Toon posts:

Win98 hangt bij opstarten met Geforce4 PCI kaart!?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zo'n mooie Sparkle Geforce4 PCI video kaart in mijn computer gedaan. De computer draait op Win98 SE.

Het lijkt te werken: drivers installeren lukt. Maar na drivers installeren moet ik de computer opnieuw starten. Dat lukt ook, maar in het Windows98 scherm met het mooie Windoos logo blijft-ie hangen, heel irritant, ik krijg Windows dan dus niet meer gestart.

Wie heeft een tip?

Verwijderd

heb je de drivers van de oude videokaart al verwijderd?
Kun je nog in de veilige modus komen?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 12:28 ]

Verwijderd

Heb al een aantal keer een kaart verwisseld met 98, doe het altijd zo:
Win98 eerst in svga modus zetten, safe mode opstarten, oude drivers eruit, kaart verwisselen, dan opstarten en nieuwe drivers installeren. Anders krijg je idd gedonder.
Als je vorige kaart ook detonators gebruikte kun je het beste even detonator destroyer downloaden (bij guru3d oid)

Verwijderd

Post de rest van de specs van je systeem...

edit:
zo he goed lezen is er ook niet meer bij tegenwoordig
|:(

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 12:57 ]

Verwijderd

Had je misschien je virusscanner nog aan staan tijdens die nieuwe drivers? En probeer idd eens met de veilige modus op te starten door middel van F8.

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:07

Pubbert

random gestoord

[quote]Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 12:33:
Post de rest van de specs van je systeem, en probeer eens te [search=windows booten AGP4x AGP2x][/quote]

heeft dat iets met pci te maken :?

Courage je word oud ;)

Ik denk ook dat hij gaat kloten met je oude drivers (ATi? SiS? 3dfx?) maar het kan ook met oude detonators.

[ Voor 6% gewijzigd door Pubbert op 05-05-2003 13:41 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Topicstarter
Dat zullen we eens gaan proberen...

De oude kaart zit gewoon on-board, zo'n 2 Mb intel 7nog iets, dus die kan ik er niet uit halen, maar bij de installatie werden wel de drivers verwijderd, windoos ziet-'m nu niet meer. (Ik kan wel opstarten als ik de monitor vastmaak aan de oude VGA-uitgang, maar dan ziet-ie een onbekend apparaat op een onbekende adaptor en geeft-ie 16 mooie kleuren weer.)

Bert.
Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 12:32:
Heb al een aantal keer een kaart verwisseld met 98, doe het altijd zo:
Win98 eerst in svga modus zetten, safe mode opstarten, oude drivers eruit, kaart verwisselen, dan opstarten en nieuwe drivers installeren. Anders krijg je idd gedonder.
Als je vorige kaart ook detonators gebruikte kun je het beste even detonator destroyer downloaden (bij guru3d oid)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

heb je in je bios geen optie om te kiezen of je de onboard kaart of een ander als primaire kaart wil gebruiken???

wat ook nog zou kunenn werken.
ga terug naar de oude configuratie, dus met die geforce 4 er niet in, en zorg ervoor dat het werkt.
geforce 4 erbij prikken. krijg die ook aan de praat. en als de geforce 4 werkt. de onboard kaart disabelen in systeembeheer.

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:29
damster schreef op 05 May 2003 @ 13:40:
heb je in je bios geen optie om te kiezen of je de onboard kaart of een ander als primaire kaart wil gebruiken???

wat ook nog zou kunenn werken.
ga terug naar de oude configuratie, dus met die geforce 4 er niet in, en zorg ervoor dat het werkt.
geforce 4 erbij prikken. krijg die ook aan de praat. en als de geforce 4 werkt. de onboard kaart disabelen in systeembeheer.
|:(
dat is nou het grote probleem als je de openingspost hebt gelezen...

Verwijderd

Zet die onboard geluidskaart eens uit in de bios. Hij staat waarschijnlijk onder "integrated perhipals".

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:28

MazeWing

The plot thickens...

Kijk eens of ie wel in veilige modus opstart, zoja dan ligt het aan de drivers, zo nee dan is het iets aan de hardware (wat me stug lijkt)

Set je Intel kaart uit in de bios en zorg dat de drivers voor die kaart geuninstalled zijn. Succes!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het lukt voor geen meter... :( Hij blijft hangen bij het opstarten. Heel irritant.

Even wat meer gegevens:
CPU: Celeron 533 (Intel Whitney i810)
MoBo: Chaintech 6WIV(L)
BIOS: Award Modular v. 6.00PG
Geintegreerde grafische kaart: Intel i752
en geluid is net zoiets, komt van een Intel 82801 AA ICH

Wie heeft er nog een idee? Zou ik heel blij mee zijn...

Bert.

