[P4] Onstabiel

Pagina: 1
Acties:

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32
Hey mensen , Ik heb in November vorig jaar een P4 2.66 + P4PE + PC3200 Corsair aangeschaft.

Na een paar maanden vrolijk op 3.2ghz te hebben gedraaid is hij nu vreselijk onstabiel..
Hij wil niet meer overclocken en meestal crashed is zelfs underclocked!

Ik heb gehoord van dat SNDS gedoe met die 533fsb P4's :'(
Bestwel vreemd eigenlijk dat die p4's zo snel kapot gaan... Vcore is nooit boven de 1.6 volt geweest en de temps zijn ook nooit hoger dan 50 graden.

Kan het zijn dat ik met deze cpu nog terug kan gaan naar de leverancier als deze helemaal de geest heeft gegeven?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je ook al andere dingen uitgesloten zoals geheugen/voeding :? Wat betreft terugbrengen naar leverancier: daar kunnen we niks zinnigs over zeggen :z Neem gewoon contact op met de leverancier; hij kan deze vraag beter beantwoorden dan wij ;)

Verwijderd

Nee kan je wel vergeten denk ik OC is eigen risico!!

Verwijderd

tja idd je weet nog niet eens zeker dat het je cpu is, ik zou dan als daar je verdenking op ligt eerst eens een andere proberen.

• JeroenT
Jah dat weet ik , maar zijn er mensen die dezelfde problemen hebben?

Hmmm als ik mijn 12v en 5v bekijk onder een potje Quake3 zie ik totaal niets inzakken.

Geheugen heb ik nog niet kunnen testen omdat ik geen andere reep heb liggen nu..

maar ik mag toch aannemen dat Corsair reepjes OK zijn?

[ Voor 64% gewijzigd door JeroenT op 06-05-2003 11:27 ]

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Als hij niet meer op specs wil lopen, dus ook niet meer op 2.66Ghz moet je hem gewoon terug sturen. Hetzelfde had ik ook met mijn P4 1.6 GHz maar dan al na 2 maanden op 1.88v. Dit was al door de leverancier gedaan (eynstein). En toen de cpu niet meer op de beloofde 166 MHz fsb liep heb ik hem teruggestuurd en een andere cpu ontvangen.

Als het aankoop bewijs nog hebt zou ik hem gewoon terug sturen en natuurlijk niet vertellen dat hij overkloked was, zolang er van buiten niets te zien is aan de cpu krijg je zo een nieuwe.

Heb je trouwens ook al gekeken of de koeler er nog goed op zit?
Verwijder de koelpasta ff en doe er wat nieuwe op, dat kan het ook zijn.

• JeroenT
Dat is een goeie , even kijken zometeen.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wel vaag, dat hij onderklokt niet stabiel is, ligt denk ik niet an je processor dan hoor.
Toch blijf ik het persoonlijk lullig vinden, dat je een OC'de processor terugstuurd naar de leverancier als "defect" terwijl je hem waarsch. dan gewoon zelf "gesloopt" hebt.
(Ik zeg niet dat ik het zelf ook niet zou proberen, maar ik blijf het een asociale actie vinden. Als je OC't dan moet je ook de consequenties aanvaarden)

Just my 2 cents

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Je zegt dat je nooit boven de 1.6v bent gegaan, maar in het Northwood OC topic zeg je weer wat anders:
Mijn Vcore is dacht ik 1.625 volt
;)

Bovendien staat de P4PE er om bekend dat hij gigantisch overvolt.
Het is me dan ook niet helemaal duidelijk of dat de 1.6v de werkelijke waarde is of die je instelt in het BIOS.
Mijn 2.66 staat in het BIOS op 1.525v maar in Windows wordt het ongeveer 1.632v.

Dus 1.6v in het BIOS zou dan in de buurt van de 1.7v komen. Dat in combinatie met de toch wel forse overclock en de hoge temperaturen die je noemt in het Northwood-topic zou wel eens de reden kunnen zijn voor je huidige problemen...

