Win2K Terminal Server over ADSL/Netscreen

Pagina: 1
Acties:

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 13:40
Netwerk 1: Diverse W2k servers waaronder een W2k Terminal Server in Application Server Mode. Draait als een zonnetje. Het netwerk heeft verbinding via een Netscreen 5XT firewall en Demon Business ADSL naar het internet.

Netwerk 2: W2k Server, Netscreen 5XP firewall en XS4all ADSL.

Kan vanuit netwerk 2 probleemloos een VPN opbouwen naar Netwerk 3 waar een Netscreen 5XT staat en een Terminal Server in Application server mode en een TS sessie starten.

Ik kan dit NIET naar netwerk 1. De terminal server in netwerk 1 geeft niet thuis.
Als men in de event log kijkt staat daar: The Terminal Server cannot issue a client license Event id 1004. Bij Microsoft komt hier niets op terug.

Bel je gewoon in naar een ISP om een internet verbinding te krijgen en dan een VPN naar netwerk 1 lukt het wel om een client issue uit te delen c.q. te checken.
Als je het zo bekijkt ligt het aan netwerk 2.
Maar vanaf netwerk 2 kan ik wel naar netwerk 3 waar ook een Netscreen 5xt staat met een W2k terminal server. Rara wie kan mij helpen. Tot nu toe snappen niet echt veel mensen mijn probleem dus suggesties zijn welkom.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Jiboom
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-04 15:01
Het lijkt alsof het een probleem is om de TS license server te bereiken. In welk netwerk heb je een license server staan? Kun je die vanaf alle locaties goed bereiken?

Verder heb je hier misschien wat aan. Kijk ff bijna onderaan de pagina.

• Wimlem
Hallo,

Ik kan het netwerk bereiken met de License server. Ik kan zelfs TS sessies maken naar de license server op dat netwerk (een W2k Domaincontroller in remote administration mode) De licenses worden wel gewoon ge-issued als je via een inbelverbinding het Net opgaat en dan een VPN opzet. Het probleem lijkt dus te zitten in VPN/NAT/ en een license issue protocol/port??

Dat stukje over de MTU size lijkt ook wel wat te zijn. Kom deze oplossing meer tegen. Daar straks al een registry change gemaakt die de MTU size kleiner schijn te maken maar dat mocht niet baten. Maar ik duik daar nog even verder in.

Ik hoop dat er nog meer fijne reacties komen :-)
Alvast bedankt. Ik zal de oplossing (mocht ik hem ooit vinden...) natuurlijk ook posten. Maar voorlopig ben ik denk ik nog op jullie hulp aangewezen.
Grtzzz

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Verwijderd

Ik snap de opzet van je netwerken niet helemaal maar goed. Wat is netwerk3?

groeten is btw niet nodig :)

• Wimlem
Netwerk 3 is een ander netwerk maar soortgelijk qua opzet aan netwerk 1.
Alledrie de netwerken zijn los van elkaar maar ik benader ze vanuit netwerk 2.
Ik leg netwerk 3 erbij omdat dit probleemloos werkt en netwerk 1 niet ondanks dezelfde opzet. Ik benader netwerk 1 en netwerk 3 ook met dezelfde clients maar alle clients kunnen wel naar netwerk 3 maar niet naar netwerk 1.
Netwerk 1 heeft dus (?) een fout in zijn terminal server(?).
De domaincontroller op netwerk 1 is wel met een TS sessie te benaderen.

(verschil is natuurlijk wel dat een Domaincontroller in remote administration mode geen client licenses uitdeelt en een ' echte ' TS Server wel)
En juist in het uitdelen van die client licenses over een VPN met NAT gaat het fout. De clients op de LAN 1 krijgen namelijk wel licenses uitgedeeld.

Ik snap dat het complex is. Maar dat is nu ook juist mijn probleem... de complexiteit ( en tegelijk de eenvoud ;-) )

Verwijderd

Tonnetje schreef op 05 mei 2003 @ 23:09:
(verschil is natuurlijk wel dat een Domaincontroller in remote administration mode geen client licenses uitdeelt en een ' echte ' TS Server wel)
Eh... Indien je niks aan de registry hebt lopen doen, dan is de DC van een domein altijd de TS license server, als de terminal server lid is van het domein. Je kunt met een reghack een TS license server forceren die geen DC is, maar zoals ik al zei, standaard niet. (q239107)

• Wimlem
Het probleem zat hem in de packetsize. Deze was te groot en werd dus in fragmenten verstuurd. Maar de Netscreen acccepteerde geen Fragmented packets.
Netscreen zo ingesteld dat deze dat wel doet. Nu werkt het!

De tip van Smiley en het napluizen van de logs op de Netscreen leverde mij de oplossing.

Thnx everybody!

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 21:13
Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 00:27:
Je kunt met een reghack een TS license server forceren die geen DC is, maar zoals ik al zei, standaard niet. (q239107)
Je kunt geen TS license server draaien op een member server, alleen op een domain controller. Met de registry instelling kan je dwingen een specifieke domain controller te gebruiken, bijvoorbeeld uit een domain waarmee een trust bestaat.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

paulhekje schreef op 07 mei 2003 @ 09:50:
Je kunt geen TS license server draaien op een member server, alleen op een domain controller. Met de registry instelling kan je dwingen een specifieke domain controller te gebruiken, bijvoorbeeld uit een domain waarmee een trust bestaat.
Hmm, dus toch niet. De q was daar niet echt duidelijk in. Weer wat bijgeleerd :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik denk dat het overigens alleen geldt voor Windows 2000 domains. Wij draaien al meer dan een jaar met onze TS Licensing server op een memberserver. We hebben wel een NT4 domain.
Pagina: 1