Toon posts:

Relaying Denied Planet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Iedereen weet dat planet poort 25 blokkeert, maar op de planet site lees ik het volgende:

Om te voorkomen dat de mail-servers van andere providers misbruikt worden via het netwerk van Planet Internet is er nog een tweede maatregel genomen: uitgaand SMTP verkeer op poort 25 dat niet afkomstig is van onze mail server wordt geblokkeerd.
Indien men zelf een SMTP-server draait, bijvoorbeeld op een LAN-netwerk, dan worden de uitgaande berichten geblokkeerd. Indien men de e-mail verstuurt via mail.planet.nl ('relay') verzorgt mail.planet.nl de verdere afhandeling van de e-mail en komt deze gewoon aan.

http://web.planet.nl/abonnees/servicelijn/cards/231.shtml

Omdat ik nooit zeker van mijn zaak ben, wil ik graag van jullie bevestiging dat dit niet waar is, en dat er dus alleen van buiten naar binnen geblokt wordt en niet van binnen naar buiten....

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

* CyBeR bevestigt.

edit:
je kunt het heel simpel zelf testen:
connect (b.v. met telnet) naar een mailserver buiten planet.nl op poort 25. als je de login banner ziet gaat alles goed.

[ Voor 79% gewijzigd door CyBeR op 06-05-2003 08:11 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Hmm, la maar. :P

[ Voor 93% gewijzigd door Attilla op 06-05-2003 08:14 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 14:55

Croga

The Unreasonable Man

Uit ervaring: Verkeer naar buiten toe wordt niet geblokkeerd. Ik draai een eigen mailserver op het planet netwerk, en voor inkomend verkeer gebruik ik mailrelay.planet.nl zoals beschreven. Voor uitgaand verkeer heb ik niets ingesteld, dit gaat dus gewoon rechtstreeks naar buiten.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op 06 mei 2003 @ 08:10:
* CyBeR bevestigt.

edit:
je kunt het heel simpel zelf testen:
connect (b.v. met telnet) naar een mailserver buiten planet.nl op poort 25. als je de login banner ziet gaat alles goed.
Nou dat werkt...Ik weet dus niet wat planet bedoelt met dat stukje tekst...

Verwijderd

Topicstarter
[Airwolf] schreef op 06 May 2003 @ 08:13:
Het lijkt mij dat planet op hun eigen website geen leugens neerzet, dus ik snap niet helemaal wat het probleem is ?

Je heb zelf al het artikel opgezocht waar het antwoord op je vraag staat.
Hoi Airwolf,

Maar ik kon op tweakers hier niets over vinden, dus vandaar dat ik deze post heb gedaan. Omdat ik het niet geloofde. En het lijkt erop dat het ook niet waar is..

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 08:13:
[...]

Nou dat werkt...Ik weet dus niet wat planet bedoelt met dat stukje tekst...
Mja ik snap het ook niet. Ik laat het maar voor wat het is uit angst dat ze het alsnog gaan blokkeren ;)

Verwijderd

Topicstarter
Croga schreef op 06 May 2003 @ 08:13:
Uit ervaring: Verkeer naar buiten toe wordt niet geblokkeerd. Ik draai een eigen mailserver op het planet netwerk, en voor inkomend verkeer gebruik ik mailrelay.planet.nl zoals beschreven. Voor uitgaand verkeer heb ik niets ingesteld, dit gaat dus gewoon rechtstreeks naar buiten.
En dat mailrelay werkt goed?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Die mailrelay werkt ja. Soms lopen mailtjes een paar minuten vertraging op maar ik kan me niet heugen dat er een kwijt is geraakt.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft dat mailrelay voor de rest nog nadelen?

Verwijderd

Topicstarter
Er staat overal dat je je eigen server op 10 moet zetten en die van planet op 20, maar bij zoneedit heb je alleen aan te geven wie 1,2 etc is. Mijn eigen wordt dan 0 en die van planet wordt dan 5. Heeft iemand hier problemen mee?

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 08:42:
Heeft dat mailrelay voor de rest nog nadelen?
Het heeft één heel erg groot nadeel..... Het feit dat alle vormen van spam-bescherming nutteloos gemaakt worden. De meest gebruikte vormen van spam-bescherming:

- Reverse DNS. Doe een lookup in de DNS naar de mailserver van het domein waar de mail zegt vandaan te komen. Als dat niet hetzelfde IP adres geeft als waar de mail vandaan komt, is het een oneigenlijke server. Maar aangezien alle mail voortaan van mailrelay.planet.nl komt ziet hij álle mail als oneigenlijk.

