Toon posts:

Excel 97: kopieeren cellen met conditional format werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Excel 97 sheet waarin ik een antwoord formulier heb gemaakt.
Kolom A = vraagnummer
Kolom B = antwoord dat kandidaat invult
Kolom C = antwoord van correctiemodel

Nu heb ik op cel B1 een conditional format losgelaten die bij een fout antwoord, de cel rood kleurt. Dit werkt.

Maar nu komt het?
Hoe kan ik op een snelle manier de conditional format over een hele kolom loslaten, zonder per cel de conditional format apart te moeten instellen?
Ik heb bij www.mrexcel.com gekeken maar dat staat het antwoord niet.
Paste Special werkt ook niet.
De optie door de cel te kopieren, op het icoontje met de kwast te klikken en dan de doelscel te selecteren werkt ook niet fijn.
Het moet toch mogelijk zijn om dit voor een hele kolom in te stellen?
Help, ik kom er niet uit....

Verwijderd

De optie door de cel te kopieren, op het icoontje met de kwast te klikken en dan de doelcel te selecteren werkt ook niet fijn.
Met die kwast kun je in 1 keer een hele kolom selecteren.
Maar, als je dubbelklikt op het "icoontje met de kwast" dan blijft je cursor net zolang kwast totdat je weer op het iccoontje heb geklikt.
Misschien dat je daar iets aan hebt.

• nixan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-08 19:11

nixan

and then?

simpel:
kwast = opmaak kopieren.
selecteer B1 -> klik op kwast -> klik op de 'B' boven de B-kolom om de hele kolom te bewerken.

where is my car?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat klopt, maar het gekke is, dat het dan niet goed werkt.
Het betreft overigens antwoorden van meerkeuze vragen (a t/m e).
Als ik met de kwast een hele kolom selecteer, werkt het alleen als er een 'a' wordt ingevuld.
Dit komt omdat de 'moedercel' (C1), als antwoord 'a' heeft. De formule die achter de conditional format hangt is: '=$c$6'. Ik denk dat het daar iets mee te maken heeft want als ik in een nieuwe doelcel die formule aanpas (bijv. =$c$7) dan werkt het wel.
Maar dat lijkt me niet de bedoeling om in elke cel de formule (2x) te moeten aanpassen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er uit!
In de conditional format heeft de formule standaard de opmaak: '=$c$6'. De '$' zorgt ervoor dat de celreferentie niet veranderd. Als je de formule verandert in '=$c6', en dan die cel middels de kwast IN DEZELFDE KOLOM kopieert en plakt, dan werkt het wel!
Het enige dat je dus moet doen is PER KOLOM, de formule aanpassen door het dollarteken voor het celnummer weg te halen. Ik heb geen idee waarom Excel dit standaard zo neerzet. Lijkt me niet erg handig.