vaste ip adressen toekennen op mijn router

Pagina: 1
Acties:

• Swa-baldie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06-2023
Allen,

ik heb thuis lekker mijn adsl aansluitinkje en mijn netwerkje draaien over mijn Zyxel Prestige 650H adsl router. Nu wil ik graag dat pc a op ip 1 draait en pc b op op ip 2. Ik heb al in de DHCP en de LAN settings van mijn router lopen zoeken maar ik kan niks vinden.

Nu kan ik alleen nergens vinden hij ik vaste ip adressen kan instellen? Wie kan mij uit de brandt helpen?

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
probeer dat eens in je pc zelf te doen

staat in de faq... suc6

Verwijderd

kan je dat niet beter op de clients doen die aan de router hangen?

Edit: Silex was first....

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 12:42 ]

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
en als je ze nu gewoon instelt op de pc's zelf ? pc1 geef je ipnr 1 en pc2 geef je ipnr 2.
Ik denk nl niet dat je router DHCP leases uit kan delen op basis van MAC adres ?

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 07:53
Ondersteunt je router wel Static-DHCP?

• Swa-baldie
Ik d8 altijd dat het beter was om de ip's uit te delen op de router?
Maar de 1e 3 reacties lijken dit teniet te doen

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Verwijderd schreef op 06 mei 2003 @ 12:42:

In dit geval is het waarschijnlijk de enige oplossing, maar of het beter is durf ik te betwisten. Persoonlijk heb ik liever vaste ip-leases op basis van mac-adres via de dhcp server. Dit geeft je het voordeel van de vaste ip-nummers, met behoud van centrale registratie en configuratie.
Swa-baldie schreef op 06 mei 2003 @ 12:44:
Ik d8 altijd dat het beter was om de ip's uit te delen op de router?
Maar de 1e 3 reacties lijken dit teniet te doen
Voor de werking van een netwerk maakt het geen verschil of je vaste ip-nummers op de clients instelt of via een dhcp server (static) ipadressen uitdeelt.
Voor beheer is het echter vaak makkelijker om van een dhcp server gebruik te maken, vooral als er veel clients zijn. Wijzigingen hoeven dan alleen op de configuratie van de dhcp-server gedaan te worden, ipv. op alle clients.
Zie ook: http://searchnetworking.t...0,,sid7_gci213894,00.html

[ Voor 42% gewijzigd door Zer0 op 06-05-2003 12:51 ]

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• SileX
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 mei 2003 @ 12:42:

scheelde nie veel ;)

• Swa-baldie
Dat d8 ik dus ook maar ik kan nergens dit dus nergens vinden in de config van mijn router.

Terwijl dit wel ondersteund wordt als ik de specs bekijk. Of niet soms?

ADSL Compliance
- Multi-Mode ADSL Standard
- RADSL (DMT T1.413 Issue 2)
- G.dmt (ITU G.992.1)
- G.lite (ITU G.992.2)
- G.hs (ITU G.994.1)
- ADSL over ISDN
- G.dmt(ITU G.992.1 Annex B)
- Auto-negotiating rate adaptation

ATM Protocols
- ADSL physical layer supports ATM Adaptation Layer Type 5 (AAL5)
- Multiple Protocol over AAL5 (RFC 1483)
- VC and LLC-based multiplexing
- ATM Forum UNI3.1/4.0 PVC
- Up to 8 PVCs
- Virtual Circuit Traffic Shaping-UBR,CBR
- OAM F4/F5

PPP Support
- PPP (RFC 1661)
- PPP over AAL5 (RFC 2364)
- PPP over Ethernet (PPPoE, RFC 2516)
- Call Scheduling

Bridging
- IEEE 802.1d transparent bridging
- Up to 128 MAC learning addresses

Internet Access Sharing
- SUA (Single User Account)/Multi to Multi NAT (Network Address Translation): enables multiple computers on the LAN to access the Internet for the cost of only one IP address
- NAT supports PAT (Port Address Translation) and multimedia applications, ie., NetMeeting, ICQ, CuSeeMe, IPSec, etc.