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:41

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Klubbheads schreef op 06 May 2003 @ 11:25:
Aannamens zijn fataal :P

memtest is een programma waarmee je memory kan checken.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Klubbheads schreef op 06 May 2003 @ 11:25:
Geheugen heb ik nog niet kunnen testen omdat ik geen andere reep heb liggen nu..

ik ken mensen die 3 repen verkeerd Original Samsung hadden gekregen waardoor hun pc reteinstabiel werd (3x de reep ingeruild dus, 4e keer was pas goed). Daarvoor zou je OOK mogen verwachten dat t goed is.

Nooit doen dus :)

• JeroenT
Ok , Voorop gesteld natuurlijk dat ik niet met een gesloopte CPU terug ga..
Maar ik vind ook niet dat je door ocen een cpu zomaar ff stuk kunt helpen..
Nu draai ik al een tijdje netjes op 2.66Ghz (veel hoger wil al niet eens meer)

Vcore is in bios 1.6volt , door diverse tools gemeten 1.625 idd. (hoger wil ik niet gaan)
Vddr is 2.9 volt.
Vagp is 1.7 volt.

Het gekke is dat ie wel opstart , maar zodra je dingen gaat openen blijft alles een hele tijd hangen waarop ie uiteindelijk gewoon helemaal vast zit en zelfs de reset knop niet meer werkt!

Windows XP al tig keer opnieuw geinstalleerd :r geeft hetzelfde resultaat.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenT op 06-05-2003 12:57 ]

• JeroenT
Tachyon schreef op 06 mei 2003 @ 11:50:
Je zegt dat je nooit boven de 1.6v bent gegaan, maar in het Northwood OC topic zeg je weer wat anders:

[...]
;)

Bovendien staat de P4PE er om bekend dat hij gigantisch overvolt.
Het is me dan ook niet helemaal duidelijk of dat de 1.6v de werkelijke waarde is of die je instelt in het BIOS.
Mijn 2.66 staat in het BIOS op 1.525v maar in Windows wordt het ongeveer 1.632v.

Dus 1.6v in het BIOS zou dan in de buurt van de 1.7v komen. Dat in combinatie met de toch wel forse overclock en de hoge temperaturen die je noemt in het Northwood-topic zou wel eens de reden kunnen zijn voor je huidige problemen...
Dan moet ik er maar aan geloven en een nieuwe cpu halen zonder deze te oc-en
:/

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De processor neemt wraak >:) en weigert harder te werken dan jij zou willen

[dit is uiteraard grappig bedoeld (tegenwoordig nodig te vermelden)]

[ Voor 70% gewijzigd door Viper® op 06-05-2003 13:06 ]

Verwijderd

Waarom staan je AGP en DDR spanningen zo hoog , bij mij is dit 2.65V en 1.5V!
misschien dat het daar aan ligt?

• JeroenT
Omdat ie anders niet eens wil booten! :(

Memtest output :

10 Pass 0 Errors 0 ECC Errors :z

Het is gewoon mijn cpu.

[ Voor 53% gewijzigd door JeroenT op 06-05-2003 13:27 ]

• Vaguh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05-2025
G33rt schreef op 06 mei 2003 @ 12:46:
[...]

ik ken mensen die 3 repen verkeerd Original Samsung hadden gekregen waardoor hun pc reteinstabiel werd (3x de reep ingeruild dus, 4e keer was pas goed). Daarvoor zou je OOK mogen verwachten dat t goed is.

Nooit doen dus :)
Download anders op het i-net een DOS Memory test proggie, ze zijn vast wel te vinden en dan weet je meteen of het aan je mem ligt.

