Toon posts:

[Ti4200] Warmteontwikkeling, vreemde videoresultaten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar maanden een Ti4200 (Leadtek Winfast A250 TD LE MyVivo) in mijn machine hangen. Nu heb ik mijn PC onlangs van behuizing gewisseld en heb een 7V-mod gedaan op de ventilator van de voeding (i.e. in plaats van 12V, de voeding aangesloten op de 5V en 12V draden zodat hij wat zachter blaast).

Omdat ik onlangs een vreemd resultaat kreeg in een spel (toevallig het spel dat ik zelf gemaakt heb) - het spel was met 2d sprites tekeken op bepaalde punten erg traag - heb ik even naar de grafische kaart gekeken.

Het blijkt dat deze behoorlijk warm wordt. Ik heb geen betrouwbare meting, maar ik kan het koelelement nog net met de hand vastpakken zonder me te verbranden. Ik schat de temperatuur dus op 50-60 graden (kast is open). De ventilator op de videokaart werkt normaal (voor zover ik kan zien - hij draait best hard). Kaart is niet overgeklokt.

Ik heb nog geen vastlopers of artifacten gehad, en een 3D spel (wat de grafische kaart toch veel zwaarder moet belasten dan een 2D spel) loopt op zich prima.

Ik heb ook al geprobeerd de drivers te uninstallen en opnieuw NVidia 43.45 er op te zetten zonder verschil.

Nu is mijn eerste vraag: Is het normaal dat een videokaart zo warm wordt, of zou die ventilator/koelblok toch beter moeten werken? (Heb al gezocht, maar vind zeer tegenstrijdige/onvolledige resultaten over temperatuur?)

Verder vroeg ik me af of het mogelijk is dat als de videokaart erg warm wordt, hij op bepaalde onderdelen trager wordt (zichzelf terugklokt?) Of zou hij altijd artefacten/vastlopers veroorzaken?

Wat achtergrond over het spel waar ik problemen mee heb:
- Ik gebruik nogal wat videogeheugen. Alle sprites zitten in videomemory.
- Als ik surfaces heen en weer blit tussen scherm en off-screen buffers gaat het bij sommige heel snel (500x blit 640x480 in ca. 4 ms) en bij andere heel traag (1000x blit 128x128 in ca 1000 ms!).
- Is zo'n performance verschil te verklaren? Ik denk aan AGP apertures, memory lokaties op de kaart, misschien bepaald stuk geheugen op de kaart dat niet meer goed functioneert, etc. (maar weet niet genoeg of dat iets kan uitmaken). Zou overigens denken dat bij kapot geheugen artefacten te zien zouden moeten zijn, maar hij laat wel alles goed zien (alleen dus erg traag).

Wat ik ook erg vreemd vond is dat als ik alle offscreen surfaces in systeemgeheugen zet, de 'snelle' blits veel langzamer worden (als verwacht: 500x blit 640x480 in 3000 ms, was 4ms) maar de andere worden juist sneller (1000x blit 128x128 in ca 400 ms, was 1000ms). Dat snap ik dus ook niet. In het algemeen is toch video-video sneller dan systeem-video (zeker met huidige gfx-kaarten)? Net alsof de on-screen surfaces (het scherm) in systeemgeheugen zit???

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:07

Pubbert

random gestoord

Verwijderd schreef op 05 mei 2003 @ 21:03:
Ik heb sinds een paar maanden een Ti4200 (Leadtek Winfast A250 TD LE MyVivo) in mijn machine hangen. Nu heb ik mijn PC onlangs van behuizing gewisseld en heb een 7V-mod gedaan op de ventilator van de voeding (i.e. in plaats van 12V, de voeding aangesloten op de 5V en 12V draden zodat hij wat zachter blaast).

Omdat ik onlangs een vreemd resultaat kreeg in een spel (toevallig het spel dat ik zelf gemaakt heb) - het spel was met 2d sprites tekeken op bepaalde punten erg traag - heb ik even naar de grafische kaart gekeken.

