Toon posts:

Mailserver onder Planet ADSL lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een domeinnaam gekocht en deze door laten verwijzen naar mijn VASTE adsl ip van Planet.

Hier wil ik alleen een mailserver op draaien (ga hem alleen voor e-mail gebruiken)

Dit zijn alle specs.:

PC/SERVER:

* Intel Pentium processor with MMX, 200 Mhz
* 128 MB Sd-Ram PC-66
* 3 Gb harddisks (Western Digital) 5400rpm
* Windows 2000 professional

VERBINDING:

* Planet ADSL Comfort

INTERNET -- ALCATEL SPEEDTOUCH MODEM/ROUTER -- DynaLink 10/100 SWITCH -- SERVER

In de router heb ik als standaard server "10.0.0.201" ingesteld, dit ip heb ik ook aan de server gegeven, server kan internet verbinding krijgen.

Ik heb op de server VisNetic mailserver en Merak Mailserver geprobeerd (eigenlijk werken ze allebei precies hetzelfde) kan met Outlook wél inloggen, maar e-mails komen nooit aan die naar het emailadres verzonden worden (wel die ik zelf verstuur, maar dit gaat via mail.planet.nl (gebruik hun SMTP)

Op de chello kabel werkte dit altijd wel, toen nog met een ander domein.
Zijn precies nog dezelfde instellingen, alleen domein e.d. veranderd.

Ik heb het allemaal ook al een keer opnieuw geinstalleerd.
Maar het lijkt wel of of het modem, of Planet iets tegenhoud, ik dacht dat je bij Planet een eigen server mocht hebben voor eigen gebruik (wat dit is, alleen voor mn eigen email)

Weet iemand een oplossing of iemand ervaring?
Excuses als dit bericht te lang is, wou het zo duidelijk mogelijk uitleggen!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39

ShadowBumble

Professioneel Prutser

je kan even checken of Planet uberhaupt wel toestaat om een eigen mailserver te draaien kan ook zijn dat ze die port hebben geblokked op de "normale"ip range

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Verwijderd

Mail die jezelf verstuurd worden verzonden, echter welke mailtjes komen dan niet aan??
Mails die je intern verstuurd ?

ff beter gelezen :)

Je hebt idd grote kans dat poort 25 is gesloten voor binnenkomend verkeer, dat is
bij @home ook zo. Beste wat je dan kan doen, is je mail gewoon op een pop (of bsmtp) account laten binnenkomen, en die door je mailserver laten leeghalen (iedere 5 minuten ofzo).

Indien het wel mag.
- Heb je bij dat domein ook MX records laten doorverwijzen naar je eigen ip adres.?
- Wordt kan je met poort 25 wel de machine bereiken waar de mailserver op draait
(port forwarding) ?

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 12:12 ]

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-02 08:52
ShadowBumble schreef op 06 mei 2003 @ 12:08:
je kan even checken of Planet uberhaupt wel toestaat om een eigen mailserver te draaien kan ook zijn dat ze die port hebben geblokked op de "normale"ip range
Dit is geen probleem.

heb je al wat poorten gemapt in je modem/router?
Heb je het domein gehost bij planet?

[ Voor 63% gewijzigd door procyon op 06-05-2003 12:10 ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je verstuurt dus mail naar user@jeDomeinnaam.nl ? Hoe staan de MX records voor deze domeinnaam?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Je moet bij planet gebruik maken van een speciale relay server. Je moet dus in de DNS een extra mx record toevoegen die daar naartoe verwijst, en daarna pas naar jouw pc. Ik geloof dat het mailrelay.planet.nl was, maar kan ook relay zijn, voor de zekerheid zou ik ff bellen.

• ShadowBumble
  • Laatst online: 22:39

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Kan ik thuis een eigen mailserver draaien die alle mail voor mijn domein kan afhandelen?
Nee, om veiligheidsredenen heeft Planet Internet het directe verkeer van en naar poort 25 geblokkeerd, zodat computers van onze gebruikers niet kunnen worden misbruikt voor spam.
Bron

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Verwijderd

Op de site van planet staat dat in verband met spam poort 25 dicht zetten

Bij Planet is het al jaren verplicht om mail via de SMTP server mail.planet.nl te versturen. Deze regel wordt afgedwongen door alle verkeer bestemd voor een poort 25 (mail dus) dat niet afkomstig is van de mail-systemen van Planet te blokkeren. Deze 'uitgaande SPAM blok' is ingesteld om spammers die bij Planet inbellen te belemmeren via andermans mailserver te gaan spammen. Wanneer anderen bemerken dat er spammers bij Planet zitten komt Planet op de zwarte lijst.

quote2

Inkomend: verplicht via mailgateways
Een tweede regel die helaas nodig bleek is het blokkeren van inkomend verkeer op poort 25 bestemd voor klanten in de inbel- of adsl netwerken. Inkomend verkeer bestemd voor poort 25 van de mail-systemen van Planet (mail dus) mag wel door. Deze 'inkomende OpenRelay blok' is ingesteld om te voorkomen dat derden misbruik gaan maken van slecht geconfigureerde systemen van klanten, en vervolgens gaan spammen via dat klant systeem en het mail-systeem van Planet. Vanwege deze spam komt het mail-systeem van Planet op de zwarte lijst.

