[WC]Voeding voor 226W peltier

Pagina: 1
Acties:

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-01 14:13

Dionysus007281

Spank my monkey!

Topicstarter
Ik heb een 226W peltier aangeschaft, met de volgende specs:
Imax = 24 Amps
Qmax = 226.1 Watts
Vmax = 15.2 Volts

Nou moet ik hier uiteraard nog een goede voeding voor hebben. Ik zit te denken aan een Enermax EG465P-VE FMA. Deze geeft 33A op de 12V lijn.
Als ik de peltier 12V geef, trekt 'ie volgens mij nog 19A.
Ik moet ook nog wat ruimte overhouden voor evt. uitbreidingen voor NB en VGA.
Let wel, dit moet een dedicated voeding worden voor de peltiers, de rest heeft een eigen voeding.

Een paar vragen:

- Is 12V voldoende voor deze peltier om een AXP2800+ te koelen?
- Zijn er misschien andere (betaalbare) oplossingen voor de voeding? Ik vond een Meanwell wel erg duur.

Edit - Volgens mij ben ik er zo'n beetje uit. Verkeerde berekening gemaakt trouwens. FF m'n collega gevraagd, en die zei dat je Amperage juist stijgt bij een lager voltage. De uitkomst is trouwens wel hetzelfde, 19A.

Ik denk dat ik m'n huidige 365W Enermax voeding voor de peltier ga gebruiken, en een 360W Chieftec die ik nog heb voor de rest van m'n systeem. Nou nog zien dat ik die twee ingebouwd krijg.

[ Voor 24% gewijzigd door Dionysus007281 op 06-05-2003 11:17 . Reden: Foutje, bedankt. ]

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Die peltier trekt 24A * 15.2V = 364.8W van je voeding. Op 12V trekt ie 24A * 12V = 288W.

24A van je 12V-lijn trekken lukt je nooit. Ten eerste heb je daar al een dikke kabel voor nodig, want 24A is enorm veel. Bovendien zijn de waardes opgegeven bij voedingen theoretische piekwaardes, die worden dus zelden bereikt.

Ook die 365W Enermax zal het niet volledig trekken, maar dat hoeft ook niet.. Zelfs als je peltier door de lagere stroomtoevoer nog maar 180W aan warmte kan verplaatsen is het meer dan voldoende.

[ Voor 4% gewijzigd door Steve op 06-05-2003 12:24 ]

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
STOP, verkoop je peltier. Zo te horen moet je er nog zo veel over leren dat dat niet gaat lukken. Nou kan iedereen je precies gaan vertellen hoe het moet, en dan nog...

2e optie. Laat je peltier ff liggen. Ga lezen. GoT, www.overclockers.com enz.... Die voeding btw voor die peltier gaat 3x zo duur worden als de peltier zelf, weet je dat vast. en verder kan je daar je CPU niet mee koelen op 12V. Je kunt geen computervoedingen voor je peltier gebruiken, die zijn te ligt, allemaal.

• Dionysus007281

Dionysus007281

Spank my monkey!

Topicstarter
Ja haha, als we allemaal zo dachten hadden we allemaal 130 dB(a) aan luchtkoeling in onze PC. Ik ben niet bang om te leren, ook niet door schade en schande (liever niet, maar toch). Dus nee, ik heb geen goedkope peltier in de aanbieding.

Wel bedankt voor de URL.

• Dionysus007281

Dionysus007281

Spank my monkey!

Topicstarter
OK, dan maar een wat duurdere oplossing. Is dit wat:

MEAN WELL S-320-12
Output: 12Volts, 25Amps Switching PSU
Current Range 0-25A
215mm x 115mm x 50mm (8.47"x4.53"x1.97")
Perfect for the 226W Pelt
Will Fit in Drive Bay

Hij wordt door DangerDen aangeraden voor de 226,1 W peltier. Volgens mij gaat deze het wel trekken, op 12V.

