[IE] Onscherp beeld op laptop met IE

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vincent Meijer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 23:21

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Ik heb sinds een week een nieuwe laptop van Dell, een Inspirion 8500 met een widescreen scherm van 15,4 inch en een resolutie van 1920x1200. Nu heb ik het volgende probleem. Alle foto's of plaatjes zien er in Internet Explorer onscherp uit. Tekst en andere zaken zien er daarentegen wel super scherp uit. Het is net alsof ie de foto's interpoleerd naar een lagere resolutie en ze dan weer opblaast naar de normale grote. Het ziet er dus super slecht uit. Alles wat gemaakt is met foto's en plaatjes ziet er beroerd uit.

Als ik dan een foto van een website opsla op de hardeschijf en deze open in een ander programma dan ziet het er weer super scherp en normaal uit. Het is zover ik weet tot nu toe alleen met internet explorer. Ik heb trouwens natuurlijk de videokaart op de native resolutie van het scherm ingesteld, dus op 1920x1200. Ik zal morgen nog een foto maken van het scherm maken om mijn probleem te verduidelijken. Ik hoop dat iemand dit herkend en er een oplossing voor heeft.

Systeem specs

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-08 14:37
offtopic:
Ben zelf erg benieuwd naar de beleving van een widescreen notebook. Ik heb de Gericom Hollywood op et oog. Hoe is de beeldervaring bij bijvoorbeeld divx of dvd-film's?

Excuses voor het feit dat ik on-topic nix kan bijdragen aan dit topic.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Niet om het een of ander, maar die 1920x1200 zal de maximale resolutie zijn. Verder is zelfs mijn 22" Iiyama CRT lichtelijk onscherp op die resolutie (Geforce 4 is daar de oorzaak van), dus met een basic videokaart op een 15,4" scherm zal het dus uiteraard onscherp zijn.

• Juup
  • Niet online
Is het met alle plaatjes of alleen hele grote?
Speel ook eens met deze optie van ie:
Tools > 'Internet Options...' > Advanced > 'Smart Image Dithering'

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 15:38

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Zet cleartype eens aan bij eigenschappen van beeldscherm=>vormgeving=>effecten, misschien dat het helpt.

Maar nog even iets anders.. een 15,4 inch tft paneel met een native resolutie van 1920x1200??????? Lijkt me heel onwaarschijnlijk, mijn 17,4 inch heeft native 1280x1024, als je hoger gaat dan word het niet meer native. Als ik het verkeerd heb moet je het zeggen maar lijkt me stug dat van jouw scherm.

Canon Digital Ixus V3

• Juup
  • Niet online
RawPeanut schreef op 05 May 2003 @ 01:29:
Zet cleartype eens aan bij eigenschappen van beeldscherm=>vormgeving=>effecten, misschien dat het helpt.
Goed lezen, dit heeft er niet smee te maken.
Maar nog even iets anders.. een 15,4 inch tft paneel met een native resolutie van 1920x1200??????? Lijkt me heel onwaarschijnlijk, mijn 17,4 inch heeft native 1280x1024, als je hoger gaat dan word het niet meer native. Als ik het verkeerd heb moet je het zeggen maar lijkt me stug dat van jouw scherm.
Ja het is echt 1920x1200. Zoek maar bij Dell.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:05

Shunt

Boe

mijn 15 inch tft heeft een native res van 1400 bij 1200 :X
mare alles hier onder is het onscherp en vaag
ik denk dat je scherm gewoon niet meer aan kan dus gewoon wat lager zetten :P

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Is dat met ALLE plaatjes in explorer?
Probeer anders eens met Mozilla of Phoenix.

de betaler vervuilt

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

TimMer schreef op 05 May 2003 @ 01:26:
Niet om het een of ander, maar die 1920x1200 zal de maximale resolutie zijn. Verder is zelfs mijn 22" Iiyama CRT lichtelijk onscherp op die resolutie (Geforce 4 is daar de oorzaak van), dus met een basic videokaart op een 15,4" scherm zal het dus uiteraard onscherp zijn.
Het gaat hier om laptops, dat is toch HEEEEEL wat anders dan CRT's met analoge aansturing...

de betaler vervuilt

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Yohan schreef op 05 May 2003 @ 01:22:
offtopic:
Ben zelf erg benieuwd naar de beleving van een widescreen notebook. Ik heb de Gericom Hollywood op et oog. Hoe is de beeldervaring bij bijvoorbeeld divx of dvd-film's?

