Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 21:23:
Zij zijn inderdaad eerder bezig geweest met iets dergelijks. Maar dat valt niet te vergelijken met de situatie hoe ik het in mijn hoofd heb zitten. Zij hebben een kleine ruimte bij de Nutsbedrijven in Maastricht. In het recentere verleden hadden zij inderdaad wel een link naar Amsterdam. Deze verbinding (Level 3 lijntje) namen ze af bij Tritone Telecom, welke inmiddels niet meer bestaat. Tegenwoordig krijgen ze geloof ik een verbinding vanuit amsterdam via Telecom Utrecht. Indien je een knooppunt wilt opzetten moet het wel in de vorm van een Telecity zijn om het levensvatbaar te maken en niet in de zeer beperkte vorm / omvang wat zij gedaan hebben / doen. Daarbij is hun platform niet stabiel (hoor ik van diverse kanten).
Daarbij kreeg je als goedkoopste prijs bij co-location een prijs van 8 euro per gbyte, wat natuurlijk absoluut niet interessant is voor partijen als webhosters ed.
Indien je racks en suites kunt aanbieden van dezelfde kwaliteit als Telecity bijvoorbeeld en dezelfde bandbreedte prijzen kunt aanbieden denk ik dat het niet slecht zal zijn om iets dergelijks hier op te zetten. Voor de mensen uit limburg of brabant zal dan wellicht steeds vaker de keuze vallen om het in het zuiden op te zetten. Is immers korterbij...en tijd is geld...
Ik heb er een 1,5 jaar geleden een server geplaatst welke er misschien net 2 maanden gehangen heeft. Normaal plaatsen we onze servers altiid bij een provider in de randstad, maar aangezien wijzelf in noord limburg wonen leek Maastricht een zeer mooie keus voor ons. Helaas was de verbinding van en naar hun ronduit slecht (is nu nog steeds merk ik) dus hing deze server na 2 maanden bij onze overige servers.
De prijzen van hun vond ik op zich nog niet eens zo slecht, wil best een paar euro meer betalen om mijn servers dichter in de buurt te hebben. Volgens mij zijn er wel meer bedrijven te vinden die hier hetzelfde over denken als ik.
Groot probleem met het idee wat jij hebt zijn de enorme opstart kosten. Je zult meerdere lijntjes aan moeten leggen. Minimaal 1 (dubbel uitgevoerd) naar de AMS-IX (al dan niet via een derde partnet zoals Colt, Versatel, KPN, etc.). Dit heb je nodig voor je NL-connectivity. Hiernaast zou een lijn naar de BNIX (Brussel) of de DE-CIX (Koln) een mooi lokkertje kunnen zijn voor de vele bedrijven in deze regio die zaken doen met duitse en belgische bedrijven. Verder natuurlijk een pand, met airco, 24 uurs toegang (met ditto bewaking), UPS/generatoren, brandmelding, meerdere stroomleveranciers, 24 uurs bemensing, etc.
Om deze kosten enigzins te omzeilen kun je misschien beter gaan praten met bedrijven welke deze voorzieningen al (voor een deel) hebben. Hierbij kun je denken aan Versatel (deze hebben reeds colo functionaliteit in Maastricht en Heerlen en een datacenter in Venlo) en kijken of je bij hun of vierkante meters kunt huren (en dan zelf racken plaatsen) of compleet door hun geleverde rackspace.
Voordeel hiervan is dat je de hele basis inrichting door hun laat doen en ook nog eens goedkope connectivity hebt, je hebt immers geen dure glasvezel meer nodig welke de grond in moet.