Toon posts:

[SUB]Opgeblazen, vraag mbt bandpass

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit weekend mn subje opgeblazen. Niet echt opgelet dat hij continue stond te clippen }:O . Er komt nu alleen nog maar wat gekwetter uit en hij stonk nogal, dus ik neem aan dattie het niet meer gaat doen. Het is een Magnat Project Sub 10(10") . Maar hij lijkt wel erg veel op deze Raveland subwoofer
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/IMS_Docs/A9/A968953EC44A0CB3E10000000A010251.JPG

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
 productomschrijving:

Bandpass-home subwoofer met resonantievrije behuizing van 18 mm MDF 
(middeldichte vezelplaat) en zwarte foliebedekking. Grote plexiglasplaat, 
ingebouwde lage- en hogetonen-doorlaatfilter. Bass-speakers met dubbele 
spoelen. Basreflexpoorten met zeer lage stromingsruis door de exponentiële 
ronding. Te combineren met elke 8 W luidsprekerbox. Door het ingebouwde 
hogetonen-doorlaatfilter wordt de aangesloten satellietbox in het basbereik 
ontlast en wordt de belastbaarheid en weergavekwaliteit verhoogd.
Technische spec.: Belastbaarheid (muziek/sinus) 2 x 200/120 W · Frequentiebereik 
20 - 120 Hz · Gevoeligheid 2 x 93 dB · Uitgerust met 250 mm bas, 2 x 8 W · Afm. 
(lxbxh) 550 x 320 x 360 mm.

200 watt

Volgens mij is het gewoon dezelfde alleen onder een andere naam

Ik zit er dus aan te denken om de driver te vervangen, maar door welke driver zou ik deze het beste kunnen vervangen? De kast vind ik wel mooi met dat plexiglas, ik ben niet zo audiophiel verantwoord en ik heb geen verstand van die berekeningen en grafieken die je hier wel eens langs ziet komen (ben best n00b, als het maar hard gaat).
Ik heb er een DAP BA150 aanhangen.
250w@4ohm, 150w@8ohm
(http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=5503).

Ik zat zelf te denken aan de RAVEMASTER BSW104-II
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Model BSW 104-II (10"/25 cm) 
Buiten-Æ 260 mm 
Binnen-Æ 236 mm 
SPL (dB) 92,5 
MS (W) 200 
RMSmax (W) 550 
Frequentiebereik (Hz) 25 - 3500 

productomschrijving:

Geweldige bastonen die nog harder aankomen: hogere SPL´ôÆs door enorme 
magneten, bovendien meer X-max (= maximale niveau) en hogerebelastbaarheid 
door de langere spreekspoelen. Imposante subwoofer uit de hoogste klasse. Door 
de 4 Wimpedantie ook bijzonder geschikt voor auto-HiFi.
Uitvoering: Massieve spuitgietkorf · Hoogwaardige rubberen band · Verchroomde 
magneetplaat met geoptimaliseerde ventilatie · Vernikkelde metalen terminal · 
Dubbele centrering · Wordt compleet met montagevoorschriften geleverd 
(Duitstalig).
Æ tot 460 mm
Belastbaar tot 1200W

Wat raden jullie me aan? Het is me ook niet duidelijk of ik wel wat aan deze zou hebben, omdat er hier niet gesproken wordt over een bandpass sub.

Verwijderd

hmmmmmmm

Type behuizing ziet eruit als een bandpass.
Ik ben bang dat dit wel erg moeilijk gaat worden omdat er hier gebruik gemaakt word voor een moeilijk systeem.
Dus je kan niet zomaar een andere driver erin zetten.

Kun je de inhoud van beide kamers een posten?

