Matsushita's M2; De vergeten console ?

Pagina: 1
Acties:

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:02
Ik zat gisteren een beetje in oude PU's te bladeren, kom ik op een gegeven moment dit tegen (April 1998):

[img=600,500]]http://people.zeelandnet.nl/willaert/Tweakers/M2.JPG[/img]

Het was een stukje over de Matsushita M2 welke op de World Expo in Tokyo stond. Volgens het artikel betrof het een 64 bits systeem dat werkte met MPEG1 hardware waardoor er full screen films mee konden worden afgespeeld en er was ook een mogelijk voor het aansluiten op een LAN netwerk. Omdat ik er nadien niks meer van gehoord heb ben ik eens gaan surfen op het internet.

Ik kwam het volgende artikel tegen : 3DO Inks $100 Million Pact with Matsushita for 64-Bit M2 Technology. In dit artikel wordt gesproken over een contract met 3DO betreffende de technologie die in de M2 zit. Hierin wordt ook gesproken over een CD gebaseerd systeem dat uit zou komen in 1996, en een DVD gebaseerd systeem voor een latere datum.

In dit nieuwsbericht wordt er gesproken over een vertraging omdat men niks wil rushen. De geruchten waren in die tijd dat de M2 een DVD drive zou krijgen, als eerste console welke met schijven van 3,7 GB (een eigen standaard van Matsushita). Ook wordt er gesproken van twee processors die samen 1 miljoen polygonen zouden kunnen verwerken.

"Interplay has decided to put the development of Clayfighter 3 on ice until the picture of the future of M2 gets clearer."

Wat er dus op duidt dat er al specificaties/devkits in omloop moesten zijn.

In dit interview met Trip Hawkins, de grote baas van 3DO en oprichter van EA, komt naar voren dat 3DO de console gaat uitgeven onder eigen naam en dat ze ook al games aan het ontwikkelen zijn.

Daarna kan ik eigenlijk niks meer vinden waarom het systeem niet doorgezet is of niet gereleased. Ook of de technologie nog wordt gebruikt kan ik nergens terugvinden.

Games die trouwens eerst voor de M2 geplanned waren, maar later op andere consoles hun weg vonden waren oa. : Clayfighter 63 voor de N64,en D2 voor de Dreamcast.

Het enige plaatje wat ik nog kon vinden van de console was deze :

Afbeeldingslocatie: http://images.google.nl/images?q=tbn:7BT9kmSe_TUC:members.bellatlantic.net/~vze3zbch/M2.jpg

Nu is mijn vraag of dat er misschien iemand iets meer weet over de verdere verloop van deze console, of dat iemand iets anders relevants weet te vinden ?

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Zal wel tenonder gegaan zijn. 3D0 heeft toch ook een keer een console uitgebracht maar dat ding verkocht ook totaal niet?

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

• El_Quedro
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08-2025

El_Quedro

Pininfarina

De reden dat het is stopgezet weet ik niet... maar wie zegt of het wel is stopgezet?

Je weet het nooit natuurlijk, maar misschien is EA of 3DO of wie dan ook erop aan het doorontwikkelen. Want voor die tijd (1998) zijn die specs echt niet mis ! Dual-processor e.d.
Wat ik zeg is natuurlijk hoogst-onwaarschijnlijk maar het kan wel...

• Wom
El_Quedro schreef op 05 May 2003 @ 14:40:
De reden dat het is stopgezet weet ik niet... maar wie zegt of het wel is stopgezet?

Je weet het nooit natuurlijk, maar misschien is EA of 3DO of wie dan ook erop aan het doorontwikkelen. Want voor die tijd (1998) zijn die specs echt niet mis ! Dual-processor e.d.
Wat ik zeg is natuurlijk hoogst-onwaarschijnlijk maar het kan wel...
Ik ben op geruchten gestuit dat er PowerPC cpu's inzaten, en ook dat Sony eerst het DVD platform wat erin zat wilde overnemen, maar dan later weer een andere standaard heeft ontwikkeld. Het is allemaal nogal vreemd verlopen, maar wat er met de console en/of de technologie is gebeurt is voor mij een raadsel, vandaar dit topic.

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-01 01:07
hmm..dat was toch gewoon de panasonic(mashushita 3DO)
heb dat ding nog liggen

1 jaar eerder uitgebracht dan de playstation. in 1995-96 dus

• Wom
SonyEricsson schreef op 05 May 2003 @ 14:54:
hmm..dat was toch gewoon de panasonic(mashushita 3DO)
heb dat ding nog liggen

1 jaar eerder uitgebracht dan de playstation. in 1995-96 dus
Dat dacht ik ook, maar dat is niet waar want dit systeem was in 1998 nog steeds niet gereleased en zou gebruik maken van een DVD drive.

