Toon posts:

Cue sheets maken voor mix CD

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een manier om een cue sheet aan te maken voor een grote MP3 waarin een lange mix staat.

Ik wil zelf bepalen op welke momenten er een track moet komen, door bijvoorbeeld op een knop te drukken.

Daarna wil ik cd MP3 met de Cue sheet via NEro op CD zetten zodat er precies op de momenten dat ik op de knop heb gedrukt een track begint.

Ik heb gezien dat op http://www.regeert.nl/cuesheet/ veel cuesheets staan, maar als ik een MP3 heb waar ik zelf een cuesheet wil maken, weet ik nog niet hoe dat moet.

Ik wil dus niet klakkeloos een MP3 van 100 minuten in 10 delen van 10 minuten opsplitsen, maar precies bepalen waar het mixen van de platen ophoud en feitelijk een nieuw nummer op de CD begint.

Wij kan mij helpen? Welk programma heb ik daarvoor nodig 8)

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Cooledit kan dat wel. Moet je steeds waar je een cuepunt wilt op een van de F knoppen drukken.

Edit: Voor Cool Edit Pro gaat het als volgt:

Click on the Add button in the Cue List window

Press F8 to add a Basic cue, Shift+F8 to add a Track cue, or Ctrl+F8 to add an Index cue.

Right-click on the Wave Display and choose “Add to Cue List”.

Right-click on the Cursor Handle (the triangle at the top and bottom of the Wave Display directly over and under the play cursor) and choose “Insert in Cue List”, “Insert CD Track Marker”, or “Insert CD Index Marker”.

To add a specified range (for example, all the audio from two seconds to five seconds, as measured from the first part of the waveform), just highlight the range in the Wave Display and do one of the following:

Click on the Add button in the Cue List window

Press F8 to add a Basic cue, Shift+F8 to add a Track cue, or Ctrl+F8 to add an Index cue.

Right-click on the Wave Display and choose “Add to Cue List”.

Right-click on the Cursor Handle (the triangle at the top and bottom of the Wave Display directly over and under the play cursor) and choose “Insert in Cue List”, “Insert CD Track Marker”, or “Insert CD Index Marker”.

/Edit

[ Voor 87% gewijzigd door MisterDon op 05-05-2003 14:55 ]

Verwijderd

Een ander .cue bestand ophalen. Openenen in notepad en aanpassen aan jouw mp3, je kan dan namelijk gewoon opzoeken wanneer elke track begint en deze tijden erinzetten.

<edit>
Of de oplossing van hierboven gebruiken waarbij je niet zelf de .cue te editten.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 14:56 ]

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb reeds in het andere topic geantwoord, maar dat wordt wellicht gesloten omdat het een kick van een oud topic is. Hier nogmaals mijn antwoord:

Met EAC (wat kan dat programmaatje nu niet ;) ) kun je dit eenvoudig met de ingebouwde grafische CUE Sheet editor, maar je hebt wel een WAV nodig in plaats van een mp3. Geen probleem: decodeer de mp3 naar WAV (maar hou de mp3 wel bij natuurlijk!). De WAV is slechts een tijdelijk bestand waarmee we de CUE SHeet gaan maken. Daarna mag ie weer weg.

Open EAC, kies van het "Tools" menu "Process WAV..." en open de WAV file die je track aanduidingen wil geven. Na eventjes geduld wordt de WAV in de EAC wave editor geladen.

Van het "CUE Sheet" menu kies je "Create CUE Sheet". Zet nu de cursor op de plaats waar de tweede track begint (track 1 begint toch op 0). Gebruik de zoom en play functies om de locatie nauwkeurig in te stellen.

Ben je tevreden kies dan "CD Sector Adjustment" uit het "Edit" menu en daarna "CUE Sheet" -> "Insert" -> "Track Start".

Herhaal dit voor alle tracks.

Ben je klaar dan neem je "Save CUE Sheet" uit het "CUE Sheet" menu. Verlaat nu de EAC wave editor. Al wat je nu nog rest is het aanpassen van de bestandsnaam in de CUE sheet van *.wav naar *.mp3 (bewerken in Notepad ofzo). Sommige programma's vereisen ook dat WAVE naar MP3 wordt gezet. Voilà, dat is alles...

update: Na je bericht nog eens gelezen te hebben, denk ik dat je beter gewoon de mp3 decodeert naar WAV zoals ik reeds schreef, maar later niet terug naar mp3 gaat. Nero kan net zogoed de WAV+CUE combinatie schrijven en dat bespaart weer wat nodeloos werk...

[ Voor 15% gewijzigd door satcp op 05-05-2003 15:19 . Reden: update ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat omzetten naar WAV is leuk, maar soms een langdurig proces. Een MP3 van 500 MB even omzetten naar WAV kan niet even snel, laat staan de diskruimte die daarna in gebruik is.

Ik ga met Cool Edit Pro experimenteren. Dan kan ik de MP3 afspelen en terwijl ik luister de Track Cue's zetten. Hoe kan ik vanuit Cool Edit Pro een Cue sheet opslaan als ik klaar ben?

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nou, bespaar je die illusie. Nero zal namelijk zelf voor het branden hem eerst naar een pcm-bestand (WAV) omzetten intern en dat kost je dan toch die diskruimte aan een tempfile.
Probeer anders Wavelab, die kan het ook, maar ook rechtstreeks met een mp3. Dan hoef je niet moeilijk te doen via Nero, je kan hem gewoon uit Wavelab branden.

[ Voor 14% gewijzigd door TheLemon op 06-05-2003 16:26 ]

Pagina: 1