Verwijderd

Topicstarter
Beneden: 23cm(b), 27cm(h), 28,5cm(d)
Boven: 23cm(b), 25cm(h), 28,5cm(d)
Zie ook dit gepainte plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.theyoungzone.nl/sub2.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 13:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 mei 2003 @ 13:28:
hmmmmmmm

Type behuizing ziet eruit als een bandpass.
Ik ben bang dat dit wel erg moeilijk gaat worden omdat er hier gebruik gemaakt word voor een moeilijk systeem.
Dus je kan niet zomaar een andere driver erin zetten.

Kun je de inhoud van beide kamers een posten?
Ik heb ook in mn topictitel gezegd dat het om een bandpass sub ging ;-)
Waarom zou ik hier geen andere driver in kunnen zetten? Gaat dat niet werken?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Het komt qua inhoud van beide kamer zeer nauw bij een bandpass ontwerp. Zou je ook nog even de diameter en de lengte van beide poorten op willen meten? Die gegevens zijn ook erg belangrijk.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

die poorten kunnen we nog veranderen das geen probleem

ik ga wel even voor hem wat simuleren

Verwijderd

Topicstarter
Poorten: diameter loopt bj taps toe van 9cm aan de binnenkant tot 10cm aan de buitenkant. De lengte van de buizen is 13cm.

Bedankt dat jullie me als speakern00b toch zo serieus nemen, misschien leer ik er nog wat van.

Verwijderd

tword wel moeilijk........je kunt eens na kijken of de type magnat speaker nog te koop is ofzoiets?!

Bandpass is zo precies dat een litertje meer of minder grote gevolgen kan hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Waar zit dat bandpass dan eigenlijk in? in die 2 poorten, op het feit dattie downfiring is? Of zit er een filter in de aansluiting, of de driver? Ik zat eigenlijk te hopen dat ik er een wat zwaardere in kon zetten, zodat hij niet zo snel gaat clippen.

Ik gebruik hem volgens mij ook helemaal niet bandpass, want ik heb er geen satteliet speaker aanhangen. Dan kan ik toch gewoon een sub erin knallen die het wel aardig doet met deze kastgrootte? Of werkt dit principe niet?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 17:17 . Reden: ff wat duidelijker ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Je speakerunit heeft een op maat gesneden behuizing nodig, zeker in geval van een bandpass behuizing. Zomaar een andere woofer met hele andere eigenschappen in een bestaande behuizing proppen, nota bene een bandpass behuizing, is vragen om ellende. Kan je beter een fraaie unit uitzoeken en daar een eigen kassie voor maken. De kosten van hout zijn het probleem niet :)

Verwijderd

Bandpass staat dus voor het type behuizing. Lees dit eens door, veel abacadabra voor jou denk ik, maar dan weet je in ieder geval de verschillende vormen van behuizingen (je hebt bijvoorbeeld 4th en 6th order bandpass behuizingen)

Elke driver stelt z'n eigen eisen aan een behuizing kwa inhoud, en tuningsfrequentie ("poorten")

Dus al ga je opzoek naar een driver die weer nieuw leven in je sub zal blazen dan moet je een exact exemplaar vinden. Aangezien dat bijna niet mogelijk is kun je beter een nieuwe sub bouwen. Hoeft niet veel te kosten. Voor €35 heb je al een flinke driver en wat hout kost ook de wereld niet ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 17:07:
Waar zit dat bandpass dan eigenlijk in?
Het "BAND"pass is een naam die gegeven is naar aanleiding van de acoustische eigenschappen.

In pincipe is dit een woofer in een gesloten kast (achterste kamer) met daarvoor een "acoustisch" filter. Dit is de voorste kamer met de pijpen er in. De eigenschap van dit "acoustische"filter is dat het maar een beperktte "band" van frequenties door laat (dus bijv. de frequenties van 40Hz t/m 90Hz, dat is dan de frequentieband). Frequenties boven en beneden deze band worden acoustisch verzwakt weergegeven.

