Wireless Network : doen of niet

Pagina: 1
Acties:

• Harm_Genius
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-10-2025
Ik heb momenteel een netwerk thuis incl. een Router/Switch.
Nu wil ik echter mijn laptop voorzien van een draadloos netwerk zodat ik ook lekker in de tuin kan zitten zonder de meterslange kabel :|

Ik sta echter voor het volgende dilemma :

a. Kan ik beter een 54G netwerk aanleggen (alles draadloos, ook de vaste pc)

b. Kan ik beter een 11 mb netwerk aanleggen (alles draadloos, ook een vaste pc)

b. Kan ik beter een Access Point aansluiten van 11 Mb voor alleen de laptop

d. Kan ik beter een Access Point aansluiten van 54 mb voor alleen de laptop

???

Ik zat zelf eerst aan "a" te denken, maar het is duur en hoor ook verhalen dat ik het beter niet kan doen.

Gebruik van laptop : voor Internet, een VPN via Internet naar een ISA Server, heel soms het overhalen van mp3 bestanden.

Alvast bedankt B)

assumption is the mother of all fuck ups

Verwijderd

Ik stond/sta zelf voor dezelfde keuze..
Ik vind het eigenlijk onzin de vaste PC's (waar al bekabeling voor ligt) draadloos aan te sluiten..
Ik kies ervoor een AP te kopen en een PC-Card voor de laptop op 11 Mbit...
Het goedkoopst en het voldoet prima imho.

Verwijderd

Wij hebben sinds kort een sitecom wireless router
Niets dan ellende.
Alles wat niet draadloos hoeft moet je niet draadloos maken want het is niet betrouwbaar.
Zelfs je mail ophalen is soms(vaker wel dan niet) een ellende.
Ik vind het niks
Het is trouwens het broadband home station.
Ook de printserver is niet gegarandeerd en dat is nou zo mooi van deze router.
Misschien heeft er iemand nog tips ?

• TheDancer
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 21:05
Ik heb al meer dan een jaar een wireless verbinding met de overburen (802.11b)
Afgezien wat opstartproblemen zoals het zoeken naar een punt waar het ontvangst het beste is, werkt het perfect.

Incidenteel moet de Wireless router gereboot worden, maar verder no problemo's.

Ik kan je dus een accespoint met PCMCIA wireless NIC op 11Mbit zeker aanraden. Zet wel je accesspoint zo dicht mogelijk bij je achtertuin neer.... En zorg voor een goede beveiliging (MAC-filter etc.)

PS: Zelf heb ik Edimax.

It don't mean a thing, if you can't get that ping - Duke Ellington 1932

• Harm_Genius
  • Laatst online: 09-10-2025
Ok Thankz

Maar : voor ong. 80 euro heb je een 54mb netwerk.
Is dit aan te raden??

Of is 11mb meer dan voldoende?

assumption is the mother of all fuck ups

Verwijderd

Mbit / 8 = MB/sec

Dus ehm.. als je files kopieert van een PC op 11Mbit, dan gaat dit ongeveer maximaal met 1.375 MB/s. Als je dit doet via een 54Mbit, dan gaat het ongeveer maximaal met 6.75 MB/sec. Ik wist wel wat ik zou kiezen..

edit:
Hint: 54Mbit
;)

Aub niet beginnen over die / 100000 verhaaltjes, ik vind et allemaal wel best. :P

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 22:39 ]

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-02 16:49

wouterve

Swinger of States

Ik heb sinds een paar weken hier in huis ook een draadloos netwerk draaien voor mijn laptop, en ik zou echt niet meer anders willen. Het is wel zo ontzettend makkelijk om met je laptop gewoon maar ergens te kunnen gaan zitten en je verzekerd te weten van een netwerkverbinding, zonder daarbij continu een (lelijke) kabel achter je kont aan te moeten slepen :P. Het is gewoon ontzettend makkelijk, je bent ontzettend flexibel. Dat vind ik zo ontzettend lekker: ik koop immers geen laptop om als nog aan een (netwerk-) kabel gebonden te zijn :).

