En? 10 mbit langs 2x grondkabel @ 2000 Watt?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MaanBanaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb thuis voor de droger + wasmachine, die op zolder staan, twee aparte groepen aangelegd, met ook een aparte groep voor mijn PC. Dat moet officieel (want KEMA e.d.), en dus heb ik dikke (6 kwadraat) geaarde, grijze grondkabel gekocht. Er lopen er daar dus 3 van over een afstand van 10 meter langs m'n Chello UTPtje.

Met name de droger verbuikt nogal wat, > 1KW, gaat dit ten koste van de snelheid?
Kijk, ik leg die abel desnoods via de buitenmuur als blijkt dat ik met een potentieel van 150 Kb bijvoorbeeld maar 100 Kb / s kan halen, packetloss e.d. Kunnen de eigen-huis-en-tuin harries :) onder de tweakers daar misschien op replyen?

Verwijderd

als je van die mooie grijze grondkabel hebt lopen (VmVK als ik me het kan herrinneren)
dan heb je denk ik een probleem, dit wordt namelijk bros onder invloed van UV licht (zonlicht dus :))

Back on topic :
waar het van af ligt of je er storing door krijgt is of het een afgeschermde kabel is (zowel de stroom als je netwerk)
is je gronkabel afgeschermd, dan is het geen probleem, zo niet dan kun je meer behalen door STP (Shielded Twisted Pair) ipv UTP (Unshielded Twisted Pair) te gebruiken denk ik :)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-08 09:37
Met slechts 10Mbit op een UTP-kabel hoef je je bijna geen zorgen te maken. Het signaal gaat relatief zo langzaam, dat verstoren bijna niet mogelijk is.
Op 100Mbit echter is de kans op verstoring al veel groter... Maar dan nog moet het UTP principe de meeste storingen buiten houden.

Als je het echt wilt weten, dan moet je de kabel testen. PC aan de ene kant, PC aan de andere kant en vervolgens constateren dat je 900-1000 kilobyte/sec haalt... hoop je :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Je kan eventueel ook nog coax gebruiken die is (op fiber na) het best afgeschermd.

8-)

Meh ...

• MaanBanaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Merci :+, iemand toevallig ook praktijkervaring hiermee? Het gaat i.d.d. om VmVK kabel.

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:41

Exterazzo

Qeasy

Gebruik dan STP. UTP staat voor Unshielded Twister Pair en STP voor Shielded Twister Pair!

Audentia

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Twister
twisted ;)

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Ik zou me maar geen zorgen maken, de UTP standaard is juist opgezet om dit soort storing te minimaliseren..

Doordat beide draadjes in het paar dezelfde storing ontvangen (common mode) zal de storing grotendeels uitgedempt worden.

Overigens, als je echt VMVK grondkabel hebt gebruikt (oftewel VMVK-As) dan zit daar een dik gevlochten metalen aardscherm omheen net onder de pvc laag. Die zit aan de randaarde en is dus al een vette afscherming voor die storing. Gewonen VMVK heeft dat aardscherm niet, dit is echter geen grondkabel.

Wat je eerder problemen op zal leveren zijn aardlussen. Als je b.v. je pc op de randaarde hebt hangen op de zolder, en je kaelmodem halgt via de kabel aan randaarde, dan heb je al een lus randaarde->pc->kabelmodem->randaarde.. meestal valt dit wel mee (behalve in flats, daar is het echt triest) maar hoe meer lussen je maakt (Koppelingen naar b.v. je stereo, of een tv kaart) enz hoe meer kans op storing..

MEestal uit zich dat in een lage (50Hz) brom op je geluidskaart of een flinke schok als je onderdelen van de pc aanraakt.

IP Rocks

Pagina: 1