• roedie
Dionysus007281 schreef op 06 mei 2003 @ 13:48:
OK, dan maar een wat duurdere oplossing. Is dit wat:

MEAN WELL S-320-12
Output: 12Volts, 25Amps Switching PSU
Current Range 0-25A
215mm x 115mm x 50mm (8.47"x4.53"x1.97")
Perfect for the 226W Pelt
Will Fit in Drive Bay

Hij wordt door DangerDen aangeraden voor de 226,1 W peltier. Volgens mij gaat deze het wel trekken, op 12V.
ze laten nooit een 24 volt peltier op 12 draaien en dan ook nog claimen dat dat perfect gaat. ik zit eraan te denken dat die peltier 15 volt is :P, ik ga het ff voor je opzoeken.

idd.

Maximum operating temp: 125 C
Imax = 24 Amps
Qmax = 226.1 Watts
Vmax = 15.2 Volts
Delta Tmax = >67 (C)
Size = 50mm X 50mm X 3.10mm

En dan wil dit beestje 367 watt aan energie hebben :P, om 226 watt te kunnen vervoeren :D. leuk.

Die meanwell is goed zoals ik dat zie als ie 25A kan leveren. Meestal zit hier nog een instelpotmetertje op zodat je het voltage omhoog kan helpen. 15 volt geven is wel beter...., maar die voedingen zijn er niet.

[ Voor 29% gewijzigd door roedie op 06-05-2003 13:55 ]

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Swiftech: http://www.swiftnets.com/...ct_details.asp?ProdID=100 raad dezelfde PSU aan voor eveneens een 226W Pelt.

Thermolectric module characteristics

Couples U max I max DT max Q max L ×W×H(mm) R(Ω)
127 15.2 VDC 24 A >67 ° C 226.1 W 50 × 50 × 3.10 0.48

MeanWell url: http://www.meanwell.com/product/S-320/catalog.htm.

[ Voor 57% gewijzigd door _XipHiaS_ op 06-05-2003 13:57 ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
is de pelt ook van DangetDen :?
Zo ja dan heb je nu je antwoord gevonden.
Alleen of hij je AMD koel kan houden weet ik niet.

• roedie
Jah, je had een foutje gemaakt dus in het voltage :P, stom dat ik dat meteen overnam. maar goed. Het kan dus. Succes ermee.

Vergis je verder absoluut niet in die 400 watt die aan de peltier kant uit komen. En alle KWh die dit gaat slokken :D.

Informeer jezelf aub goed over alles. anders krijg je later spijt.

• Dionysus007281

Dionysus007281

Spank my monkey!

Topicstarter
OK, de Meanwell wordt het. Nog ff kijken of ik die ook in Groningen bij de electroboer kan krijgen. Ik ben idd. wel een beetje bang voor de stroomrekening voor volgend jaar, maar ja, het virus he. Als het kooeler kan, dan moet het ook gewoon gebeuren, anders slaap ik niet.

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Haal 3 oude AT PSU uit de sloop en maakt ze geschikt voor Peltier koeling. Zie hier voor de mod : http://www.antennex.com/preview/archive3/powers.htm

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/3at-psu.jpg

• Fire69
  • Laatst online: 15-02 22:49
Handig, hangen er 4 voedingen in je bak. Wat voor een case heb jij? :)

• _XipHiaS_
  • Niet online
Als je zo begint denk ik dat het voordeel van 'n kleine Peltier ook snel weg is :D, Je hebt zo ongeveer netzoveel ruimte als 'n Prom nodig, misschien nog wel iets goedkoper qua aanschaf, maar dat zal met de volgende stroomrekening ook wel vereffend worden :D. Misschien is 'n Prom dan uiteindelijk toch voordeliger en die gaat ook nog ver onder het 0-punt :).

[ Voor 3% gewijzigd door _XipHiaS_ op 06-05-2003 15:43 ]

Verwijderd

_XipHiaS_ schreef op 06 mei 2003 @ 15:42:
Als je zo begint denk ik dat het voordeel van 'n kleine Peltier ook snel weg is :D, Je hebt zo ongeveer netzoveel ruimte als 'n Prom nodig, misschien nog wel iets goedkoper qua aanschaf, maar dat zal met de volgende stroomrekening ook wel vereffend worden :D. Misschien is 'n Prom dan uiteindelijk toch voordeliger en die gaat ook nog ver onder het 0-punt :).
Hoezo goedkoper ?

