[disco] lastig om sub's te maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
een tijd terug heb ik 2x 15" zeuz chassis gekocht, dit omdat ik de 12" die ik eerst had had opgeblazen door een kapotte versterker :( nu heb ik dus een nieuwe versterker (phonic 2x 300w ofzo @ 8ohm) en dus 2x een nieuw chassis, echter geven deze 15"veel minder geluid als die vorige 2x12" ik denk dat het komt omdat de kast gewoon niet goed is, al was dat maar een simpel zelfbouw ding. daarom wil ik nieuwe kasten gaan bouwen. maar nu zit ik met wat problemen, zo heeft hij een Qts van 0,73, dit is geloof ik vrij hoog en meer voor autospeakers toch?
het hoeft van mij heus geen perfecte speaker te zijn, maar zoals ze nu zijn is het gewoon uitermate slecht. dus ik hoop dat jullie me wat help kunnen geven met het vinden van een juist formaat/ type. ik heb al wat in de FAQ rondgebladerd, en alvast wat progjes gedownload, kijken of ik zelf al wat kan doen.

de verdere paramters zijn:
FS: 44.9hz
Pe: 400w
Qes: 0.9
Qms: 3,993
Qts: 0.73
Re: 6,16
Sd:(piston area in sq. m) 7,6%
Xmax: 4.06mm
Vas: 169,43L

even pics van de brakke kasten:
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/fam-meijden/upload/rechts.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/fam-meijden/upload/ingebouwd.jpg

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik zal 'em ff voor je door de sim halen :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• MM
  • Niet online

MM

Ik vind het een beetje een onding, dit is ongeveer het beste wat ik ervan kon maken, een BR kast van 150L met 2 poorten van 7cm doorsnede en een lengte van 7,5cm. Groupdelay is heel netjes, alleen bij de 20Hz een gigantische piek maar ik neem aan dat je ze actief affiltert vanaf 40hz?

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/5135/full.png

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• MM
  • Niet online

MM

Die bult is niet fijn, en sowieso niet helemaal weg te werken. Was al te voorzien door de hoge Qts waarde. Met een 300l enclosure wordt de bult iets lager, +2dB en de f3 zakt naar 39Hz, maar ik denk niet dat je met zulke bakbeesten wilt rondlopen.

• JT
  • Laatst online: 15:24

JT

VETAK y0

Het kan zijn dat ze niet zo hard gaan als de vorige omdat deze een veel lagere gevoeligheid heeft als die andere woofers.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
hehe 300l is erg groot, ik filter ze af idd, ik kan kiezen tussseen 35 en 50hz hi-pass, hangt net een beetje af van het feest wat ik doe. ik had zelf al een betje het idee dat het niet zon fijne speaker is :/

maar ik zou dus een BR van 150 liter met die 2 baspijpen kunnen maken om er een aardig geluid uit te kunnen krijgen?

• MM
  • Niet online

MM

Als je vooral trance en andere dancesoorten draait die niet te laag gaan kun je deze speakers prima gebruiken, gewoon in dat kastje bouwen en dan affilteren op 50Hz. Als je beide pijpjes 7,5 centimeter lang maakt heb je een bult van 3dB, kort je ze in tot 2cm dan heb je eentje van 5dB. Dat laatste klinkt waarschijnlijk niet echt lekker meer, maar wel hard. Wil je de bult minimaliseren dan kun je pijpjes van 30cm nemen, dan is bult afgenomen tot 2dB maar begin je wel aan het randje van poortruis te komen, al betwijfel ik of je er veel van zult horen bij zulke SPL's :)

Zorg ook voor genoeg verstevigingen zodat de wanden niet gaan resoneren, dat klinkt echt niet fijn.