Het blijkt dat deze behoorlijk warm wordt. Ik heb geen betrouwbare meting, maar ik kan het koelelement nog net met de hand vastpakken zonder me te verbranden. Ik schat de temperatuur dus op 50-60 graden (kast is open). De ventilator op de videokaart werkt normaal (voor zover ik kan zien - hij draait best hard). Kaart is niet overgeklokt.

Ik heb nog geen vastlopers of artifacten gehad, en een 3D spel (wat de grafische kaart toch veel zwaarder moet belasten dan een 2D spel) loopt op zich prima.

Ik heb ook al geprobeerd de drivers te uninstallen en opnieuw NVidia 43.45 er op te zetten zonder verschil.

Nu is mijn eerste vraag: Is het normaal dat een videokaart zo warm wordt, of zou die ventilator/koelblok toch beter moeten werken? (Heb al gezocht, maar vind zeer tegenstrijdige/onvolledige resultaten over temperatuur?)

Verder vroeg ik me af of het mogelijk is dat als de videokaart erg warm wordt, hij op bepaalde onderdelen trager wordt (zichzelf terugklokt?) Of zou hij altijd artefacten/vastlopers veroorzaken?

Wat achtergrond over het spel waar ik problemen mee heb:
- Ik gebruik nogal wat videogeheugen. Alle sprites zitten in videomemory.
- Als ik surfaces heen en weer blit tussen scherm en off-screen buffers gaat het bij sommige heel snel (500x blit 640x480 in ca. 4 ms) en bij andere heel traag (1000x blit 128x128 in ca 1000 ms!).
- Is zo'n performance verschil te verklaren? Ik denk aan AGP apertures, memory lokaties op de kaart, misschien bepaald stuk geheugen op de kaart dat niet meer goed functioneert, etc. (maar weet niet genoeg of dat iets kan uitmaken). Zou overigens denken dat bij kapot geheugen artefacten te zien zouden moeten zijn, maar hij laat wel alles goed zien (alleen dus erg traag).

Wat ik ook erg vreemd vond is dat als ik alle offscreen surfaces in systeemgeheugen zet, de 'snelle' blits veel langzamer worden (als verwacht: 500x blit 640x480 in 3000 ms, was 4ms) maar de andere worden juist sneller (1000x blit 128x128 in ca 400 ms, was 1000ms). Dat snap ik dus ook niet. In het algemeen is toch video-video sneller dan systeem-video (zeker met huidige gfx-kaarten)? Net alsof de on-screen surfaces (het scherm) in systeemgeheugen zit???
Je zegt dat je die "fouten" niet ziet bij andere spellen? Dan ligt het imo aan dat zelfgemaakte spel (no offence, zelf zal ik het niet kunnen ;))

Een heatsink word best warm, daar is hij voor bedoeld, en als je je vingers nog niet brand, dan is er niet aan de hand.

Hou er wel rekening mee dat je fan nu op 7v blaast van je voeding dat je veel minder airflow in je kast hebt. Dan is het misschien raadzaam om 1 of meerder casefans in je kast te plaatsen (mits je die nog niet hebt). Dan heb je gewoon betere cooling in je systeem en zal je videokaart ook minder warm worden.

in de Tweakers.net Pricewatch zijn goede stille fans te krijgen, Papst heeft stille fans, en Enermax ook (die kun je op RPM instellen, misschien ideaal voor jouw)

Je kunt ook eens een zware test zoals 3Dmark2003 proberen om je snelheid te testen. ( www.futuremark.com ). Als je score rond de 1000-2000 ligt is er nog niet veel aan de hand.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:47
Het is niet altijd beter om je kast open te hebben. Mits je zo'n staande ventilator je kast in laat blazen. Probeer het eens met je kast dicht. Er zit nu totaal geen airflow in die kast van jou.

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/airflow.jpg
http://www.theforumisdown...les/0103/geen_airflow.jpg

De bovenste is zoals het ongeveer zou moeten. En ja, ik heb geen teken kunsten.
De onderste is een voor aanzicht waarop aangegeven staat hoe jou situatie eruit ziet.
Dus kast dicht is beste resultaat.