Ik neem aan dat je Prometala bedoelt, en zoiets heb je echt wel nodig om die 300 watt hitte af te voeren.. :+

Verwijderd

_XipHiaS_ schreef op 06 mei 2003 @ 15:42:
denk jij soms dat een prom. je stroomrekening je niet naar boven brengt :?. of ben je vergeten dat de compressor altijd aanstaat (zolang pc aan is :?) die zuipen ook aardig wat..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 18:53 ]

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 18:51:
[...]

denk jij soms dat een prom. je stroomrekening je niet naar boven brengt :?. of ben je vergeten dat de compressor altijd aanstaat (zolang pc aan is :?) die zuipen ook aardig wat..
Ja dat bedoel ik, alleen haal je met 'n Prom dan wel betere waarden ;). Maar het blijft leuk natuurlijk zo'n Pelt, daar niet van, zat er zelf ook aan te denken, maar ga het nog ff bekijken :). maarja, 'n ijskast heb je ook 24/7 draaien, dus kan dit er ook nog wel bij :).

[ Voor 9% gewijzigd door _XipHiaS_ op 06-05-2003 19:00 ]

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

staat er niet van alles op de pagina van Dabit over dit onderwerp. Zo ja, kan iemand ff de link geven. Want die peltier aan een 12V voeding gaat echt niks worden.

Geen inspiratie

Verwijderd

ja precies ik vind het maar een beetje eng 226 watt peltier dat is niet weinig.Dan kan je liever een een prometia nemen want die komen wel onder de 0 graden + je hebt ook iets minder risico's dan als je een peltier gebruikt. maar goed een prometia zit ook wel een prijs kaartje aan :D

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-02 19:00
Verwijderd schreef op 06 mei 2003 @ 18:49:
[...]

Hoezo goedkoper ?

Ik neem aan dat je Prometala bedoelt, en zoiets heb je echt wel nodig om die 300 watt hitte af te voeren.. :+
Ik neem aan dat jij Prometia bedoelt ;)

• _XipHiaS_
  • Niet online
arnoman schreef op 06 mei 2003 @ 19:10:
[...]

Ik dacht al, een cool clone? :D.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

arnoman schreef op 06 May 2003 @ 19:10:
[...]

En ik neem aan dat jij Prometeia bedoelt >:)

Verwijderd

ja die naam was het prometeia is zo moeilijk om te onthouden :P

• Memendo
  • Laatst online: 15-02 21:52

Memendo

V4-power/Team BSD

roedie schreef op 06 May 2003 @ 13:50:
[...]

15 volt geven is wel beter...., maar die voedingen zijn er niet.
kuch.. Alleen als je maximaal hitte wilt verpompen ja. De efficientie van een pletier neemt juist af hoe dichter jij bij de vmax in de buurt komt. Tevens zal de warme kant meer in temp toenemen doordat hij ook meer verbruikt. Over het algemeen wordt het aangeraden om je tec met een lager voltage te voeden dan de Vmax is. Het is meer effienter en het is practischer in dit geval (immers er is geen 15volt voeding)Vmax is in dit geval 15 volt bij een Qmax van 226 watt.

[ Voor 8% gewijzigd door Memendo op 06-05-2003 19:47 ]

• Dionysus007281

Dionysus007281

Spank my monkey!

Topicstarter
Prometeia heb ik ook wel overwogen, maar heeft toch wel de volgende nadelen:
- Prijs!!!
- Kast past niet meer onder m'n bureau
- Meer herrie dan goede waterkoeling
- Gewicht: Complete PC ca. 40 Kg. Ik heb minimaal 1x per maand een LAN, en mag om medische redenen niet meer dan 20Kg tillen.

Maar ja, als je echt die-hard wilt OC-en, dan is Prommy natuurlijk de enige échte oplossing.

Ik heb inmiddels de bovenstaande Meanwell besteld, heb uitgerekend dat de peltier bij 12V continue 19A trekt, met uiteraard bij opstarten uitschieters naar de max van 24A. Moet deze voeding dus perfect kunnen doen.
Als alles binnen is laat ik uiteraard wel even weten wat de resultaten zijn, met pics. (Het blijft ontzettend geil, mooie waterkoelset, groene rommel door het water, dikke slangen (1/2")).