[ Voor 9% gewijzigd door MM op 05-05-2003 19:51 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ok, bedankt voor je hulp! _/-\o_
dus je advizeert om ze rond de 7,5cm te houden? natuurlijk kan ik het ook ff proberen met een ronde pvc pijp, die zijn ook 7cmø, dan neem ik een paar verschillende lengtes, en test het gewoon.
ff snel uitgerekend, dat zou dus een binnenmaat van 5.3x5.3x5.3 zijn, mooiere afmeting is dan 5x5x6dm, valt goed te doen dus.
verstevigen ga ik wel rekening mee houden ja, denk een kruis ofzo erin, en ik maak het van 18mm multiplex ( me vader heeft daar namelijk nog 6 platen van staan.) moet er nog wat isoltaie aan de achterzijde in?

btw, welk progje is dat, en is dat ergens te downloaden? dan kan ik het misschien nog eens leren ;) al gevonden

[ Voor 33% gewijzigd door _ferry_ op 05-05-2003 20:20 ]

• MM
  • Niet online

MM

Isolatiemateriaal kun je erin doen, dit zorgt ervoor dat je woofer 'denkt' dat de kastinhoud groter is. Alle wanden met een laagje bedekken scheelt als snel zo'n 10%, een laag van 10cm op alle wanden geeft zo'n 20% 'winst', dan kan je kast dus ongeveer 120l worden in plaats van 150.

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-08 16:44

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Het lijkt wel of dit een soort transmission line kasten zijn.
Of een soort folded horn kast.
Waarschijnlijk zijn deze kasten speciaal berekend voor die 12"'s.
En vandaar dus zijn deze kasten met die 15"'s niet lekker klinkt,
het effect van de transmissie lijn zal helemaal om zeep zijn.
Wel geinig om die kast zo van binnen te zien.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Coenen schreef op 05 May 2003 @ 21:05:
Het lijkt wel of dit een soort transmission line kasten zijn.
Of een soort folded horn kast.
Waarschijnlijk zijn deze kasten speciaal berekend voor die 12"'s.
En vandaar dus zijn deze kasten met die 15"'s niet lekker klinkt,
het effect van de transmissie lijn zal helemaal om zeep zijn.
Wel geinig om die kast zo van binnen te zien.
mjah, die kasten heb ik gewoon zomaar een X tje in elkaar geschroefd(kijk maar eens goed hoe brak de schutjes zitten vastgeklemd tussen een paar schroeven), zit geen berekening aan vast, t klonk wel aardig IIG. maar dit gaat vast nog veel mooier klinken, nu nog me actieve hi-cut filter maken, dan kan ik een mooie set subjes gebruiken _/-\o_

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

De manier waarop de schotjes vast zitten is idd niet super, maar ik vond de manier van plaatsing nogal typisch, vandaar.
Ik ging er een beetje vanuit dat je ze zo gekocht had, inclusief 12" speaker.
Als je ze toch zelf in elkaar geschroefd hebt is het waarschijnlijk ook geen probleem voor je om nieuwe kasten te bouwen.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Coenen schreef op 06 mei 2003 @ 08:23:
De manier waarop de schotjes vast zitten is idd niet super, maar ik vond de manier van plaatsing nogal typisch, vandaar.
Ik ging er een beetje vanuit dat je ze zo gekocht had, inclusief 12" speaker.
Als je ze toch zelf in elkaar geschroefd hebt is het waarschijnlijk ook geen probleem voor je om nieuwe kasten te bouwen.
nee precies, ik wil er nu ook echt wat moois van maken, met een voorkant die net een 2cm ligt verzonken, zodat de grill van de speaker niet zo snel beschadigd. handsvatten eraan. verstevigingen erin, stoot hoeken erop, zodat hij lekker stevig is. me buurman is timmerman, en heeft zon mooie zaagtafel staan, dus die kan het allemaal mooi zagen. alles is dan tenminste goed recht, met een circelzaag/decoupeer zpu dat nooit zo mooi lukken.
Pics post ik dan wel hier van de bouw

