Men gebruikt vaak een speciale mic (meestal omdat het 'voice over talent' dat wenselijk acht, en tja, alles voor het plezier van de artiest natuurlijk). Wat je in ieder geval moet hebben is:
• Een goede stem. Ik meen het, als je bronmateriaal al slecht is, dan helpt niets meer. You can't polish a turd. TheLemon zei het ook al!

• Een goede mic. In ieder geval
geen omnidirectionele. Die hebben namelijk (vrijwel) geen proximity effect.

(Hyper/Super)-Cardioids en Figure of eight (nog meer bas-boom dichterbij, helaas ook volle opvang aan de achterkant) vormen werken leuk. Veel radio studios (met van die 'warme'/'volle' stemmen) gebruiken de
RE-20 van ElectroVoice (uitermate geschikt ook voor kickdrums

), maar er zijn er veel meer in gebruik. Dynamisch, condensator, you name it.
• Een goede mic pre.
• Een compressor is wenselijk.
• Een leuke EQ kan ook helpen voordat je je PC ingaat.
• Deze bovenstaande dingen worden samengevoegd in zgn. voice channels. Toppertjes zijn de
Manley VoxBox,
Avalon 737SP, maar ook stevig aan de prijs (in de trant van niet leuk meer). Je kunt bijvoorbeeld ook kijken naar een JoeMeek
VC1Q of een
VC3Q. Beter betaalbaar (vooral de 3) en JoeMeek heeft zo z'n charmes voor stem. Je moet er wel van houden. Nog een leuke
link
En dan: de processing die je eventueel nog toe wilt voegen, zoals TheLemon hierboven al aangaf.
Voor goede resultaten moet je (aardig?) wat geld uitgeven. Als je lekker wilt klooien met zo'n standaard computer micje, spreek van heel dichtbij (handig om een popfiltertje ervoor te hangen, cheape oplossing: nylon kous spannen in cirkeltje van ijzerdraad) in en doe de rest in je audioprog naar keuze.
[
Voor 16% gewijzigd door
Hillie op 06-05-2003 17:24
]
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.