Toon posts:

[Laptop] Compaq Armada E500 start niet

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik zit met een compaq armada e500 van een vriend van me. Hij start totaal niet meer op..

Die vriend van me zegt dat hij NT4 eraf aan het gooien was, en dat hij xp erop aan het zetten was, dat het heeft gewerkt en ineens start hij niet meer op.

Met niet meer opstarten bedoel ik dat hij niet boot, hij geeft geen beeld en geen van de ledjes gaat branden, niet op de accu en niet op de netspanning.. Na ff gekeken te hebben heb ik toch besloten hem open te schroeven..

Ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald (op het scherm na) en kan echt niks vinden. Het lijkt erop dat er niks is doorgebrand, en alsof alles gewoon goed is aangesloten..

Ik heb verder geen verstand van het doormeten van circuits e.d., maar weet een van jullie misschien een oplossing hiervoor? Is de bios kapot? het voedingsgedeelte van de laptop? kapotte aan/uit schakelaar?

Alvast bedankt.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat kan echt van alles zijn hoor. Het heeft volgens mij echt totaal geen zin om dat ding te gaan zitten doormeten. Er zal vast wel iets van een chip dood zijn ofzo iets

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
ja, maar het lijkt me sterk dat als een chipje op de geluidskaart oid kapot is, dat de bios dan niet eens boot(het rom gedeelte), dat zou moeten opstarten en een fout geven ofzo.. Nu gebeurt er echt helemaal niets.. Heel erg raar..

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat dacht je van je chipset northbridge/southbridge ofzo :X

chipset mag niet, want dat is een verzamelnaam :+

[ Voor 61% gewijzigd door Glashelder op 04-05-2003 23:47 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
k... mijn ervaring met restauratie laptopje:

ding ging niet aan, heel soms deed ie het even, maar hield ie er weer mee op...
nieuwe BIOS batterij erin gedaan en hij boote weer goed...

nog een optie, voor zover ik weet zit er op die laptop een resetknop... misschien dat die vast zit.

aan/uitshakelaar is makkelijk te testen. knop erafhalen of kijken waar de knop naartoe leid of op drukt, en dan (als het losse draadjes zijn) even handmatig kortsluiten...

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:30

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Veel Compaqs, ook deze hebben een speciale Compaq Diagnostic Partitie 8)7, op de harddisk staan. Deze Partitie is een soort bios toegang voor de Compaqs. Wanneer deze is verwijderd blijft de compaq vast zitten in de boot-sequentie en lijkt het alsof de computer niks meer doet. De oplossing is om de juiste Compaq RomPaq te downloaden en te installeren.
RomPaq Compaq Armada E500: System ROMPaq (BIOS)
Meer Software voor de Compaq Armada E500: Armada products

Verwijderd

Kan van alles zijn maar meestal als helemaal niks het doet, is het powerboardje wat op de onderkant geprikt zit kapot, als het nog goed is moet er iig een led branden of knipperen. Hoop dat het dat is voor je anders is er meestal echt iets goed fout bij zo'n e500

Verwijderd

Topicstarter
Longbeard, hoe zou ik dat RomPaq moeten installeren/flashen dan?? De laptop doet echt helemaal niets..

Fludizz,

Waar kan ik de bios vinden? weet je dat toevallig? aangezien ik hem open heb gehad, en het geheugen, processor, hd alles gevonden heb maar geen bios batterijtje.. :|

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 00:02 ]

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 19:51
waarschijnlijk is je power convertor boardje kapot, is een bekend mankement bij de E500's

Rookworst zonder R is ook worst.