Excuses voor het feit dat ik on-topic nix kan bijdragen aan dit topic.
Widescreen is erg mooi. Heel erg vet met dvd's kijken :9~

Systeem specs

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
TimMer schreef op 05 mei 2003 @ 01:26:
1920x1200 is idd de maximale resolutie, maar ook eigenlijk de enige resolutie. TFT schermen werken anders dan crt monitoren. Trouwens het scherm wordt via een interne DVI aansluiting aangestuurd. Ik heb trouwens een screendump gemaakt. Zal ik deze posten? De resoltie is namelijk 1920x1200 en hij is 127kb groot. Ik kan 'm natuurlijk resizen, maar dan kunnen jullie misschien geen goede beoordeling geven. Let me know.

Systeem specs

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Juup schreef op 05 May 2003 @ 01:27:
Is het met alle plaatjes of alleen hele grote?
Speel ook eens met deze optie van ie:
Tools > 'Internet Options...' > Advanced > 'Smart Image Dithering'
Smart Image Dithering heb ik geprobeerd aan en uit te zetten. Geen effect. Het is overigens ook van toepassing op kleine plaatjes/foto's, bijvoorbeeld buttons op een website.

Systeem specs

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

meijern schreef op 05 mei 2003 @ 01:39:
[...]

1920x1200 is idd de maximale resolutie, maar ook eigenlijk de enige resolutie. TFT schermen werken anders dan crt monitoren. Trouwens het scherm wordt via een interne DVI aansluiting aangestuurd. Ik heb trouwens een screendump gemaakt. Zal ik deze posten? De resoltie is namelijk 1920x1200 en hij is 127kb groot. Ik kan 'm natuurlijk resizen, maar dan kunnen jullie misschien geen goede beoordeling geven. Let me know.
Als je de fouten in de screendump ziet dan zit het probleem in ieder geval niet in de hardware :P

de betaler vervuilt

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
GA!S schreef op 05 mei 2003 @ 01:33:
Is dat met ALLE plaatjes in explorer?
Probeer anders eens met Mozilla of Phoenix.
Het is echt met alle plaatjes. Heel raar phenomeen. Ik zal morgen ff een andere webbrowser installeren en kijken of die het ook doen.

Systeem specs

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
GA!S schreef op 05 mei 2003 @ 01:42:
[...]

Als je de fouten in de screendump ziet dan zit het probleem in ieder geval niet in de hardware :P
Dat was mijn conclusie ook al :) Het is echt iets softwarematigs.

Systeem specs

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Voor de mensen die de screendump willen bekijken: Screendump
Open dezelfde pagina maar eens op je eigen pc en vergelijk het Google logo maar eens met die van jouw. Dan kan je duidelijk het verschil zien.

De letters zien er hier misschien ook slecht uit, maar dat komt door de compressie. Het orgineel zonder compressie ziet er wat de letters betreft wel goed uit.

[ Voor 26% gewijzigd door Vincent Meijer op 05-05-2003 01:55 ]

Systeem specs

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:02

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Waarom doe je nou jpg :/ ? Dan weet je nog niet zeker waaraan de brakke kwaliteit ligt. Ok, het is 33948783 x 76738748273 pixels, maar tis toch ook maar een link (niet inline in je post bedoel ik). Anyway, ondanks de jpg, is het inderdaad een vreemde vaststelling in vergelijking met het echte Google logo :?

