Toon posts:

Bootloader probleem.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met Bootloaders. Namelijk dat ik noch LILO noch GRUB zover kan krijgen dat ze werken. Ik heb net Linux(Redhat 9) geherinstalleerd, omdat ik dacht dat het daar aan lag. Eerste installatie met GRUB kreeg ik alleen maar GRUB bij opstarten. Ik heb hem later nog zover gekregen om op te starten(Tekst menu), maar meer dan dat deed ie niet. De huidige installatie is met LILO, die doet alleen LI en dan houdt ie ermee op. Virus protection staat uit. Ik heb al met de search gezocht, maar kon niks vinden.

Ik heb trouwens een tweede probleem. Ik kan geen met ext2 geformateerde diskettes mounten.(Wel FAT) Hij zegt dan wrong superblock on /dev/fd0 or too many mounted filesystems.

Mijn lilo.conf:

prompt
timeout=50
default=linux
boot=/dev/hdb1
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
message=/boot/message
linear

image=/boot/vmlinuz-2.4.20-8
label=linux
initrd=/boot/initrd-2.4.20-8.img
read-only
append="hdc=ide-scsi root=LABEL=/"

other=/dev/hda1
optional
label=DOS

offtopic:
Hoe kun je trouwens ook alweer de icon size in Redhat/GNOME veranderen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 12:14 ]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Misschien is de eerste partitie (/dev/hdb1) wel niet de actieve partitie.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
/dev/hdb1 Boot
/dev/hdb2 Normaal
/dev/hdb3 Swap

100% zeker ben ik niet, maar wel 99%. hdb1 is wel een schijf.

Verwijderd

In lilo moet je toch ook aangeven wat je root partitie is ?
Zoiets als : root = /dev/hdb2 (in dit geval)

edit:
Weet je zeker dat hdb2 je root-partitie is ? Meestal is dit /dev/hd*5 of 6 ofzo.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 13:31 . Reden: Bedenking... ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het eens een keer op een diskette gepleurd en toen werkte het wel.
offtopic:
Zijn modules van kernels aan initrd.img gekoppeld?

• TheBigBug
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

Heb je Lilo opnieuw gestart, d.w.z. /sbin/lilo uitgevoerd? Dan wordt de configuratie namelijk weggeschreven.

Of probeer eens een # voor linear te zetten en gebruik lba32 in plaats daarvan

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Heb je dit url al bekeken :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 mei 2003 @ 13:35:
Ik heb het eens een keer op een diskette gepleurd en toen werkte het wel.
offtopic:
Zijn modules van kernels aan initrd.img gekoppeld?
Wat heb je precies op diskette gezet ?

Je krijgt de letters 'LI' te zien, en ik trek dan de voorzichtige conclusie dat ie niet verder komt dan de mbr. Dit lijkt me logisch want je geeft nergens aan wat je root partitie moet zijn. Als je geen root partitie mount, bestaat je mountpoint '/boot/' niet, dan kun je dus ook je boot partitie niet mounten en gaat ie niks doen. Just my € 0,02.

edit:
Ik begin me af te vragen of bovenstaande wel klopt. Als ik me goed herinner krijg je zonder /root/ partitie gewoon een Kernell-panic, maar komt ie wel door LILO.

En initrd.img is een klein image van een filesystem dat in ram geladen wordt. Dit filesystem doet eerst wat ie moet doen (kan van alles zijn) en daarna wordt pas je root partitie gemount. Hierdoor kun je dingen doen die niet kunnen met een gemounte root partitie (zoals b.v. e2fsck). Lekker vaag, ik weet het, maar het is al erg lang geleden dat ik hier mee bezig ben geweest.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 14:40 . Reden: nog een bedenking... ]

• irondog

irondog

Verwijderd schreef op 06 mei 2003 @ 14:30:
Je krijgt de letters 'LI' te zien, en ik trek dan de voorzichtige conclusie dat ie niet verder komt dan de mbr. Dit lijkt me logisch want je geeft nergens aan wat je root partitie moet zijn. Als je geen root partitie mount, bestaat je mountpoint '/boot/' niet, dan kun je dus ook je boot partitie niet mounten en gaat ie niks doen. Just my € 0,02.
Wat ben je nou aan het praten over mounten enzo? Lilo mount helemaal niets. De configuratie die je schrijft, is slechts voor het installeren van de bootloader met /sbin/lilo
Lilo (de bootloader) kent geen bestandsystemen en zeker geen /dev/weetikveelwat, maar slechts sectoren die elk een nummer hebben.

Ik raad madman2003 aan om de bootloader gewoon in het mbr te installeren.

Dus:
boot=/dev/hdb
en niet: boot=/dev/hdb1

Zijn huidige configuratie kan ook werken, mits de juiste partie als actief gevlagd is.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb LILO op een diskette gezet.
lilo.conf ziet er +/- zo uit:(Ik werk nu in windows(adsl werkt (nog) niet onder Linux))

prompt
timeout=50
default=linux
boot=/dev/fd0
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
message=/boot/message
linear

image=/boot/vmlinuz-2.4.20-8
label=linux
initrd=/boot/initrd-2.4.20-8.img
read-only
root=/dev/hdb2
append="hdc=ide-scsi"

image=/boot/vmlinuz-2.4.19 <-- DEZE WERKT NOG NIET GOED(Zelf gecompileerd)
label=linux2 <-- Geen X en veel FAILED
initrd=/boot/initrd-2.4.19.img <--
read-only <--
root=/dev/hdb2 <--
append="hdc=ide-scsi" <--

other=/dev/hda1
optional
label=Windows

• irondog

irondog

installeer lilo dus maar gewoon in het mbr van je hdb :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb beide(GRUB en LILO) ook al in /dev/hdb en /dev/hdb2 gehad. Beide werken niet. Op een diskette werkt het wel en ik ben (voorlopig) daar tevreden mee.(Kan ik gaan klooien met kernels)
Pagina: 1