[DIY] Speakerunits verven ?

Pagina: 1
Acties:
  • 529 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Nouja, nog niet echt DIY, maar ik wil binnenkort even mijn mooie bruine (:+) Jamo speakers met Tandberg units gaan schilderen, gewoon matzwart met een wit accentje/randje om de units.
Maar nu zit ik ook te denken de units zelf (lees het karton) een subtiel goud/geel kleurtje te geven a'la B&W.

In principe hoeft er maar een dun laagje over, zou het de geluidskwaliteit ten slechte komen ? Het zijn "maar" mijn pc-speakers, maar vroeger was het Tandberg spul toch wel redelijk prijzig, en het klinkt ook nog erg sappig moet ik zeggen.

Met een vrij zachte acrylachtige verf zou het moeten kunnen, of zeggen jullie volmondig NEE! ? :P

edit; met verven bedoel ik trouwens spuiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 06-05-2003 00:06 ]

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

hmzz...
Als je het zou doen, dan zou ik ze spuiten ipv kwasten...
Maar zodra je het te vochtog maakt, kan je karton uit elkaar gaan vallen enzo..
En wellicht vind de rand (en de lijm) de oplosmiddelen niet zo tofjes...

Wise enough to play the fool

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-02 13:28
Daar zat ik ook eens aan te denken, maar dan alleen het middelste gedeelte (dat bollige in het midden). Leek me wel mooi ja.
Die rubberen randen om de speaker heen lijkt me niet zo goed om te verven.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Nee, echt alleen het karton, conus verven is wel erg :+

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

heeft et een lichte ondergrond? dan zou je lak kunnen proberen ;) schijnt ook nog strakker te van gaan klinken :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Ik heb een keer geprobeerd om een papieren conus te spuiten, maar dit liep uit op een fiasco, verf trok gewoon in de driver ipv dat het erop bleef liggen. Dit was 5 jaar geleden ofzo, maar zou het dus eerst proberen op een vergelijkbaar materiaal.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

probeer C37 lak ;) lekker glimmen.. kost je slechts 150 euro voor een klein potje ;) ook heel handig met kabels aflakken ;)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

C37 lak is echt dikke onzin, ze smeren het op een transistor en " opeens" hebben ze betere definitie :). Misschien dat het bij kabels helpt, maar ik geloof d'r niet in.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Ik heb nog wel een stel oude drivers liggen, probeer die eerst wel te doen.
Meerdere erg dunne lagen zou misschien goed gaan, met lange droogperioden er tussen.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Update;

Maar een potje C37 gekocht en er op gesmeerd :P
Nee zonder gein, C37 is toch gewoon epoxy ?? Lijkt me _HEEL_ stug dat je door dat op je transistoren te smeren (lekker warm ook) beter geluid krijgt, maar goed..ieder zn meug.

Maar ik heb dus de behuizing zwart geverfd (Jamo Mini 6083) en de Tandberg conussen geel, gewoon met een potje verf wat ik nog had staan, zeg maar exact hetzelfde goudgeel als bij de B&W spiekertjes, ik kan helaas geen foto's maken, maar die beloof ik jullie nog!

Nu nog ff de roosters opkalefateren en.....een zoektocht naar een stel goeie tweeters starten...1 dometweetertje is in de loop der jaren gesneuveld, wie weet nog een "goedkoop alternatief" ? 'T is een 8.5 cm heb ik net opgemeten.

Het komt allemaal niet zo krek, iemand een suggestie :?

edit; Conrad heb ik al gecheckt.

[ Voor 5% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 08-05-2003 17:58 ]

Verwijderd

Maar bij Conrad dus niks gevonden, wat betekend dat je toch wel een paar eisen stelt. Als je die nou ff neerzet kunnen we wat beter voor je zoeken.

Gradient heeft bijvoorbeeld wel een aardige soft dome de H25/MG, €16 euro bij speakerenco, das wel een absoluut minimum voor een beetje redelijke tweeter, met deze tweeter zijn scheidingsfrequenties mogelijk vanaf ongeveer 2500hz (12db)

Verwijderd

Ik heb mijn audiofiele broer d'r ook ooit iets over horen zeggen, dat er een lak is(eventueel met kleur) die het karton/conus versterkt waardoor je dus ook een strakkergeluid krijgt, ik zie hem zaterdag weer. Kan wel eens vragen.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Nou, ik heb bij Conrad ff op de site gekeken, niet dat het niet aan mijn eisen voldoet, ik wil niet teveel geld in die bakken steken nog, ze klinken weliswaar nog goed maar het spul is al 25 jaar oud zo'n beetje.

16 euro is wel goed zo'n beetje geloof ik, ik heb net nog een stel oude KLH boxen opengehaald, maar die tweeter is 88 mm geloof ik, net te groot.
Ik surf zo nog ff naar S&Co.

En over dat C37/epoxy(?), ik denk dat als je het op je conus smeert wel een strakker geheel kan bereiken, het droogt natuurlijk wel snoeihard op.
Mijn eigen boxen met kunststof conus klinken idd ook iets strakker dan karton, al weet ik niet 100% of het daar aan ligt natuurlijk.
Maar dat spul op je componenten te smeren ?? Neh, lijkt me niet :P

Pagina: 1