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ik ben dus nu bezig met bouwen, maar me PVC pijp is +/-7,8cm dik aan de binnenzijde, en dus geen 7cm, maakt dit nog wat uit? of moet ik ze dan bijv. 1cm langer maken?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Even uitrekenen met de werkelijke maat in WinISD ;)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Wekkel schreef op 07 May 2003 @ 17:45:
Even uitrekenen met de werkelijke maat in WinISD ;)
dat probeerde ik nu, als ik onder het tabblad vents zit, kan ik kiezen hoeveel poorten het moeten zijn, en de diameter, maar de lengte is grijs en dus niet instelbaar, daarnaast staat in groen "vent match"die waarde is 0,1 als ik een buis van 7,8cm neem, en als ik een buis van 7cm neem 0,12. de lengte veranderd ook, namelijk van 11,7 naar 15,14 heb ik iets verkeerds ingesteld staan ofzo?
edit: alvast een voorproefje:
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/fam-meijden/upload/DCP_0028.JPG

[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 07-05-2003 18:03 ]

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Was MDF niet een beter idee geweest?

Heb er niet veel verstand van, dus misschien een uitleg voor de keuze van dit materiaal. (Ja, ik zag dat je pas nog een paar platen had liggen, maar toch)

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
CrashOne schreef op 07 May 2003 @ 18:28:
Was MDF niet een beter idee geweest?

Heb er niet veel verstand van, dus misschien een uitleg voor de keuze van dit materiaal. (Ja, ik zag dat je pas nog een paar platen had liggen, maar toch)
het zal wel beter zijn ja, ik heb hier puur voor gekozen omdat ik het nog had liggen, ik had t geld er niet echt voor over om mdf platen te kopen, en met wat verstevigingen zal dit vast ook wel goed werken.

Verwijderd

Ja hoor, ziet eruit als 18mm multiplex, maar kan me vergissen, als je nog zo'n brace erin zet is het echt wel stijf genoeg.

Vergeet dan trouwens ook niet om de achterwand te verstevigen, dit kan ook door zo'n brace, deze zal je dan alleen kruislings op degene moeten zetten die er nu al in staat.

Mooi timmerwerk :)

• MM
  • Niet online

MM

Populieren multiplex toch? :) Ziet er inderdaad erg netjes uit. De lengte kun je in WinIsd inderdaad niet met de hand aanpassen, deze rekent hij uit aan de hand van de hoeveelheid poorten je opgeeft, de doorsnee daarvan, de tunefrequentie en de eigenschappen van de driver zelf wegen natuurlijk ook mee, net als de inhoud van de kast.

Als je dat allemaal met de hand had moeten uitrekenen he >:)

[ Voor 14% gewijzigd door MM op 07-05-2003 19:23 ]

Verwijderd

m.m schreef op 05 May 2003 @ 19:34:
Ik vind het een beetje een onding, dit is ongeveer het beste wat ik ervan kon maken, een BR kast van 150L met 2 poorten van 7cm doorsnede en een lengte van 7,5cm. Groupdelay is heel netjes, alleen bij de 20Hz een gigantische piek maar ik neem aan dat je ze actief affiltert vanaf 40hz?

[afbeelding]
@_ferry_Ik heb er ook net even mee gesimuleerd en raad je echt aan om al die bassreflex buisjes lekker PVC pijp te laten zijn en gewoon voor afwatering te gebruiken en dus zeker niet als B-R buis in je box.

Je hebt nu al een kast van 150 liter in elkaar gezet en dat is geen probleem, gesloten is het nog best een redelijke grafiek, F3 50hz, en een maximale Group Delay van 5ms bij 55hz. Maar ga niet met basreflex buizen werken, dit geeft een vervormde grafiek en geen verbetering van het geluid.

