[PHP] Dynamische text d.m.v Session variable

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Voor een stageopdracht ben ik bezig met een site waarbij er van verschillende bedrijven internationaliseringsrapporten moeten worden getoond.

De bedoeling is dat er op de homepage uit een lijst een bedrijf word geselecteerd en het bij behorende verslag word opgehaald en getoond. Het verslag bestaat uit 8 verschillende delen. Deze wil ik op laten roepen door een sessionvariabele.

Mijn probleem is dat ik niet weet hoe ik die sessionvariabele kan laten maken als het bedrijf geselecteerd word.

Het idee is simpel: SELECT verslag deel1, veslag deel2, verslag deel3, etc WHERE verslag id = sessionvariabele.

Hoe doe ik dit?
Alvast bedankt voor jullie tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:06

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

:? Wat is de relatie met een sessionvariabele, een waarde uit een dropdownlist en dynamisch een query samenstellen?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zo die zin moest ik even drie keer doorlezen. Het komt er op neer dat bij de selectie uit de dropdownlist (hierin staan de bedrijfsnamen) de bedrijfsID onthouden word. Zodat bij het tonen van het verslag de bijbehorende delen van het verslag met de juiste bedrijfsID te voorschijn komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:01
Neem eens een kijkje in de PHP Manual bij Session handling functions. Hier staat uitgelegd hoe je de SID kan instellen en hoe je de SID kan opvragen. Misschien dat je hier wat mee kunt.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
of is er een andere mogelijkheid om dit zelfde voorelkaar te krijgen. Sta open voor suggesties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Wat gorgi_19 waarschijnlijk bedoelt is dat 'ie je niet 100% begrijpt. Ik snap het zelf ook niet helemaal. Je wil elk bedrijf een ID geven, en de bijbehorende rapporten die ID meegeven. Maar wanneer wil je die ID instellen, en hoe wil je erachter komen welke bezoeker van die site bij welk bedrijf hoort? Of volg ik het nou helemaal niet meer?

Bij de functie 'session_id' op php.net vind ik het volgende voorbeeld:
PHP:
1
2
3
$id = 143445254;
session_id($id);
session_start();

Je sessie heeft nu id 143445254. Je query kun je dan als volgt opbouwen:
PHP:
1
$sql = 'SELECT * FROM rapporten WHERE verslag_id = \'' . session_id() . '\'';

[ Voor 33% gewijzigd door David op 05-05-2003 17:39 . Reden: voorbeeldje ]

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dimension dank je wel voor je antwoord. Heb gekeken maar ik word er helaas niet wijs uit. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om een waarde uit een vakje te onthouden en door te geven naar een volgende pagina?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Ah, het gaat om het verkrijgen van de waarde uit het dropdown menuutje? Als ik jou was zou ik je nog even in PHP verdiepen. Via POST of GET kun je namelijk heel gemakkelijk gegevens van een formulier naar een PHP-script versturen.

Nog een voorbeeldje:

Bestand met dropdown menuutje
PHP:
1
2
3
4
5
6
<form name="bedrijfformulier" action="rapport.php" method="POST">
 <select name="bedrijf">
  <option value="000001">Eerste bedrijf</option>
  <option value="000002">Tweede bedrijf</option>
 <input type="submit">
</form>

Bestand met script
PHP:
1
2
3
<?
$bedrijf_id = $_POST['bedrijf']
?>

$bedrijf_id bevat nu de waarde die je zoekt, hoop ik :7

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Precies hij moet dus de waarde uit het dropdown menu meenemen. De waardes uit de dropdown komen uit een mysql db. Dus dynamische waardes. In de zelfde rij in de database staan dus delen van het verslag wat bij het bedrijf hoort. De bedoeling is dat doormiddel van het selecteren van de bedrijfsnaam (met dus een id) De id meegenomen word en de daarbij horende delen van het verslag worden getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:06

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

DiMension schreef op 05 May 2003 @ 17:36:
Wat gorgi_19 waarschijnlijk bedoelt is dat 'ie je niet 100% begrijpt.
idd. :) Ik snapte de rol van Sessions niet in het verhaal. :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1