- Realtime Blackhole Lists. Door de mailserver te vergelijken met een lijst van bekende spam-servers kun je de mail weigeren. Maar aangezien alle mail voortaan van mailrelay.planet.nl komt.... afijn... u snapt het al......

Daarnaast doet Planet zelf helemaal niets om spam te voorkomen. Je bent dus op je eigen mailserver op geen enkele manier beveiligd tegen spam.....

Verwijderd

Tis een beetje irri dat planet dit gewoon blokkeert, maar kan het wel voorstellen omdat ze op deze manier netwerk verkeer beetje beperkt houden door mensen die hun mail server verkeerd configgen.
Het heeft wel een voordeel. Als jou mail server uit is, down is of wat dan ook, dan bewaart planet een week lang keurig netjes jou mailtjes. dus daz wel weer makkelijk zeg maar
Uitgaande berichten gaan idd wel goed zoals gezegd is alleen binnenkomende moeten via mail relay,

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 15:04 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Voor zover ik weet doet XS4All dit ook, op ongeveer dezelfde wijze.
De POP server van mijn eigen mailserver kan ik gewoon gebruiken, de uitgaande mail, SMTP, van mijn eigen mailserver, werkt niet om een bericht mee te versturen.
Zet ik op die account SMTP.XS4ALL.NL neer, kan ik het bericht wel gewoon versturen.
Voor zover ik weet gewoon om te voorkomen dat spammers etc. hun mail niet via de SMTP van XS4ALL of PLANET versturen.

Verwijderd

BredeP schreef op 08 mei 2003 @ 15:04:
De POP server van mijn eigen mailserver kan ik gewoon gebruiken, de uitgaande mail, SMTP, van mijn eigen mailserver, werkt niet om een bericht mee te versturen.
Zet ik op die account SMTP.XS4ALL.NL neer, kan ik het bericht wel gewoon versturen.
Voor zover ik weet gewoon om te voorkomen dat spammers etc. hun mail niet via de SMTP van XS4ALL of PLANET versturen.
Ja dat heb ik dus ook met planet. Ik kan bijv vanaf werk gewoon met pop connecten maar uitgaande mail niet via mn eigen mail server doen.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Klopt...om de reden die al werd aangegeven.
Als ze al het SMTP verkeer op hun netwerk doorlaten, gaan spammers daar gigantisch gebruik van maken. Om dit te voorkomen, moet de uitgaande mail via de SMTP van planet (of XS4all) lopen. Dan wordt namelijk gelogd wat waar vandaan komt, hebben ze iets meer controle over wat er op hun netwerk gebeurd.

Verwijderd

Topicstarter
Met planet kun je gewoon met je eigen mailserver naar buiten hoor...Alleen het binnenkomende verkeer op poort 25 wordt geblokt!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 15:00:
Tis een beetje irri dat planet dit gewoon blokkeert, maar kan het wel voorstellen omdat ze op deze manier netwerk verkeer beetje beperkt houden door mensen die hun mail server verkeerd configgen.
Het heeft wel een voordeel. Als jou mail server uit is, down is of wat dan ook, dan bewaart planet een week lang keurig netjes jou mailtjes. dus daz wel weer makkelijk zeg maar
Uitgaande berichten gaan idd wel goed zoals gezegd is alleen binnenkomende moeten via mail relay,
Weet je zeker dat de mail een WEEK wordt bewaard?
Ik hoorde ook kreten van 24 en 72 uur.

Iemand die het juistje antwoord weet?

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 18:41:
[...]

Weet je zeker dat de mail een WEEK wordt bewaard?
Ik hoorde ook kreten van 24 en 72 uur.

Iemand die het juistje antwoord weet?
In principe is er op het internet een standaard TTL voor SMTP mail van 7 dagen. Dat betekend dat niet alleen de planet mailrelay, maar ook elke willekeurige andere SMTP server 7 dagen lang blijft proberen de mail af te leveren. Dus 2 antwoorden in dit verhaal:

- Ja het is een week
- Nee, het is geen voordeel van Planet. Als Planet er niet tussen zou zitten zou de mailserver van de verzender het een week lang blijven proberen.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is dat verhaaltje niet voor de dynamische inbel ip's? Met adsl staat poort 25 uitgaand in ieder geval gewoon open anders.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat verhaaltje is wel voor adsl. Ik denk dat ze bij planet gewoon iets over het hoofd zien...

Verwijderd

BredeP schreef op 08 mei 2003 @ 15:04:
Uhm.. Ik heb ook een mailserver draaien en ik kan gewoon via m'n eigen mailserver versturen hoor :?
Pagina: 1