M.M, ik raad jou aan om je Winisd beter af te stellen zodat je meer ziet als het +13db -9db beriek, dan zie je werkelijk wat een tuningsfrequentie van 30hz doet (kijk naar het -14db punt), misschien dat je de bult in de group delay dan ook kan verklaren ;)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 19:25:
[...]
@_ferry_Ik heb er ook net even mee gesimuleerd en raad je echt aan om al die bassreflex buisjes lekker PVC pijp te laten zijn en gewoon voor afwatering te gebruiken en dus zeker niet als B-R buis in je box.

Je hebt nu al een kast van 150 liter in elkaar gezet en dat is geen probleem, gesloten is het nog best een redelijke grafiek, F3 50hz, en een maximale Group Delay van 5ms bij 55hz. Maar ga niet met basreflex buizen werken, dit geeft een vervormde grafiek en geen verbetering van het geluid.

M.M, ik raad jou aan om je Winisd beter af te stellen zodat je meer ziet als het +13db -9db beriek, dan zie je werkelijk wat een tuningsfrequentie van 30hz doet (kijk naar het -14db punt), misschien dat je de bult in de group delay dan ook kan verklaren ;)
dus moet ik ze nog een bepaalde lengte geven die buizen? want een "gewoon"gat is toch ook weer niet goed? of kan ik boren wat ik wil?

En ik heb nu ook de "brace" aan de achterkant af, nog geen foto van, maar het is gewoon hetzelfde als de andere brace, de voorkant kan ik weinig aan verstevigen, omdat daar de speaker in de weg zit. maar dat zal wel niet veel uitmaken, hij gaat er wel al lekker massive uitzien. uiteindelijk monteer ik onder 1 speaker wielen aan de achterzijde, als je em dan kantelt, kan ik zo de ander erop zetten en wegrijden

t zaagwerk heeft me buurman allemaal gedaan, die heeft zon mooie grote zaagtafel, was zo gefixt. alles zit nu nog maar met een paar schroeven( 4x50mm) aan elkaar. ik zat te kijken voor van dat schuim wat je ervoor kan monteren als afdekking, was aleen ERG duur, een stuk van 1x2m en 20mm dik was 70 euro ofzo. dus ik denk dat ik gewoon maar weer een saaie grill ervoor monteer.

[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 07-05-2003 20:27 ]

Verwijderd

Het heeft bij deze woofer geen goede uitwerking als je er Bass-reflex poorten in maakt (jij gebruikt een pvc buis als bassreflex poort) dan heb je een ander type behuizing. Namelijk een gesloten.

Dat geeft bij een inhoud van 150 liter het beste resultaat met deze woofer, je kan het ook zien dat het plaatsen van poorten geen verbetering opleverd. Daarom raad ik aan de hele box gewoon dicht te laten.

Als dit al niet meer kan dan moet je dat ff zeggen, dan proberen we wat anders. Ik wil hiermee trouwens niet zeggen dat het met de bass-reflex buizen niet gaat klinken, ze doen alleen niet waarvoor ze voor gemaakt zijn, daarom kun je ze beter weglaten.

Heb je trouwens al aan dempingsmateriaal gedacht? Ik raad aan de hele box luchtig te vullen mer een dempingsmateriaal met een open structuur, je kent vast we dat witte spul dat ook in voeringen van jassen gebruikt word oid. Dat heet sonofill en dat oet je hebben ;)

Je wielenoplossing is een goede, heel veel PA speakers hebben zo'n systeem, uitvoerig getest dus zal ik maar zeggen ;) Je 2e speaker erop zetten is ook slim bedacht, maar weet je wel zeker dat die wielen het gewicht aankunnen?

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 mei 2003 @ 20:34:
Het heeft bij deze woofer geen goede uitwerking als je er Bass-reflex poorten in maakt (jij gebruikt een pvc buis als bassreflex poort) dan heb je een ander type behuizing. Namelijk een gesloten.

Dat geeft bij een inhoud van 150 liter het beste resultaat met deze woofer, je kan het ook zien dat het plaatsen van poorten geen verbetering opleverd. Daarom raad ik aan de hele box gewoon dicht te laten.