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:14

Lief Adje

Love is in the air

Longbeard schreef op 04 May 2003 @ 23:57:
Veel Compaqs, ook deze hebben een speciale Compaq Diagnostic Partitie 8)7, op de harddisk staan. Deze Partitie is een soort bios toegang voor de Compaqs. Wanneer deze is verwijderd blijft de compaq vast zitten in de boot-sequentie en lijkt het alsof de computer niks meer doet. De oplossing is om de juiste Compaq RomPaq te downloaden en te installeren.
je begrijpt het NIET de laptop gaat in dit geval niet een AAN, en ik heb zelf ook een E500, em die heeft heel zeker weten geen compaq partitie :r, ik heb mijn laptop inc lcd volledig los gehad, en ik denk dat als je mzzl hebt voltage regulator het begeven heeft... (klein hoekvormig ding op het mobo) zie de post hierboven :D

ik heb er eventueel nog wel 1 exemplaar voor je liggen... (power convertor boardje)

[ Voor 7% gewijzigd door Lief Adje op 05-05-2003 00:05 ]

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• BezurK
Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 00:00:
Longbeard, hoe zou ik dat RomPaq moeten installeren/flashen dan?? De laptop doet echt helemaal niets..

Fludizz,

Waar kan ik de bios vinden? weet je dat toevallig? aangezien ik hem open heb gehad, en het geheugen, processor, hd alles gevonden heb maar geen bios batterijtje.. :|
Als ik mij goed herinner hangt je RTC-batterijtje aan het LED-board. Het boardje waar dus de LED'jes en je aan/uit en eventueel internet-knopjes op zitten.
(is alweer best lang geleden dat ik zo'n ding open gehad heb, maar ik heb een half jaar stage gelopen bij een compaq service-provider en heb die E500's heel vaak onder handen gehad)

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

BezurK schreef op 05 May 2003 @ 00:06:
[...]

Als ik mij goed herinner hangt je RTC-batterijtje aan het LED-board. Het boardje waar dus de LED'jes en je aan/uit en eventueel internet-knopjes op zitten.
(is alweer best lang geleden dat ik zo'n ding open gehad heb, maar ik heb een half jaar stage gelopen bij een compaq service-provider en heb die E500's heel vaak onder handen gehad)
bijna goed; je verwijdert het led/knopjes bordje, en dan links bovenin

Verwijderd

Topicstarter
Bezurk, weet je misschien ook hoe je dat ding er zonder het te breken af krijgt? aangezien ik liever niet de hele laptop uit elkaar haal ivm het weer in elkaar zetten als je begrijpt wat ik bedoel haha. In ieder geval weet ik nu WAAR de biosbattery zit, maar als iemand weet hoe je die "strip" er makkelijk afkrijgt is dat ook weer stukken makkelijker..

Verwijderd

Topicstarter
Lief_Adje schreef op 05 May 2003 @ 00:10:
[...]

bijna goed; je verwijdert het led/knopjes bordje, en dan links bovenin
Hoe verwijder ik dat bordje zonder dat ik hem sloop?:S

Verwijderd

Je kunt het beste ff kijken of je accu wel word opgeladen (oranje ledje) is dat niet zo dan is je converterboardje kapot, voor zover ik weet zit er geen bios reset op en meestal gaat de bios-chip ook niet kapot, als dat wel zo is gaat er een ledje knipper en start hij niet op. Geheugen is hetzelfde verhaal. Als je echt pech hebt is die grote Intel Chip kapot, maar volgens mij moet er dan ook iets knipperen of gaat je fan draaien. Heb ook een half jaar die dingen gerepareerd maar meestal als het je converterboard niet is, zit er nog wel enig teken van leven in.

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 00:11:
[...]

Hoe verwijder ik dat bordje zonder dat ik hem sloop?:S
haal je tb ff los, dan zet en je een platte schroeven draaier in het uitsparinkje die rechts van je led/knopjes plaatje zit en wrik je h'm voorzichtig los

• BezurK
Lief_Adje schreef op 05 mei 2003 @ 00:13:
[...]

haal je tb ff los, dan zet en je een platte schroeven draaier in het uitsparinkje die rechts van je led/knopjes plaatje zit en wrik je h'm voorzichtig los
Sterker nog, als het goed is zit er ergens op dat LED-boardje een soort van stripje waar je'm aan los kan trekken. Geen wrikken nodig :)

overigens bedoelde ik met 'hangen' dat je RTC-batterij verbonden is aan het LED-board. met zo'n leuk klein stekkertje waar je de draadjes heel snel van los trekt |:( (don't ask) ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BezurK op 05-05-2003 00:17 . Reden: tiepvaut ]

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

shit ben net lekker me E500 aan het slopen :P vlikkert me stoel uitmekaar....

