Problemen met router i.c.m. NT server

Pagina: 1
Acties:

• Tinto
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
Server 1: domain controller - 192.168.0.1
Server 2: proxy/exchange server - 192.168.0.2 - met ISDN router

Router: Edimax 6104 met DHCP uitgeschakeld - 192.168.0.10

Alles (servers, router en workstations) is direct aangesloten op een aparte (3Com) switch. Verder hebben krijgen alle workstations een IP toegewezen van de DHCP server.

Probleem: Als ik in IE bij de verbindingsopties / LAN nu het adres verander van 192.168.0.2 (ISDN verbinding) naar 192.168.0.10 (Edimax router met ADSL) en ik een willekeurige URL probeer, krijg ik de volgende melding: Duplicate Administrator! This device is managed by 192.168.0.2 currently.

Ik kan de configuratie van de router gewoon vanaf elk workstation bereiken door in IE 192.168.0.10 in te toetsen.

Kan iemand me helpen? Welke machine genereert die melding? En hoe los ik het op?

Reporter: 'What do you think about western civilization?'
Gandhi: 'I think it would be a good idea.'

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
je zegt het zelf al - je proxy in jouw netwerk is 192.168.0.2 ... toch ? maar je wilt via je ADSL router gaan....er is dus een conflict tussen die twee...

• Tinto
Hoe los ik dat op? Moet ik de instellingen van de workstations wijzigen? Of moet ik iets met MS Proxy Server doen?

Als ik op een workstation bij de instellingen van de TCP/IP protocol kijk, staat er niets ingevuld; geen IP, geen DNS, geen WINS en geen gateway. Ook bij de instellingen van IE staat niets ingevuld bij de LAN-settings. Foutje.. bij de LAN-settings in IE staat uiteraard 192.168.0.2:80 ingevuld.

[ Voor 11% gewijzigd door Tinto op 05-05-2003 16:14 . Reden: Instellingen IE.. ]

• SileX
  • Niet online
dat kan wel kloppen - waarschijnlijk heb je DHCP draaien, die geeft ip, DNS en gateway weg aan de workstations...

Waarom draai je een proxy terwijl je op die Edimax router ook je ADSL deelt ?

EDIT: tsjeck dit in een command box: ipconfig /all

[ Voor 13% gewijzigd door SileX op 05-05-2003 16:05 ]

• Tinto
SileX schreef op 05 mei 2003 @ 16:02:
Waarom draai je een proxy terwijl je op die Edimax router ook je ADSL deelt ?
Omdat ik niet zomaar de stekker uit die proxy kan trekken.. dan zit hier iedereen zonder mail en internet. Ik wil dus eerst de router aan de praat hebben en kunnen gebruiken vanaf een workstation. Als dat goed werkt kan ik de rest van de workstations ook omzetten.

Maar ik weet dus nog steeds niet of het een kwestie is van workstations anders instellen of iets veranderen aan de proxy-server. Gaarne wat suggesties daarbij.

• Tinto
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Windows NT IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . : 8853ccj84380
        DNS Servers . . . . . . . . :
        Node Type . . . . . . . . . : Hybrid
        NetBIOS Scope ID. . . . . . :
        IP Routing Enabled. . . . . : No
        WINS Proxy Enabled. . . . . : No
        NetBIOS Resolution Uses DNS : No

Ethernet adapter El90x1:

Description . . . . . . . . : 3Com 3C90x Ethernet Adapter
        Physical Address. . . . . . : 00-10-4B-BA-79-EF
        DHCP Enabled. . . . . . . . : Yes
        IP Address. . . . . . . . . : 192.168.0.179
        Subnet Mask . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Default Gateway . . . . . . :
        DHCP Server . . . . . . . . : 192.168.0.1
        Primary WINS Server . . . . : 192.168.0.2
        Secondary WINS Server . . . : 192.168.0.1
        Lease Obtained. . . . . . . : Monday, May 05, 2003 3:35:15 PM
        Lease Expires . . . . . . . : Thursday, May 08, 2003 3:35:15 PM

Dit is dus de huidige (oude) situatie op de workstations.

• SileX
  • Niet online
op een workstation apart instellen om te testen:
-een vast ip in de range van je netwerk
-gateway: je Edimax router
-DNS server = provider DNS ip

Ie moet je installen dat je via een LAN wil internetten.... geen proxies opgeven !

probeer dit eens.

• Tinto
Bedankt, zo werkt het. Windows waarschuwde wel dat ik geen WINS-server adres had ingesteld, maar het werkt, dus ik neem aan dat ik me daarover niet druk hoef te maken.