Als dit al niet meer kan dan moet je dat ff zeggen, dan proberen we wat anders. Ik wil hiermee trouwens niet zeggen dat het met de bass-reflex buizen niet gaat klinken, ze doen alleen niet waarvoor ze voor gemaakt zijn, daarom kun je ze beter weglaten.

Heb je trouwens al aan dempingsmateriaal gedacht? Ik raad aan de hele box luchtig te vullen mer een dempingsmateriaal met een open structuur, je kent vast we dat witte spul dat ook in voeringen van jassen gebruikt word oid. Dat heet sonofill en dat oet je hebben ;)

Je wielenoplossing is een goede, heel veel PA speakers hebben zo'n systeem, uitvoerig getest dus zal ik maar zeggen ;) Je 2e speaker erop zetten is ook slim bedacht, maar weet je wel zeker dat die wielen het gewicht aankunnen?
de box is nog dicht :D had express gewacht met het boren van gaten ervoor.
dat witte spul heeft me moeder geloof ik wel ja, gebruikte ze om teddyberen mee op te vullen. de wielen houden het denk wel, ik heb 2x 19"racken zelf gebouwd, die zitten er ook nog steeds onder, al liet 1x de lasnaad los, maar dat was zo gefixt, aleen wou ik ze met vlindersluitingen echt aan elkaar kunnen zetten, maar dan zit ik met het probleem dat er een kier tussen de sluiting en het hout zit, maar ik gebruik daarom wel van die stapelhoeken, dat werkt ook fijn.

• MM
  • Niet online

MM

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/5208/full.png
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/5209/full.png
Remember: ze worden afgekapt op 35Hz, de enorme piek in de groupdelay grafiek is dus bepaald niet boeiend. De groupdelay is erg laag, 1,5dB winst meepakken is dus altijd mooi meegenomen.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:46
/offtopic

hebbie al meer pics ?

/offtopic

Verder heb ik zelf ook een drive-in.

Werk met 2x 18" baskasten en 2x 15" topjes aan iedere kant , kleinere feesten zelfs zonder die baskasaten omdat 15 " voldoende druk kan leveren.

In dit geval denk ik wel dat een gesloten behuizing beter zou zijn.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

kit wel even alle randen dicht aan de binnenkant...

Wise enough to play the fool

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/fam-meijden/upload/DCP_0030.JPG
zover ben ik tot nu toe.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/fam-meijden/upload/DCP_0032.JPG
dit is de binnenzijde, nu dus met alle verstevigingen erin.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/fam-meijden/upload/DCP_0036.JPG
het filter wat er nu in zat. ik wil er wel een 3 weg van gaan maken, omdat deze overgaat bij 3000hz, met 12dB/oct. dus eigenlijk niet echt goed.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/fam-meijden/upload/DCP_0038.JPG
en dit spul von ik boven op de zolder, voor vulling van kussens. dekens, jassen enz. stond erop

Even over dat filter, ik kan natuurlijk een actief filter bouwen en dan aleen me subs gebruiken, en op me andere versterker me andere set speakers. maar dan denk ik dat ik teveel bas heb, en te weinig normaal geluid, zal ik er dan een 3weg filter voor kopen samen met een set mid/hoge toners? me versterker is 2x280w op 8ohm, 450 op 4 ohm. de andere set is net zo sterk ongeveer

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 07-05-2003 21:19 ]

