Toon posts:

Datacenter ala Telecity levensvatbaar in Zuid-Limburg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me al een tijdje af of het opzetten van een datacenter zoals Telecity levensvatbaar zal zijn in de Zuid-Limburg. In de eurogio beter gezegd. Dan zitten we dus in het zuiden van het land vlak bij de grens van Belgie en Duitsland.

Graag zou ik een serieus topic willen voeren, wat hiervan de mogelijkheden zijn en of er inderdaad mensen zijn die, mocht er in het zuiden een datacenter zoals Telecity met identieke faciliteiten zijn, er de voorkeur aan geven om daar servers/racks te plaatsen of suites te huren?

Voor een geslaagd datacenter lijkt het me een must dat er contracten gesloten zijn met de grote carriers uit de branche, zodat het datacenter 'carrier-neutral' zal zijn. Wat zijn verdere must voor een geslaagde missie?

Verwijderd

goed technisch personeel en uiteraard de marketing

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-04 21:50

Tux

En investeerders lijkt me ook wel handig :P

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:55

Beaves

Usque ad Finem

En een knooppunt in de buurt is misschien wel handig, anders moet alles over "kleine" lijnen richting Amsterdam volgens mij en dat schiet niet echt op als je veel dataverkeer hebt.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-03 07:21
Vooral met die lijnen kom je daar in Zuid Limburg denk ik in de knoei.
Als die er nog nie liggen en je wil ze laten leggen... Nou ja ik weet niet hoe ver zuidelijk je zit te denken maar op een gegeven moment kom je bij bergachtig terrein :)

XBO: Michaël#3318

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 11:42

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Zoals Beaves al zegt, het belangrijkste is een snel knooppunt in de regio, het liefst om de hoek. Reden hiervoor is dat je een dikke pijp nodig hebt waar al je traffic overheen gaat, en die dikke pijpen worden duurder naarmate ze langer worden. Al het Chello NL verkeer bijvoorbeels gaat in Amsterdam de AMS-IX op, het lijntje tussen UPC en AMS-IX is in feite erg kort. Personeel komt toch wel naar je toe.

Ruimte kosten (pand) zijn ook belangrijk, en die is in de Limburg regio wel eens tuk goedkoper dan in de randstad. Wellicht is iets opzetten net over de duitse grens interessanter, met dusseldorf en andere steden in de nabijheid (vliegvelden = traditioneel snelle verbindingen)....

Nothing is a problem once you've debugged the code

• jep
  • Laatst online: 27-04 22:42

jep

Wat een must is, zijn 2 energie-bedrijven die je veel power kunnen leveren (Redundant), een beest van een UPS en een dieselvoorziening waar je u tegen zegt. Allemaal behoorlijk prijzige zaken. Verder kun je met man uren veel verdienen als je 24/7 engineers in je datacenter hebt. :)

Verwijderd

Topicstarter
Energieleveranciers zijn hier geen enkel probleem...Essent zit hier en tegen de duitse grens zitten een aantal partijen met windmolens ed. Het zou dan inderdaad 24/7 engineers leveren en verder uiteraard ook uitstekende faciliteiten en daar versta ik dan onder meer dieselgeneratoren, redundant airconditioning, gasblus-systemen, 24/7 bewaking, powervoorzieningen etc onder.

Het probleem (en daarom zou het ook zo mooi zijn om ermee te beginnen) is dat er geen snel knooppunt in deze regio is. Deze zal er toch een keer moeten komen en des te interessanter is het, als je de eerste ermee bent en partijen zoals essent zelf ed gelijk in je datacenter kunt onderbrengen.

Duitsland in is geen optie. Nederlandse klanten willen binnen Nederland staan. Aangezien het in de Euregio maar kilometerwerk is om duitsland en belgie in te gaan is het zeer interessant met het oog op expansiemogelijkheden naar deze landen. Je hoeft dan immers maar van het datacenter naar deze landen te gaan. Mbt prijs is dit dus heel aantrekkelijk vervolgens....

Verwijderd

Topicstarter
Je zou het kunnen zien /opzetten als een knooppunt inderdaad

• Bl@ckbird
  • Niet online
Together with the city of Münster and the Euregio a second site of the NDIX will be operational in the course of 2003. The two sites will operate virtually as one Internet Exchange. A glasfibre connection will be used to connect the two locations at both sides of the border. This will allow cross border cooperation in the whole Euregio area at minimal costs. Companies, organisations, service providers and operators can be connected to each other in any desired combination for cooperation and the use of services from each other.
Zie:
http://www.ndix.net/

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Verwijderd

Topicstarter
Euregio - Zuid-Limburg

Heerlen / Aken

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-04 07:55

siggy

Wait.... what?

