Toon posts:

Verschillende devices blijven hangen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gisteren heeft mijn computer een nieuwe feature. Eerst maar even de specs:

AMD AthlonXP 2000+ (oude core)
Abit KR7A KT266a
Leadtek Geforce4 4400 128MB
1 x 512MB PC2100 APacer dimm
2 x 40Gb 7200RPM Maxtor schijven
300Watt PSU van aopen.
Soundblaster Live 5.1
3com 3c905

Sinds gisteren hangen verschillende devices op een vrijwel willekeurig tijdstip (soms na een uur, soms na 5 minuten). Om een paar voorbeelden te noemen:
1.) In de 3dmark03 demo blijft het geluid af en toe voor een paar seconden hangen.
2.) Bij het versturen van bestanden over het netwerk valt de netwerkkaart uit, loopt vervolgens de muis vast, reageert het keyboard niet meer en reboot de computer zichzelf.
3.) Tijdens het spelen van bijvoorbeeld een DiVX bestand loopt het geluid volledig vast (heel kort continue herhalend geluid), en loopt het beeld out of sync.
4.) Zo nu en dan zet je hem aan en dan hangt windows in normal mode en safe mode op MUP.SYS, alleen het resetten van de bios krijgt hem daar weer uit(hier heb ik met search wel iets over kunnen vinden, maar niets wat echt op mijn situatie lijkt).

Nu heb ik om dit op te lossen al van alles geprobeerd, het veranderen van de geluidskaart, videokaart en netwerkkaart heeft helemaal niets uitgemaakt, en deze componenten werken wel goed in een andere PC. Ook heb ik de kaarten van PCI slots gewisselt.

De voeding heb ik eveneens omgewisselt, en zo min mogelijk devices eraan gehangen (één harddisk, geen CD drives), dit leek even te werken maar ook hier na verloop van tijd problemen. De voltages van beide PSU's bleven volgens MBM en Hardware doctor ruim binnen de marges, geen extreem lage of hoge spanningen op de verschillende lijnen dus.

Ook het opnieuw installeren van software helpt niet, het gebeurd zowel met de standaard drivers van een kale XP pro installatie als de drivers van Nvidia Via en Creative

Wat kan het dan wel zijn? Ik gok zelf dat het moederbord gewoon kapot is :( , maar misschien dat iemand anders een soortgelijk probleem heeft gehad?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 10:11 ]

Verwijderd

Klinkt als een DMA chip die het niet trekt. Heb je al andere timings geprobeerd?

Verwijderd

Volgens mij is MUP.SYS de Microcode Update. Voor een AMD heeft dat geen nut, het is voor een Intel CPU.

Echter, dat zou kunnen duiden op een CPU probleempje. Als de geheugentiming te krap staat, zou die data wel eens fout kinnen zijn door data curruptie. Bij hogere temperaturen wordt dat dan erger.

De problemen met het geluid kunnen daar ook op duiden, eventueel ook een probleem met te hoge FSB instellingen.

Probeer eens wat rustigere BIOS settings, een iets hogere spanning op het geheugen, en eventueel een tikje lagere FSB met een tikje meer VCore op de CPU.....

PS Je kunt ook de PCI-Latency patch proberen. Moet je effe zoeken, k'weet zo effe snel niet waar je die vindt. Sorry ;)

Verder nadenkend, ik zou beide doen. Die latency patch voor het geluid, en de BIOS settings voor dat opstart probleem. Het cruciale punt is die VIA-KT266 chipset, die schijnt vaker geluids problemen te hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 14:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Slechtste timings ooit, geen verschil :(
Latency PCI patch, geen verschil :(
Lagere FSB, geen verschil :(
Hogere voltages, geen verschil (alleen temperatuursverschil)

Tja, ik weet het niet meer. Ik denk dat het tijd wordt voor een nieuwe plank |:(, er zit gewoon iets krom, meerdere reinstalls, bios resets, fail-safe settings, slot en component swapping, het heeft allemaal niet mogen baten, het probleem blijft hetzelfde.

P.S. MUP.SYS is de multiple UNC provider, schijnbaar heeft het iets met netwerken te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 14:33 ]

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Hoe is de temp van je cpu ?
hoelang heeft de pc wel goed gewerkt ?
wat heb je gedaan net voordat de problemen zich voordeden ?
alle drivers, bios geupdate ?

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
CPU temp is meestal rond de 55 graden C (met die MB sensor). Oude Palomino core dus dat is niet minder dan normaal.

PC heeft voor 13 maanden (geen garantie! dus deze grap is in iedergeval voor mijn rekening) goed gewerkt en is nooit overgeklokt geweest.

Drivers bios etc waren allen meest recent, maar ook met oudere drivers (bijvoorbeeld de standaard drivers van windows XP SP1) geeft het problemen.
Pagina: 1