• MM
  • Niet online

MM

15" drivers zijn op zich wel te combineren in een 2weg systeem, maar neem dan wel een 2" compressiedriver, met een 1.4" of 1" red je het echt niet. Leuker is natuurlijk een 8" middentoner en een 1" of 1.4" om het af te maken.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
m.m schreef op 07 mei 2003 @ 21:27:
15" drivers zijn op zich wel te combineren in een 2weg systeem, maar neem dan wel een 2" compressiedriver, met een 1.4" of 1" red je het echt niet. Leuker is natuurlijk een 8" middentoner en een 1" of 1.4" om het af te maken.
daarom ga ik denk ook liever voor een 3weg systeem, ik bou nu leuke kasten, en dan bouw ik meteen bijpassende kasten bij voor de mid/hoog, evt kan ik ze altijd nog via een actief filter gaan gebruiken, dan zet ik op de ene amp de mid+hoog, en op de andere de subs.

edit: ik heb nu heel het achterste gedeelte losjes opgevuld met die vlokken, voor de gaten heb ik sort van tralies gemaakt met dun koperdraad, zodat het niet naar voren valt. morgen denk alle schroeven erin draaien, afkitten en het chassis monteren en dan testen offie het goed doet. want de andere kanaal heb ik nog in de oude kast zitten, dus dan kan ik ff vergelijken.

[ Voor 28% gewijzigd door _ferry_ op 07-05-2003 22:29 ]

• MM
  • Niet online

MM

Ik denk dat je steil achterover slaat van het verschil :P

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
m.m schreef op 07 mei 2003 @ 23:34:
Ik denk dat je steil achterover slaat van het verschil :P
aleen al door het uiterlijk ;)
ik ga denk maar voor een x-over sparen, zodat ik een top setje en deze set kan gebruiken met 2 versterkers, voorlopig bouw ik het passieve filter in een tijdelijk kastje.

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Die kasten zien er strak uit, mooi DIY werk.
Wanneer is de eerste luistersessie??

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Coenen schreef op 08 May 2003 @ 08:34:
Die kasten zien er strak uit, mooi DIY werk.
Wanneer is de eerste luistersessie??
ik denk vanmiddag, ik ben net uit school, en ga ze nu stevig in elkaar schroeven en afkitten enzo, verven+ hoeken/profielen komen later wel.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

interessant topic.... -Ik ben benieuwd-
s6 met de laatste loodjes!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
zo, de eerste is getest :D hij geeft echt veel helderderderder geluid als de ander, de ander heeft wat honkie-tonkie geluid zeg maar. daar is het net alsof het hout muziek maakt vergeleken met dit.
het geluid heeft gewoon een betere spreiding, alles klinkt gewoon goed, en niet aleen de normal bas-kick. verder wijkt de speaker wat verder uit, en merkte ik dat hij toch nog wat lucht langs het deksel perste, deze had ik namelijk nog niet gekit, omdat hij weer open moet voor de definitieve aansluitingen enzo.

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/fam-meijden/upload/DCP_0040.JPG
hier zie je het dempingswol, ik heb me koperdraad voorkomen dat het eruit valt.

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/fam-meijden/upload/DCP_0041.JPG
zo ziet ie er dus uit met de speaker erin, zijkant is nog open.

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/fam-meijden/upload/DCP_0043.JPG
deze is klikbaar, en daar staam dus zowel de oude als de nieuwe speaker op

ben echt onwijs blij ermee, en wil jullie dus ook bedanken voor de hulp met het ontwerp, nu moet ik dus nog de andere kant maken, en een set topboxen met daarin waarschijnlijk een 12" en een hoorn ofzo, dat weet ik nog niet precies, maar ik wil ze dezelfde breedte en hoogte geven, zodat het mooi bij elkaar past, maar daar moet ik nog even voor sparen.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

schitterend resultaat voor weinig ferry!

Verwijderd

Ziet er erg netjes uit, maar nog ff een opmerking:
Koop wel ff een beschermings rooster ;), geloof me die zijn heel handig bij dit soort toepassingen. Ik neem aan dat je ook metalen hoeken enz.. monteerd?

Verwijderd

Jep, als je wat terug leest weet je wat hij van plan is.

