[ide raid] van softwareraid 1 naar hardware raid 1

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-03 09:42
Ik heb een IBM xseries305 server. Deze server moet met spoed ingezet worden als webserver met w2k server als OS. Helaas duurt het nog een week of twee voordat de IBM raidcontroller binnenkomt :(

Kan ik nadat ik in windows de schijven als software raid1 geconfigureerd te hebben, de controller er later bij plaatsen en migreren naar hardware raid1. óf Kan ik windows op één schijf installeren en laten draaien en later middels de middels raidcontroller en bijplaatsen van een schijf overgaan naar hardware raid1, zonder dat ik alles opnieuw moet installeren en configureren?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-03 10:32
Je moet alles er sowieso opnieuw opzetten. Wat je kunt doen is een image maken (bij voorkeur mét de driver v.d. RAID controller, dus zet die er ff in als je 'm hebt en maak nadat 'ie herkend is plus dat de driver geïnstalleerd is een image), de disken onder de RAID controller in een array brengen en dan de image terugzetten. Moet werken lijkt me :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 14:43
ransbal schreef op 05 mei 2003 @ 13:04:
Ik heb een IBM xseries305 server. Deze server moet met spoed ingezet worden als webserver met w2k server als OS. Helaas duurt het nog een week of twee voordat de IBM raidcontroller binnenkomt :(

Kan ik nadat ik in windows de schijven als software raid1 geconfigureerd te hebben, de controller er later bij plaatsen en migreren naar hardware raid1. óf Kan ik windows op één schijf installeren en laten draaien en later middels de middels raidcontroller en bijplaatsen van een schijf overgaan naar hardware raid1, zonder dat ik alles opnieuw moet installeren en configureren?
nee, raid implentatie veranderd vaak al per product van één producent, laat staan soft en hardware raid. overplaatsen is dus niet mogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Grijns op 05-05-2003 16:01 ]

• ransbal
Verdorie, een image maken van een server os zie ik niet zo zitten. Hier heb ik in het vrleden al eens problemen mee gehad :( Een herinstallatie ook niet....
Dan maar een andere oplossing. Ik zat zelf te denken aan een promise fastrack TX2000 controller. Heb net een email naar IBM gestuurd met de vraag of dit ondersteund gaat worden door IBm ivm eventuele problemen.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Abbadon schreef op 05 May 2003 @ 13:33:
Je moet alles er sowieso opnieuw opzetten. Wat je kunt doen is een image maken (bij voorkeur mét de driver v.d. RAID controller, dus zet die er ff in als je 'm hebt en maak nadat 'ie herkend is plus dat de driver geïnstalleerd is een image), de disken onder de RAID controller in een array brengen en dan de image terugzetten. Moet werken lijkt me :)
Zo sowieso is dat niet. In theorie kun je met een schijf starten en er later een RAID 1 array van maken. In praktijk kan dat met Linux ook. De nieuwe Intel chipsets met RAID support kunnen het volgens mij ook.

• Abbadon
Nou, als je een disk later onder een HW RAID controller hangt zul je toch écht het zaakje opnieuw er op moeten zetten. Windows gaat het array namelijk als één logische disk zien en tijdens de creatie daarvan zal alle aanwezige info (dus de huidige install) compleet weggevaagd worden. Iig heb ik nog nooit van een optie gehoord dat je later een RAID controller kunt toevoegen met behoud van de huidige install (zonder restore acties dus). Geef me eens een voorbeeld, ben wel benieuwd dan :P

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 00:20

Chop2000

Vroem

volgens mij was het met een promise tx2 wel mogelijk om later een raid 1 array te maken en je data te behouden.. (dan gaat ie met het aanmaken van de raid array gelijk alle data overkopieeren naar de andere disk)

niks

• Abbadon
Met mirrors zou het best wel eens kunnen nu jullie het zeggen (ik ging ff van een stripe uit, terwijl de TS toch duidelijk genoeg was 8)7 ). Een mirror moet je bij kunnen trekken. Maak iig wél een back-up voor je het doet :)

• ransbal
Update, installatie met Promise tx2000 raidcontroller

Nadat ik de server geinstalleerd heb met de serverguide cdrom met de primaire schijf op de primaire ide controller, heb ik de raidcontroller geinstalleerd.
Na de herstart en verificatie bleek deze goed te functioneren. Vervolgens heb ik de server uitgezet en de drives aangesloten op de raidcontroller. Na het opstarten moest ik zelf een array aanmaken waarbij ik de keuze had om de data van de primaire schijf te mirroren (raid1). Deze stappen zijn zonder problemen doorlopen en ik heb hier nu een werkende x305 server met raid 1 maar met een niet IBM raidcontroller :)

Nu alleen nog afwachten of ik het recht op support niet kwijt ben van IBM door het gebruik maken van een niet IBM controller...

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ransbal schreef op 06 May 2003 @ 14:03:
...
Nu alleen nog afwachten of ik het recht op support niet kwijt ben van IBM door het gebruik maken van een niet IBM controller...
Je kan natuurlijk op je vingers aanvoelen dat IBM geen support gaat geven op die Promis raid controller.. Nadat je het spulletje in oude staat hebt hersteld (lees, promise er uit, ibm er in & werkend maken) willen ze vast wel support geven, zolang je geen zegeltjes enzo hebt verbroken..

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Abbadon schreef op 05 May 2003 @ 21:05:
Nou, als je een disk later onder een HW RAID controller hangt zul je toch écht het zaakje opnieuw er op moeten zetten. Windows gaat het array namelijk als één logische disk zien en tijdens de creatie daarvan zal alle aanwezige info (dus de huidige install) compleet weggevaagd worden. Iig heb ik nog nooit van een optie gehoord dat je later een RAID controller kunt toevoegen met behoud van de huidige install (zonder restore acties dus). Geef me eens een voorbeeld, ben wel benieuwd dan :P
Als je begint met een enkele disk (niet RAID dus) en later die controller toevoegt veranderd er niks voor Windows.

Zelfs met RAID 0 en 5 kan dat als de controller software slim genoeg is.

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 07-05-2003 11:47 ]

Pagina: 1