Hoe een website alleen op gezette tijden beschikbaar maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:27
Beste mensen,

Ik zit met het volgende dillemma, ik wil dus een site alleen op bepaalde tijden beschikbaar maken, en de rest van de tijd mag de site een error of redirecten naar een andere pagina.
Ik denk, dat zal wel simpel te fixen zijn via htacces maar ik kan er kennelijk niet de juiste functie voor vinden om te doen.

Kan iemand mij hiermee op weg helpen, of heeft die de oplossing hoe ik bv een site alleen beschikbaar kan maken tussen 20h00 en 20h30

Alvast bedankt.

Verwijderd

cronjob om je webserver te laten starten en af te sluiten? Als je Unix/Linux draait iig :)

Of een JS-scriptje, die checkt hoe laat het is? Werd hieronder al uigelegd :) Maar hoeft niet eens serverside IMO :?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 16:22 ]

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 23:26

Exterazzo

Qeasy

Als je met server side scripting werkt, kan je toch gewoon een IF THEN constructie maken.

Dus globaal
code:
1
2
3
4
If Time > 20:00 And Time < 20:30 Then
doe dit 
Else
Doe dit

Audentia

Verwijderd

gewoon een simpel php-scriptje

syntactisch niet echt goed, maar hier komt het op neer:

if time > begintijd & < eindtijd
(redirecten naar site1)
else
(redirecten naar site2)

Edit: Damn you, Exterazzo :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 16:23 ]

• Freezerator
En ik maar moeilijk doen in de htacces :)

Dit is simpel te fixen, dat stop ik gewoon in de header van de php pagina :)

Doe soms te moeilijk :p

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je noemt .htaccess, dus ik neem aan dat je Apache gebruikt.

Je kunt mod_rewrite gebruiken, bijvoorbeeld zoiets:

code:
1
2
3
4
5
RewriteEngine on
RewriteCond   %{TIME_HOUR}%{TIME_MIN} >2000
RewriteCond   %{TIME_HOUR}%{TIME_MIN} <2030
RewriteRule   ^index\.html$             beschikbaar.html
RewriteRule   ^index\.html$             niet_beschikbaar.html

(licht aangepast uit de URL Rewriting Guide van Apache.)

Misschien wil je het aanpassen zodat het voor je hele website geldt (ipv alleen voor /index.html) en misschien geef je liever een 404 status buiten de geldige tijden... maar dat kun je nu vast zelf wel uitvogelen :)

• Coju
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Moet je de webmaster van de SGP mailen, die hebben zoiets voor de zondag >:)

Maar een if then constructie lijkt mij het makkelijkst. :)

• tomato
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 16:21:
cronjob om je webserver te laten starten en af te sluiten? Als je Unix/Linux draait iig :)
Nou, dat is wel erg grof. Licht er aan wat de TS precies wil, maar het lijkt me logischer je cronjob dan gewoon de juiste files beschibaar te laten maken.
Of een JS-scriptje, die checkt hoe laat het is? Werd hieronder al uigelegd :) Maar hoeft niet eens serverside IMO :?
Als je het met client-side scripting oplost kunnen je bezoekers er altijd omheen he ;)
Exterazzo schreef op 05 May 2003 @ 16:21:
Als je met server side scripting werkt, kan je toch gewoon een IF THEN constructie maken.
Dat kan inderdaad, ik had al verwacht dat dit antwoord gelijk gegeven zou worden. Maar je gaat er vanuit dat er ondersteuning voor een server-side taal aanwezig is (uberhaupt of binnen de file die bedoeld wordt, misschien is dit wel bijv een PDF document).

Daar naast is het een stuk minder flexibel. De mod_rewrite methode kun je gemakkelijk aanpassen voor meerdere bestanden, een deel van je website, etc. En als je een andere scripting taal gaat gebruiken hoef je niets aan te passen, met de scripting oplossing zul je het script om moeten schrijven naar de andere taal.

