Toon posts:

[elec] live en (asus) optische uitgang.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een optische uitgang bij mijn Asus P4PE gekregen die normaal gesproken gebruikt kan worden bij de onboard geluidskaart. Ik gebruik echter een Sounblaster Live! 5.1.

De SB heeft een SPDIF aansluiting als ik naar de pinlayout kijk.
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/markdyk/images/live%20aansluitingen.jpg

Weet iemand misschien of ik daar het "SPDIF hekje" van Asus ongestraft op aan kan sluiten?
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/markdyk/images/DSCN1916-800x600.jpg

Ik kon genoeg topics vinden over digitale converters, maar niet over deze (eventuele) mogelijkheid.

Verwijderd

Er waren geloof ik een aantal mensen mee bezig maar het was ze geloof ik niet gelukt...

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Je kan het proberen op uitgang 0 aan te sluiten. Waarschijnlijk heeft het Asus bordje nog wel wat voeding nodig. Het zou me niet verbazen als het wel gewoon gaat werken.
Op zich kan er weinig kapot gaan. Kijk wel even of de spanning (VCC) op de Live +5volt is.

Soms moet je nog wel her en der wat instellingen in de software wijzigen voordat de digitaal-uit werkt. :)

[ Voor 38% gewijzigd door -=bas=- op 06-05-2003 13:47 ]

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Moet je niet doen!! Ik heb zelf voor mijn AOpen nForce2 mobo een optische uitgang gemaakt en heb ook ff gezocht op GoT en ben dit topic tegengekomen. Hier heeft iemand een Asusplankje en daar ook iets op aangesloten. In dat topic staat ook een link naar een site waar er een S/PDIF-schema is voor de SoundBlaster Live-serie. Daarop moet een hoop extra shit wat betreft weerstanden. Dus kijk eerst maar ff in dat topic voordat je iets op je Soundblaster Live aansluit!

Ohja, de desbetreffende link naar de site voor die S/PDIF van de Soundblaster is deze. Ik hoop voor je dat je Duits kan ;)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Daarop moet een hoop extra shit wat betreft weerstanden. Dus kijk eerst maar ff in dat topic voordat je iets op je Soundblaster Live aansluit!
Die extra 'shit' dient enkel als buffer en op het bordje voor het ASUS moederbord zit deze extra 'shit' ook heus wel.

http://www.rvs.uni-hannov.../einhorn/spdif/index.html

Om het helemaal mooi uit te leggen :
De 74HC04 wordt als buffer gebruikt om te voorkomen dat als de Toslink module sneuvelt je geluidskaart kapot zou gaan.
De 4K7 weerstand dient als afsluitweerstand voor de optische ingang zodat daar geen rotzooi op kom te staan.
De 47u en 0.1u condensator dienen ter stabilisatie van de spanning bij de Toslink module. De 8k2 weerstand is nodig voor de correcte werking van de TosLink module. die zal je ook wel op het kleine asus bordje terugvinden als SMD-weerstand.
De 10K weerstand dient om het signaal bij de 7404 buffer in goede banen te leiden.

Dus ik denk dat het geen enkel probleem is om die Asus module op je Live aan te sluiten. Wees misschien alleen even voorzichting als je een Coax digital kabel gebruikt. Zorg dan wel dat je PC en versterker beide goed geaard zijn.
Met een optische kabel heb je dat probleem niet.

Senile! Senile Oekaki

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:13

EntonoX

Team leider

zijn er geen losse rackjes te koop voor de Live! dan??? (behalve die uitbreidingsbay)

[off-topic]
en anders koop je gewoon een uitbreidings bay :P, toch geld zat niewaar.... ;)
[/off-topic]

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Verwijderd

EntonoX schreef op 06 May 2003 @ 21:44:
zijn er geen losse rackjes te koop voor de Live! dan??? (behalve die uitbreidingsbay)

[off-topic]
en anders koop je gewoon een uitbreidings bay :P, toch geld zat niewaar.... ;)
[/off-topic]
Hoontech voor €50,- heb em zelf ook zwaar ideaal....én 6 kanaals analoog én digitaal tegelijk is echt zalig :)

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor de reply's. Ik ga morgen ff dat andere topic bekijken en de schema's enzo.
Ik ben in principe alleen van plan om de optische uitgang te gebruiken, dus aarding is niet zo'n groot probleem, het gaat mij er alleen om dat die optische uitgang werkt.
Ik laat het wel weten als er vorderingen zijn, is namelijk best makkelijk als je op deze wijze een optische uitgang kunt creeren met je Live.

Verwijderd

Ok. Wist ik niet, heb dat schema zelf ook niet gebruikt, maar een andere. De hele boel heeft me niet geweldig veel gekost. Maar heb er wel veel plezier van!!
(Kan eindelijk mijn DivX bekijken met het goede geluid eronder. Jaja, divx/xvid met 5.1 is echt THA BOMB!! 8) )

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-08 10:31

Fido

C:\> park

SPDIF Coax bestaat uit signaalnivo's van -0,5 V en +0,5 V. Dit is dus een ander nivo als wat er gebruikt wordt om de TOTX aan te sturen. Hiervoor wordt 0 en 5 V (TTL) gebruikt. In de plaatjes hierboven kan ik niet zien dat er wat gebeurt om die spanningen om te zetten naar het juiste nivo. Dus uitkijken met wat je doet. Zelf heb ik succesvol een optische uitgang gecreerd toen ik nog een SB AWE64 gold had. Zie onderstaande link.

http://regio.dekooi.nl/~ct/OPTICAL.HTM

Verwijderd

Topicstarter
Joepieie!
Het werkt!

Ik heb het SPDIF hekje aangesloten op pin 17(SPDIF#0) en 18(GND) van mijn Soundblaster Live! 5.1 (modelnummer SB0060)

Als ik dan bij volumecontrol "alleen digitale uitvoer" aanvink dan komt het er via de optische uitgang gewoon uit :):).

Wat betreft de SPDIF-COAX, die kan ik nog een keer checken wat daar uitkomt, maar heb daar geen apparatuur voor. Maar ik zal een keer het signaal met de scoop bekijken.
Pagina: 1