• BezurK
Lief_Adje schreef op 05 mei 2003 @ 00:18:
shit ben net lekker me E500 aan het slopen :P vlikkert me stoel uitmekaar....
lol :D

Verwijderd

Topicstarter
maar het vervangen van die batterij gaat de bios resetten ofzo?

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Verwijderd schreef op 05 mei 2003 @ 00:23:
klopt

zijn de pw's er ook uit :X

[ Voor 8% gewijzigd door Lief Adje op 05-05-2003 00:26 ]

• BezurK
Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 00:23:
Nee, gewoon ff los halen, accu eruit, netsnoer eruit, ff wachten (paar tellen) en dan netsnoer erin, booten en dan kijken offie wat doet. Zo ja: laptop uit, RTC-batterij weer aansluiten en opnieuw aanzetten met accu of netsnoer of wat je maar wil :)

het gaat er dus om dat je ff alle stroom eraf haalt en dan boot zonder rtc-batterij. Het BIOS overschrijft zijn instellingen dan met de defaults

Verwijderd

Nee volgens mij niet, maar je zou wel het hele ledbordje met batterij er af kunnen halen en adapter er in stoppen, en kijken wat hij dan doet, als het goed is moet hij automatisch starten na een paar seconden. Dan weet je iig val dat het daar wel of niet aan ligt

Verwijderd

Topicstarter
oke dan ga ik dat morgen es ff proberen.. Morgen breng ik wel verslag uit of het is gelukt of niet.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Heb je al geprobeert om beide aanknoppen (sleep en aan) te gebruiken, tegelijk bedoel ik dan, dit heeft bij mij ook al eens geholpen.

Meh ...

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:55
Longbeard schreef op 04 mei 2003 @ 23:57:
Dan heb ik een vraag voor je. Ik heb hier een Armada 1750 waar ik die Compaq partitie afgehaald heb. Hij start wel goed op, maar is twee keer bleven hangen, dan haal ik de bios batterij voor een paar uur los en hij doet het weer.

Ik wil nu die partitie weer herstellen, maar hoe doe ik dat, want het is namelijk een verborgen partitie. Je komt alleen bij de diagnostics door F10 in te drukken bij het opstarten.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:30

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

liquid-orange schreef op 05 May 2003 @ 00:48:
[...]

Dan heb ik een vraag voor je. Ik heb hier een Armada 1750 waar ik die Compaq partitie afgehaald heb. Hij start wel goed op, maar is twee keer bleven hangen, dan haal ik de bios batterij voor een paar uur los en hij doet het weer.

Ik wil nu die partitie weer herstellen, maar hoe doe ik dat, want het is namelijk een verborgen partitie. Je komt alleen bij de diagnostics door F10 in te drukken bij het opstarten.
Welk model 6???/T?/????/D/?/? :?
Laat maar! :)
Hier staat je System RomPaq:System ROMPaq
Meer software:Armada products

[ Voor 18% gewijzigd door Longbeard op 05-05-2003 00:56 ]

• Mentalist
  • Laatst online: 14-05 11:05

Mentalist

[avdD]

Bios batterij, aan/uit knop, powerboard whatever. Niet specifiek PMG dus, en zodoende :

PMG > OH

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• rimave
  • Laatst online: 17:55
Het is een PII 366. Ik zit hier nu alleen bij het schijnsel van het scherm van deze laptop en dat nummer staat onderop, dus dan kan ik nu even niet lezen. Wellicht heb je aan de processor ook genoeg?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Verwijderd

haal de batterij er eens uit.
bij mij moet ik de bat er ff uithalen als de lap vanzelf gestopt is na bat leeg

groet scoob

• Mentalist
  • Laatst online: 14-05 11:05

Mentalist

[avdD]

Ik denk dat na een jaar het probleem van de topicstarter wel is opgelost of de laptop weggedaan, jij? ;)

* Mentalist gooit de ouwe }:O terug in de sloot

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 13-06-2004 18:15 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.