• bas.kb
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-08 14:11

bas.kb

BI'er :P

Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 16:23:
gewoon een simpel php-scriptje

syntactisch niet echt goed, maar hier komt het op neer:

if time > begintijd & < eindtijd
(redirecten naar site1)
else
(redirecten naar site2)
Als je hem redirect kan de gebruiker nog wel op de site komen als hij de precieze URL naam kent, en deze direct aanspreekt. Dat is neem ik aan ook niet de bedoeling. :?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
Als je een systeem maakt dat serverside controleert en je include dat in ieder bestand dan werkt het.

• tomato
  • Niet online
djluc schreef op 05 May 2003 @ 17:17:
Als je een systeem maakt dat serverside controleert en je include dat in ieder bestand dan werkt het.
Wat voegt dat toe aan dit topic?

De nadelen hiervan zijn zelfs al genoemd. Je moet dus inderdaad in ieder bestand dit script linken (niet het toppunt van flexibiliteit en onderhoudbaarheid), daarnaast moet dit ook mogelijk zijn (bij .php of .html bestanden geen probleem, maar jij doet dit ook bij een .gif?).

• -Klimaks-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 16:03
tomato schreef op 05 May 2003 @ 17:25:
[...]

Wat voegt dat toe aan dit topic?

De nadelen hiervan zijn zelfs al genoemd. Je moet dus inderdaad in ieder bestand dit script linken (niet het toppunt van flexibiliteit en onderhoudbaarheid), daarnaast moet dit ook mogelijk zijn (bij .php of .html bestanden geen probleem, maar jij doet dit ook bij een .gif?).
In Java zou je hier Filters voor kunnen gebruiken, die je gewoon op elke resource kunt mappen. Echt handige dingetjes die Filters _/-\o_

In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.
Zaphod in The Hitchhikers Guide To The Galaxy

• KolNedra
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-04-2020

KolNedra

...

Waarom doet iedereen zo moeilijk?
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
<?
echo "<script>\n";
if (date(G) == 20) && ((date(i) >= 0) || (date(i) <= 30))) {
echo "location = 'website_online.php'";
} else { echo "location = 'website_offline.php'"; }
echo "\n</script>";
?>

::: flickr.com/kolnedra ::: Nikon D80 + Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC + Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

KolNedra schreef op 06 May 2003 @ 08:45:
Waarom doet iedereen zo moeilijk?
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
<?
echo "<script>\n";
if (date(G) == 20) && ((date(i) >= 0) || (date(i) <= 30))) {
echo "location = 'website_online.php'";
} else { echo "location = 'website_offline.php'"; }
echo "\n</script>";
?>
Omdat dit clientside is en zodoende erg eenvoudig te omzeilen?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Tranq
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-10-2024
Ik heb zelf altijd een init file die ik in elk bestand include.

PHP:
1
2
3
4
5
<?
      require("include/files/init.inc.php");

// begin pagina
?>

In die init file kan ik allerlij zaken afhandelen zoals validate van een user of in dit geval bijvoorbeeld de tijden dat de site beschikbaar kan zijn. Dus dan laat je hem op tijden dat ie niet beschikbaar is redirecten dmv een header naar bv offline.php. Op deze manier kan iedereen het directe path weten, maar aangezien in elke file de init wordt geinclude maakt dat niet uit.

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 19:02

jvhaarst

Eendracht maakt macht

gorgi_19 schreef op 06 May 2003 @ 08:49:
[...]

Que ?
Lijkt me erg knap, clientside PHP. Kun je me uitleggen hoe je dat doet ?

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• gorgi_19

gorgi_19

jvhaarst schreef op 06 May 2003 @ 09:16:
[...]

Que ?
Lijkt me erg knap, clientside PHP. Kun je me uitleggen hoe je dat doet ?
Kijk eens naar de output? Hij maakt gewoon een clientside redirect.

[ Voor 9% gewijzigd door gorgi_19 op 06-05-2003 09:19 ]

Verwijderd

Precies. De output is gewoon javascript, dus clientside.

Maar de mod_rewrite methode van tomato lijkt me de oplossing.
Volgens mij kun je die altijd gebruiken. Je kunt het in .htaccess zetten, volgens mij mag iedereen dat, of niet?
Overigens wel interessant om te weten of er toch mensen die dit niet mogen/kunnen. Ook handig voor toekomstige probleempjes.