Volgens de site ligt die in Enschede. Ik snap nog steeds niet waarom er hier op het 3 landenpunt niks is. Geografisch gezien zou het perfect zijn (afgezien van de bergjes ;) ).

Als er nou zon knooppunt in maastricht zou zijn en eentje in bijv Achen (ok lekke rnuttig..) en dat die dan weer naar Berlijn (?) gaat of naar een wat korterbij gelegen stad in Duitsland. En vanuit die van Maastricht weer ergens naar Belgie. Ik denk wel dat er genoeg animo is van bedrijven uit deze regio om er een servertje te plaatsen, ik zou er iig zeker een 19" 1u kassie zetten :)

Btw, aangezien je dit als serieuze discussie wilt voeren, mag ik hier dan aannemen dat je daadwerkelijk concrete plannen voor hebt?

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:36
Regel het erg goed. Zorg voor back-up stroom e.d. (zoals al aangegeven), en zorg voor lijntjes naar diverse knooppunten (back-ends).
Kijk eens op deze pagina: http://www.thebunker.net/

In bomvrije bunkers
Beveiliging tegen elektrische storing op datakabels
3x back-up voor stroom
Diverse datalijnen naar buiten toe
Gefilterde stroomvoorziening
etc. etc. etc.

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-04 22:55
Web3 is reeds eerder met dit idee bezig geweest, maar volgens mij is daar niet veel uitgekomen. Ongeveer anderhalf jaar geleden was er zelfs een aparte site voor (MIEX = Maastricht Internet Exchange), maar deze linkt nu door naar de Web3 ADSL pagina.
Ze hadden toendertijd een ruimte onder een pand aan de rand van het centrum in Maastricht, maar veel stelde het toen nog niet voor (ben er zelf 2 keer geweest).
Ze beweerden een verbinding met zowel de AMS-IX als BNIX te hebben, maar raar genoeg werd toen al het verkeer via BNIX gerouteerd, waardoor het in Nederland niet echt soepel liep.
Ik vermoed dus dat er in Zuid Limburg niet echt een grote markt voor is.

Verwijderd

Topicstarter
Zij zijn inderdaad eerder bezig geweest met iets dergelijks. Maar dat valt niet te vergelijken met de situatie hoe ik het in mijn hoofd heb zitten. Zij hebben een kleine ruimte bij de Nutsbedrijven in Maastricht. In het recentere verleden hadden zij inderdaad wel een link naar Amsterdam. Deze verbinding (Level 3 lijntje) namen ze af bij Tritone Telecom, welke inmiddels niet meer bestaat. Tegenwoordig krijgen ze geloof ik een verbinding vanuit amsterdam via Telecom Utrecht. Indien je een knooppunt wilt opzetten moet het wel in de vorm van een Telecity zijn om het levensvatbaar te maken en niet in de zeer beperkte vorm / omvang wat zij gedaan hebben / doen. Daarbij is hun platform niet stabiel (hoor ik van diverse kanten).

Daarbij kreeg je als goedkoopste prijs bij co-location een prijs van 8 euro per gbyte, wat natuurlijk absoluut niet interessant is voor partijen als webhosters ed.

Indien je racks en suites kunt aanbieden van dezelfde kwaliteit als Telecity bijvoorbeeld en dezelfde bandbreedte prijzen kunt aanbieden denk ik dat het niet slecht zal zijn om iets dergelijks hier op te zetten. Voor de mensen uit limburg of brabant zal dan wellicht steeds vaker de keuze vallen om het in het zuiden op te zetten. Is immers korterbij...en tijd is geld...

Verwijderd

maar volgens mij kost dit plan miljoenen ....
hoe wil je daar aan komen ? lenen ?

• Mark
Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 21:23:
Zij zijn inderdaad eerder bezig geweest met iets dergelijks. Maar dat valt niet te vergelijken met de situatie hoe ik het in mijn hoofd heb zitten. Zij hebben een kleine ruimte bij de Nutsbedrijven in Maastricht. In het recentere verleden hadden zij inderdaad wel een link naar Amsterdam. Deze verbinding (Level 3 lijntje) namen ze af bij Tritone Telecom, welke inmiddels niet meer bestaat. Tegenwoordig krijgen ze geloof ik een verbinding vanuit amsterdam via Telecom Utrecht. Indien je een knooppunt wilt opzetten moet het wel in de vorm van een Telecity zijn om het levensvatbaar te maken en niet in de zeer beperkte vorm / omvang wat zij gedaan hebben / doen. Daarbij is hun platform niet stabiel (hoor ik van diverse kanten).

Daarbij kreeg je als goedkoopste prijs bij co-location een prijs van 8 euro per gbyte, wat natuurlijk absoluut niet interessant is voor partijen als webhosters ed.

