Realtek ALC650 vs SoundBlaster Live

Pagina: 1
Acties:

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:25

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Topicstarter
Ik heb momenteel een P3 systeempje, met een SoundBlaster Live! Value edition.

Nu ga ik dit systeem verkopen, om plaats te maken voor een P4 setup. Een punt van overweging is om een mainboard te kopen met 6.1 onboard sound. (de mobo's die ik op het oog heb, hebben een Realtek ALC650 soundchip onboard).

Nu heb ik gelezen in diverse testen (o.a. http://www6.tomshardware....5/sound_for_games-01.html), dat met name de Realtek slecht presteert met games. Vanwege de softaudio functies kan dit een performancedrop opleveren van 15%! (t.o.v. andere geteste audiochips)

Nu vraag ik me af: is het voor mij interessant om de nu al bij mij aanwezige geluidskaart te behouden in mijn toekomstige P4 systeem? Oftewel: wat voor effect heeft een normale SB Live op je prestaties, vergeleken met de Realtek?

Dat de Realtek surround heeft is niet echt een aanschafcriterium, mijn opstelling leent zich daar niet voor.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

De sblive! heeft natuurlijk geen 5.1 of 6.1 geluid, dat is een verschil. Echter, met de SBlive! moet je wel iets van surround kunnen bakken, wat natuurlijk ook al een aardige setup is. Als je serieus aan 5.1 /6.1 wil gaan doen, kan dat met een receiver die je dan gewoon digitaal aanstuurt via de Realtek of via een aparte geluidskaart, zoals Tom's voorstelt.

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Topicstarter
Wekkel schreef op 06 May 2003 @ 13:56:
De sblive! heeft natuurlijk geen 5.1 of 6.1 geluid, dat is een verschil. Echter, met de SBlive! moet je wel iets van surround kunnen bakken, wat natuurlijk ook al een aardige setup is. Als je serieus aan 5.1 /6.1 wil gaan doen, kan dat met een receiver die je dan gewoon digitaal aanstuurt via de Realtek of via een aparte geluidskaart, zoals Tom's voorstelt.
Zoals ik in mijn eerste post al zei: surround boeit niet. Het gaat mij puur om het performanceverschil (if any).

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

onboard sound knaagt gewoon aan je cpu,

mischien een Audigy2 oid halen er bij en je Live value wel weg doen?

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 18:47

TdV

Volgens mij gebruikt de live minder cpu dan welke ac97 oplossing dan ook (onboard geluid).

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 00:35
Ik heb zelf ook zo'n live value en dat is een van m'n beste hardware-aankopen ooit geweest.
Als ik jou was zou ik 'm bewaren hoor!

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 15:57
zou een audigy kopen... of audigy 2 zelfs
onboard sound vreet cpu :/

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-02 17:19
Er zijn verschillende soorten onboard audio, je hebt software audio en hardware onboard audio. Vooral de impact van de software audio codec is erg groot op je performance van je CPU. Als je voor een losse 5.1 sound kaart gaat kun je het best voor audigy gaan. SB live vreet ook redelijk voor CPU tijd.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 16:40

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Hmmm. Ik wil niet zeuren, maar ik draai met 2 geluidskaarten in mijn PC:
1. Terratec Aureon 7.1 Space
2. Creative SoundBlaster Audigy Platinum

De Audigy gebruik ik puur voor sommige games die OF niet met de Aureon willen draaien (Grand Prix 4) OF EAX HD kunnen afspelen. Voor de rest draai ik met de Aureon.

Met de Aureon lopen games toch soepeler dan met de Audigy. Wat op zich al verwonderlijk is daar de Audigy alles via de hardware doet, en de Aureon via de software. Hardware is dus blijkbaar niet altijd sneller.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
De audigy2 is zwaar overprijst als het gaat om prestaties. Dan kan je idd net zo goed een Terratec kaart nemen.
Die 15% performance drop is in de meest belastende situatie, dus als je alle geluidsfeatures volledig wil gebruiken.
De betere geluidskaart neemt idd wat werk weg bij de CPU tov een AC97 oplossing.
Maar die Realtek is geen AC97 oplossing, die kan geloof ik toch wel wat meer.

Zie die onboard chips maar als een goedkope middenklasse geluidskaart.
Voor wat gamen en surroundsound zijn ze heel aardig maar voor prestaties kom je uit bij een 'echte' geluidskaart.

Bij Tomshardware stond dacht ik laatst een review over geluidskaarten en hun performance.
Wat op zich al verwonderlijk is daar de Audigy alles via de hardware doet
Het zal je verbazen wat de Audigy allemaal niet via de hardware doet. :)
Maar geoptimaliseerde drivers doen ook wonderen.

[ Voor 15% gewijzigd door -=bas=- op 06-05-2003 21:51 ]

Senile! Senile Oekaki

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Topicstarter
Hmm...feit is natuurlijk dat ik niks/weinig geef om surround geluid, dus ik zal niet alle features van de geluidskaart belasten. Maar ik vraag me af het niet aanspreken van alle features dan impact heeft op het CPU verbruik van de Realtek.

Misschien dat ik maar een nieuw el cheapo soundcardje moet kopen, en die inbouwen als ik mijn PC verkoop, zodat ik de SB Live nog achter de hand heb.

Verwijderd

Ja idd, maar een cheap ass sound cardje op een high end moederbord is wel K*T eigenlijk

Waarom nemen ze geen creative chips (of andere betere) ofzo bij asus....

Ben niet zo te spreken over realtek kwa netwerk en sound niet, duurzaamheid vind ik persoonlijk slecht en ze crashen ook nog wel eens
Pagina: 1