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-02 19:00
Jupiler schreef op 06 May 2003 @ 19:13:
[...]

En ik neem aan dat jij Prometeia bedoelt >:)
haha, het is moeilijk! Ik twijfelde al toen ik het poste..

• roedie
memendo schreef op 06 mei 2003 @ 19:45:
[...]

kuch.. Alleen als je maximaal hitte wilt verpompen ja. De efficientie van een pletier neemt juist af hoe dichter jij bij de vmax in de buurt komt. Tevens zal de warme kant meer in temp toenemen doordat hij ook meer verbruikt. Over het algemeen wordt het aangeraden om je tec met een lager voltage te voeden dan de Vmax is. Het is meer effienter en het is practischer in dit geval (immers er is geen 15volt voeding)Vmax is in dit geval 15 volt bij een Qmax van 226 watt.
klopt, maar het totaal te verplaatsen vermogen word ook groter, en als je de bovenkant van je peltier optimaal koelt heb je dus beter resultaat....

• Industrial_Life
  • Laatst online: 11-02-2025
Ik heb zelf een TEC 220w & Meanwell 200w Voeding, zwaarste die ze bij OC-Shop verkopen.
Ik ben hier een tijdje terug mee aan het kutten geweest maar resultaat was niet echt top. XP 1700 @ 2200 @ 1, 85v @ 6c, Installed op een DangerDen Maze 3-1 maar naar verloop (30 min.) van tijd ging me temps stijgen....CPU was 33c.. op zich niet erg voor de CPU maar bedenk dat dit de koude kant is, slangen waren heet, rad was super heet.....

Dit was 4 maand geleden, de hele zooi uit me PC me getrokken, isolated mobo, waterjackets alles en in de kast gegooid.. nu wordt het weer tijd om verder te gaan..

Ik heb getest en getest... me TEC is okay verder want na 10 minuten kwam het ijs er wel op :)

Ik snap alleen niet waaorm zoiets kan gebeuren. Ik geef toe ik ben geen electroman maar zo moeilijk kan dit niet zijn zeker met wat hulp. Heb ik verkeerd "snoer" gebruikt?
Ik gebruikte de bedrading van een verlengsnoer....

Het lijkt erop dat de TEC het niet trekt maar ik weet het ook niet meer... :(

-

• _XipHiaS_
  • Niet online
2Cool2Rule schreef op 07 May 2003 @ 17:49:
Ik heb zelf een TEC 220w & Meanwell 200w Voeding, zwaarste die ze bij OC-Shop verkopen.
Ik ben hier een tijdje terug mee aan het kutten geweest maar resultaat was niet echt top. XP 1700 @ 2200 @ 1, 85v @ 6c, Installed op een DangerDen Maze 3-1 maar naar verloop (30 min.) van tijd ging me temps stijgen....CPU was 33c.. op zich niet erg voor de CPU maar bedenk dat dit de koude kant is, slangen waren heet, rad was super heet.....

Dit was 4 maand geleden, de hele zooi uit me PC me getrokken, isolated mobo, waterjackets alles en in de kast gegooid.. nu wordt het weer tijd om verder te gaan..

Ik heb getest en getest... me TEC is okay verder want na 10 minuten kwam het ijs er wel op :)

Ik snap alleen niet waaorm zoiets kan gebeuren. Ik geef toe ik ben geen electroman maar zo moeilijk kan dit niet zijn zeker met wat hulp. Heb ik verkeerd "snoer" gebruikt?
Ik gebruikte de bedrading van een verlengsnoer....

Het lijkt erop dat de TEC het niet trekt maar ik weet het ook niet meer... :(
8erlijke vraag misschien, maar je hebt toch wel 'n koudplaat gebruikt he ? :)

BTW, ik zag op de Antec site dat hun TruePower 550Watt voedinkje er ook 24A @ 12V uitgooit http://www.antec-inc.com/specs/true550_spe.html zou die die vollast van 'n Peltier 'n beetje aankunnen, isie misschien efficienter met z'n verbruik dan de MeanWell? of zal dit elkaar niet zo ontlopen, iemand dat al uitgevogeld? Prijs van het ding; €138,- De MeanWell S230 kost bij DangerDen $118,35.