Edit dubbelpost :(

Ik hoop dat je er wat aan hebt

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 12:14 ]

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 12:12:
Je moet bij planet gebruik maken van een speciale relay server. Je moet dus in de DNS een extra mx record toevoegen die daar naartoe verwijst, en daarna pas naar jouw pc. Ik geloof dat het mailrelay.planet.nl was, maar kan ook relay zijn, voor de zekerheid zou ik ff bellen.
Dit klopt ongeveer...

je moet in het 1e MX record je eigen IP neerzetten
en bij de 2e MX record mailreplay.planet.nl
zo werkt het bij mij ook via Planet ADSL

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Verwijderd

Robinski schreef op 06 May 2003 @ 12:15:
[...]

Dit klopt ongeveer...

Juist zo was et :P is alweer 2 jaar geleden, kheb dr gewerkt namelijk op adsl bij planet. Deze meneer heeft het goed.

/edit/
wel mailreLay.planet.nl, geen rePlay..
/edit/

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 12:18 ]

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 20:45
Ik weet niet hoe de ALCATEL SPEEDTOUCH MODEM/ROUTER in elkaar zit.. maar aangezien het een router is kan het makkelijk zijn dat je de betreffende poorten moet doormappen, in dit geval : Klik hier

Daarnaast mag Planet inderdaad geen problemen geven, het is toegestaan om servers te draaien dus...

-edit-

beetje late reactie toen ik ging typen stond er nog niets :P

[ Voor 10% gewijzigd door sPENKMAN op 06-05-2003 12:19 ]

Eve char: Warock <TEST>

Verwijderd

Topicstarter
Robinski schreef op 06 May 2003 @ 12:15:
[...]

Dit klopt ongeveer...

Dit zou de provider moeten doen waar ik de domeinnaam geregeld heb?
Dit is bij mij VIP.nl, niet Planet zelf.

En dan moet ik ook nog wat in de mailserver veranderen?

Verwijderd

je mailserver moet gewoon standaard open staan op poort 25 en 110, je router moet die poorten doorrouteren naar het juiste IP in je netwerk, dus je mailserver, vervolgens moet je je hostingprovider bellen en vragen of ze de mxrecords willen wijzigen.. Dan gaat alles als het goed is perfect. En inderdaad je uitgaande mail via mail.planet.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 mei 2003 @ 14:25:
je mailserver moet gewoon standaard open staan op poort 25 en 110, je router moet die poorten doorrouteren naar het juiste IP in je netwerk, dus je mailserver, vervolgens moet je je hostingprovider bellen en vragen of ze de mxrecords willen wijzigen.. Dan gaat alles als het goed is perfect. En inderdaad je uitgaande mail via mail.planet.nl
Waarom uitgaande mail via mail.planet.nl ? Ik zou zelf die mail bij de diverse mailservers plaatsen, dus zelf de uitgaande mail verzorgen. Doe ik nu ook (met debian exim danwel op @home). Mail komt veel sneller (zeg maar direct aan) op deze manier.

Verwijderd

ja dat kan ook, maar misschien heeft de topicstarter geen andere mailservers? hij wil gewoon zn eigen pc als popservertje gebruiken, en dus alle mail direct doorgeroute naar zn eigen pc.. hij heeft geen eigen SMTP.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel een eigen SMTP :)
heb een oud pc'tje ingericht als mailserver.

En ff getest, als ik via mail.planet.nl stuurt dan duurt het 3 a 5 minuten voor die weer terug komt.....als ik het via mn eigen smtp server stuur is die binnen 10 sec. terug.

Dus denk dat ik deze dan ook maar gebruik.

DE MX records bij mn domein staat trouwens op mijn IP.
(maar eentje, dus er is GEEN tweede)

Ik heb in mijn mailserver bij "Use relay server" ingevuld: mailrelay.planet.nl en meer niet, toen deed alles het....is het nou ook nog beter om dit toch nog bij de provider ook door te geven?

En nog een vraagje, er moet ook 1 persoon buiten het thuisnetwerk gebruik maken van deze mailserver....gaat dat problemen opleveren of niet?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik denk dat dit in Network Troubleshooting ipv WOS beter past :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op 06 May 2003 @ 15:31:
Ik denk dat dit in Network Troubleshooting ipv WOS beter past :)
Het is toch echt een Windows Server....

• Tubbietje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-02 22:20

Tubbietje

Illegaal!

Hier ben ik ook mee aan het stoeien geweest... en nogsteeds zonder succes :'(

Hier ben ik ook mee aan het stoeien geweest!

Zie ook dit topic.

