Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXX99
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-01 21:02
Ik ben reeds een tijdje op zoek naar een zelfbouwschema voor een goede low-power (max. 100mW, ik wil maar een bereik van ongeveer 50 meter :P ) stereo FM zender om wat muziek het huis rond te sturen zonder daarvoor altijd heel de hifi of PC mee te sleuren ... of alles loeihard te zetten ... }) , maar in mijn zoektocht ben ik op volgende gestruikeld :

http://www.mp3kit.com/Pro.../LineX_USB/linex_usb.html
en
http://www.mp3kit.com/Pro...table/linex_portable.html

De portable versie ben ik al tegengekomen op verschillende sites in belgië en nederland voor ongeveer 45 €, maar de USB versie (welke in mijn ogen de interessanste is) blijkt onvindbaar ... :|

Heeft iemand een idee over de prestaties van deze dingen .. of een goed schema voor wat ik zoek ? :?

Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 12:49

smallboy

N/A

Ik heb zelf die linex portable. Werkt erg goed. Bereik is denk iets meer dan10 meter (getest met walkman met fm tuner die niet zo geweldig is). Ik heb gewoon op de front speaker aansluiting van m'n geluidskaart een splitter gedaan. Daaraan zit dan die linex portable. Zet um op 89.0 MHz, dan ga ik beneden in de tuin in de zon zitten met die walkman erbij. Je hebt natuurlijk wel altijd wat ruis, afhankelijk van het meters. Maar het klinkt toch nog erg goed. Die USB versie lijkt me wat nutteloos. De geluidskwaliteit wordt er echt niet beter van, want het blijft radiokwaliteit. Bovendien kun je die linex portable overal voor gebruiken, ook aansluiten op een mp3 discman bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34342

MaXX99 schreef op 06 May 2003 @ 11:44:
Ik ben reeds een tijdje op zoek naar een zelfbouwschema voor een goede low-power (max. 100mW, ik wil maar een bereik van ongeveer 50 meter :P ) stereo FM zender om wat muziek het huis rond te sturen zonder daarvoor altijd heel de hifi of PC mee te sleuren ... of alles loeihard te zetten ... }) , maar in mijn zoektocht ben ik op volgende gestruikeld :

http://www.mp3kit.com/Pro.../LineX_USB/linex_usb.html
en
http://www.mp3kit.com/Pro...table/linex_portable.html

De portable versie ben ik al tegengekomen op verschillende sites in belgië en nederland voor ongeveer 45 €, maar de USB versie (welke in mijn ogen de interessanste is) blijkt onvindbaar ... :|

Heeft iemand een idee over de prestaties van deze dingen .. of een goed schema voor wat ik zoek ? :?
Voor dit doel kun je ook een draadloze koptelefoon kopen. Heeft een bereik van 100 meter ofzo. Is net zo makkelijk omdat je dan geen radio mee hoeft te dragen...

/edit
http://www.kijkshop.nl/on...%5Fsegment=Hoofdtelefoons
Dit is er eentje van philips, 100 meter bereik en €50,-

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 34342 op 06-05-2003 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:35
MaXX99 schreef op 06 May 2003 @ 11:44:

[...]

Kan je effe zeggen waar je die in België al gevonden hebt, ik zoak al lang achter zoiets (betaalbaar)!?

Never mind, heb em al besteld. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Fire69 op 06-05-2003 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXX99
Inderdaad, maar ik had eerder als doel voor ogen om wat degelijke muziek in de tuin te hebben (bij een barbecue of als je wat aan het tuinieren bent), of als ik in de garage aan het knutselen ben, mp3'tjs te luisteren op de kamer enzovoort ...
Draadloze loodsprekers zou ook een oplossing kunnen zijn natuurlijk, maar die dingen zijn verschrikkelijk duur (dacht ik) ....
En je zou dat kleine FM zendertje nog voor een hele boel andere doeleinden ook kunnen gebruiken (bv. microfoontje eraan en hup ... instant-babyfoon, intercom, 007-spy 8) device) ...
Ik ben ervan overtuigd dat de hoofdtelefoon veel betere kwaliteit zou leveren, maar ben je natuurlijk de enige die ervan kan genieten en geef toe ... het is geen zicht als je onder een wagen ligt te sleutelen met een koptelefoon op :)

Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXX99
In België heb ik hem hier gevonden : http://www.mp3man.be/product/2066/1831

maar ik denk dat ik eerder voor zoiets zou gaan : http://www.veronica.co.uk/50mw-stereo.htm
Met 50 mW zou je toch al ongeveer 50 meter ver moeten kunnen en je bent niet beperkt door die 7 kanalen zoals op de Linex .... De prijzen lijken zowat gelijk ...