[ Voor 20% gewijzigd door _XipHiaS_ op 07-05-2003 18:58 ]

• Memendo
  • Laatst online: 15-02 21:52

Memendo

V4-power/Team BSD

2Cool2Rule schreef op 07 May 2003 @ 17:49:
slangen waren heet, rad was super heet.....
Je rad kan de warmte niet kwijt :?
Dat is het enige wat ik me kan bedenken, als je rad en slangen ook opwarmen. Dat betekend namelijk dat er onvoldoende warmte onttrokken wordt uit je water, mat als gevolg dat je de tec minder koelt, waardoor de coltplate in temp toeneemt. Gevolg is uiterraad dat je CPU temp ook weer omhoog gaat.

De warmtegeleiding lijkt wel ok aangezien je eerst een temp van 6 graden haalt en de WC-setup ook warm wordt.

• _XipHiaS_
  • Niet online
memendo schreef op 07 May 2003 @ 19:28:
[...]

Je rad kan de warmte niet kwijt :?
Dat is het enige wat ik me kan bedenken, als je rad en slangen ook opwarmen. Dat betekend namelijk dat er onvoldoende warmte onttrokken wordt uit je water, mat als gevolg dat je de tec minder koelt, waardoor de coltplate in temp toeneemt. Gevolg is uiterraad dat je CPU temp ook weer omhoog gaat.

De warmtegeleiding lijkt wel ok aangezien je eerst een temp van 6 graden haalt en de WC-setup ook warm wordt.
Ik zat nog ff aan de pomt te denken, maar als ook het rad heet werd, tja dan denk ik dat je of een grotere of een extra rad moet plaatsen.

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-02 17:13

Mad_Demon

de dokter

Actieve koeling op de radiateur is ook een goede zet, zoals bovenstaande posters al zeiden, hij kan z'n warmte niet snel genoeg kwijt.
Wat zijn de specs van je wc?

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• _XipHiaS_
  • Niet online
Mad_Demon schreef op 07 May 2003 @ 20:04:
Actieve koeling op de radiateur is ook een goede zet, zoals bovenstaande posters al zeiden, hij kan z'n warmte niet snel genoeg kwijt.
Wat zijn de specs van je wc?
We mogen toch wel hopen datie een fan op z'n rad had :) of misschien willen 2 beter werken in push/pull setup, of wat experimenteren met een fan shroud, werkt niet altijd, maar in sommige gevallen wel als de stroomrichting te veel verstoord wordt door 'n te dicht rad.

• roedie
verder raad ik wel dikkere draden aan als jij daar zegt te hebben.

• Industrial_Life
  • Laatst online: 11-02-2025
Er zit een 120 mm papst erop dat is het probleem niet. Rad. is Black Ice Xtreme Wat ik me nu bedenk is dat het coldplate te dik is? Ik gebruik de DangerDen Maze 3-1, daar zit een aardig dikke coldfplate bij van 0,8 cm dik....
Misscien zou ik toch eens ander coldplate moeten nemen. Maar op de site van DangerDen staat dat deze wel geschikt os voor TEC's

-

Verwijderd

waar kan ik een 24 volt @xx amp (vpoopr me 172 watt tec vinden :? ) 100 euro vind ik veels te veel voor een voeding.. iemand een idee.. zelf bouwen heb ik nu geen tijd voor ..kom nauwelijks langs een electronica winkel.... ver weg ..

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 20:39
Check die site die eerder in dit topic vermeld stond. Computervoedinkjes in serie zetten.

Anders zou ik het ook niet weten. In ieder geval niet goedkoop.

Verwijderd

Krankenstein schreef op 10 mei 2003 @ 02:38:
Check die site die eerder in dit topic vermeld stond. Computervoedinkjes in serie zetten.

in serie zetten heb ik al geproibeerd.. de voedinge (1 van ze slaat af :X)
dus dat werkt niet zo goed.. overigens met een 120 watt pelt (15 V) werk serie zetten prima ...