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
GrimaceODespair schreef op 05 mei 2003 @ 01:58:
Waarom doe je nou jpg :/ ? Dan weet je nog niet zeker waaraan de brakke kwaliteit ligt. Ok, het is 33948783 x 76738748273 pixels, maar tis toch ook maar een link (niet inline in je post bedoel ik). Anyway, ondanks de jpg, is het inderdaad een vreemde vaststelling in vergelijking met het echte Google logo :?
Ok ik zal er ook een bitmap link bijzetten :*) maar die is 6.5 MB groot en ik weet niet of mijn adsl verbinding dit gaat trekken(512Kb upload)

Systeem specs

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

meijern schreef op 05 May 2003 @ 02:01:
Ok ik zal er ook een bitmap link bijzetten :*) maar die is 6.5 MB groot en ik weet niet of mijn adsl verbinding dit gaat trekken(512Kb upload)
Ik dacht eerder aan PNG ofzo. Goeie prijs/kwaliteits-verhouding ;)

Trouwens: welke IE en Windows heb je (neem aan dat je geen MacOS op die Dell hebt :+ ) ? Lijkt me namelijke toch wel een typisch IE-render-probleem als ik het zo hoor. Wat doet ie als je rechstreeks het plaatje opent in IE? Ziet dat er anders uit dan embedded in HTML? En als je zin hebt om veel met software heen en weer te sleuren: wat doet ie onder andere versies van IE?

[ Voor 39% gewijzigd door GrimaceODespair op 05-05-2003 02:08 ]

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

meijern schreef op 05 May 2003 @ 02:01:
[...]

Zet er maar bij dan gooi ik hem wel ff op mijn server.

Maar je hele plaatje lijkt wel of ALLES is opgerekt. Het lijkt of je hele scherm op 120% staat.

http://www.mozilla.org/projects/phoenix

Gooi anders ff snel Phoenix op je bak en test daar eens mee.

de betaler vervuilt

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
GrimaceODespair schreef op 05 May 2003 @ 02:04:
[...]

Ik ben daar niet zo thuis in, maar wat is png? Als ik er een *.png file van maak, dan wordt ie ongveer 100KB groot. Dat lijkt me geen geweldige kwaliteit. Waar kan ik 'm dus het beste in opslaan zonder compressie verlies?

Systeem specs

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

GrimaceODespair schreef op 05 mei 2003 @ 02:04:
[...]

Trouwens: welke IE en Windows heb je (neem aan dat je geen MacOS op die Dell hebt :+ ) ? Lijkt me namelijke toch wel een typisch IE-render-probleem als ik het zo hoor. Wat doet ie als je rechstreeks het plaatje opent in IE? Ziet dat er anders uit dan embedded in HTML? En als je zin hebt om veel met software heen en weer te sleuren: wat doet ie onder andere versies van IE?
als je z'n 'screendump' zo bekijkt lijkt dat erg op windows xp :+ O-)

en buiten dat zit in XP standaard Internet Explorer 6

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 05-05-2003 02:11 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

GA!S schreef op 05 May 2003 @ 02:07:
Maar je hele plaatje lijkt wel of ALLES is opgerekt. Het lijkt of je hele scherm op 120% staat.
Bedoel je dat de verhouding van het plaatje niet 4 op 3 is? Als je namelijk daarop doelt: dat is gewoon die widescreen resolutie.

En meijern: PNG is volgens mij meestal lossless (maar bestaat dacht ik ook lossy). Maar in zo'n Windows GUI komen vaak dezelfde kleuren voor. Vandaar de goeie compressie denk ik.
dual-zip schreef op 05 May 2003 @ 02:10:
als je z'n 'screendump' zo bekijkt lijkt dat erg op windows xp :+ O-)

en buiten dat zit in XP standaard Internet Explorer 6
}:O :X

[ Voor 23% gewijzigd door GrimaceODespair op 05-05-2003 02:14 ]

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
GrimaceODespair schreef op 05 May 2003 @ 02:04:
[...]

Standaar zit er windows xp pro op deze laptop met IE 6.0. Verder heb ik ook alle beschikbare updates geinstalleerd.

Als ik het plaatje rechtstreeks open in IE dan ziet het het er nog steeds slecht uit :(

Systeem specs

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
GrimaceODespair schreef op 05 mei 2003 @ 02:11:
[...]

