Verkeerde topic?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 15:01
Vaak genoeg zie ik het gebeuren dat er een topic gesloten word, omdat er al een groot topic over zo'n probleem/vraag gaat.

Bijv.
Zal ik RedHat Linux kiezen of Gentoo, blabla <reden><reden>, <omstandigheid>
<omstandigheid> enzo enzovoort..

Zo'n topic wordt dan gesloten omdat er al een GROOT "Welke distr. zal ik kiezen." bestaat.
Maar je kan je toch voorstellen dat je graag persoonlijke aandacht wil.
De ervaringen van meerdere mensen.
Als je hem namelijk in zon groot topic zet, je vraag, valt hij teniet tussen de rest.
Als je geluk hebt krijg je 1 antwoord, misschien 2.

Persoonlijk vind ik dat hier veel te streng mee omgegaan word. Dit gebeurt niet alleen bij NOS maar ook bij PMG. (de enige twee die ik lees) En vast wel bij meerdere.
Ik weet ook dat er topics geopent worden die erg moeilijk te beantwoorden zijn door lamlendigheid van de starter, maar er zitten ook vaak goede vragen tussen.
Zijn deze van iemand die niet zovaak op tweakers komt, en dus er nog geen mening over heeft, zal dit zeker resulteren in een, Tweakers?? Stelletje omhooggevallen .........

Wat vinden jullie?

Actions speak louder than words

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:43
Ehm, dit is meer iets voor LA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

bolluserectus schreef op 05 May 2003 @ 10:22:
Maar je kan je toch voorstellen dat je graag persoonlijke aandacht wil.
De ervaringen van meerdere mensen.
Als je hem namelijk in zon groot topic zet, je vraag, valt hij teniet tussen de rest.
Als je geluk hebt krijg je 1 antwoord, misschien 2.
denk niet dat dat geheel waar is, maar bekijk het ook eens van de andere kant, wat nu als iedereen in NOS bijvoorbeeld een topic opent met welke distro hij/zij moet gebruiken, dan staat het binnen de korste keren helemaal vol met dat soort topics die vrij saai zijn en weinig stof tot discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:58

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik kan het me wel voorstellen wat de TS zegt maar het is idd ondoenlijk om "iedereen z'n eigen topic" te laten maken. Nu zal het zo erg niet worden maar toch. Ik kan me ook niet voorstellen dat je uit een dergelijk "Welk huppeldepup....topic" zelf ook geen informatie kunt halen. Met daarbij eventuele andere topics of recencies e.d. doorlezen. Zo doe ik het persoonlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Andersom geldt (IMHO) ook wel soms dat een Groot Topic inderdaad 'te' groot kan worden - zo zijn er (in SA) best (tech!) vragen over pak-em-beet MS Messenger die niet per se in Het Grote MSN Messenger topic hoeven; zolang dat topic en de search natuurlijk WEL eerst worden doorgezocht. Op die manier kan zo'n vraag ook een goede aanvulling zijn voor de search.

Maar 'welke distro zal ik nemen' lijkt mij als iemand die bijna nooit in NOS komt, helemaal in het 'welke distro zal ik nemen-topic' te horen; daar zijn ongetwijfeld al vele pro's en con's te vinden; alle argumenten in een apart topic te gaan herhalen lijkt me niet nodig. Zie wat dat betreft ook SmartDoDo & Erkens :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 15:01
iedereen heeft zo zijn eigen specifieke vragen en omstandigheden. Ook heeft (bijna) iedereen bij problemen met moederborden e.d. zijn eigen instincten waar aan het kan liggen, zijn eigen stukje hardware e.d.

Het is gewoon zo dat ik af en toe, toch wel regelmatig, gelockte topics zie waarvan ik denk, dat zijn toch hele redelijke nette, goed onderbouwde vragen..

Jammer..

Maar hierboven staan ook weer redenen en argumeten die waar zijn, ik hoop door dit een beetje onder de aandacht te brengen dat er misschien wat doordachter wordt geclosed, of juist niet.

Actions speak louder than words

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

bolluserectus schreef op 05 May 2003 @ 11:44:
iedereen heeft zo zijn eigen specifieke vragen en omstandigheden. Ook heeft (bijna) iedereen bij problemen met moederborden e.d. zijn eigen instincten waar aan het kan liggen, zijn eigen stukje hardware e.d.

Het is gewoon zo dat ik af en toe, toch wel regelmatig, gelockte topics zie waarvan ik denk, dat zijn toch hele redelijke nette, goed onderbouwde vragen..

Jammer..

Maar hierboven staan ook weer redenen en argumeten die waar zijn, ik hoop door dit een beetje onder de aandacht te brengen dat er misschien wat doordachter wordt geclosed, of juist niet.
ik denk dat als een topic voldoende stof tot discussie heeft het prima los kan en niet in een groot topic hoeft (<-- iets waar bijna iedereen een hekel heeft)
Echter vaak zijn die topics van een dusdanig lage kwaliteit dat dat vaak niet kan en dus weinig toevoegd aan het forum ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem van een ex NOS-mod maar aan dat je in het "Welke distro moet ik nemen"-topic echt wel persoonlijke aandacht krijgt.