Routing Protocols
- IP Routing
- RIP1, RIP2 and Static Route
- IP Alias
- DHCP server and DHCP client
- DNS Relay
- IP Policy Routing
- IGMP for IP Multicast

Management
- Web-based Graphical User Interface for easy installation and management
- Menu-driven user's interface for text-based management
- Text-based management that is accessible via telnet
- TFTP (Trivial File Transfer Protocol) and FTP for firmware upgrade, configuration backup and restore
- SNMP MIB support

Security
- Packet Filtering for controlled access to and from your LAN
- Password-protected System Management Terminal
- PAP (Password Authentication Protocol), CHAP (Challenge Handshake Authentication Protocol) and Microsoft CHAP

• SileX
  • Niet online
leuk wat je router kan - maar wat je vraagt moet je echt op de pc's doen

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Swa-baldie schreef op 06 May 2003 @ 12:48:
Dat d8 ik dus ook maar ik kan nergens dit dus nergens vinden in de config van mijn router.

Terwijl dit wel ondersteund wordt als ik de specs bekijk. Of niet soms?

- DHCP server and DHCP client
Er staat alleen dat hij als dhcp-server en als dhcp-client kan werken, niet dat hij ook static-ip's uit kan delen.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Als ik het begrijp wil de ts steeds dezelfde ip-adressen geven aan z'n clients die met DHCP een ip van de router krijgen?

Als ik die specs dan ff doorlees, kom ik "Up to 128 MAC learning addresses" tegen.. Is dat het niet ?

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 12:55:
Als ik die specs dan ff doorlees, kom ik "Up to 128 MAC learning addresses" tegen.. Is dat het niet ?
Volgens mij is dat maar een eigenschap van een switch, het staat ook bij bridging options en dat heeft niet zoveel met DHCP te maken.
Er staat overigens niet in de specs of het wel of niet kan, misschien dat je wel een regeltje kan toevoegen in de configuratie van de DHCP server waardoor het wel kan.

• Swa-baldie
Iig bedankt voor jullie reacties. Ik had echt echt het id dat mijn apparaatje het wel kon :? . Conclussie ik ga het dan nu wel op de client oplossen (mocht je toch weten hoe ik in de router kan oplossen schroom dan niet om het me te laten weten :)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:29
als jij een vrij statische configuratie hebt (permanent 3 computers bijv welke willekeurig aan en uit gaan zonder van hardware/software config te wisselen ) krijgen ze toch altijd hetzelfde ip adres van de dhcp server?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• SileX
  • Niet online
Grolsch schreef op 06 May 2003 @ 15:01:
als jij een vrij statische configuratie hebt (permanent 3 computers bijv welke willekeurig aan en uit gaan zonder van hardware/software config te wisselen ) krijgen ze toch altijd hetzelfde ip adres van de dhcp server?
zo zou dat moetetn werken ja

• machielk
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-02-2024

machielk

The server has been updated

dit vond ik zo snel http://support.baynetwork...ft1000/snmp/2923A-87.html

oftewel ja moet hetzelfde adres krijgen tenzij je in een ander netwerk zit of er iets anders drastisch is gewijzigd. ook kunnen sommige dhcp servers bepalen dat het nooit mag, maar das niet helemaal conform de rfc's geloof ik.

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ondersteund die router Fixed DHCP :?

als ie dat niet doen, geef ik je heel weinig kans, anders moet je daar die computer de adresen toewijzen :)

Verwijderd

Op je router zogenaamde "fixed leases" instellen, zo als dat heet, is niet mogelijk. :)
Voor zover ik het kan vinden..

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:29
grof gezegt werkt het zo

pietje schreeuwt "wie is hier dhcp server "
krijgt reactie van sjaak de dhcp server IK ben dhcp server,en ik bied (offer) je dit ip adres aan.

pietje zegt, okayyyy!!!
sjaak zegt, okiedo, en schrijft in z'n boekhouding weg dat dat ip adres van pietje is.

Op een dhcp lease zit een lease period, als deze verlopen is in het ergste geval zal pietje altijd weer proberen z'n zelfde ip adres te krijgen, en schreeuwt dus, halloooo ik ben pietje en ik had dit ip adres, dan zegt sjaak, ff checken in m'n boekhouding, en ja hoor, pietje staat erin, en krijgt z'n ip adres weer.

Dus zolang je geen wijzigingen aanbrengt aan een computer, en hem af en toe aanzet, blijftie altijd hetzelfde ip adres houden.

ik weet dat je in win2k dhcp kunt zeggen dat een bepaald mac adres een bepaald ip hoort te krijgen, maar dat zal in zo'n routertje wel niet in zitten i guess.

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 06-05-2003 18:21 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Mjah klopt grolsch.. Die router onthoud wel de gegeven IP's aan de hard van hardware adressen van je netwerk kaart. Stond op broadbandrouters.co.uk ofzo. =]
Pagina: 1