[ Voor 53% gewijzigd door Arunia op 06-05-2003 09:14 ]

Verwijderd

Ik denk dat je een gebrek aan airflow hebt. Kun je heel makkelijk controleren.
Als de kast dicht is, gaat de temperatuur dan omhoog ?
Zo ja, geen of verkeerde airflow, dus fans bijplaatsen.

Heb je in je bios ingesteld dat je video kaart geheugen bij mag pakken van het standaard memory ? Het feit dat je sprites gelijkmatiger worden qua performance als je direct systeem geheugen aanspreekt geeft aan dat sommige sprites in de swap area terecht komen.
Zet je virtueel geheugen eens uit en laat je video kaart een deel van je systeem geheugen erbij pakken. Volgens mij moet je dan een constante goede performance kunnen krijgen.

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:07

Pubbert

random gestoord

Met een voedings fan op 7v heb je zoweiso niet zoveel airflow :) en de TS zegt dat hij bij andere spellen geen probleem heeft, alleen bij zijn zelfgemaakt spel.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Topicstarter
Vreemde is dat het spel op andere PCs wel goed werkt, en ook goed gewerkt heeft op de mijne - ook lange tijd met deze videokaart. Zou nog een conflict kunnen zijn tussen iets dat recent geinstalleerd is (directX 9, nieuwe video/sound drivers), en mijn spel (is wel het meest waarschijnlijke, al zeg ik het zelf), of iets dat daar op lijkt.
Heb je in je bios ingesteld dat je video kaart geheugen bij mag pakken van het standaard memory ?
Er is wel een AGP (PCI?) Aperture size, dus de videokaart kan main geheugen gebruiken zoals ik het begrijp.

Zou het kunnen dat DirectX mij vertelt dat ik videogeheugen krijg in plaats van systeemgeheugen, maar dat de kaart dat 'onder water' weer in het systeemgeheugen plaatst? Hmm, dat zou ik eens moeten bekijken (aperture op nul, etc.)

Ik zal er in ieder geval van uit gaan dat die heatsink wel zo warm mag worden en dat dat normaal is, en natuurlijk wel de airflow/temperatuur goed in de gaten houden (casefan is i.i.g. een goed idee, maar moet ik wel speciaal gaten voor aanleggen in mijn el-cheapo case).

Verwijderd

Topicstarter
Voor degene ie er nog in geinteresseerd zijn (en voor de goede naam van mijn spel ;)):

Ben er inmiddels achter dat de nvidia-drivers er mee te maken hebben. Met 43.45 en 43.51 is het spel traag, maar met oudere drivers (ik heb geloof ik alleen 40.xx uitgeprobeerd, ga nog meer proberen) werkt het prima.

Moet dus iets in die drivers veranderd zijn waardoor het verkeerd gaat (waardoor ik systeemgeheugen ipv videogeheugen krijg toegewezen of zo).

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:16
Mijn Ti4200 wordt ook gloeiend heet en klokt amper over. Maar goed,, hij doet het goed op de standaard kloksnelheid, dus wat zal ik klagen....

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Raar, ik heb een Leadtek Ti4400 en die draait prima op de standaardklok met de 2 fanntjes uit, zoals je weet zit er haast een halve kilo alu op die kaart, wordt rond de 40-45 graden dat blok, heb slechts voeding en cpu fan.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

NielsOveres schreef op 06 May 2003 @ 09:09:
Het is niet altijd beter om je kast open te hebben. Mits je zo'n staande ventilator je kast in laat blazen. Probeer het eens met je kast dicht. Er zit nu totaal geen airflow in die kast van jou.

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/airflow.jpg
http://www.theforumisdown...les/0103/geen_airflow.jpg

De bovenste is zoals het ongeveer zou moeten. En ja, ik heb geen teken kunsten.
De onderste is een voor aanzicht waarop aangegeven staat hoe jou situatie eruit ziet.
Dus kast dicht is beste resultaat.
dus jij gebruikt je voeding als Intake :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1