord gevonden op m'n vraag:

Heeft een softwarematige router (op elk werkstation zoals BlackICE) nut als er al een Hardwarematige router/Firewall (Efficient 5861) geactiveerd is?

M'n stagebegeleider vindt van wel, en ik denk juist dat het echt nutteloos is. Omdat de HW router al op maximum security staat. Al het verkeer wordt dus al door de HW router tegen gehouden. Dus de Softwarematige router doet dan dus helemaal niks. Dat is mijn theorie of zie ik iets over het hoofd? Hopelijk kunnen jullie me 100 % zekerheid geven voordat ik in Discussie ga :*)

Edit: Dat verschil weet ik dus wel..Het is een router met ingebouwde Firewall..Nog meer nuttige reacties ;)?

[ Voor 10% gewijzigd door Gepperd op 06-05-2003 15:16 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zoek eerst eens het verschil tussen een firewall en een router uit.

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
tuurlijk weet je dan het verschil:

Heeft een softwarematige router (op elk werkstation zoals BlackICE)

• Gepperd
Tja het is een simpele vraag.. Heeft een Softwarematige router op die dan dus op elk werkstation geinstalleerd moet worden in een bedrijfsnetwerk zin(al is het maar iets), als de werkstations al achter een Efficient Router met ingebouwde firewall staan? Ik denk dus van niet, maar is dat dus ook zo?

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
zucht - het heeft idd geen nut...

Maar, hou eens op met zeggen van softwarematige routers op pc's - gebruik gewoon de term firewall.

• Gepperd
Mijn excuses, ik snapte de reply's al niet.. Nu zie ik pas dat ik per ongeluk Softwarematige router zei in plaats van Firewall.. Ik bedoelde Firewall maar ik schreef Router.. Mijn excuses! Bedankt voor de reacties..

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35

Galois

1811 - 1832

Dat ligt uiteraard aan hoe 'betrouwbaar' de firewalls zijn. De ene firewall is de andere niet.
Maar ik denk dat die softwarematige router/ firewall overbodig is inderdaad.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gepperd schreef op 06 May 2003 @ 16:12:
Mijn excuses, ik snapte de reply's al niet.. Nu zie ik pas dat ik per ongeluk Softwarematige router zei in plaats van Firewall.. Ik bedoelde Firewall maar ik schreef Router.. Mijn excuses! Bedankt voor de reacties..
Dat heeft alleen nut als je jouw eigen collega's niet vertrouwt.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:02

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

jadjong schreef op 06 May 2003 @ 16:31:
[...]

Dat heeft alleen nut als je jouw eigen collega's niet vertrouwt.
idd, ik ga er van uit dat de harware matige firewall er voor zorgt dat alle verkeer dat van buiten komt of naar buiten wil en dat niet mag wordt geblocked. het enige waar het dan nog nut voor heeft is intern verkeer. lijkt mij niet echt nuttig, want het zou ook betekenen dat je al die werknemers weer meot gaan uitleggen hoe dat prog. werkt, dat ze dus niet standaard bij elke vraag of een programma door de firewall mag (werkt blackice ook zo??) op JA klikken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-08 13:17
Gepperd schreef op 06 May 2003 @ 15:11:
M'n stagebegeleider vindt van wel, en ik denk juist dat het echt nutteloos is. Omdat de HW router al op maximum security staat. Al het verkeer wordt dus al door de HW router tegen gehouden. Dus de Softwarematige router doet dan dus helemaal niks.
Niet helemaal juist dat hij niets doet...
De hardware firewall die in de router zit blokkeert verkeer van buiten..

Een softwarematige firewall kan echter ook blokkeren van binnen. Oftewel, deze kan programma's wel of geen toegang geven. Resultaat: Netscape kan bijv. niet online en MSIE wel..
Uiteraard moet je het wel installeren met Admin rechten/password erop, anders heeft het geen nut en kunnen gebruikers alsnog alles installeren en op internet krijgen.

[ Voor 53% gewijzigd door SunnieNL op 06-05-2003 16:57 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:02

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

sun.dace schreef op 06 May 2003 @ 16:54:
[...]

Niet helemaal juist dat hij niets doet...
De hardware firewall die in de router zit blokkeert verkeer van buiten..

Een softwarematige firewall kan echter ook blokkeren van binnen. Oftewel, deze kan programma's wel of geen toegang geven. Resultaat: Netscape kan bijv. niet online en MSIE wel..
Uiteraard moet je het wel installeren met Admin rechten/password erop, anders heeft het geen nut en kunnen gebruikers alsnog alles installeren en op internet krijgen.
oei, daar had ik idd nie aan gedacht, verkeer van binnen naar buiten kun je idd op die HW firewall wat minder gedetailleerd blocken dan met een clientside SW firewall. meestal op de HW alleen per poort idd. met een clientside SW kun je ook nog programma's blocken die een standaard poort gebruiken voor "evil" verkeer.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1