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 19:19
hele site in de IF lus plaatsen :)
of is er geen commando dat de site stopt met verder laden ? moet je die in de iflus plaatsen :)

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Je kan bij de SGP informeren naar de door hen gekozen oplossing ;) . Ik hoorde pas dat die site op zondag is afgesloten :+ .

edit:
Hum.... beter topic lezen :o

[ Voor 14% gewijzigd door mbravenboer op 06-05-2003 11:17 ]

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

mbravenboer schreef op 06 May 2003 @ 11:06:
Je kan bij de SGP informeren naar de door hen gekozen oplossing ;) . Ik hoorde pas dat die site op zondag is afgesloten :+ .
was nog niet gezegt hoor :P
Coju schreef op 05 May 2003 @ 16:37:

Maar een if then constructie lijkt mij het makkelijkst. :)

• tomato
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 mei 2003 @ 11:03:
Volgens mij kun je die altijd gebruiken. Je kunt het in .htaccess zetten, volgens mij mag iedereen dat, of niet?
Overigens wel interessant om te weten of er toch mensen die dit niet mogen/kunnen. Ook handig voor toekomstige probleempjes.
Je moet RewriteEngine aan mogen zetten, ik weet niet of iedere host dat toestaat, maar volgens mij is dit over het algemeen geen probleem.

Ik snap trouwens niet waarom er na de tweede reacties nog steeds mensen met het geweldige nieuws komen dat je een PHP scriptje kunt maken en dat kunt 'includen'. Als je een nieuw idee hebt (nieuw voor deze thread iig) is het interessant om te plaatsen, maar nu komt zo'n 80% van de reacties op exact hetzelfde neer...

Vooral omdat er al na- en voordelen van beide aanpakken genoemd zijn waar vervolgens in nieuwe reacties totaal niet op ingegaan wordt. De TS had imho meer gehad aan een topic met 3 reacties, die van Exterazzo, van JSS en van mij, had ie minder hoeven lezen en precies dezelfde informatie gehad...

* tomato snapt sommige dingen echt niet en maakt zich een beetje boos

• Freezerator
Tnx voor alle hulp

Ik heb idd via de .htaccess aangepakt, het makkelijkst :)

Deze site is een welkome hulp geweest en natuurlijk van tomato
http://httpd.apache.org/docs/misc/rewriteguide.html
Tnx voor de hulp

• KolNedra
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-04-2020

KolNedra

...

gorgi_19 schreef op 06 mei 2003 @ 08:49:
[...]

Niet als je die in een include gebruikt die wordt geladen bij elke .php pagina die wordt geopend

::: flickr.com/kolnedra ::: Nikon D80 + Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC + Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM

• gorgi_19

gorgi_19

KolNedra schreef op 06 mei 2003 @ 15:47:
Niet als je die in een include gebruikt die wordt geladen bij elke .php pagina die wordt geopend
Dat lijkt me vrij onmogelijk, aangezien je maar 1 vergelijking hebt:

'website_online.php' OF
'website_offline.php'

Dan heb je maar 1 pagina dus. Kortom, redelijk eenvoudig te omzeilen. Maar goed, als je hem zo wilt gebruiken, be my guest. Kom alleen niet over 2 maanden aan dat mensen je 'beveiliging' omzeilen.

En dan nog.. Je gebruikt een client-side script, dat is per definitie te omzeilen.

[ Voor 33% gewijzigd door gorgi_19 op 06-05-2003 15:55 ]

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Freezerator schreef op 06 May 2003 @ 15:21:
Ik heb idd via de .htaccess aangepakt, het makkelijkst :)
Kun je hem niet even posten ?
Scheelt de volgende weer werk...

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 18:15

gvdh81

To got or not to got..

zucht.. topic kan dicht na tomato's reply ik ben het helemaal met hem eens.

@jvhaast, zie rewriteengine stukkie.

