PIII met nieuwe Artic cooler, schakelt aan/uit

Pagina: 1
Acties:

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50
Ik heb voor mijn servertje thuis een P!!! 650 (Coppermine) draaien; deze heb ik bewust gekozen omdat hij een behoorlijk laag verbruik heeft en dus ook weinig warmte-afgifte en toch voldoende snel om lekker mee te oefenen e.d.
Nu zat er een standaard Spire/koelblok ding op om te koelen, en deze maakte een irritant geluid. Dus heb ik een Arctic Super Silent PRO TC gekocht, een temperatuur gestuurde combo.

Nu is het "probleem"...hij slaat de hele tijd aan en weer uit. Hij begint met draaien, houdt dat net een seconde of drie vol (met héél weinig toeren) en slaat weer uit.

De temperaturen zijn ook wel heel laag (de proc zit tussen de 30 en 34); dat waarschijnlijk een passieve koeling ook wel zou lukken (wel vreemd maar goed). Ik kan bijvoorbeeld helemaal niet voelen aan het blok dat ie warm is, integendeel, gewoon koud. Overigens, dit was ook met het vorige koelblok.

Maar de fan eraf halen wil ik niet, want stel dat ik wel een CPU-hongerig iets ga draaien dan zal ie wel meer koeling nodig hebben.

Zou zo'n fan daar tegen kunnen, dat geschakel de hele tijd...? Ik heb liever dat ie de hele tijd op het minimum gaat draaien ofzo...maar hoe kan ik dat beinvloeden?

EDIT: kan een modje mijn topictitel even aanpassen, de code werkt daar dus niet.

[ Voor 6% gewijzigd door psy op 05-05-2003 12:21 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:10

nrg

Ik weet niet of het kan, maar misschien kan je de temperatuursensor die aan de fan hangt vervangen voor een potmeter?
Dan zou je de fansnelheid kunnen regelen met die potmeter.

(op eigen risico, ik zou als ik jou was even wachten op andere reacties ;))

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Topictitel aangepast..

De fan kan wel tegen dat in en uitschakelen.. Lijkt me niet zo'n probleem.. En ik ken die koeler verder niet, maar als je die temperatuursensor gewoon kort kunt sluiten, dan kun je de fan ook gewoon bijv. op 5V of 7V laten draaien. Heel weinig herrie, en de fan draait wel continu.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou de fan er helemaal afhalen en dan onder hoge load kijken hoe warm hij wordt (gewoon met de hand voelen).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• tisloafp
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-01 13:56
Zelf heb ik ook zo'n koeler en die stopt idd als het koud genoeg blijft. Dit kan geen kwaad.

Ik snap alleen je probleem niet echt. Is toch mooi stil zo?

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50
Een ventilator die de hele tijd opspint en weer uitgaat (zeker 4 keer per minuut)...en dat in een server die 24/7 aanstaat, lijkt me niet erg goed voor dat ding. Veel beter is altijd zachtjes draaien, slijt minder snel. Ik wil net dat ik die fan jaren kan gebruiken zonder er op te letten (ik kom bijna niet bij die pc, staat in een kast onder de trap).

Oh, enne....die van mij STOPT dus ook, maar hooguit voor 5 seconden...dat noem ik bepaald niet stoppen.

[ Voor 14% gewijzigd door psy op 05-05-2003 14:05 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:50

Tarin

Just plain weird.

[stomme vraag]Zit er wel thermal prut tussen? Dan scheelt best veel met warmtetransport core=>heatsink, aangezien beiden meestal niet volledig vlak zijn en aansluiten[/stomme vraag]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Verwijderd

seti installeren o.i.d., zorgt voor voldoende load, blijft de fan gewoon draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 12:42 ]

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:10

nrg

Verwijderd schreef op 06 mei 2003 @ 12:41:
seti installeren o.i.d., zorgt voor voldoende load, blijft de fan gewoon draaien.
Wat is dat voor 'n rare oplossing!?
Volgens mij kan je beter een potmeter tussen die 2 draadjes hangen die naar de temp. sensor gaan (nadat je die temp. sensor d'r af hebt gesloopt).

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 21:03

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Verbind gewoon de temp sensor met draadje, en sluit hem op 5/7 volt aan blijft hij heel de tijd draaien maar niet hard.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Pagina: 1