• Mad_Demon

Mad_Demon

de dokter

Verwijderd schreef op 10 mei 2003 @ 02:04:
waar kan ik een 24 volt @xx amp (vpoopr me 172 watt tec vinden :? ) 100 euro vind ik veels te veel voor een voeding.. iemand een idee.. zelf bouwen heb ik nu geen tijd voor ..kom nauwelijks langs een electronica winkel.... ver weg ..
hier
Een industriele 24V 27A voeding voor 50 euro.
Ik wilde er zelf ook een maar ik heb momenteel geen geld ;(
De man die ze verkoopt had ze van een groot bedrijf en hij heeft er nog zo'n 15 over, maar ze schijnen wel hard te gaan

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• _XipHiaS_
  • Niet online
Krankenstein schreef op 10 mei 2003 @ 02:38:

I d8 parallel :).

• _XipHiaS_
  • Niet online
2Cool2Rule schreef op 10 mei 2003 @ 01:01:
Er zit een 120 mm papst erop dat is het probleem niet. Rad. is Black Ice Xtreme Wat ik me nu bedenk is dat het coldplate te dik is? Ik gebruik de DangerDen Maze 3-1, daar zit een aardig dikke coldfplate bij van 0,8 cm dik....
Misscien zou ik toch eens ander coldplate moeten nemen. Maar op de site van DangerDen staat dat deze wel geschikt os voor TEC's
Ik denk niet dat dat te veel is, check bijv. Swiftech eens (http://www.swiftnets.com/products/mcw5000-PT.asp) daar wordt 'n coldplate van 12,7mm gebruikt, dus misschien izzie wel te dun of heeft ie 'n te kleine omvang waardoor de warmte niet snel genoeg uit de CPU getrokken wordt.

• Krankenstein
Kan ook. Je kan bijv. 5v in serie doen -> 15v (dus prima voor peltier).
Of 12v parallel.

Ik heb ook eens een site gezien van een gast die een computervoeding had omgebouwd waardoor de 5v output opeens 12v ging leveren, bij dezelfde stroom. Was wel ingewikkeld overigens, maar wel zwaar l337 :). Op die site over dat in serie schakelen staat overigens ook dat voedinkjes meer stroom kunnen leveren als er van het andere voltage geen stroom wordt getrokken. Je hebt dus best kans dat een 550w computervoeding wel werkt. Ik zou zeggen probeer het uit en post de resultaten :)

• _XipHiaS_
  • Niet online
Krankenstein schreef op 10 May 2003 @ 14:56:
[...]

Kan ook. Je kan bijv. 5v in serie doen -> 15v (dus prima voor peltier).
Of 12v parallel.

Ik heb ook eens een site gezien van een gast die een computervoeding had omgebouwd waardoor de 5v output opeens 12v ging leveren, bij dezelfde stroom. Was wel ingewikkeld overigens, maar wel zwaar l337 :). Op die site over dat in serie schakelen staat overigens ook dat voedinkjes meer stroom kunnen leveren als er van het andere voltage geen stroom wordt getrokken. Je hebt dus best kans dat een 550w computervoeding wel werkt. Ik zou zeggen probeer het uit en post de resultaten :)
Precies, als je alleen de 12V gebruikt en de 3,3 en 5V laat voor wat het is moet het geen probleem zijn. Het aantal gecombineerde watt's staat trouwens altijd vermeld. En ook is het aantal Ampere van de lijnen terug te vinden. Kan wel zo handig zijn als het allemaal -in- een kast moet passen wat wel zo handig is. Zo'n PC PSU is ook geen onmogelijk model, je kunt hooguit besluiten om de overbodige bedrading binnenin los te koppelen.

[ Voor 13% gewijzigd door _XipHiaS_ op 10-05-2003 15:06 ]

Verwijderd

iemand een leuk adresje voor sealant... ik ga maar weer pelt cooling opstarten...