Mooi resultaat ferry, zou je trouwens niet de woofer hoger zetten, dus eigenlijk de kist omdraaien? (geen idee waarom, maar is gevoelsmatig). Verder heb je gemerkt dat je hem nu echt wel moet afkitten, die lucht langs de naden dat kan natuurlijk niet ;)

Je kan eventueel nog experimenteren met dempingswol, in principe moet hij dan alleen maar beter gaan klinken.

• LangTall
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Je zou het deksel ook kunnen afdichten met glasband, kon wel eens handig zijn als ie nog eens open moet voor iets. Gekit is weer zo definitief dicht. Via de unit gaat het ook niet zo te zen, die heb je aan de binnenkant zitten?

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
LangTall schreef op 08 May 2003 @ 15:47:
Je zou het deksel ook kunnen afdichten met glasband, kon wel eens handig zijn als ie nog eens open moet voor iets. Gekit is weer zo definitief dicht. Via de unit gaat het ook niet zo te zen, die heb je aan de binnenkant zitten?
hij zit aan de binnenkant ja, want als ik hem aan de voorzijde monteer, dan komt daar nog eens het rooster bovenop, dat past dus niet.
Ik ben net hier naar de discoboer geweest, hij had jammergenoeg niet genoeg hoeken (grote kunstof stapel hoeken) dus die heeft hij besteld, het gebruik van speakerschuim aan de voorkant raadde hij af omdat dit A: duur is en B: na verloop van tijd stoffig word en afbrokkeld.
ik heb meteen even gekeken naar een 12" bass/mid speaker, maar die had hij van 35€ van een onbekend merk, zonder parameters. dan kan ik beter maar bij conrad een speaker bestellen, daar kan je denk wat meer mee als met dat ding wat hij had.

|:( nu ik dit schrijf denk ik er net aan dat ik van die metalen montage plaaten voor de aansluitingen had mee moeten nemen |:( dan fabriceer ik zelf wel wat, metaal genoeg hier.

• teacher
  • Laatst online: 18:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dit vind ik altijd leuk; met een beperkt budget en met beperkte middelen een leuk resultaat bereiken.

Het deksel kan je wel afkitten; als je het met een dun laagje doet dan valt het, als het moet, weer open wurmen...

Wise enough to play the fool

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
zo, de 2e is ook in aanbouw, als het meezit zondag verven, en dan zijn ze ZGA klaar voor gebruik. aleen zit ik dan nog met me topsetje:

ik zit nog te twijfelen tussen zelfbouw en kopen.
ik zag omnitronic speakers staan, van rond de 140€ met een 12"woofer, 6" mid en een tweeter, vermogen: 400 a 500w (max denk). stel dat ik zou bouwen, zit ik rond hetzelfde bedrag, maar heb ik denk toch minder speakers als wanneer ik dat koop. dus daar ben ik nog niet over uit.

maar wat jullie misschien wel weten:
ik heb dus straks de subs, en een topsetje. als ik dat gekocht heb heb ik dus nog ff geen geld om een X-over te kopen, kan ik een passief filter gebruiken en daar aleen de subs op aansluiten? dus zonder hoge tonen? of gaat me versterker dat niet zo leuk vinden omdat hij de hoge tonen dus wel versterkt, maar er geen tweeters opstaan? anders spaar ik eerst voor een X-over, en daarna voor een topsetje.

• subsonik
  • Laatst online: 09-08 23:17
Je kan de woofers prima met je passief filter aansturen, voor je versterker vormt dat geen probleem. Overigens kan je zelf voor weinig geld een goed actief filtertje maken, maar dat vereist wel wat soldeerervaring.

Probeer voor je topsetjes wel piezo-tweeters te vermijden, die dingen in budget-speakers klinken meestal absoluut rampzalig.

Als topset kan je misschien ook eens kijken naar volgende zelfbouwcombinatie:
- 2x CPA10-100 (10", 40-6000 Hz, 96dB, 8ohm, 36EUR, conrad) woofer/mid, parallel schakelen
- 1x Visaton HTH8.7 constant directivity hoorntweeter (8 ohm, 106dB, 1500-20000 Hz, 49 EUR)
Wisselfilter rond de 4500 Hz, let op de verschillende impedantie van woofers (4ohm) en tweeter (8 ohm)!