In mijn geval heb ik overigens (bewust) voor 11mbit gekozen - deze soort heeft over het algemeen namelijk een groter bereik dan 54mbit-hardware. Dat bereik had ik in mijn geval wel nodig (groot huis, diepe tuin; daarbij haalt het netwerk hier nog steeds de zolderkamer niet, maar dat zou natuurlijk iets te maken kunnen hebben met de stalen deur en het gewapend beton :P). Vandaar dus mijn keuze. De snelheid, die inderdaad niet bijzonder hoog ligt (ik haal ongeveer 550KB/s aan maximale download), ervaar ik niet als een groot nadeel voor simpel internetwerk en bestanden delen. Grote bestanden verplaatsen kan irritant worden als je zoals ik niet goed tegen wachten kunt, maar gelukkig heeft m'n laptop ook nog een gewone netwerkkaart ;).

Resumerend: voor de door jou gewenste toepassingen is een hoge snelheid niet zo van belang, maar als bereik voor jou niet zo'n issue is, is een beetje meer snelheid natuurlijk nooit weg.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Ik zelf heb 2 AP`s van Linksys met Dlink firmware die ik gebruik in een bridge omgeving toen ik dit echter vorige week teste met een laptop en een pcmcia kaartje kwam ik redelijk ver en ik denk dat het ook wel goed te doen is. (ap modus)

Alleen wat ik wel zou doen is het volgende

-laat je vaste pc vast
-koop een goed merk accespoint (iets waar een antenne op kan)
-Neem geen sitecom (mij heel slecht bevallen)

-Geef die laptop een 54mbit / 11mbit aansluiting. Dit kan je bepalen door je huidige budget / eisen pakket.

Is 11 mbit genoeg dan zou ik voor de 11 gaan omdat dit goedkoper is en de meeste kinderfoutjes zijn eruit.

Met 54mbit zie ik hier en daar nogal wat problemen.

Verder moet je er voor zorgen dat je Wireless Accesspoint / Router op zo`n centraal mogelijke plaats staat. (ik persoonlijk neem liever een accespoint met losse router dan een all in one combinatie) omdat het dan mogelijk is dat alles niet werkt. / Je bent minder vrij in de plaatsings keuze

Tip van mij.

Neem een linksys WAP11 V2.2 (hier kan namelijk de dlink 900
+ firmware op :*) )met een pcmcia kaartje (bij voorkeur met antennetje)

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-08 09:11
In een recente test in PCM kwam de relatief goedkope wireless accespoint van Realtek als beste uit de bus :)

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• I_stealth_I
  • Laatst online: 18:39

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Ik heb voor de 802.11G (54Mbit) gekozen voor mijn lappie. Ik vind snelheid belangrijk, dit gaat 3 tot 4x sneller als de 11B. Ik loop een risico omdat 11G nog geen standaard is. Maargoed, het scheelde 90 euro, ach en het is volledig 11B compatible :)

/dev/null

• Vergeten
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01-2024

Vergeten

Chaos is complexe orde

Je hebt niet eens een accesspoint nodig. Met twee WLAN kaartjes (11 of 54Mb) kun je een ad-hoc netwerk opzetten. Een van de kaartjes in de laptop, de andere in de (vaste) desktop. In de desktop bridge je de twee netwerk kaarten (onder XP is dit met twee muisklikken gebeurd) of zet ICS aan.
Dit is denk ik de meest goedkope oplossing en in een later stadium een accesspoint bijkopen kan altijd nog.