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 12:28 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:00

Epsilon

Ik heb zelf een Peltier voeding gemaakt voor een 24v pelt.

geeft netjes 23.8v aan onbelast

Bestaat uit
- 400VA ringkern trafo (conrad)
- 220.000uF condensator (deze hadden ze voor handen, al is deze WAY to big voor de voeding die ik gebruik. Maar, groter is beter. Met een 50.000uF haal je ook een redelijk constante spanning (10% afwijking).
-35A brug gelijkrichter (deze kosten niet veel meer dan een 20A gelijkrichter, dus niet moeilijk doen, gewoon deze kopen :), anders kan je altijd nog een brugcel maken met 4 zware diodes)
-oude coolermaster koeler (om de brugcel te koelen, met een 24v 60mm fan @ 12v, het is maar dat de lucht niet stil staat)
-wat 4mm2 draad om de ringkern aan de elco te hangen, dit heb ik in de test setup echter niet gebruikt.

totale kosten : 80euro

kleine pic van testopstelling:
Afbeeldingslocatie: http://speedstar.xtreme-power.nl/got7small.JPG

voor meer pics:
http://sigma01.endoria.net/epsilon/

Verwijderd

Epsilon schreef op 11 May 2003 @ 15:08:
Ik heb zelf een Peltier voeding gemaakt voor een 24v pelt.

geeft netjes 23.8v aan onbelast

Bestaat uit
- 400VA ringkern trafo (conrad)
- 220.000uF condensator (deze hadden ze voor handen, al is deze WAY to big voor de voeding die ik gebruik. Maar, groter is beter. Met een 50.000uF haal je ook een redelijk constante spanning (10% afwijking).
-35A brug gelijkrichter (deze kosten niet veel meer dan een 20A gelijkrichter, dus niet moeilijk doen, gewoon deze kopen :), anders kan je altijd nog een brugcel maken met 4 zware diodes)
-oude coolermaster koeler (om de brugcel te koelen, met een 24v 60mm fan @ 12v, het is maar dat de lucht niet stil staat)
-wat 4mm2 draad om de ringkern aan de elco te hangen, dit heb ik in de test setup echter niet gebruikt.

totale kosten : 80euro

kleine pic van testopstelling:
[afbeelding]

voor meer pics:
http://sigma01.endoria.net/epsilon/
even iets offtopic... nu heb ik van broer een ring trafo gekregen .. aleeen weet ie niet wat de output is .. was voor een hifi .. nbla bal b .

Dus vroeg ik me af hoe ik kan doormeten wat de waardes zijn.. condesator / gelijkrichters heb ik het is alleen de vraag wwat welke draad is die uit die trafo komt en als het wel te gebruiken is voor me (dus de laagste trap dan wisselspanning van 18 V of zo geeft aangezien je meer weet dan mij.. huh kan ik erachter komen :?

laat maar zitten ik heb 2x40 V (wisselspanning uitgangen)

• justifire
  • Laatst online: 09:05

justifire

Shut up and squat !!

Mad_Demon schreef op 10 mei 2003 @ 08:14:
[...]

hier
Een industriele 24V 27A voeding voor 50 euro.
Ik wilde er zelf ook een maar ik heb momenteel geen geld ;(
De man die ze verkoopt had ze van een groot bedrijf en hij heeft er nog zo'n 15 over, maar ze schijnen wel hard te gaan
Zou dit een goede voeding zijn voor een Kryotherm 172Watt Drift 0.8??
Imax 11.3 amps
Qmax 172 Watt
Vmax 24.6 V

Voeding is 24v/27A

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• Mad_Demon

Mad_Demon

de dokter

Dit zou een top voeding zijn, je moet de peltier alleen wel op de voeding schroeven. Omdat hij tot 27A kan leveren zitten er alleen 2 dikke M8 bouten op waar je de kabel tussen moet klemmen :Y)

Hij is ook niet zo heel groot ongeveer net zo breed als een pc kast. In de advertentie staat een typenummer waarmee je op google een pdf kan vinden met alle informatie.
Ik heb ook een Drift 0.8 en ze zouden heel goed bij elkaar passen. Maar zoals ik al zei heb ik nu geen geld voor de voeding...

• justifire
  • Laatst online: 09:05

justifire

Shut up and squat !!