Ik ben niet vaag omdat als ik zeg dat ik vaag ben ik niet meer vaag ben.En omdat ik nu heb getyped dat ik dan niet meer vaag zou zijn dan zeg ik dat ik niet vaag ben maar toch wel vaag is.Vaag zijn is geweest maar voor mij geld dat het vaag is. Don't read

• G33rt
  • Laatst online: 22-06-2022
Vaguh schreef op 06 mei 2003 @ 13:57:
[...]

Download anders op het i-net een DOS Memory test proggie, ze zijn vast wel te vinden en dan weet je meteen of het aan je mem ligt.
hij ruilde het juist omdat ie 3x memtest had gedraaid :)

Verwijderd

Lijkt me dat inderdaad gewoon je CPU kapot is. Ik heb zelf ooit een Celeron-366 gehad en die uiteraard altijd op 550 laten draaien. Dat werkte perfect: op het standaardvoltage en zelfs de temperaturen kwamen nooit boven de 45 graden stressed. Toch hield hij er na een tijdje mee op: weigerde nog op 550 te draaien, later zelfs niet meer op 458.

Een vriend van me heeft hetzelfde gehad met een ouwe Pentium-4 1.5Ghz. Het ging daar maar om een overclock van 200 MHz naar 1.7, zelfde voltage maar toch na enkele maanden kreeg hij hetzelfde verschijnsel. Het is gewoon schadelijk, ik zou een nieuwe CPU halen en gewoon niet meer overklokken.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Ik zou zowiezo ook je CMOS resetten en echt ALLES overal op default zetten. Desnoods even alle PCI kaarten eruit alleen met een videokaart draaien. Als je dan Windows niet goed draaiend krijgt dan kan je wel stellen dat er iets stuk is (het hoeft niet perse je CPU te zijn). Met een draaiende Windows zou ik dan SuperPi een paar keer 32M laten uitrekenen. Daarmee kan je goed checken of je CPU kapot is.

Concrete Loop Watercooling

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het lijkt mij sterk dat die proccesor kapot gaat door een beetje overklokken. Heb je ook andere dingen uitgesloten? Bijvoorbeeld een IRQ probleem ofzo? Ik had hier laatst ook last van - zelfs meerdere topics over geopend - maar daar bleek het een broadcast storm te zijn in combinatie met verkeerde (en brakke) detonators

om dit uit te sluiten denk hierbij aan het verwijderen van alle niet per defenitie nodige kaarten

[ Voor 15% gewijzigd door Glashelder op 06-05-2003 18:48 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

een 2.66Ghz op 3.2Ghz laten draaien is niet een beetje overklokken, maar een stevige overclock (+- 530 Mhz harder laten lopen)..

en hij beschrijft zo'n beetje alle symptomen wat te maken heeft met SNDS.
de processor wil eerst niet meer OC gedraait draaien en daarna wil het niet eens de standaard snelheid op de standaard voltage halen en gaat hangen of blauwe schermen uitspugen.

bij SNDS zijn de copper-interconnects gaan afbrokkelen door een te hoge voltage.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• JeroenT
Argh , als ik ze nu eens kon herstellen met mijn soldeerbout :+

Maja wou zowieso een andere cpu bestellen binnenkort.. thnx every1 alvast.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehm, de enige symptonen die ik herken van;

Sudden Northwood Death Syndroom

is een proccesor die spontaan niets meer doet

en een klein detail; Intel vervangt toch de proccesoren die kapot zijn gegaan door SNDS?

[ Voor 26% gewijzigd door Glashelder op 06-05-2003 20:25 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

dual-zip schreef op 06 May 2003 @ 20:22:
ehm, de enige symptonen die ik herken van;

Sudden Northwood Death Syndroom

is een proccesor die spontaan niets meer doet

en een klein detail; Intel vervangt toch de proccesoren die kapot zijn gegaan door SNDS?
dit is een bekende misvatting. de term SNDS doet z'n eer eigenlijk niet aan. het had moeten zijn "Bleeding To Death Northwood Syndrome (BTDNS)"

ga maar eens naar de overclockers.com forums of andere forums op het internet met de zoekquery 'SNDS' of 'Sudden Northwood Death Syndrome' en gij zult zien wat ik bedoel:..