[ Voor 6% gewijzigd door Wom op 05-05-2003 14:56 ]

• Dark_M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Dark_M

DKM

Ik heb echt nog nooit van dit apparaat gehoord dus het zal wel nooit echt iets geworden zijn of alleen in Japan ofzo als dat ding uberhaupt op de markt verschenen is.

Weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!11 :P

• Wom
DarK_M schreef op 05 May 2003 @ 15:00:
Ik heb echt nog nooit van dit apparaat gehoord dus het zal wel nooit echt iets geworden zijn of alleen in Japan ofzo als dat ding uberhaupt op de markt verschenen is.
Voor zover ik weet is hij niet verschenen, kan in ieder geval daar geen bewijs van vinden. Wel wordt er gesproken dat de technologie gebruikt wordt in DVD spelers en andere multimedia apparaten, maar daar kan ik geen bewijs van zien.

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-01 01:07
ach......waar maken we ons druk on?
er zijn ti aatal consoles niet verschenen en die er op papier allemaal zo revolutionair uitzagen.

• Bizzarro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-01 14:43

Bizzarro

4 uur Cup-A-Soup

zoals de indrema (of zoiets)

leek me een geweldig apparaat, omdat iedereen er voor kon ontwikkelen, zonder devkits, maar toch een correcte beveiliging, het machientje is doodgegaan door geldgebrek :'(

• the_Omniscient
  • Laatst online: 28-12-2025

the_Omniscient

Geen oplossing zonder probleem

En ik zie op de pic in de openingspost ook de geweldige DD-uitbreiding voor de N64 staan (toen nog Ultra 64 ofzo?). Naja, we weten hoe dat is afgelopen (Zelda: masterquest zit nu gratis bij TWW): misschien komt er dus nog wel eens een M2-spel als leuk extraatje bij een bestaand GC, XBOX of PS2-spelleke.

3DO M2 Goldstar was een ontzettend gewaagd project, maar heeft het toch af moeten leggen tegen commerciele grootmachten. Ik kan me herinneren dat de game "Po'ed" op dit ding is verschenen, al weet ik niet of dat ook voor de specifieke machine hierboven geldt.

Schrijveralijeren | Hier stond een wijze sig

• Wom
the_Omniscient schreef op 05 May 2003 @ 15:27:
En ik zie op de pic in de openingspost ook de geweldige DD-uitbreiding voor de N64 staan (toen nog Ultra 64 ofzo?). Naja, we weten hoe dat is afgelopen (Zelda: masterquest zit nu gratis bij TWW): misschien komt er dus nog wel eens een M2-spel als leuk extraatje bij een bestaand GC, XBOX of PS2-spelleke.

3DO M2 Goldstar was een ontzettend gewaagd project, maar heeft het toch af moeten leggen tegen commerciele grootmachten. Ik kan me herinneren dat de game "Po'ed" op dit ding is verschenen, al weet ik niet of dat ook voor de specifieke machine hierboven geldt.
De 3DO M2 Goldstar is dus een console op bovenstaande techniek ? En hij is dus gereleased als ik je goed begrijp ?

• Wom
Op deze pagina kom je nog wat meer foto's tegen.

En hier die van de devkit.

[ Voor 32% gewijzigd door Wom op 05-05-2003 16:57 ]

• the_Omniscient

the_Omniscient

AudiRS4 schreef op 05 mei 2003 @ 15:34:
[...]

De 3DO M2 Goldstar is dus een console op bovenstaande techniek ? En hij is dus gereleased als ik je goed begrijp ?
Hier staat ie idd ook bij als "unreleased".

Echter:

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fa280602/GsM2.jpg

komt me toch erg bekend voor, en deze heet wel degelijk de M2 goldstar.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fa280602/PsM2.jpg

^ Die komt me niet bekend voor :?

Je kon je oorspronkelijke 3DO wel upgraden naar de M2...

Afbeeldingslocatie: http://www.classicgaming.com/3dotoday/page2/m2upgrade.jpg

via dat lelijke ding hierboven... Naja, zoek gewoon ff met Google want er is best aardig wat over te vinden eik.

Edit: :D goed bezig!

[ Voor 9% gewijzigd door the_Omniscient op 05-05-2003 17:04 ]

• Wom
the_Omniscient schreef op 05 May 2003 @ 17:00:
[...]
Hier staat ie idd ook bij als "unreleased".

Echter:

[afbeelding]

komt me toch erg bekend voor, en deze heet wel degelijk de M2 goldstar.