Dan ga ik me er toch maar 1 bestellen :)
Laatste oplossing die ik had gevonden kostte me 350 euro (ben niet zo'n electroman die het ff zelf maak) was zo'n zelfde soort voeding.
Was mij echt te duur, nu ga ik weer denken :)
Thx voor de tip

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Verwijderd

ik heb over hetzelfde al nagedacht en ik moet zeggen dat er in de camper voedingen wel interessante dingen te krijgen zijn

ikzelf ga na de examens een onderzoeken of het haalbaar is om enkele halogeen voedingen te gebruiken. ik weet al dat ze moeten gelijk gericht worden (niet zo moeilijk een paar -zware- diodes). ik vraag mij eigenlijk af of er dan nog iets moet aan gebeuren? ze zijn echt wel goedkoop.

zie conrad ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 17:32 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:00

Epsilon

justifire schreef op 11 May 2003 @ 17:17:
Dan ga ik me er toch maar 1 bestellen :)
Laatste oplossing die ik had gevonden kostte me 350 euro (ben niet zo'n electroman die het ff zelf maak) was zo'n zelfde soort voeding.
Was mij echt te duur, nu ga ik weer denken :)
Thx voor de tip
Electroman hoef je er niet voor te zijn
ik studeer nu electrotechniek, maar dit heb van te vore gemaakt

het is echt 3 keer niks, omdat het zo'n simpele schakeling is. Schema heb ik op de site van dabit gevonden.

• Krankenstein
Inderdaad. Dit is eigenlijk bijna de simpelste voeding die te bedenken valt. Zitten 3 onderdelen in (trafo, gelijkrichter, condensator) en that's it. Kan bijna niet fout gaan plus dat het het aan je PC kan aanpassen/ kan inbouwen.

• _XipHiaS_
  • Niet online
Krankenstein schreef op 11 May 2003 @ 23:14:
Inderdaad. Dit is eigenlijk bijna de simpelste voeding die te bedenken valt. Zitten 3 onderdelen in (trafo, gelijkrichter, condensator) en that's it. Kan bijna niet fout gaan plus dat het het aan je PC kan aanpassen/ kan inbouwen.
Als je toch iets meer uitdaging wilt kun je altijd nog losse diodes gebruiken om daar zelf 'n bruggelijkrichter van te maken waarvoor je er zoals je weet 4 nodig hebt, maar ook 8 kan als er meer power verwerkt moet worden. Die heb je ook in een enorm uit de kluiten gewassen formaat met een grote moer en tap rond de diode zelf heen. Deze kun je dan weer mooi in een enorm aluminium koelblok schroeven. Wel even de schakeling in de gaten houden dat niet alle diodes in het zelfde blok gezet worden :D. Anders is oud-en-nieuw vroeg van het jaar, 'n zekering is ook geen overbodige luxe, omdat je bij dit soort amperages snel brand hebt. Ook inbouw in een metalen/aluminium behuizing is wel een veilig id. Er zijn metalen behuizingen waarvan de zijkanten meteen als koeling gebruikt kunnen worden, misschien ook nog 'n id. Dus voor de tweakers die van iets eenvoudigs een waar kunstwerk willen maken :).

[ Voor 16% gewijzigd door _XipHiaS_ op 12-05-2003 10:02 ]

• Mad_Demon

Mad_Demon

de dokter

Wat kan er gebeuren als ik een 11A peltier op een transformator zet die een onbekend en waarschijnlijk lager amperage geeft?
(Wel met elco's ertussen natuurlijk)
Er staat me iets bij dat ie heel erg gaat trillen, dat gebeurde meestal met die voedingen die we op school hebben :P

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:57
De transformator zal waarschijnlijk flink warm worden, het voltage zal inzakken. En misschien inderdaad gaan trillen. Hij kan zelfs zo warm worden dat hij doorbrand.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Mad_Demon

Mad_Demon

de dokter

Hmm, dan is het toch een goed idee dat ik een 24V/10A tweedehands voeding heb gekocht :)
Een Competent 24V/10A 240W voeding die nieuw 217 euro kost heb ik via internet voor 20 euro kunnen krijgen :D

Pagina: 1