[ Voor 59% gewijzigd door gvdh81 op 06-05-2003 16:10 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 01:56
Coju schreef op 05 May 2003 @ 16:37:
Net als de website van het Reformatorisch Dagblad. |:(

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 18:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Om nog even in te gaan op die zondag gesloten-websites: dat is dus echt DOM, bovendien zijn er ook nog tijdzones waardoor ze toch nog op 'Zondag' bereikbaar zullen zijn >:).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• gorgi_19

gorgi_19

LauPro schreef op 06 May 2003 @ 16:37:
Om nog even in te gaan op die zondag gesloten-websites: dat is dus echt DOM, bovendien zijn er ook nog tijdzones waardoor ze toch nog op 'Zondag' bereikbaar zullen zijn >:).
Waarom is dat dom :? Als zij geen content willen aanbieden op zondag, is dat hun goed recht?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

gorgi_19 schreef op 06 mei 2003 @ 16:38:
[...]
Waarom is dat dom :? Als zij geen content willen aanbieden op zondag, is dat hun goed recht?
Wat is voor jou de definitie 'zondag'? Is dat de zondag in NL, of wanneer het in de VS zondag is? Of zullen we dat tijdsverschil van 7 uur maar vergeten? Bovendien is er ook nog een datumgrens, feitelijk is de zondag 48 uur lang. Met deze kennis zeg ik dat het een dom idee is...

• Batsies
  • Laatst online: 27-01-2022

Batsies

E-Developing

maar wie zegt dat ze het via het "begrip" zondag doen, er kan ook gekeken worden naar de tijdsnotatie van de desbetreffende gebruiker, of andere invloeden!

E-Developing

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Batsies schreef op 06 mei 2003 @ 17:14:
maar wie zegt dat ze het via het "begrip" zondag doen, er kan ook gekeken worden naar de tijdsnotatie van de desbetreffende gebruiker, of andere invloeden!
Die tijdzone kan je als gebruiker wijzigen ;). En omdat de Zondag dus feitelijk twee dagen beslaat kan je als je constant je tijdzone wijzigd wijzigen waardoor je alsnog hem op 'zondag' kan bezoeken. Maargoed dit is niet het topic en met dit soort zaken verwijs ik je graag door naar mijn ondertitel :P.

[ Voor 3% gewijzigd door LauPro op 06-05-2003 17:17 ]

• Soultaker
LauPro schreef op 06 mei 2003 @ 17:16:
Die tijdzone kan je als gebruiker wijzigen ;). En omdat de Zondag dus feitelijk twee dagen beslaat kan je als je constant je tijdzone wijzigd wijzigen waardoor je alsnog hem op 'zondag' kan bezoeken.
Nee, dat kan niet, aangezien de beperking door de server opgelegd wordt. Het is zondag als het op de webserver zondag is. Je tijdszone of datum wijzigen op de client heeft dus geen effect (ik heb dat al eens geprobeerd ;)).

Verder ben ik met je eens dat het stompzinnig is om informatie op internet aan te bieden, maar niet altijd. Internet is juist een medium bedoelt om informatie altijd en overal beschikbaar te maken: als je dat niet wilt, waarom staat je informatie dan eigenlijk op internet? En wie weerhoudt mij er eigenlijk van om op zaterdag het Reformatorisch Dagblad te kopen en die op zondag te lezen? (Ik vraag me sowieso af wat je volgens Christenen op die zondag moet doen, als je niet eens een krantje mag lezen, behalve misschien volgens goed katholiek gebruik je klemzuipen tussen de ochtendmis en etenstijd).

Ik vraag me trouwens af of de Google cache wel gewoon de gegevens beschikbaar maakt op zondag, of dat ze dat met handige expiration dates of iets dergelijks weten te voorkomen...

[ Voor 25% gewijzigd door Soultaker op 06-05-2003 17:25 ]

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Jongens en meisjes toch, het gaat er niet om wat jij vindt of doet. Als jij graag de gegevens via een cache, uitgeprint, op zaterdag bij de sigarenboer gekocht of wat dan ook tot je wil nemen op een zondag dan mag dat. Niemand verbied dat.

'Zij' vinden echter dat 'zij' vanuit hun overtuiging niet daaraan mogen meewerken op de zondag. Laat ze dat toch zelf weten.