v.b. url:
http://www.aceshardware.com/forum?read=80053015

bijna elk verhaal begint dat de P4 lekker overklokt en daarna niet meer wil (ongv. 2 maanden) en daarna wil het nauwelijks overklokken zonder de voltage goed op te krikken en daarna wil het niet meer eens lekker op default snelheid draaien.. en daarna is het alleen maar crashen en blauwe schermen (zelfs onderklokken helpt dan niet meer).

google searchquery:
http://www.google.nl/sear...Syndrome%22%2Bextreme&lr=

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Oke I stand corrected, ik heb een B0 dus heb al die problemen niet :z O-)

• JeroenT
Sja , 'k snap het nu ook niet meer. Ik doe een F5 (setup defaults) in mijn bios , flash meteen naar de nieuwste versie (1.005) en voilla alles werkt weer prima :?

Hmm heel erg vaag...

Vcore staat nu op 1.525 en ik kan nog gewoon booten tot op 3.1 ghz en een potje quaken !!

Mja wijze les dus , ik ga niet meer overclocken :)

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:19

Blord

Hello Kitty !

Check the koeler op de chipset. Als de northbridge te heet is, wordt je computer instabiel.

Toen ik van aircooled naar watercooled ging, werd de chipsetheatsink niet meer aktief gekoeld. Het beetje lucht van de Intel retail fan was voldoende om deze heatsink te koelen. Toen ik een waterblok op de CPU zette, werd de computer onzettend instabiel, constant reboots, lockups...
Ik heb dit opgelost door ook maar een waterblok op de chipset te plaatsen.

Verwijderd

Blord,

een p4pe moederbord heeft geen chipset koeler.

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:19

Blord

Hello Kitty !

En wat is dat grijze ding in het midden ? De topicstarter heeft een Asus P4PE mobo.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/asus1.jpg

• Vaporized
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02-2025
dat is maaar voor de sier :):)

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Blord schreef op 07 May 2003 @ 00:38:
En wat is dat grijze ding in het midden ? De topicstarter heeft een Asus P4PE mobo.

[afbeelding]
ik denk dat ie bedoelde dat ie niet actief gekoeld wordt.. :?

• Remy
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Blord schreef op 07 mei 2003 @ 00:38:

[afbeelding]
Dat is een heatsink, geen koeler :)

edit: traag... :P

[ Voor 4% gewijzigd door Remy op 07-05-2003 18:21 ]

LinkedIn
Instagram

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

ReemF schreef op 07 May 2003 @ 18:21:
[...]

Dat is een heatsink, geen koeler :)

edit: traag... :P
offtopic:
Dat is dus wel een koeler... alleen wordt hij niet actief ondersteund door een fan..

SAM11 zegt dat een P4PE geen chipsetkoeler heeft. Dat heeft hij dus wel.
Dat er mensen zijn die onder "koeler" altijd "heatsink _en_ fan" verstaan is hun probleem... ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• tvelferen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-08 14:51
Ik heb mijn P4 2,66 nu op 3 GHz geklokt, draait nu een dag 100% gestressed.

Hij wordt wel een beetje heet volgens MBM 63º, maar hij is (nog) retestabiel.

Ik vind het zonde om hem terug te klokken maar ik begin nu wel errug te twijfelen :?

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/t.van.elferen/MBM.gif
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/t.van.elferen/cpuz1.gif

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
IK had precieshetzelfde met mn C1 P4, kwam windows niet meer in, en daarvoor klokte iets steeds minder ver, ik heb overigens wel vaak met hoge voltages(1,75-1,8) lopen klooien :)

In tegenstelling zoals de topicstarter die er gelukkig met een resetje vanafkomt zoals ik nu lees :)

[ Voor 23% gewijzigd door Carel op 08-05-2003 18:31 ]

Pagina: 1