Indien je racks en suites kunt aanbieden van dezelfde kwaliteit als Telecity bijvoorbeeld en dezelfde bandbreedte prijzen kunt aanbieden denk ik dat het niet slecht zal zijn om iets dergelijks hier op te zetten. Voor de mensen uit limburg of brabant zal dan wellicht steeds vaker de keuze vallen om het in het zuiden op te zetten. Is immers korterbij...en tijd is geld...
Ik heb er een 1,5 jaar geleden een server geplaatst welke er misschien net 2 maanden gehangen heeft. Normaal plaatsen we onze servers altiid bij een provider in de randstad, maar aangezien wijzelf in noord limburg wonen leek Maastricht een zeer mooie keus voor ons. Helaas was de verbinding van en naar hun ronduit slecht (is nu nog steeds merk ik) dus hing deze server na 2 maanden bij onze overige servers.

De prijzen van hun vond ik op zich nog niet eens zo slecht, wil best een paar euro meer betalen om mijn servers dichter in de buurt te hebben. Volgens mij zijn er wel meer bedrijven te vinden die hier hetzelfde over denken als ik.

Groot probleem met het idee wat jij hebt zijn de enorme opstart kosten. Je zult meerdere lijntjes aan moeten leggen. Minimaal 1 (dubbel uitgevoerd) naar de AMS-IX (al dan niet via een derde partnet zoals Colt, Versatel, KPN, etc.). Dit heb je nodig voor je NL-connectivity. Hiernaast zou een lijn naar de BNIX (Brussel) of de DE-CIX (Koln) een mooi lokkertje kunnen zijn voor de vele bedrijven in deze regio die zaken doen met duitse en belgische bedrijven. Verder natuurlijk een pand, met airco, 24 uurs toegang (met ditto bewaking), UPS/generatoren, brandmelding, meerdere stroomleveranciers, 24 uurs bemensing, etc.

Om deze kosten enigzins te omzeilen kun je misschien beter gaan praten met bedrijven welke deze voorzieningen al (voor een deel) hebben. Hierbij kun je denken aan Versatel (deze hebben reeds colo functionaliteit in Maastricht en Heerlen en een datacenter in Venlo) en kijken of je bij hun of vierkante meters kunt huren (en dan zelf racken plaatsen) of compleet door hun geleverde rackspace.
Voordeel hiervan is dat je de hele basis inrichting door hun laat doen en ook nog eens goedkope connectivity hebt, je hebt immers geen dure glasvezel meer nodig welke de grond in moet.

• Robin
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 mei 2003 @ 01:39:
Energieleveranciers zijn hier geen enkel probleem...Essent zit hier en tegen de duitse grens zitten een aantal partijen met windmolens ed. Het zou dan inderdaad 24/7 engineers leveren en verder uiteraard ook uitstekende faciliteiten en daar versta ik dan onder meer dieselgeneratoren, redundant airconditioning, gasblus-systemen, 24/7 bewaking, powervoorzieningen etc onder.
Die windmolens zijn in gebruik door de Duitsers voor woningen, niet voor bedrijven ;). Je zou wel energie kunnen halen uit de bruinkool-powerplant in Eschweiler, die kan wel wat leveren om zoiets draaiend te houden. Misschien kan je dat geval gebruiken als backup voor als Essent hier uitvalt. Qua uival-percentage zit je hier wel goed. In de afgelopen twee jaar is hier net een keer de stroom uitgevallen in deze wijk.
Het probleem (en daarom zou het ook zo mooi zijn om ermee te beginnen) is dat er geen snel knooppunt in deze regio is. Deze zal er toch een keer moeten komen en des te interessanter is het, als je de eerste ermee bent en partijen zoals essent zelf ed gelijk in je datacenter kunt onderbrengen.
Je kan interesses winnen vanuit enkele grote bedrijven hier: Centraal Bureau voor de Statistiek (Heerlen), CBP (Heerlen), Ministerie van Defensie (Kerkrade), Parkstad Limburg (Kerkrade), DSM (Heerlen), enzovoorts en etcetera. Voor die bedrijven zou je eventueel als internet-pijp kunnen dienen. Of daar echter vraag voor is, weet ik niet :P.
Duitsland in is geen optie. Nederlandse klanten willen binnen Nederland staan. Aangezien het in de Euregio maar kilometerwerk is om duitsland en belgie in te gaan is het zeer interessant met het oog op expansiemogelijkheden naar deze landen. Je hoeft dan immers maar van het datacenter naar deze landen te gaan. Mbt prijs is dit dus heel aantrekkelijk vervolgens....
Op het gebied rondom Avantis zit je dicht op de Duitse grens, maar wel een heel stuk van de Belgische af. Als je het echt precies wilt gaan zitten, moet je op het drielandenpunt gaan vestigen :+.