Dat topic is een van de weinige grote topics die ook niet te groot kan worden, aangezien elke vraag een persoonlijke vraag is. Soms is een ander er ook mee geholpen, maar over het algemeen zijn ze heel persoonlijk. Bij +/- 1000 posts wordt er echter wel een nieuw topic geopend, zodat het topic nog enigszins overzichtelijk blijft.

Grote topics worden meer en meer geweerd. Er zijn echter onderwerpen, waarbij een dergelijk topic de voorkeur verdient boven losse topics. Een ander voorbeeld voor NOS is bijvoorbeeld het desktop-screenshot topic. :)

Dergelijke dingen zijn er gekomen, omdat voorheen dagelijks minimaal 1 topic over welke distro men moest nemen kwam. Je kan je voorstellen dat de mensen in NOS niet echt zitten te wachten op elke dag dezelfde vraag. ;) Neem maar van mij aan, dat de reacties die je dan krijgt minder plesant zullen zijn, als de reacties die je nu krijgt in een topic, waar regelmatig wat mensen kijken, die het niet erg vinden een dagelijks terugkerende vraag te beantwoorden. Vandaar dat het gekanaliseerd is :)

Overigens merk je ook dat het werkt voor NOS. Voorheen dagelijks topics erover. Nu is dat beduiden minder geworden. Je hebt als moderator niet alleen een topicstarter tevreden te houden, maar ook de achterban die het forum maakt of breekt ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 mei 2003 @ 12:00:
Neem van een ex NOS-mod maar aan dat je in het "Welke distro moet ik nemen"-topic echt wel persoonlijke aandacht krijgt.

Dat topic is een van de weinige grote topics die ook niet te groot kan worden, aangezien elke vraag een persoonlijke vraag is. Soms is een ander er ook mee geholpen, maar over het algemeen zijn ze heel persoonlijk. Bij +/- 1000 posts wordt er echter wel een nieuw topic geopend, zodat het topic nog enigszins overzichtelijk blijft.
Ja en dan krijg je dus de problemen. Hoe kan iemand de search gebruiken om te zoeken welke distro hij moet gebruiken? Lijkt me lastig. En van iemand verwachten dat hij meerdere topics met ieder 1000+ posts gaat doorlezen? Lijkt me ook niet te doen.

Aan de andere kant, als je voor zo'n geval een apart topic maakt, valt er beter op te zoeken, en worden er misschien minder van dat soort vragen gesteld.

Met Grote topics verslechter je de situatie dus alleen maar IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

frim schreef op 05 May 2003 @ 19:19:
Aan de andere kant, als je voor zo'n geval een apart topic maakt, valt er beter op te zoeken, en worden er misschien minder van dat soort vragen gesteld.

met grote topics wordt het er idd niet beter op dat is een bekend feit :P
maar ik denk dat een hoop NOSsers (in dit geval dan) zullen wegblijven aangezien er dan vooral dat soort topics zullen komen, want op gegeven moment is dat niet interessant meer, en zullen op den duur wellicht flamewars kunnen doen oplaaien.
Niet alles kan in losse topics.

Dingen zoals F_J_K al zei over Microsoft Messenger kunnen vaak wel in losse topic's mits er uiteraard een goede topicstart is, maar dat geld voor elk topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ja en dan krijg je dus de problemen. Hoe kan iemand de search gebruiken om te zoeken welke distro hij moet gebruiken? Lijkt me lastig. En van iemand verwachten dat hij meerdere topics met ieder 1000+ posts gaat doorlezen? Lijkt me ook niet te doen.
Dat verwachten we dus ook van niemand, je zoekt dat topic op, en je post je configuratie & richting die je zoekt, en er zal iemand reageren met een voorstel.
Nee, dat zuigt, trust us, we've been there, done that, got the T-Shirt enzo.
Dit is dus een van die gevallen (zoals Nelske hierboven al uitlegd (* moto-moi zwaait naar Nelske)) waar dat niet uitmaakt.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darthdrinker
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-07 10:25

darthdrinker

HELP!

[...]

Als ik zo vrij mag zijn.
Met dat laatste ben ik het niet eens, het is een goede zaak om kennis te centraliseren, daar draait het allemaal om in de database wereld echter. Het punt wat deze persoon hiervoor maakt is wel degelijk belangerijk. Zou het niet mogelijk zijn om binnen een thread een zoekopdracht te doen? Dit zou het hele probleem van dat iets al is besproken in een thread weghalen.
Immers iemand zoekt eerst de thread op waar in zijn probleem waarschijnlijk wordt besproken en zoekt dan binnen die thread naar de pagina('s) waar zijn probleem wordt vermeld. Je hoeft dan alleen nog maar die pagina's te lezen die voor jou relevant zijn. Het kan zijn dat je nu alsnog wat mist maar die kans is volgens mij drastisch gedaalt. Volgens mij is dit btw technisch ook wel te doen.