Bedoel je dat de verhouding van het plaatje niet 4 op 3 is? Als je namelijk daarop doelt: dat is gewoon die widescreen resolutie.

En meijern: PNG is volgens mij meestal lossless (maar bestaat dacht ik ook lossy). Maar in zo'n Windows GUI komen vaak dezelfde kleuren voor. Vandaar de goeie compressie denk ik.

[...]

}:O :X
Het ligt volgens mij niet aan de verhoudingen aangezien het in andere programma's wel goed gaat. Tenzij IE dit fout uitvoerd, maar dat denk ik ook niet omdat de plaatjes en foto's er niet vertekend uitzien. Ik ben trouwens de bitmap naar m'n server aan het uploaden dus deze komt er zo aan.

Systeem specs

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
GA!S schreef op 05 May 2003 @ 02:07:
[...]

Zet er maar bij dan gooi ik hem wel ff op mijn server.

http://www.mozilla.org/projects/phoenix

Gooi anders ff snel Phoenix op je bak en test daar eens mee.
Graag!!! Screendump in bmp formaat

Systeem specs

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Ik heb ff Phoenix geprobeerd en daar gaat het wel goed. Het is dus duidelijk een IE probleem.

Systeem specs

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Downsucking plaatje. Heb meteen ff een move in SOM aangevraagd, misschien dat iemand in een ander forum wat meer info heeft.

Wat ik met verschalen bedoel:

Afbeeldingslocatie: http://131.155.226.54/var/google-1.png

het probleem plaatje @ IE6

Afbeeldingslocatie: http://131.155.226.54/var/google-2.png

google.nl bij mij met Phoenix

Dan nog het origineel: naamloos.png 1920x1200

de betaler vervuilt

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Thnx a million. Het verschil is goed te zien (ik zit nu op een goede pc). Ik ga maffen, m'n bed hoor ik roepen :O . Ik hoop dat als ik wakker word dat er iemand een oplossing heeft gevonden :) Fijne bevrijdingsdag... Ik heb lekker vrij >:)

Systeem specs

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

meijern schreef op 05 May 2003 @ 03:06:
Thnx a million. Het verschil is goed te zien (ik zit nu op een goede pc). Ik ga maffen, m'n bed hoor ik roepen :O . Ik hoop dat als ik wakker word dat er iemand een oplossing heeft gevonden :) Fijne bevrijdingsdag... Ik heb lekker vrij >:)
misschien een domme opmerking, maar als ik de 2 screenshots hierboven (IE en Phoenix (_/-\o_)) bekijk, is het net of heb je de tekengrootte in IE hoger staan :)

Beeld --> Tekengrootte d8 ik dat het was (gebruik zelf Mozilla)

Hoi

Verwijderd

daar zat ik ook al aan te denken maar dat heeft in principe niets te maken met het uitrekken van plaatjes enz.

Zijn de problemen er alleen maar in IE :? heb je je cache al eens leeggegooid (misschien een raar idee maar het zou kunnen werken, verkeerd gerenderd plaatje in de cache ofzo)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:48
Software probleempje, dus VB => SA :)

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
NoBody schreef op 05 May 2003 @ 06:43:
[...]

misschien een domme opmerking, maar als ik de 2 screenshots hierboven (IE en Phoenix (_/-\o_)) bekijk, is het net of heb je de tekengrootte in IE hoger staan :)

Beeld --> Tekengrootte d8 ik dat het was (gebruik zelf Mozilla)
Tekengrote staat op normaal. Als ik deze verander naar groter of kleiner dan heeft dit geen effect op de plaatjes. Cache leeggooien helpt ook niet. Nieuwe nog nooit eerder bezochtte websites hebben hetzelfde probleem. Problemen zijn er echt alleen maar met IE, Phoenix doet het perfect.

[ Voor 7% gewijzigd door Vincent Meijer op 05-05-2003 17:26 ]

Systeem specs

• tweakerbee
  • Laatst online: 04-09 08:53

tweakerbee

dus..?