of zelfbouw natuurlijk ... ik heb het schema van zo een Veronica gevonden (dan wel een 1W en een 5W uitvoering, veel te zwaar voor wat ik ermee wil doen ... ) hier : http://www.geocities.com/Area51/Nebula/3736/veronica.htm

en een andere die me ook wle goed leek hier : http://w1.859.telia.com/~u85920178/tx/v7b_proj.htm

Maar ik vrees dat ik net iets te n00b ben in electronica om me direct op zoiets te gooien ... candidaten ? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Heb mijn post al aangepast, overmorgen ligt er een LineX op mijn stoep. :P

Ik heb hem nodig voor in de auto, ritje naar Spanje met de portable op de achterbank.
Als ik hem heb, laat ik hier wel iets weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

die kun je ook op een lager voltage zetten, met als gevolg een lager bereik.

Mooie daarvan is dat je je bereik kunt afstemmen op wat je wilt, zonder bang te hoeven zijn gelijk de politie op je dak te hebben. Je begint dus laag (zeg 9v, oftewel ca. 200mW) en als dan blijkt dat het niet toereikend is, kun je 'm hoger zetten (tot 1W dus).

Zelf bouwen van dat ding valt best wel mee, uitgaande van 2 aannames:

1) je laat de print maken door een externe partij. Dit is niet goedkoop.
2) je kunt solderen.

Als de print er eenmaal is, is het gewoon lego.. dingetjes op de juiste plek solderen, kloar.

Voordeel tov. de kant-en-klare versie: als die kant-en-klare het niet haalt qua bereik, kun je 'm weggooien. Die veronica kun je desgewenst nog oppeppen tot 5W

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 25556 op 06-05-2003 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53080

ik wil je sfeer niet bederven, maar zo'n zendertje op de achterbank van je auto is geen optimale oplossing. Ook ik heb er eentje (gehad), en vooral in je auto als je reist komt het heel vaak voor dat er een radiozender in de buurt is die +/- op jouw zendfrekwentie ligt. Gevolg, veel ruis, gekraak en dubbele tonen. En het is geen pretje om telkens te stoppen en je zendfrekwentie aan te passen. Tevens is de FM kwaliteit beduidend lager dan dat van je bron (speakeroutput laptop/mp3speler). Maar goed. Met een beetje goodwill werkt het wel ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ach, is niet zo erg, we zitten met 4 in de auto, dus 't is maar voor de achtergrond een beetje te vullen.
Als er moet bijgeregeld worden, vind ik wel een slachtoffer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Weet iemand tot hoeverre dit legaal is? Volgens mij zijn alleen bepaalde FM signalen met een bepaald vermogen (weinig vermogen met weinig bereik.. zodat je de buren er niet mee lastig valt bij wijze van) en frequentie (447Mhz en 2,4Ghz bijvoorbeeld) wel geoorloofd.. op welke frequentie (band) zenden deze eigenlijk uit?

btw.. ik had vroeger een buurjongen .. die had een walkietalkie op fm.. (vast signaal bij 100Mhz) .. met iets van 1 Watt... die had eens een keer de politie op zijn dak (dat waren de good old 80'er jaren)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXX99
henkleerssen schreef op 06 May 2003 @ 15:28:
Weet iemand tot hoeverre dit legaal is? Volgens mij zijn alleen bepaalde FM signalen met een bepaald vermogen (weinig vermogen met weinig bereik.. zodat je de buren er niet mee lastig valt bij wijze van) en frequentie (447Mhz en 2,4Ghz bijvoorbeeld) wel geoorloofd.. op welke frequentie (band) zenden deze eigenlijk uit?

btw.. ik had vroeger een buurjongen .. die had een walkietalkie op fm.. (vast signaal bij 100Mhz) .. met iets van 1 Watt... die had eens een keer de politie op zijn dak (dat waren de good old 80'er jaren)..
1 W is al redelijk veel hoor ... met een 50 mW zou je in open vlakte tot maximum 500 meter ongeveer moeten geraken onder ideale omstandigheden ... (in de praktijk komt dat eerder op een 70 à 100 meter); maar met 1 W zou je denk ik toch al een kilometer ver al moeten geraken ! Als je dan in een dichtbevolkte regio zit kan je al uitrekenen hoeveel mensen je buurjongen over hun radio horen galmen ;-) en dan spreken we nog niet over het feit dat 100 Mhz zowat de favoriete frequentie is van de vrije radio's ...
Ik had vroeger ook zo een walkie-talkie waar ik god weet wat allemaal uit de ether mee kon oppikken ... best wel grappig ;-)