Nu moet ik alleen nog zorgen dat de server met MS Exchange voortaan via de Edimax de mail ophaalt en niet meer via de ISDN router. Er zitten twee netwerkaarten in, dus dat zag er nogal tricky uit. De instellingen van NIC1 waren hetzelfde als op de workstations (gateway 192.168.0.2) en bij NIC2 zag ik DNS adressen beginnend met 195.???.??.??? dus die zullen wel van Tiscali (ISDN dial-up abo) zijn.. NIC2 zit aangesloten op de ISDN router.

• SileX
  • Niet online
mooi dat het werkt - glad to help ya !!

succes met de rest

• Tinto
Zoals ik al vreesde loop ik nu tegen het volgende probleem aan: er komt geen mail meer aan bij de users op het netwerk (Outlook via Exchange server). Surfen via de ADSL router gaat prima, maar op een of andere manier komt er geen mail binnen.

Ik heb bij de proxy/exchange server al de gateway veranderd bij NIC1 naar 192.168.0.10 (ADSL router), maar zonder effect. Gek genoeg kan ik met die server zelfs niet eens op internet komen met IE.

Hopelijk kan iemand mij weer even op weg helpen.. iedereen wordt hier langzaam onrustig zonder email.. :|

• SileX
  • Niet online
krijg je enige error op de exchange/proxy ?

Verwijderd

hoe haalt exchange zijn mail op? uit popboxen ? of via smtp

• Tinto
Is me niet opgevallen. Waar kan ik de logfiles van Exchange server vinden? Dan zal ik even proberen een deel te posten..

Exchange (server v5.5) haalt volgens mij de mail op en distribueert deze intern. Het domein, de oorspronkelijke ISDN abo lopen bij Tiscali. Daar wordt (werd) de mail dus opgehaald. Ik weet niet zeker of het batched SMTP is of iets anders. Ik zal kijken of ik nog iets wijzer wordt uit de instellingen van Exchange.

Overigens heb ik net alle 'internet services' stopgezet op de exchange/gateway server. Ik dacht dat ik zo misschien de proxy server uit kon zetten..

[ Voor 67% gewijzigd door Tinto op 06-05-2003 16:01 . Reden: toevoegingen ]

• SileX
  • Niet online
zou gewoon in je eventlog behoren te staan toch ?

• Tinto
Event log staat vol met meldingen over Exchange Server, maar ik zie verder geen duidelijke foutmeldingen.

Verder blijf ik maar alle instellingen van Exchange server doorlopen, maar het is voor mij een en al onduidelijkheid.. ik zie nergens een IP adres van een mail-server waar hij contact mee maakt en ik kan nergens dial-up instellingen vinden. Het enige wat ik bij 'connections' zie staan is de naam van de machine waar Exchange server op staat: SVRGATEWAY.

Verder vond ik het volgende opvallend: de NIC die aangesloten zit op de ISDN router heeft een vast IP-adres ingesteld staan. Zou het daarom kunnen dat de ISDN router af en toe inbelt en dat de mailserver van Tiscali wacht tot de router online is en de mail naar dat vaste IP-adres blijft proberen te versturen? Ik kan het me niet voorstellen, maar ik begrijp ook niet waarom ik met IE vanaf de Exchange server niet eens het internet op kan!

Ik wordt er nu zo'n beetje hopeloos van. :(

• SileX
  • Niet online
I'm fresh outta ideas :(

• Tinto
Okay.. ik heb alle instellingen van de servers zelf weer teruggezet. Nu zou Exchange dus weer netjes de bSMTP mail op moeten halen. Echter, de ISDN router belt niet meer in, dus geen mail.

Ik ga nu proberen de exchange server in te stellen zodat deze dmv de ADSL router de mail ophaalt. Het gaat dus om batched SMTP van Tiscali en ik kan nergens instellingen voor MS Exchange 5.5 vinden. Weet iemand toevallig waar ik die kan vinden?

• Tinto
Okay, inmiddels draait alles als een zonnetje. De ISDN-router belde niet meer in omdat de driver van de NIC die aan de ISDN-router zat eruit was geknald (ik weet niet hoe ik het moet omschrijven). Na deze opnieuw te installeren belde de router weer in.

Tiscali heeft de MX records aangepast zodat alle mail voor het domein naar het externe IP-adres van de ADSL-verbinding wordt gestuurd. Was even rommelen met de instellingen van het ADSL-modem + de router die daar weer aanhangt, maar het werkt. Port 25 wordt doorgemapt naar de mailserver.

Uiteindelijk heb ik dus niets in Exchange zelf hoeven doen. Alleen de NIC die aan de ISDN-router zat kon eruit en de tweede NIC kreeg als gateway de IP van de nieuwe (ADSL-)router (voorheen was de gateway leeg gelaten).

Eind goed al goed. Oh, bijna vergeten - bedankt voor de reacties.

[ Voor 3% gewijzigd door Tinto op 13-05-2003 19:03 ]

Pagina: 1