Iemand doodmaken met een blije mus.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

darthdrinker schreef op 06 mei 2003 @ 22:20:
Met dat laatste ben ik het niet eens, het is een goede zaak om kennis te centraliseren, daar draait het allemaal om in de database wereld echter. Het punt wat deze persoon hiervoor maakt is wel degelijk belangerijk. Zou het niet mogelijk zijn om binnen een thread een zoekopdracht te doen? Dit zou het hele probleem van dat iets al is besproken in een thread weghalen.
Wie maakt daar een probleem van ? Geen van de moderators op GoT verwachten van je dat je veel verder kijkt dan de startposting (Waar meestal een goede uitleg staat van wat wel-en-niet in het topic hoort).
Immers iemand zoekt eerst de thread op waar in zijn probleem waarschijnlijk wordt besproken en zoekt dan binnen die thread naar de pagina('s) waar zijn probleem wordt vermeld.
Ten eerste : distro's aanraden verschilt per computer e.d., dus de kans dat jij exact dezelfde configuratie tegenkomt in de draad, met exact dezelfde eisen.. Dat lijkt me vrij sterk..

Het 2e punt, over de search, daarvoor moet je even in React Bugs en Featurerequests zoeken, daar heeft ACM laatst uit de doeken gedaan waarom hij de search zo heeft opgezet.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Ik weet niet hoe jij er bij komt dat er in PMG streng gemodereerd wordt, maar aan 99% van de gesloten topics is te zien dat er niet gezocht is (ja, ik lees veel PMG), en dan komt er helaas voor de TS een slotje op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
  • Laatst online: 27-02 16:10
Ik ben het op zich wel met de TS eens, als je een klein vraagje over cs in het grote cs-topic stelt heb je veel kans dat er gewoon over jouw berichtje wordt heengelezen. Van de andere kant om voor elke vraag een topic te openen is idd ook een beetje te veel van het goede.

Wie bedenkt een gulden middenweg :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
thacow schreef op 07 May 2003 @ 09:15:
Ik ben het op zich wel met de TS eens, als je een klein vraagje over cs in het grote cs-topic stelt heb je veel kans dat er gewoon over jouw berichtje wordt heengelezen. Van de andere kant om voor elke vraag een topic te openen is idd ook een beetje te veel van het goede.

Wie bedenkt een gulden middenweg :P ?
Bij een spel (CS dus in dit geval) zou je kunnen kiezen voor een discussie topic en een vraagjes/problemen topic. Echte crashes etcetera moeten natuurlijk gewoon in SPV, maar kleine dingetjes, zoals welke scripts hebben jullie zouden in zulk soort topics kunnen. Bij het onderwerp van de topicstarter ligt het wat moeilijker. Want kleine vraagjes over welk distro kunnen in dat grote topic, maar ook komen er discussies voor. Die horen er niet helemaal, maar toch zijn ze er, waardoor kleine vraagjes onder de voet worden gelopen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Erkens schreef op 05 May 2003 @ 10:30:
wat nu als iedereen in NOS bijvoorbeeld een topic opent met welke distro hij/zij moet gebruiken, dan staat het binnen de korste keren helemaal vol met dat soort topics die vrij saai zijn en weinig stof tot discussie.
Topicstarter, dit is inderdaad precies de reden waarom die topics er zijn.

Om even specifiek op NOS in te gaan: er komt steeds hetzelfde uit: voor een deel hangt welke distributie je wilt gebruiken af van wat je fijn vind, voor servers zijn bepaalde distro's meestal geschikter, voor beginners zijn bepaalde andere distro's meestal geschikter, etc.

Dit staat allemaal al lang in die grote topics, nog afgezien van het feit dat 90% van de mensen die dit vraagt dat gewoon doet omdat ze nog te lui zijn geweest om zelf uit te zoeken wat een handige distributie zijn. In dat soort gevallen loop je dan nog het risico dat wat fervente aanhangers van hun eigen distributie onbedoeld een flamewar starten in die thread "Red Hat 9 is precies wat je nodig hebt als beginner", "Nee man, Mandrake 9!", "Gentoo is 1337. Mandrake is voor n00bs" etc.

Probleem is ook: veel diepgaander argumenten dan hierboven zijn er met de hoeveelheid informatie die meestal in zo'n topicstart staat ook niet te geven! In de "Linux op de desktop reviews" staat aangegeven welke distributies goed zijn om mee te beginnen.
Ja en dan krijg je dus de problemen. Hoe kan iemand de search gebruiken om te zoeken welke distro hij moet gebruiken? Lijkt me lastig.
Ja? Begin eens bij de FAQ en Linux Reviews. Lees dan het 'grote distro topic' door. Het lijkt me sterk dat je dan nog geen duidelijke hints hebt gezien waarmee je verder kunt.
Pagina: 1