Om je antwoorden op je vraag ... legaal zijn deze zendertjes denk ik wel (zo stond vermeld op een site die ze verkocht op een site in Nederland), maar alles hangt natuurlijk af van het vermogen dat je er aan hangt en de frequentie die je gebruikt ... stel een 20000 W 8)7 versterker (jaja, die bestaan !!!) op net dezelfe frequentie dan een nationale omroep zal wel niet zo geapprecieerd worden ! ...
De vermogens waar we hier over spreken zijn waarden van 0,05 tot 0,5 W ... net genoeg om het huis en rondom te voorzien van je eigen radiostation ... een voorbijrijdende wagen net op die frequentie zou hem zelfs niet eens oppikken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Gisteren is mijn LinX eindelijk ( :P ) toegekomen. Ik heb thuis even een snelle test gedaan.
Op mijn draagbare radio werkt hij redelijk goed, maar is hij wel wat gevoelig aan storing als er iemand door de kamer loopt.
Mijn stereo daarentegen (die een 8-tal meter in een andere kamer staat) ontvangt hem perfect zonder storing. Rekening houdend met de kwaliteit die fm kan leveren natuurlijk.

Eén dezer zal ik hem in de auto ook eens aan een testje onderwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-06 21:50
Voor de geinteresseerde: Net vond ik die LineX ook op een NL site, zie http://www.pdashop.nl/product/2066/1710 voor € 45

[ Voor 5% gewijzigd door Jasper op 09-05-2003 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82405

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

allemaal geinig dingetjes.. maar hoeveel zend vermogen hebben die dingen nou? Die laatste lijkt me niet zoveel.. met maar 1 batterij.. dussum...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXX99
Als ik naar die review kijk van diegene op merconnet, dan denk ik dat die ongeveer een 10 mW zendvermogen moet hebben ...

"From across the street in front of our house - about 40 feet - the signal was still coming in clearly, but the sound quality was lessened. There was never any static - it was just a deterioration of the quality, if that makes sense. So, needless to say, the Digiana does not need to be right next to the receiving stereo's antenna to work properly. But the closer it is, the better it will sound."

Lijkt me dus wel leuk als je niet elke keer achter je versterker wilt liggen prullen om een mp3 speler of je portable aan te sluiten, maar het bereik lijkt me wat beperkt om echt door het huis mee te gaan broadcasten :( ... zelfbouw dan maar, of één van die kitjes die ze verkopen bij veronica http://www.veronica.co.uk/50mw-stereo.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 17:12

DinX

Motormuis

Fire69 schreef op 09 May 2003 @ 10:40:
Gisteren is mijn LinX eindelijk ( :P ) toegekomen. Ik heb thuis even een snelle test gedaan.
Op mijn draagbare radio werkt hij redelijk goed, maar is hij wel wat gevoelig aan storing als er iemand door de kamer loopt.
Mijn stereo daarentegen (die een 8-tal meter in een andere kamer staat) ontvangt hem perfect zonder storing. Rekening houdend met de kwaliteit die fm kan leveren natuurlijk.

Eén dezer zal ik hem in de auto ook eens aan een testje onderwerpen.
Wat is de maximum afstand dat je er mee geraakt ?
Is het dus mogelijk om daarmee van op m'n kamer, tot buiten in de tuin te zenden ?

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik heb hem momenteel enkel in huis (nou ja, appartement :) ) getest. Vanuit mijn bureau kan ik zonder problemen in de keuken, badkamer of woonkamer ontvangen. Natuurlijk zijn dat maar een aangrenzende kamers.
Vanavond doe ik een klein testje bij mijn ouders thuis.
Ik de auto werkt het ook perfect, gewoon op de standaard 88Mhz, niks van storing te horen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82405

heeft iemand al andere transmitters gevonden?
zijn er al meer ervaringen met de Linex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 16:12
Ben zelf van plan deze aan te schaffen voor mijn iPod: de iTrip. http://www.griffintechnology.com/products/itrip/ Schijnt zeer goed te werken volgens reviews op www.ipodlounge.com en www.ipodding.com.

[ Voor 17% gewijzigd door waslijn op 26-05-2003 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13308

Alles ligt aan de antenne die je er aan knoopt.

Stereo ontvangen op een sprietantenne zonder al te veel ruis, en uitzenden met een dipool antenne, moet je denk ik iets van 5 a 10 watt per kilomtere rekenen grofweg.
En dan moet het ook nog direkt zicht zijn, geen bomen en muren er tussen dus.

En alles met meer dan 50 mW is volstrekt illegaal.. ;)
(Voormalig PE1HON, tot Uw dienst)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 13308 op 26-05-2003 10:48 ]

Pagina: 1