Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag mbt tot telelenzen. Ik heb een Sony S75 digitale camera met daarop 3 x optische zoom. Soms vind ik wat meer wel handig en zeker nu ik waarschijnlijk naar Zuid Afrika ga (dieren in wild etc).
Ik heb lopen zoeken op internet naar lenzen die geschikt zijn voor mijn camera (wil ook 2 x telelens) en kom maar tot een lens: De Sony VCL-R2052 (2 x tele, 52 mm).
Is het zo dat ik alleen deze kan gebruiken, of kan ik ook op zoek gaan naar een andere telelens voor een 52 mm camera? Ik wil graag scherpe fotos blijven maken waar kwaliteit niet heel veel achteruit gaat. Zit ik dan met zo'n lens goed?
En hoe zit het met kwaliteitsverlies bij telelenzen? En wat zijn nou goede kwalitatieve lenzen die ook voor mijn camera geschikt zijn?
Ik wil graag voor de lens niet meer kwijt zijn dan 150 euro (excl. adapterring).

Ik zou het mooi vinden als jullie mij hierbij zouden kunnen helpen. Voorbeeld fotos met en zonder telelens zijn ook altijd welkom ! Ik heb er weinig kunnen vinden op internet ... Alvast bedankt voor jullie help!!

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Mijn ervaring is dat de kwaliteit bij een telelens niet achteruit gaat, maar dat het wel moeilijker wordt om een mooie foto te maken.

Doordat je verder inzoomt zullen alle kleine bewegingen en trillingen versterkt wordt, waardoor je eerder onscherpe foto's krijgt. Je zou daarom een kortere belichtingstijd willen kiezen, waardoor je dus een kleiner diafragma moet kiezen, waardoor de scherptediepte kleiner wordt (die al klein is bij een telelens). Houdt ook de lichtsterkte van de lens in de gaten.

Zelf heb ik afgelopen zomer ook een trektocht gemaakt door afrika. Wat me vooral stoorde was de tijd die nodig was om de lenzen van mijn digicams (Canon A40 en professionele kodac) scherp te stellen. Ik was blij dat mijn reispartner een analoge cam bij had waarmee je supersnel handmatig kon scherpstellen en voor elke omstandigheid een geschikt rolletje kon kiezen...

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 00:02

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

Kijk eens hier: http://www.pbase.com/smeetsr/canon_a40_powershot
Dit is weleens waar gemaakt met een a40 met telelens maar dat moet niet veel uitmaken.

En het topic over de a40 en een telelens:
Canon A40 + LC-DC52B + TC-DC52