Verwijderd

Ik heb sinds kort een wireless lan netwerk thuis en het bevalt mij uitstekend. Twee vaste stations en twee laptops die allemaal draadloos met elkaar communiceren. Het setje heb ik bij mycom aangeschaft en alles verloopt tot op heden bijzonder goed. De laptops hebben helaas geen 54mbit kaart (helaas te kostbaar) maar een 22mbit. Voor kabelinternet is dit meer als voldoende maar soms duurt het erg lang voordat ik grote bestanden van de ene pc naar de andere verstuur.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

ACCESSPOINT in infrastructure modus werkt toch wel lekkerder, dan hoeft je gewone PC tenminste niet aan te staan, en je hebt nog wat meer vrijheid bij het plaatsen van het beestje.
Draadloos is heerlijk (ik tik dit nu draadloos, liggend op de bank) dus dat moet je zeker doen. Als je het geld ervoor overhebt is .11g de mooiste optie, anders zou .11b ook wel volstaan. Met mijn laptop kan ik daar zelfs nog DIVX over streamen... Misschien zet ik binnenkort wel een .11g accesspoint neer, daar mijn laptop al .11g aankan.

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Als je hem puur voor internet sharing gaat gebruiken, heb je aan 11mbit meer dan genoeg. Wil je ook filesharing gaan doen, dan word het een ander verhaal. Maar ik denk dat een accesspoint het makkelijkst is. Als je tenminste tevreden bent over de router die je nu hebt. Als ik een merk mag voordragen, ga voor belkin. Levenslange garantie, en je hebt 24/7 telefonische hulp (in het nederlands)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb een usb wlan nic en een pcmcia wlan nic besteld om op mn laptop 'mobiel' te kunnen internetten. USB aan mn desktop pc en pcmcia-kaartje in de laptop. Was de goedkoopste oplossing en ik hoop dat het een beetje gaat werken :) Gaat mij dus ook niet om de snelheid, zolang internet (dus zo'n 300KB/s) maar wil.

[ Voor 18% gewijzigd door Palomar op 08-05-2003 00:18 ]

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-08 04:51

Quarin

Ondertitel... wasda?

Wat ik trouwens wel even wil benadrukken is dat er totaal geen verschil in berijkbaarheid zit tussen de 802.11b 802.11g hoogstens misschien dat de g net ietsjes minder ver komt omdat de firmware minder doorontwikkeld is, ze zijn echter allebei 2.4 ghz dus dat komt evenver. 802.11a is net als 802.11g 54mbit maar is daarentegen 5ghz en komt dus 2 keer minder ver. a dus gewoon niet nemen. g wordt op dit moment nog ene klein beetje ontwikkeld en daardoor is het in de toekomst misschien niet compatible maar dat zal bij jou neit zo´n ramp zijn denk ik. (die kans is trouwens redelijk klein dat het niet compatible wordt).

• NLSchutP
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-01 13:31
Ik heb zelf een US Robotics router 22mbit wireless... maar ik wil niet zeggen: onhandig ding, want voor de normale zaken istie best wel handig, maar wireless... bagger. Serieus. Ik kan hooguit 5 meter vanaf de bron gaan zitten...

whatever..

Verwijderd

5meter? das dan een probleem met je opstelling. Ik heb al met meerdere AP's gewerkt (11mbit en 54mbit) en eigenlijk kun je minimaal tot 10meter en daarna begint de snelheid geleidelijk aftenemen onder moeilijke omstandigheden (dikke betonnenmuren enzo)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik zit er zelf ook aan te denken om iets met Wireless te gaan doen, mijn oog is gevallen op de volgende combo:

Afbeeldingslocatie: http://www.3com.com/products/prodimage/image/prd_lg_3crwe20096a.jpg
3Com® 11 Mbps Wireless LAN Access Point 2000
+
Afbeeldingslocatie: http://www.3com.com/images/products/en_US/prd_lg_3crwe62092b.jpg
3Com® 11 Mbps Wireless LAN PC Card with XJACK antenna

Is dit een beetje goeie combo?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 01:58

The Wrecker

Networking Rulez

Ik heb zelf een ap van sitecom en een pcmcia pc card van sitecom. Werkt prima. 50 meter in de tuin en verder. (tuin is niet groter). enkel punt bij sitecom vin ik zelf is de software.