[afbeelding]

^ Die komt me niet bekend voor :?

Je kon je oorspronkelijke 3DO wel upgraden naar de M2...

[afbeelding]

via dat lelijke ding hierboven... Naja, zoek gewoon ff met Google want er is best aardig wat over te vinden eik.

Edit: :D goed bezig!
Zoals ik gelezen heb zijn er 3 verschillende prototypes gemaakt. Je kon de hardware ook gewoon onder licentie kopen en dan een eigen merk erop zetten. Maar de console is echter nooit gereleased, en de technology is ook niet meer gebruikt verder. Wat dus eigenlijk het antwoord op mijn vraang is :)

In ieder geval bedankt, want zonder je Goldstar post had ik het waarschijnlijk nooit gevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door Wom op 05-05-2003 17:07 ]

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:46
Leuk topic. Doet me denken aan die console van Apple en Bandai, de Pippin. Mooi design, maar de software he... nooit buiten Japan verkocht dacht ik.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• the_Omniscient

the_Omniscient

Dr. Strangelove schreef op 05 mei 2003 @ 17:19:
Leuk topic. Doet me denken aan die console van Apple en Bandai, de Pippin. Mooi design, maar de software he... nooit buiten Japan verkocht dacht ik.
Afbeeldingslocatie: http://www.pcvsconsole.com/images/hank/pippin.jpg

Vaag ding man... Blijkbaar net na de Jaguar verschenen... en verdwenen. 6 MB RAM is wel heftig voor zo'n ding (destijds).

Kent iemand de NEC PC-FX nog? Ook alleen in Japan verkrijgbaar...

Afbeeldingslocatie: http://darkwatcher.psxfanatics.com/console/pcfx.jpg

Sowieso heeft NEC een beetje ongelukkige historie op het gebied van consoles. Met de TurboGrafx etc. waren ze hun tijd waarschijnlijk *te* ver vooruit.

• ilyc
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Hehe ..

De M2 was oorspronkelijk alleen bedoelt voor zakelijk gebruik, het spelen van games was een bijkomstige factor als het goed is. Het project is verder nooit echt van de grond gekomen.
Trouwens, als je screenshots vindt van M2 spellen is er grote kans dat ze 'fake' zijn; De screens werden opgepoetst alvorens ze naar buiten kwamen. In realiteit bleek het apparaat niet tot veel meer in staat dan een PSX of N64.

• GZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05-2025

GZ

!!

Die NEC machine heb ik ook weleens in een PU gezien ja. Maar die was ook wel duur dacht ik.

PSN:GZXX | NEX5 | CCNA | Wii | PS3 | 3DS | Wii-U NNID: MasterPrikkebeen | 2 kids

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

lol die joypad geeft je wel weinig bewegingsvrijheid! ^^

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:43

jasjenl

Liab A Tymo

Een collega van mij heeft zo'n NEC PC-FX, had ie een tijdje terug eens meegenomen naar kantoor. Best wel een aparte machine met als voornaamste bijzondere feature dat ie goed video kon afspelen. Dat zag je dus ook in de spellen terug, dat waren bijna allemaal spellen met veel full-motion video, wat niet altijd de gameplay ten goede kwam volgens mij.
Maar je hebt wel iets aparts in huis met zo'n apparaat :).

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:13
nou voorzover ik weet was de Pippin trouwens ook in Amerika gereleased... er zijn echter maar 6 spellen voor ofzo... dan was er ook nog de Hyper Neo Geo 64, iemand pics daarvan?

Meer info over de m2 op http://assembler.roarvgm.com/Panasonic_m2/panasonic_m2.html (weet ff niet hoe je links kan maken). Trouwens, er schijnt ook een arcadekast te zijn gemaakt met de M2 hardware, waar wel spellen voor waren.

The Absence of a Safe Haven Constitutes the Reign of Terror

• Wom
AntiPasta schreef op 06 mei 2003 @ 10:18:
nou voorzover ik weet was de Pippin trouwens ook in Amerika gereleased... er zijn echter maar 6 spellen voor ofzo... dan was er ook nog de Hyper Neo Geo 64, iemand pics daarvan?

Meer info over de m2 op http://assembler.roarvgm.com/Panasonic_m2/panasonic_m2.html (weet ff niet hoe je links kan maken). Trouwens, er schijnt ook een arcadekast te zijn gemaakt met de M2 hardware, waar wel spellen voor waren.
Dat zou best kunnen, want je kon die technologie gewoon kopen onder licentie en in je eigen producten gebruiken. Ben daar echter nog niks van tegengekomen.
Pagina: 1