Verwijderd

Topicstarter
Veilige modus lukt trouwens wel...

Verwijderd

Topicstarter
Ha, ik heb nu wel een andere manier om 't in de soep te laten lopen ontdekt: ik kan 't nu ook zo dat-ie wel opstart, me zelfs laat inloggen, maar dan een foutmelding geeft: het adaptertype is onjuist of de huidige instellingen werken niet met 'deze' hardware.

Als ik dan op ok klik gaat het scherm op zwart...

Ellende.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Gebruik de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif-knop ajb wat vaker ipv steeds je topic omhoog te schoppen met een nieuwe post :)

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 12:18
Herinstallatie al geprobeerd?

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:07

Pubbert

random gestoord

Ik denk dat je Onboard zit te kloten, zet die eens UIT in de bios.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 21:37:
Nou, het lukt voor geen meter... :( Hij blijft hangen bij het opstarten. Heel irritant.

Geintegreerde grafische kaart: Intel i752
Dat is dus de onboard vga. Die moet je uitzetten zoals ik al zei. Je moet elke tip wel beantwoorden anders word het niks met dit topic.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, Masera, ik doe dit niet allemaal om jou te fokken! Ik ben heus dankbaar voor je tips. _/-\o_

Stand van zaken nu:

- In de BIOS is geloof ik de onboard VGA niet uit te zetten. Wel kan ik 'm zo zetten dat-ie eerst bij de PCI slot kijkt, dat heb ik nu gedaan, maar had ik eerder al gedaan.
- Andere instellingen die ik heb veranderd:
* Video Bios cacheable: nu disabled, was enabled;
* use VGA Bios in VBU block: nu disabled, was enabled.

Is dat goed?

Het lukt dan wel om de Intel beeldschermadapter te verwijderen en de Geforce te installeren, maar telkens als ik herstart vindt-ie dan plotseling een Intel adapter, is heel erg plug en play en gaat-ie dus helemaal uit zichzelf installeren. Kan ik dat op een of andere manier uitzetten?

Resultaat is nu dat ik beide kaarten heb geinstalleerd, maar als ik in de beeldscherm-instellingen wil kijken loopt de computer vast! Dat is al beter dan wat ik had, maar als eindresultaat zijn die 16 kleuren die ik nu krijg toch wel wat mager. :?

Nog meer tips zijn welkom!

Verwijderd

Wellicht is de onboard VGA met een jumper op het moederbord te disablen ?

Verwijderd

Topicstarter
Neuh, boekje gelezen, er is allen een jumper voor enable/disable de on-board audio codec.

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:29
ok dit werkt wellicht

1. Gewoon je onboard Intel drivers insatlleren
2. booten in win98
3. dan bij sys. eigenschappen je VGA disablen
4. sluit je pc af
5. doe je geforce erin ( hij herkend hem nu als het goed is.)
6. drivers installeren
7. reboot ( nu pakt hij niet je intel onboard maar je geforce als primairy als het goed is

Verwijderd

Topicstarter
De on-board VGA uitzetten -- hoe doe ik dat precies?

Het leek me een slim idee om een nieuw hardwareprofiel te maken, en dan de on-board kaart alleen in het oude configuratie te laten bestaan en de nieuwe kaart in de nieuwe configuratie.

Maar de drivers en win98 en mijn computer werken gewoon niet goed samen. Misschien moet ik er win2000 of zo op proberen te zetten -- of het BIOS upgraden? Nog meer ideetjes? 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Goed, misschien heeft nog iemand interesse in hoe het verder gegaan is...

Dankzij iedereen's aanwijzingen ben ik inmiddels een expert geworden in het installeren en de-installeren van videokaarten...

Ik heb die Geforce4 ook nog in een Win2000 computer geinstalleerd, met hetzelfde resultaat: nooit meer dan 16 kleuren.

Toen heb ik vervolgens een andere kaart (Palit Daytona TNT2) in beide computers gezet, en die deed het wel.

Conclusie: die Geforce4 (gekocht via vraag en aanbod bij Tweakers) is kapot!

Met die andere kaart heb ik nu nog het probleem dat hij soms de monitor niet uit z'n slaapstand haalt. Pas na een of twee keer stroom van het systeem en weer opstarten doet-ie het dan. Is dat ook een teken van kapot, of weet iemand dat daar iets aan te doen is??

Dank alvast maar weer,

Bert.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
Ik help deze jongen per mail al ff, maar ff voor jullie:
Denkt iemand hier dat de kaart kapot is? Dat lijkt me toch wel stug he, misschien kan die beter eens aan een verse windhoos install denken, dan nog eens proberen te installeren.
En dat zwarte beeld, is dat niet gewoon dat windows op de intel terugschakeld :?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Pagina: 1