Zit hier op een gloednieuwe Inspiron 500m te tikken, en die heeft exact hetzelfde probleem. Deze laptop heeft een 1400x1050 res, dus aan het widescreen formaat ligt het iig niet.

Ik ga zo het hele ding even herinstalleren, ik laat nog wel weten of mijn probleem dan opgelost is.

You can't have everything. Where would you put it?

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Grappig dat jij hetzelfde probleem hebt. Kun je misschien wat specs van je machine doorgeven. Videokaart, driver versie, OS versie, schermtype etc.? Misschien komen we dan wat verder? Is 1400x1050 trouwens breedbeeld of normaal beeld? Ik dacht zelf normaal.

Systeem specs

• tweakerbee

tweakerbee

dus..?

Het is inderdaad wel grappig. Schijnbaar haalt Dell wat uit met de installaties op schermen met hoge resoluties die dit probleem veroorzaken.
Ik heb zelf inmiddels WindowsXP opnieuw geinstalleerd (wilde toch niet alle junk die ze geinstalleerd hadden) en het probleem is als sneeuw voor de zon verdwenen. De letters zijn echter duidelijk kleiner.

Rest van de specs wil ik je nog wel geven, maar die zijn eigenlijk niet zo interessant meer. Mijn tip: Gewoon herinstalleren die bak. En dan zonder vage instellingen ;)

Zoals ik impliciet al vermeldde: 1400x1050 is idd geen widescreen (had je zelf ook uit kunnen rekenen ;))

[ Voor 10% gewijzigd door tweakerbee op 06-05-2003 22:42 ]

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

oplossing:
This is a known issue with IE6 and 120 DPI fonts. You need to set the font resolution back to 96 DPI to fix it (but then all text will be small).
Fonts terug naar 96 dpi zetten dus. Anders even door het Dell forum zoeken, zag nog meer oplossingen staan. Het is een bekend probleem.

http://delltalk.us.dell.c...sp_video&message.id=78395

http://delltalk.us.dell.c...ght=jagged+graphic#M75039

http://msdn.microsoft.com...html/overview/highdpi.asp

http://msdn.microsoft.com...dngdi/html/highdpiapp.asp

good luck :+

tweakerbee: format c: neptweaker! ;)

[ Voor 73% gewijzigd door GA!S op 06-05-2003 23:09 ]

de betaler vervuilt

• tweakerbee

tweakerbee

dus..?

nee, zo moet je dat niet zien, ik begin gewoon schoon, dat is pas echt tweaken :P

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

tweakerbee schreef op 07 mei 2003 @ 00:00:
nee, zo moet je dat niet zien, ik begin gewoon schoon, dat is pas echt tweaken :P
:> :>

Probeer die instelling eens te veranderen op je schone installatie. Kijk eens of je dan het probleem weer hebt?

de betaler vervuilt

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Toch raar hoor dat een groter lettertype in windows dit probleem veroorzaakt. Ik zie alleen de link nog niet helemaal tussen een groter lettertype en jagged images? En ook raar dat het geen problemen veroorzaakt in andere programma's.
Alleen als ik nu het lettertype terug zet naar 96dpi dan is het allemaal wel slecht te lezen. Is er niet een andere manier om grotere letters te krijgen? In IE zelf kan ik natuurlijk de letters groter zetten, maar niet in andere programma's.

Systeem specs

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

meijern schreef op 07 May 2003 @ 01:26:
Toch raar hoor dat een groter lettertype in windows dit probleem veroorzaakt. Ik zie alleen de link nog niet helemaal tussen een groter lettertype en jagged images? En ook raar dat het geen problemen veroorzaakt in andere programma's.
Alleen als ik nu het lettertype terug zet naar 96dpi dan is het allemaal wel slecht te lezen. Is er niet een andere manier om grotere letters te krijgen? In IE zelf kan ik natuurlijk de letters groter zetten, maar niet in andere programma's.
Mozilla :+

de betaler vervuilt

Pagina: 1