Intel Core i7 4770K + 8x LG 24EB23 | New iPad 16GB WiFi | Xiaomi Mi Mix 2 | Microsoft Surface Pro 3 i5 128GB

Verwijderd

Er is al eerder een topic over dit probleem geweest. Maybe daar ook even kijken??
Heb thuis ook planet adsl, heb er ook een mail server achter draaien en dat gaat idd via de mailrelay van planet. werkt opzich goed en heeft als voordeel dat als jou server een tijdje down is dat planet jou mailtjes keurig netjes een paar dagen bewaard. dus opzich wel een voordeel zo. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 15:09:

En nog een vraagje, er moet ook 1 persoon buiten het thuisnetwerk gebruik maken van deze mailserver....gaat dat problemen opleveren of niet?
Verzenden of ontvangen ??

Indien ontvangen, IMAP over SSL
(mits die mailserver, welke gebruik je nu eigenlijk, dit ondersteund).

Verwijderd

Je kan met je email adres van planet wel direct naar jou mail adres zenden. omdat dit hun eigen netwerk is zeg maar. maar bijv vanaf hotmail heb je toch echt die mail relay nodig van planet. dit hebben ze gedaan om extra dataverkeer tegen te gaan ivm mensen die hun mailserver verkeerd configgen zodat ie een mailrelay server word. En daar zitten ze blijkbaar bij planet niet op te wachten.
Als je dus in je eigen netwerk thuis bijv met outlook mail gaat lezen/schrijven met het mailadres van jezelf (dus niet die van planet) dan werkt het via pop/smtp enzow dat gaat allemaal goed. Maar als je bijv op je werk en je stelt outlook daar in, met de smtp en pop servers naar jezelf, dan kan je de mail wel ophalen dmv pop, maar als je bijv een mailtje replyt of iets typt ofzow dat kan dat weer niet via die mail server verstuurd worden.
Best lullig eigenlijk van planet...

dus: van buitenaf kan mail wel gezelezen worden. maar als je wilt sturen moet je even een andere smtp server zoeken. zijn er zoveel dus...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 16:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx ik begrijp het nu.

Voor degene die het willen weten.

je moet 2 MX-records hebben.

De eerste gaat naar jou server (dus wat jou pop3/smtp server is, bijv. mail.domein.nl) dit is de PRIMARY MX (prio 10)
En de tweede gaat naar mailrelay.planet.nl dit is de SECONDARY MX (prio 20)

En dan werkt het....heb net mn hostingprovider gebeld en die hebben het veranderd, en kan nu mailen zowel intern als extern... :9

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 15:59:
[...]

Verzenden of ontvangen ??

Indien ontvangen, IMAP over SSL
(mits die mailserver, welke gebruik je nu eigenlijk, dit ondersteund).
ik neem aan dat voor buiten het netwerk het gebruik van hun eigen smtp beter is.....(van de provider)

En voor pop kunnen ze dan toch gewoon mail.domein.nl gebruiken?

Verwijderd

aah ja ok dan das mooi.
het werkt gewoon zo:

iemand stuurt bijv vanaf hotmail.com een mailtje. naar jou. Ok dat mailtje moet naar de server die het domein beheert dat achter het @ staat.
Ok nou komt dat mailtje dus bij planet langs, die zegt vanne dikke lul dat mailtje gaat niet verder. Hij probeert dus wel om naar jou te sturen (want jij hebt je eigen server als hoogste prioriteit ingesteld) maar planet vind dat dat niet mag.
ok gaat planet houd die mailtjes voor zichzelf gaat een paar controles uitvoeren en stuurt hem dan naar jou servertje toe.
dus nou hopen dat t werkt

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 16:14:
aah ja ok dan das mooi.
het werkt gewoon zo:

iemand stuurt bijv vanaf hotmail.com een mailtje. naar jou. Ok dat mailtje moet naar de server die het domein beheert dat achter het @ staat.
Ok nou komt dat mailtje dus bij planet langs, die zegt vanne dikke lul dat mailtje gaat niet verder. Hij probeert dus wel om naar jou te sturen (want jij hebt je eigen server als hoogste prioriteit ingesteld) maar planet vind dat dat niet mag.
ok gaat planet houd die mailtjes voor zichzelf gaat een paar controles uitvoeren en stuurt hem dan naar jou servertje toe.
dus nou hopen dat t werkt
dus het is goed dat ik mn eigen server als eerste hebt, en dan die van Planet, ik vindt het wel mooi zon mailrelay, als server uit is (b.v. met software upgrade ff ofzow) dan bewaart Planet alle mailtjes...een week lang _/-\o_

Verwijderd

ja idd jou server prio 10 en mailrelay.planet.nl prio 20. zo heb k het thuis ook zeg maar enne daar werkt ie

enne idd makkelijk van die week bewaren ja.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 16:21 ]

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
ik heb hier ook een faq van planet zelf gepost:

[rml][ ADSL] mailserver draaien[/rml]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Pagina: 1