[EDO Compaq] Wat is er nou speciaal aan?

Pagina: 1
Acties:

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik heb hier 1x een 8MB edo-drammetje uit een Compaq liggen, maar de IC's die er op zitten zijn het zelfde als van een 'gewoon' simmetje. (exact de zelfde opdruk)

Ik wil hem dus samen met een 4MB edo gaan gebruiken (mijn 486 moederbord ondersteunt dat (dit is de link naar de handleiding))

Dan kom ik dus op geheugenconfiguratie 5 uit, omdat ik ook 4 simmetjes heb.

Mijn vraag is nu: gaat dit, of is Compaq te speciaal daar voor?

[ Voor 5% gewijzigd door Resistor op 05-05-2003 11:13 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Heb je het al eens geprobeerd? Volgens mij kan het gewoon, maar dat had je zelf kunnen ontdekken door het te proberen.

Compaq geheugen is niet speciaal (voor zover ik weet), behalve dat het 1.5 tot 2 x zo duur is en een Compaq stickertje heeft. Compaq HD's van whatever (Maxtor / WD / Samsung enz) zijn ook duurder.

Wel hoor je vaak het "First Choice" verhaal. Dat zij (als "Grote Afnemer" zijnde) de beste batches uit het fabricageproces mogen kiezen en dat je dus "iets" meer kwaliteit hebt. Maar ikzelf geloof daar niet zo in.

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 05-05-2003 11:28 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

jullie zijn sukkels! stelletje nerden! get a life! eikels! whoehahahah!

OW + weekban voor deze jongen :)

[ Voor 33% gewijzigd door BalusC op 05-05-2003 11:31 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Gaat prima werken, heb ik hier ook. Vaak hoor je wel verhalen dat het andersom niet gaat werken (Non-Compaq RAM in Compaq pc's), maar ik heb hier een oude compaq staan die uitstekend standaard edo-simmetjes slikt, dus gewoon proberen.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik ben gewoon wat voorzichtiger sinds ik weet dat 3,3V geheugen 5V niet leuk vind.

De computer heb ik voor 50 eurocent gekocht op de rommelmarkt, en het simmetje hing aan de muur stof te verzamelen. Ik heb dus niets te verliezen.

-edit-
Het werkt gewoon.
Omdat er met viltstift 8MB op geschreven stond ging ik er van uit dat het een 8MB module was.
Maar als de IC's het zelfde zijn als van een 4MB module zou er een bel moeten gaan rinkelen |:(

[ Voor 33% gewijzigd door Resistor op 05-05-2003 11:51 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Resistor schreef op 05 May 2003 @ 11:28:
Ik ben gewoon wat voorzichtiger sinds ik weet dat 3,3V geheugen 5V niet leuk vind.

De computer heb ik voor 50 eurocent gekocht op de rommelmarkt, en het simmetje hing aan de muur stof te verzamelen. Ik heb dus niets te verliezen.

-edit-
Het werkt gewoon.
Omdat er met viltstift 8MB op geschreven stond ging ik er van uit dat het een 8MB module was.
Maar als de IC's het zelfde zijn als van een 4MB module zou er een bel moeten gaan rinkelen |:(
Ergens betwijfel ik ten zeerste dat het hier om EDO gaat- het is hoogstwaarschijnlijk FP (FastPage) DRAM (486 mobo's slikken bijna nooit EDO en die link zegt niets over EDO support)

Hoogstwaarschijnlijk hebben de 4MB modules 8 chips van 4Mb, met een opdruk dat '4400' erin heeft. Als een module met 4Mb chips 8MB zou moeten zijn, dan zou het dubbelzijdig moeten zijn, met aan elke kant 8 chips (16 in totaal dus).

Twee mogelijkheden:
1) de modules hebben maar 8 chips en degene die 8MB schreef zat te blaten
2) de modules zijn wel degelijk dubbelzijdig, maar de mobo heeft het daar moeilijk mee en detecteert maar een enkele kant.

Ik neig hier sterk naar die tweede optie- als je de link bekijkt zie je dat het weliswaar 8MB modules ondersteunt, maar enkel als ze 8Mx36 zijn, terwijl 'normale' 8MB modules zoals de jouwe 2x(4Mx36) zijn.

Typisch een 486-chipset kwaal: per 72p SIMM slot kan het dus maar een enkele zijde addresseren, helaas :'(

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1