Ik ben op het moment druk bezig een degelijke site in elkaar te zetten, maar met het oog op de toekomst wil ik hem graag wel zo efficient mogelijk hebben. Op het moment worstel ik dan ook met elke pagina die met getallen werkt hoe ik dit doe. Ik kan nl in mysql bijvoorbeeld SUM(veld1+veld2) doen, maar kan ze ook als veld1,veld2 in de query ophalen en daarna in de pagina waarin ze nodig zijn sommeren. Weet iemand of één van deze methoden duidelijk sneller is, efficienter is of juist meer voordelen biedt? (Natuurlijk, als ik ze los nodig heb request ik wel veld1,veld2, maar er zijn situaties waar ik simpele calculaties met de totalen moet doen, vandaar
)
1) benchmarken?
2) mysql is sneller (vrijwel zeker)
2) mysql is sneller (vrijwel zeker)
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Sterker zelfs, ik ben het 99% zeker dat MySQL (of iedere andere DB) dat sneller kan doen dan als jij in PHP (of gelijk welke andere taal) iedere rij gaat gaan fetchen en gaat gaan sommeren.
https://fgheysels.github.io/
In dit geval is de handeling wel binnen de rij zelf, voor handelingen over meer rijen laat ik het sowiezo door MySQL optellen voor zover mogelijk (voor cumulatieven weet ik het nog niet, als ik meerdere data voor dezelfde dag op laat tellen doet MySQL dat, enkel om dan de data per dag als cumulatief te hebben laat ik door PHP doen, ie new_data+previous_data zeg maar
Of kan MySQL dat ook als cumulatief?