Hierdoor heeft hij de naam "band"pass gekregen, hij beperkt de band van frquenties en kapt alles er boven en onder af (verzwakt).

offtopic:
Hoop dat het een beetje te begrijpen is, knipoog naar Play

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog ff wat onderzoek gedaan, en overal beweren ze hetzelfde als de reacties hierboven.
Onderstaand artikel was goed te begrijpen voor me en heeft me overtuigd dat ik zelf maar een ander subje moet gaan bouwen:
http://www.jlaudio.com/tutorials/bandpass/

Ik begrijp dus dat er geen electronisch filter inzit, maar dat het die kamers zijn die zorgen voor het verzwakken van de frequenties.
De driver heeft zelf geen bandpass filter of iets dergelijks als ik het goed begrijp?

Ik ga nog wel proberen de zelfde driver, of een driver die er heel erg veel op lijkt te bemachtigen. Zijn er dan dingen waar ik op moet letten?

En zou het niet gemakkelijk zijn om in de FAQ een stuk over zelfbouw op te nemen?
edit: bestaat dus al }:O

Verwijderd

Topicstarter
Hier beweren ze volgens mij weer dat het niet zo nauw komt met de driver als je dr een apparte versterker aan hangt met frequentieregeling.
http://www.colomar.com/Shavano/4thorder_info.html

Ik heb die Dap Ba-150 eraan hangen.
Kan ik daarmee dan wat frequenties filteren, zodat ik toch een nette diepe bass krijg met die raveland driver? Het hoeft van mij niet zo audiophiel verantwoord, als ik maar dat extra beetje diep krijg dat mn jbl speakers niet trekken.

• MM
  • Niet online

MM

Luiheid in het ontwerp zul je moeten corrigeren met een EQ inderdaad, maar met dat dingetje van jou gaat je dat niet lukken. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van een dergelijke methode, het is net alsof je een been afhakt en vervolgens een rolstoel gaat kopen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

heb ik ff en vraag tussen door wat voor een type is dit dan?
Afbeeldingslocatie: http://www.cafedehoek.nl/aj/sub%20de%20hoek.GIF
dit type sub heb ik in 2X het cafe staan
afmetingen +-
breete 60cm
hoogte 60 cm
diepte 50 cm
diameter sub 40
rms is +- 250 - 500 W

• MM
  • Niet online

MM

Dat is een gesloten behuizing in trapeziumvorm, de trapeziumvorm heeft als voordeel dat het staande golven binnen de kast minimaliseerd, dat ze beter te combineren zijn (zet er 2 naast elkaar en ze hebben vanzelf al een hoek tov elkaar) en beter te vervoeren (stapelen met karretje en al). Nadeel is dat de kastinhoud wat kleiner is en dat het moeilijker is om het (zelf) te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me ook niet zo'n strak plan om je been af te hakken 8)7
Ik ga eerst maar eens bellen met Raveland / Magnat.
Als ik niet dezelfde driver kan vinden dan probeer ik het eerst met een andere raveland in die kast en als dat nix is dan bouw ik zelf een kastje.

Wel vreemd dat het eigenlijk precies dezelfde kast is vind je niet?
Die van mij heet Magnat Project Sub 10 en van raveland HBP 1028...

Weet iemand waar ik deze driver kan kopen?
Volgens de site van Conrad moet het om deze sub gaan:
http://www.produktinfo.co..._1028_Subwoofer_de-en.pdf

Maar dat plaatje met die satteliet speakers snap ik niet :?
Ik heb gewoon 1 zwarte en 1 rode aansluiting.

Zou het dan toch een andere sub zijn? Hij ziet er wel exact hetzelfde uit.
Op de magnat site kon ik hem niet vinden btw.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 19:58 ]

Verwijderd

ok bedankt ik vraag het me namelijk al een paar jaar af
BTW ze doen het prima (de spijkers komen d vloer uit ramelen)
we hebben ze nu een jaar of 6 en ze zijn naar schating 20 jaar oud
nooit problmen mee gehad
er zitten fane drivers in dat weet ik wel (net zo als de rest var de speaker set)
Pagina: 1