Verwijderd

Topicstarter
Je zou inderdaad bij partijen zoals versatel of anderen ruimte kunnen huren, maar als je een carrier-neutral datacenter wilt zijn wordt dat al moeilijker. Hoe zouden transit-carriers er tegenaan kijken om met hun lijnen in een dergelijk centrum in het zuiden binnen te liggen? Ik denk dat dit vrij cruciaal is voor het slagen van een dergelijk plan.

Wat Robin zegt klopt. Er zitten een aantal vrij grote jongens in het zuiden hier mbt industrie ed, maar geen uitzonderlijk goede faciliteiten.

Inderdaad zal het een paar duiten gaan kosten om alles op te zetten...

Verwijderd

Topicstarter
Bereikbaarheid speelt ook een belangrijke rol en het drielandenpunt is bijvoorbeeld al moeilijker bereikbaar als avantis....het nadeel daarvan is inderdaad dat het alweer verder van belgie afligt...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 01:08 ]

• Robin
  • Niet online
En dan heb je nog geen backbone liggen naar main-servers om op terug te vallen. Ik denk dat het heel moeilijk is om in Zuid-Limburg een datacenter te bouwen en te onderhouden. Je moet hier dan naast TeleCity in Amsterdam, InterXion in Brussel en eentje in Frankfurt gaaan bouwen en zorgen dat je maar overleeft. Dan heb je nog niet de naam en bekendheid :P.

offtopic:
w2kmaster: met Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif kan je je reply editten :).

[ Voor 16% gewijzigd door Robin op 07-05-2003 01:33 ]

• Mark
Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 01:06:
Je zou inderdaad bij partijen zoals versatel of anderen ruimte kunnen huren, maar als je een carrier-neutral datacenter wilt zijn wordt dat al moeilijker.
Wat noem jij carrier-neutraal ? TeleCity is denk ik ook niet 100% neutraal. Aangezien TeleCity voor meer als 80% in handen is van zogenoemde investeringspartners mag je aannemen dat deze partners een aardige vinger in de pap hebben (3i heeft zelfs bijna 50% aandeel). Mochten deze investeerders toevallig ook nog eens belang hebben in een carrier leverancier lijkt me de keus snel gemaakt.
Wat Robin zegt klopt. Er zitten een aantal vrij grote jongens in het zuiden hier mbt industrie ed, maar geen uitzonderlijk goede faciliteiten.
Daar zou ik niet al te zeker van zijn. De meeste grote bedrijven in limburg prikken gewoon in op een bestaand netwerk (veel UU-Net en Versatel) voor hun toegang. Zo maakt DSM volgens mij gebruik van het Origin netwerk.

Ik vraag me verder af waar je op dit moment het geld vandaan wilt halen om een ruimte vanaf de grond op te bouwen. Een snelle blik op de financiele gegevens van bijvoorbeeld TeleCity levert op dat zij 70 miljoen pond hebben besteed aan hun data centres. Ruw omgerekend is dat 100 miljoen euro. In totaal hebben ze 9 housing locaties (Amsterdam en Londen hebben er 2, overige locaties maar 1). Dat is 11 miljoen euro per locatie.....Ik weet niet bij welke bank je zit ??

• Kippenijzer
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

In Maastricht heeft Essent een groot Datahotel wat qua faciliteiten zich moet meten met deze hier in Groningen (2,310Gbit AMS-IX, 2GBit GN-IX en een zooi andere transits (zo heten die dingen toch, Level3 enzo))
Ik ben hier samen met een kennis iig bezig het Groningse hotel tot een "succes" te krijgen :)

Verwijderd

Ik zou als eerste bedenken of er wel voldoende markt voor is. Een dergelijk iets opzetten is vrij (lees enorm) prijzig, en je zit met behoorlijke maandelijkse lasten. Ik denk niet dat je - zeker als nieuw - datacenter, kunt verwachten dat je binnen no-time een aantal serieuze klanten hebt gezien de huidige markt. Ik denk dat de beste manier is, eerst servertjes colocaten, dan overstappen op eigen racks, en als je een aantal racks vol hebt heb zoiets te overwegen. Opzich is het al een behoorlijke kunst om een aantal racks vol te krijgen, zeker met de steeds dalende prijzen door het overschot aan aanbod.

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:36
Ik denk niet dat MINDEF een andermans netwerk gaat gebruiken, ze hebben daar hun eigen encrypted stuff wel voor, dat is voor hun veiliger, of je moet zoveel veiligheid bieden. Zoals gefilterde stroomvoorziening, gefilterde webverbindingen e.d.

Verwijderd

Wij bieden binnenkort in belgië onze eerste diensten aan (interxion)
BNIX staat in dezelfde ruimte als ons
Pagina: 1