Verwijderd

Die van 3com moet je niet nemen, wij hebben die hier op de zaak ook, maar het werkt echt voor geen meter. Als je meer dan 5 meter weggaat dan houdt alles op.
Weg connectie dus.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:20

Beaves

Usque ad Finem

Je kan ook voor een Netgear FM114P kiezen, die is een stuk goedkoper en is als beste getest een tijd geleden kwa ondersteuning en bereik. Het enige nadeel is dat het 802.11b is, maar dat heb ik maar voor lief genomen.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Rocky
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

Rocky

Remember Gina

Ik heb zelf sind kort een LevelOne wireless Adapter in m'n laptop en een LevelOne 22Mbps Wireless Acess Point(aangesloten op een Sweex router).
Installeren probleemloos onder windows Xp.
Internetten gaat perfect, bestanden oversturen( van de week even mp3tjes en foto's naar het laptopje gestuurd 3Gb was ie wel even zoet mee)ging ongeveer met 5990 Kbps.

Kan er mee naar de zolder( 3 hoog) of achter in de tuin(25m), alles even probleemloos. Kortom ik ben dik tevreden over deze combo. Totale kosten Wireless €234,=

[ Voor 8% gewijzigd door Rocky op 08-05-2003 17:08 . Reden: Aanvullingen ]

PocketGear3025[MS2003] Acer Travelmate 234LC WindowsXP![ Systeem: AMD Athlon1.4][INTEL PIII 400 e.d][AMD Duron 800][AMDk6-300][Hp laptop voor de vrouw] en wifi in de house!!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 16:40:
Die van 3com moet je niet nemen, wij hebben die hier op de zaak ook, maar het werkt echt voor geen meter. Als je meer dan 5 meter weggaat dan houdt alles op.
Weg connectie dus.
Ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf als 3com zo'n product zou leveren.

Zijn er geen andere factoren bij jullie op het bedrijf die dit soort storingen geven?

• NLSchutP
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-01 13:31
Je kunt het je niet voorstellen, maar heb je mijn topic hierboven ook gelezen???

Ik heb een US Robotics 22 Mbit/s Wireless router... US Robotics = 3Com... en mijn router zuigt als het gaat om het wireless gedeelte. Ik kan slechts 5 meter weg van de Router, en dan gooit ie de verbinding er al uit. En zit in op 5 meter afstand, dan is het netwerk al niet meer vooruit te branden.... mooi kloterig ding dus...

whatever..

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Pskutte schreef op 09 May 2003 @ 07:29:
Je kunt het je niet voorstellen, maar heb je mijn topic hierboven ook gelezen???

Ik heb een US Robotics 22 Mbit/s Wireless router... US Robotics = 3Com... en mijn router zuigt als het gaat om het wireless gedeelte. Ik kan slechts 5 meter weg van de Router, en dan gooit ie de verbinding er al uit. En zit in op 5 meter afstand, dan is het netwerk al niet meer vooruit te branden.... mooi kloterig ding dus...
Hmm.. ik heb meerdere mensen horen klagen over dit probleem, dus ga ik maar ff kijken naar een andere.

Nu heb ik mijn ogen laten vallen op een

Linksys WAP 11
Afbeeldingslocatie: http://www.linksys.com/products/imagelib2/wap11v26.jpg

In combinatie met die 3com PC card, dat zal heus geen slecht ding zijn.

Is dit al beter?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 20:14:
Wij hebben sinds kort een sitecom wireless router
Niets dan ellende.
Alles wat niet draadloos hoeft moet je niet draadloos maken want het is niet betrouwbaar.
Zelfs je mail ophalen is soms(vaker wel dan niet) een ellende.
Ik vind het niks
Het is trouwens het broadband home station.
Ook de printserver is niet gegarandeerd en dat is nou zo mooi van deze router.
Misschien heeft er iemand nog tips ?
Das raar ik heb dezelde set bij de vader van mijn vriendin geinstaleerd alles werkt perfect zelfs de printerserver.... moet wel eerlijk zeggen het duurde wel even voordat ik alles voor elkaar had.
Pagina: 1