Welke afmetingen moet het scherm hebben?

Pagina: 1
Acties:

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
Ik wil binnenkort (heeel ruim gezien) een beamer aanschaffen voor m'n thuisbios. Nu moet het formaat van het scherm berekend worden. De breedte is 1,5 meter.
Dan is de rest niet zo moeilijk, denk je. Maar welk formaat moet ik nou hebben.
Want als ik op de achterkant van m'n dvd's kijk zie ik 16:9 staan, maar ook 2.35:1 en 1.78:1. :?

Welk formaat moet ik nu hebben?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

4:3. En bij breedbeeld films krijg je dan zwarte balken.

1.50 bij 1.13 dus

Overigens: De breedte wil je op 1,5 meter. Bij mijn beamer betekent dat, dat de afstand tussen beamer en scherm tussen de 2 en 3 meter is. Da's redelijk dichtbij. En je kunt 't pas echt goed uitzoeken als je de beamer in huis hebt.

[ Voor 79% gewijzigd door Varienaja op 05-05-2003 21:39 ]

Siditamentis astuentis pactum.

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
Dat was niet de bedoeling ;)
Ik ga er geen tv mee kijken, enkel films. En aangezien het gros van de films breedbeeld is...

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Mad_Demon schreef op 05 May 2003 @ 21:34:
Ik wil binnenkort (heeel ruim gezien) een beamer aanschaffen voor m'n thuisbios. Nu moet het formaat van het scherm berekend worden. De breedte is 1,5 meter.
Dan is de rest niet zo moeilijk, denk je. Maar welk formaat moet ik nou hebben.
Want als ik op de achterkant van m'n dvd's kijk zie ik 16:9 staan, maar ook 2.35:1 en 1.78:1. :?

Welk formaat moet ik nu hebben?
gewoon breedbeeld (16:9) lijkt me het beste. Dit is veruit de meest gebruikte standaard.
(en 16:9 is hetzelfde als 1.78:1)

Verwijderd

Ik snap die 2.35:1 niet.
De meeste films die ik kijk hebben dat formaat, en dan zit je nog steeds met zwarte balken op je breedbeeld tv.
Nu is dat wel op te lossen door de zoom op 1.33 te zetten, maar dan mis je toch een klein stukje van de zijkant.
Het is dus een verhouding van 16:7 ongeveer, maar wie heeft dat verzonnen?

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 11:09

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 08:54:
Ik snap die 2.35:1 niet.
De meeste films die ik kijk hebben dat formaat, en dan zit je nog steeds met zwarte balken op je breedbeeld tv.
Nu is dat wel op te lossen door de zoom op 1.33 te zetten, maar dan mis je toch een klein stukje van de zijkant.
Het is dus een verhouding van 16:7 ongeveer, maar wie heeft dat verzonnen?
dat is het formaat wat in de biosscoop wordt gebruikt.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

Waarom hebben ze dan niet het bioscoopformaat en de breedbeeld tv in dezelfde verhouding gemaakt?
Of komt er in het kader van de geldklopperij binnenkort een 16:7 tv voor 'het echte bioscoop gevoel'?

Verwijderd

Waarom hebben ze dan niet het bioscoopformaat en de breedbeeld tv in dezelfde verhouding gemaakt?
Omdat er ook 1,85 : 1 films zijn en 16:9 een beeldverhouding is waar goed over is nagedacht.

Ik zou inderdaad voor een 16:9 scherm gaan met eventueel maskering.
Om het projectievlak kan je een zwarte (niet reflecterende) rand maken, waardoor het beeld meer diepte krijgt.
Als je een 2,35 : 1 film kijkt op je 16:9 doek, wordt er boven en onder op het doek een gedeelte zwart/niets geprojecteert. Dit deel kun je masken met bijvoorbeeld een rolgordijn of stof met klitteband. Hiermee kader je dus je projectiebeeld af.
Pagina: 1