* Annie moet ze overigens wel gelijk geven, er is maar één got :P

Today's subliminal thought is:

• Soultaker
Annie schreef op 06 mei 2003 @ 17:43:
'Zij' vinden echter dat 'zij' vanuit hun overtuiging niet daaraan mogen meewerken op de zondag. Laat ze dat toch zelf weten.
Nee, ze werken het expliciet tegen. Een gereformeerd persoon kan prima op zondag van die website wegblijven (en doet dat dan ook) maar schijnbaar mag ik die informatie op zondag ook niet tot me nemen (op mijn eigen verantwoording).

Maakt me verder niet echt veel uit (het is niet alsof ik dat gekleurde nieuws nodig heb) maar ik behoudt me wel het recht voor het stompzinnig te vinden.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Soultaker schreef op 06 May 2003 @ 17:21:
[...]
Nee, dat kan niet, aangezien de beperking door de server opgelegd wordt. Het is zondag als het op de webserver zondag is. Je tijdszone of datum wijzigen op de client heeft dus geen effect (ik heb dat al eens geprobeerd ;)).
Even dit:
Batsies schreef op 06 May 2003 @ 17:14:
er kan ook gekeken worden naar de tijdsnotatie van de desbetreffende gebruiker
Theoretisch is dat mogelijk en in dat geval gaat mijn verhaaltje op, maar als ze dat dus niet doen dan vraag ik mij af wat ze onder het begrip 'zondag' verstaan omdat het in andere tijdzones (landen) dus ook zondag kan zijn en dan is plots de site wel beschikbaar, dat was ff mijn punt :P
Ik vraag me trouwens af of de Google cache wel gewoon de gegevens beschikbaar maakt op zondag, of dat ze dat met handige expiration dates of iets dergelijks weten te voorkomen...
En niet te vergeten: proxy's en de lokale cache, zal me niks verbazen dat de site voor het gros van de mensen gewoon kan worden bezocht (sommige proxy's zijn zo ingesteld om nieteens te letten op die expiration date om traffic te besparen).
@Annie: dan mag jij me toch nog is ff uitleggen wat nou precies 'de zondag' is ;).

[ Voor 3% gewijzigd door LauPro op 06-05-2003 17:53 ]

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

LauPro schreef op 06 May 2003 @ 17:51:
@Annie: dan mag jij me toch nog is ff uitleggen wat nou precies 'de zondag' is ;).
offtopic:
Dat is nergens voor nodig, ik heb geprobeerd aan te geven dat je het moet zien vanuit de perceptie van de SGP-er. M.a.w. jouw wereldbeeld doet niet ter zake.
Ooit geprobeerd uit te leggen aan een SGP-er dat je nergens een bewijs voor het bestaan van (een) God kan terugvinden? ;)

Maar laten we inderdaad niet gaan doorzagen over deze onzin. Er zijn wel belangrijkere zaken in het leven :)

Today's subliminal thought is:

• Freezerator
Nog voor de mensen:

code:
1
2
3
4
5
RewriteEngine on
RewriteCond   %{TIME_HOUR}%{TIME_MIN} >0700
RewriteCond   %{TIME_HOUR}%{TIME_MIN} <1900
RewriteRule   (.*)             http://www.tweakers.net
RewriteRule   (.*)             http://www.scooterforum.net

DIt is dus voor alle files in die dir

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Annie schreef op 06 May 2003 @ 18:08:
[...]
offtopic:
Dat is nergens voor nodig, ik heb geprobeerd aan te geven dat je het moet zien vanuit de perceptie van de SGP-er. M.a.w. jouw wereldbeeld doet niet ter zake.
Ooit geprobeerd uit te leggen aan een SGP-er dat je nergens een bewijs voor het bestaan van (een) God kan terugvinden? ;)

Maar laten we inderdaad niet gaan doorzagen over deze onzin. Er zijn wel belangrijkere zaken in het leven :)
offtopic:
Je hebt helemaal gelijk, alleen ik wilde even mijn ondertitel waarmaken >:)

Pagina: 1