Resultaat is een relatief goedkope speaker met belastbaarheid van dik 200W rms en een deftig rendement van tegen de 100dB. Veel bas zal er niet uitkomen, maar dat is de bedoeling niet, daarvoor heb je die subs :)

[ Voor 3% gewijzigd door subsonik op 09-05-2003 18:37 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
subsonik schreef op 09 mei 2003 @ 18:36:
Je kan de woofers prima met je passief filter aansturen, voor je versterker vormt dat geen probleem. Overigens kan je zelf voor weinig geld een goed actief filtertje maken, maar dat vereist wel wat soldeerervaring.

Probeer voor je topsetjes wel piezo-tweeters te vermijden, die dingen in budget-speakers klinken meestal absoluut rampzalig.

Als topset kan je misschien ook eens kijken naar volgende zelfbouwcombinatie:
- 2x CPA10-100 (10", 40-6000 Hz, 96dB, 8ohm, 36EUR, conrad) woofer/mid, parallel schakelen
- 1x Visaton HTH8.7 constant directivity hoorntweeter (8 ohm, 106dB, 1500-20000 Hz, 49 EUR)
Wisselfilter rond de 4500 Hz, let op de verschillende impedantie van woofers (4ohm) en tweeter (8 ohm)!

Resultaat is een relatief goedkope speaker met belastbaarheid van dik 200W rms en een deftig rendement van tegen de 100dB. Veel bas zal er niet uitkomen, maar dat is de bedoeling niet, daarvoor heb je die subs :)
ik zag die bass speakers van CPA al staan, die vallen tenminste nog mee qua prijs. in de gids staan er nog een hoop, dus ik zal eens kijken of daar nog een ander die misschien wat duurder is maar dan maar 1 van nodig heb, dan zit ik niet met het 4/8ohm probleem, bijvoorbeeld een tonsil.
Aleen me filter is 3000hz, ik weet niet of dat te laag is?
die hoorn heeft IIG wel een knappe geluidsdruk, das wel mooi, tenslotte moet die alle hoog en wat mid. produceren, en mijn oog was daar ook al op gevallen.

• subsonik
  • Laatst online: 09-08 23:17
Je filter op 3000Hz is inderdaad een beetje laag, maar de visaton hoorn gaat wel tot 2000Hz. Filteren op 3000Hz gaat dus lukken, maar dan krijgt je tweeter meer vermogen te verwerken, waardoor ik niet meer dan 100Wrms in het totale systeem zou pompen.

Het probleem voor je bas/mid speakers is dat het bijna onmogelijk is in de buurt te komen van het enorme rendement van de tweeter... Als je 2 bas/midranges combineert, komt hun rendement 3dB hoger te liggen, dus met die CPA10-100 ga je dan van 96 naar 99dB. Nog altijd 7dB minder dan de tweeter, dus er moet zeker een verzwakkingsnetwerk gebruikt worden.

Ik heb nog wat rondgekeken, en het is zeer moeilijk om een goed bas/midrange chassis te vinden met een enorm rendement en toch een redelijke prijs... Monacor heeft een paar interessante chassis, maar die zijn dan weer erg duur.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
hmm, dan kan ik maar beter wat meer geld neer leggen en er een 3weg filter inzetten, denk dat dat het geluid wel ten goede zal komen.

• sleeping_hollow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

sleeping_hollow

We want your soul.

sow sow, ik zie dat onze disco set weer hard uitgebreid wordt :D.
Wel jammer dat mijn boxen niet meer in de set gebruikt gaan worden, maar ach... dan zet ik ze toch gewoon op mijn kamer >:) ;)

You are free to do as we tell you to

Pagina: 1