[VBscript] Backup tooltje

Pagina: 1
Acties:

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 17:16
Hoi,

ik heb een klein Vbscript bestandje gemaakt die voor onze gebruikers alles backuped.

deze heb ik in VBscript geschreven en roept nog een aantal batch bestandjes aan.

Dit is wat hij doet :

- Gebruiker opent het VB bestand
- VB kijkt of Outlook open is. zoja geen backup! -> error!
- zo niet. opent een batch bestand die alle -te backuppen- bestanden in 1 txt file zet.
- daarna naar een ander batch bestand die Winzip aanroept en al die bestanden in 1 zip file zet
- daarna copieert een (weer ander) batch bestand de backup naar de backup -schijf.
- en weer een ander batch bestand beschijft een log.txt bestand op de server (wie wanneer welke file)

ik weet het, het had ook in 1 batch bestand gekunt. het probleem is dat je met een Batch bestand niet kan kijken of outlook open staat, daarom VBscript.

nu werkt deze aardig.. en nu wil mijn manager hem gaan uitbreiden :

- geen dos-boxes meer
- progress bar
- vraag over wat ze willen backupen (misschien wel alleen maar mail en geen doc's)
- laten zien wat hij aan het doen (vb. backup is copying file(s) to server enz.)
- tekens zoals (tm) en (c) werken niet.

allemaal leuk maar ik denk niet dat ik het met VBscript gaat redden..
nu hebben wij hier een paar VB.NET boeken liggen en VS 2003 .NET.

is dit allemaal mogelijk in VB.NET ? ik las ergens dat er een winzip DLL is die je kan gebruiken voor het zippen.. is die gratis? ik heb m voor de rest nergens gevonden.

waaraan ik zat te denken is om alle bestanden in een array te gooien ipv een txt bestand. maar hoe zou winzip dat vinden ?

Suggesties zijn welkom !
(dit is GEEN vraag van wil jij dit even doen voor mij! meer een richting schopper :) )

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 22:57

Gerco

Professional Newbie

Als ik jou was zou ik VB.NET gebruiken in combinatie met Winzip command line plugin of PowerArchiver CommandLine. Dat is veel makkelijker dan de winzip dll gebruiken.

Mocht je het toch willen doen met een dll dan is zlib.dll aan te raden (en de enige waar ik ervaring mee heb). Hij is trouwens gratis, WinZip is dat niet, powerarchiver ook niet geloof ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Gerco op 05-05-2003 14:03 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Ik zou het inderdaad zo oppakken.

Je kan controlleren of winzip op de harddisk staat door het register uit te lezen of te kijken op de harddisk (winzip32.exe).

Daarnaast kan je met een vraag/antwoord spelletje de keus van de gebruiker bepalen en de progressbar is helemaal zo gemaakt omdat je weet hoeveel bestanden je hebt en op die manier de progressbar kan laten "progressen".

Dit alles met een flitsende interface. Er is echter ook een nadeel: alle clients moeten het .NET Framework hebben draaien. Is dit niet het geval, dan zal je naar VB6 moeten gaan.

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 17:16
ow. meen je dat :(

dat wist ik niet.. dan maar VB6 :)